Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze tekst in eenvoudige taal

Gratis persoonlijk juridisch advies

Op onze website geven wij u informatie en verwijzen u naar voorbeeldbrieven die u kunt downloaden. Wij beantwoorden ook veelgestelde juridische vragen. De informatie op onze website is verdeeld in 6 onderwerpen:

Bellen en mailen

U kunt ons bellen of mailen. Ruim 300 juristen staan klaar om u te helpen. Zij zijn onafhankelijk en geven u persoonlijk advies.

Langskomen

U kunt ook naar een van onze 30 locaties komen. Elke locatie heeft een inloopspreekuur. Binnen de openingstijden kunt u langskomen zonder een afspraak te maken. U kunt aan de balie uw vraag stellen aan een van onze juristen. Kom in verband met de coronamaatregelen alleen.

U heeft tijdelijk geen 'diagnosedocument' nodig.

Wij zijn er niet voor:

  • bedrijven, stichtingen en verenigingen
  • zakelijke verhuurders
  • belangenbehartiging
  • ondernemersvragen
  • vragen over vermogen
  • vragen over buitenlands recht

Onze rechtshulp is gratis. Alleen als u ons belt, betaalt u € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur. 

Afspraak maken

Is er meer tijd nodig om uw vraag te beantwoorden? Dan kan onze jurist een afspraak met u maken. U kunt niet zelf een afspraak maken.

U komt alleen in aanmerking voor een afspraak als u niet te veel verdient. Dat staat in de Wet op de Rechtsbijstand. Wij vragen naar uw inkomen en spaargeld in 2020. Verdient u te veel of heeft u te veel vermogen? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Misschien kunt u terecht bij uw rechtsbijstandverzekering of vakbond.

Inkomen en vermogen

Voor een afspraak bij het Juridisch Loket mogen het verzamelinkomen en het vermogen niet hoger zijn dan:

  Alleenstaand Gehuwd of samenwonend Eenoudergezin of minderjarig(e) kind(eren)
Maximaal verzamelinkomen 2020 € 29.400 € 41.600 € 41.600
Maximaal vermogen
2020
€ 30.846 € 61.692 € 30.846

Advocaat of mediator

Als wij uw vraag niet kunnen beantwoorden, verwijzen wij u door. Bijvoorbeeld naar een advocaat, mediator of gemeente.

Veelgestelde vragen
  • Wie kan er bij het Juridisch Loket terecht voor rechtsbijstand?

    Het Juridisch Loket is er voor iedereen met een juridische vraag. In onze huisregels (pdf) leest u wat u kunt verwachten van het Juridisch Loket. En wat wij verwachten van u. Wij zijn er niet voor:

    • bedrijven, stichtingen en verenigingen
    • zakelijke verhuurders
    • belangenbehartiging
    • ondernemersvragen
    • vragen over vermogen
    • vragen over buitenlands recht

  • Kan ik bij het Juridisch Loket terecht als ik een rechtsbijstandverzekering heb of lid ben van een vakbond?

    Heeft u een korte juridische vraag? Dan kunt u deze aan ons stellen.

    Heeft u juridische hulp nodig? Dan raden wij u aan contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekeraar of vakbond. Uw verzekeraar of vakbond komt op voor uw belangen en u hoeft daar niet extra voor te betalen.

  • Waarom heeft het Juridisch Loket mijn persoonsgegevens nodig?

    Wij gebruiken uw gegevens alleen voor uw specifieke zaak. Zo kunnen wij u snel en goed van dienst zijn.

    Het Juridisch Loket gaat zorgvuldig om met uw privacy en houdt zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG), Telecommunicatiewet en overige privacywetgeving.

    Lees meer over het privacybeleid van het Juridisch Loket.

Terug naar boven Shape