Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe werkt juridisch advies van het Juridisch Loket?

Wij geven gratis juridisch advies. Op de website vindt u informatie, tips en voorbeeldbrieven om zelf aan de slag te gaan. Heeft u persoonlijk juridisch advies nodig? Neem dan contact met ons op.

Met welke juridische vragen kan ik bij het Juridisch Loket terecht?

Wij helpen u met alle mogelijke juridische vragen. Bijvoorbeeld over ontslag en contracten, maar ook over echtscheidingen en alimentatie. Weet u niet zeker of we u kunnen helpen met uw vraag? Bekijk alle onderwerpen of neem contact met ons op en vraag het één van onze juristen.

Wat kan het Juridisch Loket voor mij betekenen?

Op de website vindt u nuttige informatie over veel voorkomende juridische kwesties. Ook zijn er 250 hoogopgeleide juristen die u persoonlijk kunnen helpen. Zij zijn onafhankelijk en geven duidelijk advies aan de telefoon en via de mail. Komt u liever langs? Dat kan tijdens het inloopspreekuur in een van onze 30 vestigingen.

Soms komt het voor dat wij uw vraag niet kunnen beantwoorden. Wij verwijzen u dan door naar de juiste instantie. Dat kan bijvoorbeeld een advocaat, een mediator of de gemeente zijn.

Wie kan er bij het Juridisch Loket terecht voor rechtsbijstand?

Het Juridisch Loket is er voor iedereen met een juridische vraag.

Wij zijn er niet voor:

  • ondernemersvragen
  • zakelijke verhuurders
  • belangenbehartiging
  • vragen over vermogen, pacht en onroerend goed

Kan ik als begeleider naar het Juridisch Loket?

Als u iemand begeleidt met een juridisch probleem, dan kunt u het Juridisch Loket vragen met u mee te denken. 

Voordat u contact opneemt namens een ander, is het belangrijk dat u alle persoonsgegevens heeft en dat u de situatie goed kunt uitleggen. Zo kunnen wij snel en op de juiste manier helpen.

Is het nodig om een afspraak te maken? Geef dan door of u hier als begeleider bij aanwezig bent. Bent u niet aanwezig? Geef uw cliënt dan duidelijk aan wat hij/zij van de afspraak kan verwachten en welke documenten hij/zij moet meenemen.

Let op
Is het noodzakelijk om de hulp van een advocaat in te schakelen? En wilt u een verwijzing naar een advocaat? Zorg dan dat uw cliënt bij dit gesprek aanwezig is. Het diagnosedocument wordt namelijk alleen verstrekt aan de rechtzoekende.

Veelgestelde vragen
  • Wat kost rechtshulp van het Juridisch Loket?

    Onze rechtshulp is gratis. Alleen als u ons belt via 0900-8020 betaalt u € 0,25 per minuut met een maximum van € 12,50, plus de normale kosten van uw (mobiele) telefoonaanbieder.

  • Wat kan ik verwachten van het inloopspreekuur?

    U kunt zonder afspraak binnenlopen tijdens het inloopspreekuur van het Juridisch Loket bij u in de buurt. Uw juridische vraag legt u voor aan onze jurist die u aan de balie verder helpt. Is er meer tijd nodig om uw vraag te beantwoorden? Dan besluit onze jurist om met u een afspraak te maken. U moet voor een afspraak voldoen aan de voorwaarden van de Wet op Rechtsbijstand.

  • Kan ik een afspraak maken voor juridisch advies?

    Onze jurist probeert tijdens het eerste contact (aan de telefoon, tijdens het inloopspreekuur of via mail) uw vraag te beantwoorden. Is er meer tijd nodig? Dan nodigt de jurist u uit voor een afspraak.

  • Wat zijn de voorwaarden voor het krijgen van gesubsidieerde rechtsbijstand?

    Voor een afspraak bij het Juridisch Loket moet u aan voorwaarden voldoen die zijn bepaald in de Wet op Rechtsbijstand. Uw inkomen mag niet hoger zijn dan het maximale verzamelinkomen en vrijgestelde vermogen. Deze bedragen zijn vastgesteld in de Wet op Rechtsbijstand. Komt uw verzamelinkomen uit boven de gestelde norm? Dan komt u helaas niet in aanmerking voor gratis rechtsbijstand.

    Bekijk in onderstaande tabel of uw inkomen onder het maximale verzamelinkomen en vrijgestelde vermogen valt.

      Alleenstaand Gehuwd of samenwonend Eenoudergezin of minderjarig(e) kind(eren)
    Maximaal verzamelinkomen  € 26.400 per jaar   € 37.300 per jaar € 37.300 per jaar 
    Vrijgesteld vermogen  € 21.330   € 42.660 € 21.139 

    Bij 65+ geldt nog een extra heffingsvrij vermogen van maximaal € 28.236

    Is uw inkomen en/of vermogen hoger? Dan verwijzen wij u voor verdere hulp door naar uw rechtsbijstandsverzekering, vakbond, advocaat of mediator.

  • Kan ik bij het Juridisch Loket terecht als ik een rechtsbijstandsverzekering heb of lid ben van een vakbond?

    Heeft u een (eenmalige en korte) juridische vraag? Dan kunt u deze uiteraard aan ons stellen. Heeft u juridische bijstand nodig? Dan raden wij u aan om direct met uw rechtsbijstandsverzekeraar of vakbond contact op te nemen. Uw rechtsbijstandsverzekeraar of vakbond komt op voor uw belangen en u bent verzekerd voor de kosten.

  • Ik sta bij een vestiging voor een dichte deur, wat nu?

    Binnenlopen zonder afspraak kan alleen tijdens het inloopspreekuur. De openingstijden voor het inloopspreekuur verschillen per vestiging. Buiten de inloopspreekuren belt u onze juristen via 0900-8020 (€0,25 /min). U wordt direct geholpen door onze eigen juristen. Als het nodig is, maakt onze jurist met u een afspraak op een vestiging bij u in de buurt.

  • Waarom heeft het Juridisch Loket mijn persoonsgegevens nodig?

    Het Juridisch Loket gaat zorgvuldig met uw privacy om en houdt zich aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

    Uw gegevens gebruiken wij alleen voor uw specifieke zaak. Hiermee kunnen wij u snel en goed van dienst zijn.

    Lees meer over het privacybeleid van het Juridisch Loket.

  • Ik ben ondernemer, waar kan ik terecht voor juridisch advies?

    Ondernemers met een zakelijke juridische vraag kunnen terecht bij het Ondernemersplein.