Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze tekst in eenvoudige taal

Eerste hulp bij juridische vragen

Op onze website beantwoorden wij veelgestelde juridische vragen en verwijzen u naar voorbeeldbrieven die u kunt downloaden. 

Gratis persoonlijk juridisch advies

Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunt u ons ook bellen of zonder afspraak langskomen in 1 van onze vestigingen. 

Als u ons belt, maken wij een afspraak voor u bij een vestiging in de buurt. Of wij bellen u binnen 5 werkdagen terug met telefonisch advies. Dit hangt af van uw vraag. Belt u namens iemand anders? Zorg dan dat deze persoon daar toestemming voor kan geven tijdens het gesprek.

Inkomen en spaargeld

Wij vragen naar uw inkomen en spaargeld in 2021. Kijk hiervoor op uw belastingaangifte 2021. Of vraag het na bij de Belastingdienst. Uw inkomen en vermogen mogen niet hoger zijn dan:

  Alleenstaand Gehuwd of samenwonend Eenoudergezin met minderjarig(e) kind(eren)
Maximaal verzamelinkomen 2021 € 30.000 € 42.400 € 42.400
Maximaal vermogen
2021
€ 31.340 € 62.680 € 31.340

Verwacht u dat uw inkomen en vermogen in 2023 lager zijn dan deze bedragen? Of krijgt u schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan kunt u ons bellen of langskomen voor persoonlijk juridisch advies.

Verdient u te veel of heeft u te veel spaargeld? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Misschien kunt u terecht bij uw rechtsbijstandverzekeraar of vakbond. 

Spreekuur in de gevangenis

Ook als u in de gevangenis zit, kunnen wij u juridische informatie en advies geven. Het Juridisch Loket houdt een spreekuur in de meeste penitentiaire inrichtingen (PI’s). Een van onze juristen komt dan naar de PI toe. Of u krijgt advies per telefoon of brief. Wij vragen niet naar uw inkomen.

Zo maakt u vanuit de gevangenis een afspraak voor het spreekuur:

  • Bel gratis 0800-8020. Uw casemanager of een PI-medewerker kan dit ook voor u doen. Of:
  • Vul een ‘sprekersbriefje’ in en geef het aan uw casemanager of een PI-medewerker. Wij nemen dan contact met u op. Het sprekersbriefje vindt u op uw afdeling, bij uw casemanager of bij het Re-integratiecentrum (RIC).

Advocaat of mediator

Als wij uw vraag niet kunnen beantwoorden, verwijzen wij u door. Bijvoorbeeld naar een advocaat, mediator of gemeente.

U heeft tijdelijk geen 'diagnosedocument' nodig.

Huisregels

In onze huisregels (pdf) leest u wat u kunt verwachten van het Juridisch Loket. En wat wij verwachten van u.

Veelgestelde vragen
  • Wie kan er bij het Juridisch Loket terecht?

    Het Juridisch Loket is er voor iedereen met een juridische vraag. Op onze website helpen we u met juridische informatie, tips en voorbeeldbrieven.

    Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunnen wij u ook persoonlijk verder helpen. U kunt ons bellen of langskomen tijdens de openingstijden.

    Wie we niet helpen

    Wij zijn er niet voor:

    • bedrijven, stichtingen en verenigingen
    • zakelijke verhuurders
    • belangenbehartiging
    • ondernemersvragen
    • vragen over vermogen
    • vragen over buitenlands recht

  • Waarom heeft het Juridisch Loket mijn persoonsgegevens nodig?

    Wij gebruiken uw gegevens alleen voor uw specifieke zaak. Zo kunnen wij u snel en goed van dienst zijn.

    Het Juridisch Loket gaat zorgvuldig om met uw privacy en houdt zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG), Telecommunicatiewet en overige privacywetgeving.

    Lees meer over het privacybeleid van het Juridisch Loket.

  • Hoe kan ik mijn gesprek met het Juridisch Loket voorbereiden?

    Iedereen met een laag inkomen en weinig spaargeld kan bij het Juridisch Loket terecht voor persoonlijk juridisch advies. U kunt ons bellen of langskomen. Met deze tips bent u goed voorbereid en kunnen wij u sneller helpen:

    • Houd gegevens over uw inkomen en spaargeld bij de hand.
    • Schrijf uw juridische vraag van tevoren op.
    • Houd belangrijke papieren bij de hand. Zoals contracten en officiële brieven.

    In onze huisregels (pdf) leest u wat u kunt verwachten van het Juridisch Loket. En wat wij verwachten van u.

  • Kan ik het Juridisch Loket bellen vanuit het buitenland?

    Vanuit het buitenland kunt u ons bereiken op +31 30 239 2030. Voor dit nummer betaalt u uw normale belkosten. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur (Nederlandse tijd).

    U kunt ons alleen bellen voor juridische hulp als u een laag inkomen en weinig spaargeld heeft.

  • Wilt u meer weten over de toegankelijkheid van onze website?

    Heeft u een vraag, opmerking of klacht over de toegankelijkheid van www.juridischloket.nl? Stuur dan een mail naar [email protected]. U krijgt binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging. Binnen 3 weken krijgt u antwoord.

    Niet tevreden over de afhandeling van uw vraag of klacht?

    Bent u niet tevreden over hoe uw vraag of klacht is behandeld? Of krijgt u niet binnen 3 weken antwoord? Stuur dan een mail naar [email protected].

Terug naar boven Shape