Welke rechten heb ik met een payrollovereenkomst? | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorwaarden payroll

U heeft een payrollovereenkomst als:

  • U werkt voor een ander bedrijf dan waar u officieel in dienst bent
  • Het bedrijf waarbij u officieel in dienst bent u en de werkgever niet heeft samengebracht, zoals bij een uitzendbureau
  • U wordt uitgeleend aan 1 bedrijf en niet zonder toestemming voor een ander bedrijf mag werken

payrollovereenkomst gesloten voor 1 januari 2020

Na 1 januari 2020 gelden voor payrollovereenkomsten dezelfde regels als voor arbeidsovereenkomsten met de werkgever zelf. Niet alle regels gelden meteen.

Tijdelijk of vast contract

Voor 1 januari 2020 was een payrollovereenkomst een uitzendovereenkomst. Hierdoor kon u langer tijdelijke contracten krijgen dan als u bij de werkgever zelf in dienst was. Meestal was dit tot 5,5 jaar. Om te voorkomen dat veel mensen met een payrollovereenkomst per 1 januari 2020 automatisch een vast contract krijgen, gelden deze regels niet meteen.

Als uw contract eindigt, mag de werkgever kiezen of hij u een nieuwe overeenkomst aanbiedt. Dat mag een tijdelijk contract zijn als u minder dan 3 jaar voor het bedrijf werkt en nog geen 3 tijdelijke contracten heeft gehad. Anders moet hij u een vast contract aanbieden.

Arbeidsvoorwaarden payroll

Per 1 januari 2020 heeft u meteen recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als de werknemers die direct bij de werkgever in dienst zijn. Heeft de werkgever niemand in dienst? Dan gelden vergelijkbare arbeidsvoorwaarden van de sector. U moet denken aan:

  • hetzelfde salaris bij hetzelfde werk
  • eventuele 13e maand
  • vakantiedagen
  • verlofregelingen
  • scholingsregelingen

Loon bij ziekte

Omdat de payrollovereenkomst geen uitzendovereenkomst meer is, is een uitzendbeding niet meer geldig. Uw arbeidsovereenkomst eindigt daarom niet omdat u ziek bent.

Ook heeft u recht op loon tijdens ziekte. Voor u geldt dezelfde regeling als voor werknemers die bij het bedrijf werken.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden

payrollovereenkomst gesloten na 1 januari 2020

Sinds 1 januari 2020 gelden voor payrollovereenkomsten dezelfde regels als voor arbeidsovereenkomsten met de werkgever zelf. Omdat uw contract is gesloten na invoering van de nieuwe regels, gelden alle regels meteen.

Voor u gelden dezelfde arbeidsvoorwaarden als voor werknemers die bij het bedrijf zelf werken. Heeft de werkgever niemand in dienst? Dan gelden vergelijkbare arbeidsvoorwaarden van de sector.

Met uw payrollovereenkomst kan uw feitelijke werkgever bepaalde administratieve zaken door een ander bedrijf laten regelen. Uw payrollovereenkomst mag niet worden gebruikt voor ander voordeel voor de werkgever.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat kan ik doen als de werkgever mijn arbeidsvoorwaarden niet aanpast?

    Praat met uw werkgever over de verschillen tussen uw arbeidsvoorwaarden en die van collega’s. Geef aan dat u nu recht heeft op dezelfde voorwaarden en vraag de werkgever dit toe te passen. Laat de werkgever dit schriftelijk bevestigen of een nieuwe arbeidsovereenkomst voorstellen.

    Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de arbeidsvoorwaarden mogelijk afdwingen via de rechter. Neem contact op met een van onze juristen. Bent u lid van een vakbond of heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Neem dan met hen contact op.

Terug naar boven Shape