Overslaan en naar de inhoud gaan
Ga meteen naar

Extra garantie

Bij een aankoop heeft u altijd recht op een goed product. Daarnaast kunt u deze extra garantie krijgen:

  • verkopersgarantie
  • fabrieksgarantie
  • garantie door reclame

Deze garantie komt bovenop de rechten die u heeft als uw product niet goed is (ondeugdelijk product).

Verkopersgarantie

Verkopersgarantie is extra garantie die de verkoper van het product geeft, bijvoorbeeld de winkel of webwinkel.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is extra garantie die de fabrikant van het product geeft. Bijvoorbeeld 2 jaar garantie op een televisie.

Informatie in reclame

Zegt een verkoper of fabrikant in een reclame dat het product bepaalde eigenschappen heeft? Dan moet het product deze eigenschappen ook echt hebben.

Gebruikmaken van garantie

Heeft u verkopersgarantie en gaat uw product stuk? Neem dan contact op met de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat uw product wordt gerepareerd of vervangen.

Heeft u fabrieksgarantie en gaat uw product stuk? Neem dan contact op met de verkoper. Hij vraagt de fabrikant om uw product te repareren.

Heeft u garantie door beloften die in reclame zijn gedaan? Ook dan moet de verkoper zorgen voor een oplossing.

Garantiebewijs

In uw garantiebewijs staat wat uw (extra) rechten zijn, bijvoorbeeld:

  • op welke onderdelen u garantie heeft, zoals de motor van een nieuwe stofzuiger
  • bij welke problemen u garantie heeft
  • wanneer u reparatiekosten moet betalen
  • wie bij reparatie de verzendkosten moet betalen
  • tot hoelang u garantie heeft (garantietermijn)

Soms hoeft de verkoper uw product niet te vervangen of te repareren. Bijvoorbeeld als uw product door uw schuld stuk is. De verkoper moet dit dan bewijzen.

Garantietermijn

De garantietermijn begint op de dag dat u het product krijgt. Tijdens de garantietermijn moet de verkoper of de fabrikant uw kapotte product repareren. Is uw product niet meer te repareren? Dan heeft u recht op een nieuw product. 

Kan de verkoper of de fabrikant bewijzen dat u het product niet goed heeft gebruikt? Dan hoeft hij het product niet te repareren.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Kan ik garantie krijgen als ik mijn garantiebewijs kwijt ben?

    Een garantiebewijs is niet verplicht. Met een garantiebewijs laat u zien dat u garantie heeft.

    Uw extra garantie staat vaak in uw koopcontract of in de algemene voorwaarden van de verkoper of fabrikant. Soms vindt u ook informatie over garantie op de website van de verkoper of de fabrikant.

    U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet voorbij is. Dit kan bijvoorbeeld met een bon. Een bankafschrift alleen is vaak onvoldoende.

  • Wat kan ik doen om de verkoper aan de garantie te houden?

    Heeft u garantie, maar lost de verkoper het probleem met het product niet op? Stuur dan onze voorbeeldbrief ondeugdelijk product binnen garantie.

    Reageert de verkoper niet op uw brief of wijst hij uw vraag af? Dan kunt u uw klacht indienen bij de geschillencommissie. De geschillencommissie beslist wie gelijk heeft. Dit kan alleen als de verkoper is aangesloten bij de geschillencommissie. 

    Is de verkoper niet aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter. U kunt hiervoor hulp vragen aan een advocaat, maar dit is niet verplicht. Of vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar.

Terug naar boven Shape