Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: In verband met de feestdagen zijn wij op 25, 26 december en 1 januari gesloten. Excuses voor het ongemak.

Gratis persoonlijk juridisch advies

Op onze website beantwoorden wij veelgestelde juridische vragen, verdeeld in zes categorieën:

Wij geven u informatie en verwijzen u naar voorbeeldbrieven, die u kunt downloaden.

Bellen en mailen

Daarnaast kunt u ons bellen, mailen of langskomen tijdens de openingstijden van ons inloopspreekuur. Zo'n 250 juristen in 30 vestigingen staan klaar om u te helpen. Zij zijn onafhankelijk en geven u persoonlijk advies.

Onze rechtshulp is gratis. Alleen als u ons belt via 0900-8020 betaalt u € 0,25 per minuut (met een maximum van € 12,50), plus de normale kosten van uw (mobiele) telefoonaanbieder. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur.

Langskomen op vestiging

U kunt zonder afspraak binnenlopen tijdens het inloopspreekuur van Het Juridisch Loket bij u in de buurt. De openingstijden van dit inloopspreekuur verschillen per vestiging.

Tijdens het inloopspreekuur kunt u uw vraag stellen aan onze jurist, die u aan de balie verder helpt.

Afspraak maken

Is er meer tijd nodig om uw vraag te beantwoorden? Dan kan onze jurist besluiten een afspraak met u te maken. U kunt niet zelf een afspraak maken. 

Als u in aanmerking komt voor een afspraak, vragen wij naar uw inkomen en uw vermogen. Verdient u te veel of heeft u te veel vermogen? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Dat bepaalt de Wet op Rechtsbijstand. Mogelijk kunt u terecht bij uw rechtsbijstandsverzekering of vakbond.

Inkomen en vermogen

Voor een afspraak bij het Juridisch Loket mogen het verzamelinkomen en het vermogen niet hoger zijn dan:

  Alleenstaand Gehuwd of samenwonend Eenoudergezin of minderjarig(e) kind(eren)
Maximaal verzamelinkomen 2016 € 26.900 per jaar € 38.000 per jaar € 38.000 per jaar
Maximaal vermogen
2016
€ 24.437 € 48.874 € 24.437

Advocaat of mediator

Als wij uw vraag niet kunnen beantwoorden, verwijzen u door naar de juiste instantie. Dat kan bijvoorbeeld een advocaat, mediator of gemeente zijn.

Veelgestelde vragen
  • Wie kan er bij het Juridisch Loket terecht voor rechtsbijstand?

    Het Juridisch Loket is er voor iedereen met een juridische vraag.

    Wij zijn er niet voor:
    • zakelijke verhuurders
    • belangenbehartiging
    • vragen over vermogen, pacht en onroerend goed
    • ondernemersvragen

    Ondernemers kunnen voor informatie terecht bij het Ondernemersplein of KvK.

  • Kan ik als begeleider naar het Juridisch Loket?

    Als u iemand begeleidt met een juridisch probleem kunt u het Juridisch Loket vragen met u mee te denken. Voordat u contact opneemt, is het belangrijk dat u alle persoonsgegevens heeft en dat u de situatie goed kunt uitleggen.

    Is het nodig om een afspraak te maken? Geef dan door of u hier als begeleider bij aanwezig bent. Bent u niet aanwezig? Geef uw cliënt dan duidelijk aan wat hij/zij van de afspraak kan verwachten en welke documenten hij/zij moet meenemen.

    Is het noodzakelijk om de hulp van een advocaat in te schakelen? En wilt u een verwijzing naar een advocaat? Zorg dan dat uw cliënt bij dit gesprek aanwezig is. Het diagnosedocument wordt namelijk alleen verstrekt aan de rechtzoekende.

  • Kan ik bij het Juridisch Loket terecht als ik een rechtsbijstandsverzekering heb of lid ben van een vakbond?

    Heeft u een eenmalige en korte juridische vraag? Dan kunt u deze uiteraard aan ons stellen.

    Heeft u juridische bijstand nodig? Dan raden wij u aan met uw rechtsbijstandsverzekeraar of vakbond contact op te nemen. Uw verzekeraar of vakbond komt op voor uw belangen en u bent verzekerd voor de kosten.

  • Ik sta bij een vestiging voor een dichte deur, wat nu?

    Binnenlopen zonder afspraak kan alleen tijdens het inloopspreekuur. De openingstijden voor het inloopspreekuur verschillen per vestiging. 

    Buiten de inloopspreekuren kunt u onze juristen bellen via 0900-8020 (€0,25 /min). Op maandag t/m vrijdag van 09.00-18.00 uur wordt u telefonisch geholpen door onze eigen juristen. Als het nodig is, maakt onze jurist met u een afspraak op een vestiging bij u in de buurt.

  • Waarom heeft het Juridisch Loket mijn persoonsgegevens nodig?

    Het Juridisch Loket gaat zorgvuldig met uw privacy om en houdt zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG), Telecommunicatiewet en overige privacywetgeving.

    Uw gegevens gebruiken wij alleen voor uw specifieke zaak. Hiermee kunnen wij u snel en goed van dienst zijn.

    Lees meer over het privacybeleid van het Juridisch Loket.

Terug naar boven Shape