Logo
Cookie Privacy

Hoe krijg ik een vergoeding voor letselschade?

U heeft letselschade als u gewond raakt door de schuld van een ander. Controleer eerst of uw eigen verzekeraar de schade betaalt. Vraag daarna de andere partij schriftelijk om betaling van de schade. Of vraag vergoeding via de strafzaak.

Ga meteen naar

Veelgestelde vragen
Stap 1

Beoordeel of de ander aansprakelijk is

U kunt alleen een schadevergoeding krijgen als de andere partij aansprakelijk is. Uw schade ontstond dan door een fout van de ander. Dit heet een onrechtmatige daad.

U moet zelf bewijzen dat de andere partij een fout maakte en dat u daardoor schade heeft. Dit bewijst u bijvoorbeeld met foto’s van de situatie en verklaringen van getuigen en artsen.

Er gelden extra regels voor de aansprakelijkheid bij een verkeersongeluk, de aansprakelijkheid bij een ongeluk op het werk en bij een medische fout.

Eigen schuld

Heeft u zelf ook schuld aan de gebeurtenis? Dan krijg u mogelijk maar een deel van uw schade vergoed.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 2

Maak een overzicht van uw schade

Houd een lijst bij van alle kosten die u maakt omdat u letsel heeft. En van de kosten die u nog verwacht. U moet deze kosten bewijzen. Dit doet u bijvoorbeeld met rekeningen, foto’s en verklaringen van getuigen en artsen.

Kosten die onder letselschade vallen zijn bijvoorbeeld:

  • schade aan uw spullen, zoals uw auto of kleding
  • medische kosten, zoals het eigen risico van uw zorgverzekering
  • reiskosten
  • huishoudelijke hulp
  • verlies van inkomen omdat u bijvoorbeeld niet kon werken
  • studievertraging
  • kosten voor activiteiten die u niet meer kunt doen, bijvoorbeeld sportlessen
  • kosten voor spullen die u nu niet meer kunt gebruiken, zoals uw sportspullen
Smartengeld voor pijn

Voor uw verdriet of pijn door uw letsel kunt u smartengeld vragen. Smartengeld is dan een onderdeel van uw hele letselschadevergoeding.

Let op

Raakte u ernstig gewond? Of verwacht u altijd last te houden van uw letsel? Dan is uw schade vaak lastig te bepalen. Vraag zo snel mogelijk hulp aan een advocaat of uw rechtsbijstandsverzekeraar.


Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 3

Controleer of uw verzekeraar schade vergoedt

Vaak betaalt uw zorgverzekering de kosten voor een medische behandeling. De kosten die uw eigen verzekeraar niet vergoedt, kunt u terugvragen aan de andere partij. Denk aan het eigen risico, de eigen bijdrage en medische kosten die buiten de verzekering vallen. Zet deze kosten op uw schadelijst.

Controleer of u nog andere verzekeringen heeft die de schade vergoeden, bijvoorbeeld uw autoverzekering bij een verkeersongeluk. Gaat de premie hierdoor omhoog? Vraag dit terug aan de andere partij.

U mag schade niet dubbel vergoed krijgen. Wat uw eigen verzekeraar vergoedt, mag u dus niet ook nog terugvragen aan de andere partij.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 4

Stel de andere partij aansprakelijk

Vraag eerst uw verzekeraar om hulp bij het aansprakelijk stellen van de andere partij.

Krijgt u geen hulp van uw verzekeraar of heeft u geen verzekering? Stel dan zelf de andere partij aansprakelijk. Stuur een aangetekende brief naar de verzekeraar van de andere partij. Gebruik hiervoor een van onze voorbeeldbrieven. Weet u niet wie de verzekeraar is? Stuur dan de brief naar de andere partij.

Letselschade na verkeersongeluk

Gebruik een van deze voorbeeldbrieven na een ongeluk in het verkeer:

Letselschade na arbeidsongeval

Gebruik deze voorbeeldbrief na een ongeluk op het werk:

Andere situaties

Bij letselschade door een andere situatie gebruikt u deze voorbeeldbrief:

Let op

Heeft u letselschade door een misdrijf? Dan kunt u misschien schadevergoeding eisen via de strafzaak.


Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 5

Wacht de reactie af

In uw aansprakelijkstelling geeft u de andere partij een termijn om te reageren. Wacht deze termijn af. Reageert de andere partij niet binnen de termijn die u stelde in uw brief? Stuur dan een herinnering of neem contact op met een van onze juristen.

Heeft de andere partij een aansprakelijkheidsverzekering? Dan handelt de verzekeraar meestal uw claim af. Erkent de verzekeraar aansprakelijkheid? Dan kan de verzekeraar met u onderhandelen over de hoogte van de schadevergoeding.

Bent u geholpen met deze informatie?

Bel gratis

Bel gratis

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Bekijk alle contactmogelijkheden

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat kan ik doen bij een medische fout?
Logo

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven