Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus zijn onze vestigingen dicht. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. De wachttijd is langer dan normaal. Sorry voor het ongemak.
Ga meteen naar

Extra garantie

Bij een aankoop heeft u altijd recht op een goed product. Een verkoper of fabrikant kan u ook extra garantie geven:

  • verkopersgarantie
  • fabrieksgarantie

Deze garantie komt bovenop de rechten die u heeft als uw product niet goed is (ondeugdelijk product).

Verkopersgarantie

Verkopersgarantie is extra garantie die de verkoper van het product geeft, bijvoorbeeld de winkel of webwinkel. Gaat uw product stuk binnen de garantietermijn (de periode waarin u garantie heeft)? Dan moet de verkoper het probleem voor u oplossen.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is extra garantie die de fabrikant van het product geeft. Gaat uw product stuk binnen de garantietermijn? Dan moet de fabrikant het probleem oplossen.

Gebruikmaken van garantie

Heeft u verkopersgarantie en gaat uw product stuk? Neem dan contact op met de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat uw product goed is.

Bij fabrieksgarantie moet de fabrikant uw product repareren. De verkoper vraagt dit aan de fabrikant. U houdt hierover contact met de verkoper.

Garantiebewijs

In uw garantiebewijs staat wat uw (extra) rechten zijn, bijvoorbeeld:

  • op welke onderdelen u garantie heeft, zoals de motor van een nieuwe stofzuiger
  • bij welke problemen u garantie heeft
  • wanneer u reparatiekosten moet betalen
  • wie bij reparatie de verzendkosten moet betalen
  • tot hoelang u garantie heeft (garantietermijn)

Soms hoeft de verkoper uw product niet te vervangen of te repareren. Bijvoorbeeld als uw product door uw schuld stuk is. De verkoper moet dit dan bewijzen

Garantietermijn

De garantietermijn begint op de dag dat u het product krijgt. Tijdens de garantietermijn moet de verkoper of de fabrikant uw kapotte product repareren. Is uw product niet meer te repareren? Dan heeft u recht op een nieuw product. 

Kan de verkoper of de fabrikant bewijzen dat u het product niet goed heeft gebruikt? Dan hoeft hij het product niet te repareren.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Kan ik garantie krijgen als ik mijn garantiebewijs kwijt ben?

    Een garantiebewijs is niet verplicht. Met een garantiebewijs laat u zien dat u garantie heeft.

    Uw extra garantie staat vaak in uw koopcontract of in de algemene voorwaarden van de verkoper of fabrikant. Soms vindt u ook informatie over garantie op de website van de verkoper of de fabrikant.

    U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet voorbij is. Dit kan bijvoorbeeld met een bon. Een bankafschrift alleen is vaak onvoldoende.

    Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
    Bel maandag tot en met donderdag 09.00 - 17.00 uur. Vrijdag van 09.00 - 13.00 uur.
    U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Wat kan ik doen om de verkoper aan de garantie te houden?

    Heeft u garantie, maar lost de verkoper het probleem met het product niet op? Stuur dan onze voorbeeldbrief ondeugdelijk product binnen garantie.

    Reageert de verkoper niet op uw brief of wijst hij uw vraag af? Dan kunt u uw klacht indienen bij De Geschillencommissie. De Geschillencommissie beslist dan wie gelijk heeft. Dit kan alleen als de verkoper is aangesloten bij De Geschillencommissie. 

    Is de verkoper niet aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter gaan. U kunt hiervoor hulp vragen aan een advocaat, maar dit is niet verplicht. De kosten voor de advocaat worden vaak niet vergoed. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag daar dan om hulp.

Terug naar boven Shape