Overslaan en naar de inhoud gaan

Juridische hulp

Een advocaat helpt u bij juridische problemen, zoals een echtscheiding of ontslag.

• Hij geeft advies
• Hij onderhandelt met de andere partij
• Hij gaat met u naar de rechter als er een rechtszaak is

Verschil advocaat en mediator

Een advocaat staat aan uw kant en verdedigt alleen uw zaak. Bijvoorbeeld bij een rechtszaak.

Een mediator helpt u én de andere partij om er samen uit te komen bij juridische problemen.

Een rechtszaak is dan vaak niet nodig.

Vaak is een mediator sneller en goedkoper dan de hulp van een advocaat.

Doorverwijzing het Juridisch Loket

U komt met uw juridische probleem naar ons.

Samen kijken we dan eerst naar uw situatie.

We kijken of een advocaat echt nodig is.

We kijken ook of u de advocaat zelf kunt betalen.

Verwijzen wij u door naar een advocaat?

Dan krijgt u een verwijsbrief mee.

Deze verwijsbrief noemen we het 'diagnosedocument'.

Kosten advocaat

Hulp van een advocaat kost geld.

De kosten zijn bij elke advocaat anders.

Vraag uw advocaat wat zijn hulp kost. Vraag of er andere kosten bij een rechtszaak zijn.

Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld?

Dan heeft u misschien recht op een 'toevoeging'.

Dat betekent dat de overheid de kosten van de advocaat voor u betaalt.

Uw advocaat regelt de aanvraag voor de toevoeging.

De Raad voor Rechtsbijstand beslist of u recht heeft op de toevoeging.

U betaalt hierbij wel een eigen bijdrage.

Hoe lager uw inkomen, hoe lager uw eigen bijdrage.

  • Waar vind ik een advocaat?

    Wij verwijzen u graag naar een advocaat bij u in de buurt.

    Zoekt u liever zelf een advocaat?

    Kijk op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten.

    Hier vindt u alle in Nederland ingeschreven advocaten.

  • Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben over het werk van mijn advocaat?

    Bespreek uw vragen of klachten altijd eerst met uw advocaat zelf.

    Komt u er samen niet uit?

    Wij kunnen u informatie geven over wat u kunt doen.

    U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen.

    Maar wij controleren het werk van uw advocaat niet.

    We geven ook geen second opinion (tweede mening) over zaken die al bij uw advocaat in behandeling zijn.

Terug naar boven Shape