Extra garantie met een garantiebewijs | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Vrijdag 24 mei 2019 zijn wij gesloten. Excuses voor het ongemak.

Extra garantie

Bij een aankoop heeft u recht op wettelijke garantie. Een verkoper of fabrikant kan extra garantie geven. Er zijn 2 soorten extra garantie:

  • verkopersgarantie
  • fabrieksgarantie

Verkopersgarantie

Verkopersgarantie is extra garantie die de verkoper zelf aanbiedt. Gaat uw product stuk binnen de garantietermijn? Dan moet de verkoper het probleem voor u oplossen.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is garantie die de fabrikant van het product aanbiedt. U koopt het product in de winkel, maar het probleem wordt door de fabrikant opgelost.

Gebruikmaken van garantie

Heeft u een garantiebewijs en gaat uw product stuk? Neem dan eerst contact op met de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat u een goed product heeft.

Heeft u fabrieksgarantie? Dan schakelt de verkoper de fabrikant in voor de reparatie. De fabrikant lost het probleem uiteindelijk op. U houdt hierover contact met de verkoper.

Garantiebewijs

In uw garantiebewijs staat welke (extra) garantie u heeft. In het garantiebewijs staat bijvoorbeeld dat:

  • u garantie heeft op bepaalde onderdelen van het product, zoals de motor van een nieuwe stofzuiger
  • u garantie heeft bij specifieke problemen met het product
  • u bij bepaalde problemen reparatiekosten moet betalen

U kunt met uw garantiebewijs eisen dat de verkoper uw product vervangt of repareert. Is uw product stuk gegaan door uw eigen schuld? Dan hoeft de verkoper uw product niet te vervangen of te repareren. De verkoper moet bewijzen dat het product door uw schuld is stuk gegaan. 

Garantietermijn

De termijn dat u extra garantie heeft, staat in uw garantiebewijs. De garantieperiode begint op de dag dat u het product heeft ontvangen. Tijdens de garantietermijn moet de verkoper of de fabrikant uw product repareren. Is uw product niet meer te repareren? Dan heeft u recht op een nieuw product. 

Kan de verkoper of de fabrikant bewijzen dat u het product niet goed heeft gebruikt? Dan kan hij weigeren om uw product te repareren.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Kan ik garantie krijgen als ik mijn garantiebewijs kwijt ben?

    Met een garantiebewijs kunt u aantonen dat u garantie heeft. Een garantiebewijs is niet verplicht. Uw extra garantie kan ook in uw koopovereenkomst of in de algemene voorwaarden staan. Soms kunt u ook informatie op de website van de verkoper of fabrikant vinden.

    U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet is verlopen. Dit kan bijvoorbeeld met een gespecificeerde bon. Een bankafschrift alleen is vaak onvoldoende.

    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
    Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Wat kan ik doen om de verkoper aan de garantie te houden?

    Heeft u garantie, maar lost de verkoper het probleem met het product niet op? Dan kunt u de verkoper een aangetekende brief sturen en de verkoper vragen het probleem op te lossen.

    Reageert de verkoper niet op uw verzoek of wijst hij het verzoek af? Dan kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommissie.

    Is de verkoper niet aangesloten bij een Geschillencommissie? Dan kunt u de zaak voorleggen aan de rechter. U kunt hiervoor uw rechtsbijstandsverzekering of een advocaat inschakelen.

Terug naar boven Shape