Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze tekst in eenvoudige taal

Juridische hulp

Een advocaat helpt u bij juridische problemen, zoals een echtscheiding of ontslag. Hij:

  • geeft advies
  • onderhandelt met de andere partij
  • gaat met u naar de rechter als er een rechtszaak is

Verschil advocaat en mediator

Bij juridische problemen kan een mediator ook helpen. Het verschil met een advocaat is dat een advocaat alleen aan uw kant staat. En hij mag u verdedigen bij een rechtszaak. Een mediator helpt u én de andere partij om er samen uit te komen, als u dat beiden wilt. Er is dan geen rechtszaak nodig. Vaak is mediation sneller en daardoor ook goedkoper.

Rechtsbijstandverzekering of vakbond

Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact met hen op voor juridische hulp.

Bent u lid van een vakbond? Dan kunt u hen vragen om juridische hulp. De vakbond helpt bij problemen met werk. En soms ook bij andere dingen. Bijvoorbeeld als u een vergoeding wilt voor letselschade. Of hulp bij het aanvragen van een uitkering.

Kosten advocaat

Een advocaat inschakelen kost geld. Hoeveel, dat verschilt per advocaat. Een advocaat bepaalt zelf hoeveel hij vraagt voor zijn werk. Vraag uw advocaat hoeveel hij rekent en wat mogelijke andere kosten bij een rechtszaak zijn. Zo maakt u een inschatting van de totale kosten.

Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan hoeft u de kosten van de advocaat misschien niet te betalen. De overheid betaalt de kosten dan voor u. Dit noemen we 'gesubsidieerde rechtsbijstand' of 'een toevoeging'. Uw advocaat regelt de aanvraag voor een toevoeging. De Raad voor Rechtsbijstand beslist of u recht heeft op de toevoeging.

Als u een toevoeging krijgt, moet u nog wel een eigen bijdrage betalen. Hoeveel u zelf betaalt, hangt af van hoeveel u verdient. U kunt korting krijgen op de eigen bijdrage met een doorverwijzing van het Juridisch Loket.

Doorverwijzing Juridisch Loket

Als u met uw juridische probleem bij ons komt, kijken we eerst samen naar uw situatie. We kijken of een advocaat nodig is en of u de advocaat zelf kunt betalen. Als we u doorverwijzen naar een advocaat, krijgt u een verwijsbrief. Deze verwijsbrief noemen we het 'diagnosedocument'. Dit heeft u nodig voor korting op uw eigen bijdrage.

Vanwege het coronavirus heeft u tijdelijk geen diagnosedocument nodig voor korting op uw eigen bijdrage. Beslist de Raad voor Rechtsbijstand dat u recht heeft op een toevoeging? Dan krijgt u automatisch korting op de eigen bijdrage.

Veelgestelde vragen
  • Waar vind ik een advocaat?

    Wij verwijzen u graag naar een advocaat bij u in de buurt. Zoekt u liever zelf een advocaat? Op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten vindt u alle in Nederland ingeschreven advocaten.

  • Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben over het werk van mijn advocaat?

    Als u niet tevreden bent over uw advocaat, dan kunt u een klacht indienen. U kunt bijvoorbeeld klagen over:

    • een te hoge rekening
    • een fout van de advocaat
    • hoe de advocaat u op de hoogte houdt van de zaak

    Ga in gesprek

    Praat eerst met uw advocaat over de klacht. Misschien lost een gesprek uw klacht op. En kunt u met uw advocaat afspraken maken over hoe jullie verder gaan.

    Komt u er niet uit? Meld uw klacht dan schriftelijk bij de advocaat. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief klacht of conflict.

    Klachtenregeling

    Elk advocatenkantoor heeft een klachtenregeling. Hierin staat waar u de brief of e-mail naartoe kunt sturen. En hoe uw klacht wordt behandeld. U vindt de klachtenregeling op de website van het kantoor. U kunt de klachtenregeling ook opvragen bij uw advocaat.

    Geschillencommissie

    Bent u niet tevreden met de reactie op uw brief of e-mail? Of reageert uw advocaat niet? Dan kunt u uw klacht melden bij de Geschillencommissie Advocatuur.

    Dit kan alleen als uw advocaat daarbij is aangesloten. Of als u met uw advocaat schriftelijk afspreekt dat u naar de Geschillencommissie gaat. In de klachtenregeling staat of uw advocaat is aangesloten bij de Geschillencommissie.

    De Geschillencommissie onderzoekt uw klacht en doet een uitspraak. U en uw advocaat moeten zich aan deze uitspraak houden.

    Orde van Advocaten

    Kunt u niet met uw klacht naar de Geschillencommissie? Dan kunt u de klacht melden bij de deken van de Orde van Advocaten. De deken probeert u en uw advocaat te helpen om een oplossing te vinden. Het advies van de deken is niet bindend.

    Rechter

    Bent u het niet eens met het oordeel van de deken? Dan kunt u naar de rechter. Neem contact op met een van onze juristen.

Terug naar boven Shape