Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Wat zijn mijn rechten als ik een garantiebewijs heb?

Een verkoper of fabrikant kan u extra garantie geven als u een product koopt. Heeft u een garantiebewijs? Dan kunt u nog makkelijker een oplossing eisen als het product niet goed werkt of stukgaat.

Ga meteen naar

Veelgestelde vragen

Extra garantie

Bij een aankoop heeft u altijd recht op een goed product. Daarnaast kunt u deze extra garantie krijgen:

  • verkopersgarantie
  • fabrieksgarantie
  • garantie door reclame

Deze garantie komt bovenop de rechten die u heeft als uw product niet goed is (ondeugdelijk product).

Verkopersgarantie

Verkopersgarantie is extra garantie die de verkoper van het product geeft, bijvoorbeeld de winkel of webwinkel.

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie is extra garantie die de fabrikant van het product geeft. Bijvoorbeeld 2 jaar garantie op een televisie.

Informatie in reclame

Zegt een verkoper of fabrikant in een reclame dat het product bepaalde eigenschappen heeft? Dan moet het product deze eigenschappen ook echt hebben.

Gebruikmaken van garantie

Heeft u verkopersgarantie en gaat uw product stuk? Neem dan contact op met de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat uw product wordt gerepareerd of vervangen.

Heeft u fabrieksgarantie en gaat uw product stuk? Neem dan contact op met de verkoper. Hij vraagt de fabrikant om uw product te repareren.

Heeft u garantie door beloften die in reclame zijn gedaan? Ook dan moet de verkoper zorgen voor een oplossing.

Garantiebewijs

In uw garantiebewijs staat wat uw (extra) rechten zijn, bijvoorbeeld:

  • op welke onderdelen u garantie heeft, zoals de motor van een nieuwe stofzuiger
  • bij welke problemen u garantie heeft
  • wanneer u reparatiekosten moet betalen
  • wie bij reparatie de verzendkosten moet betalen
  • tot hoelang u garantie heeft (garantietermijn)

Soms hoeft de verkoper uw product niet te vervangen of te repareren. Bijvoorbeeld als uw product door uw schuld stuk is. De verkoper moet dit dan bewijzen.

Garantietermijn

De garantietermijn begint op de dag dat u het product krijgt. Tijdens de garantietermijn moet de verkoper of de fabrikant uw kapotte product repareren. Is uw product niet meer te repareren? Dan heeft u recht op een nieuw product. 

Kan de verkoper of de fabrikant bewijzen dat u het product niet goed heeft gebruikt? Dan hoeft hij het product niet te repareren.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen

  • Wonen & Buren
  • Werk & Inkomen
  • Familie & Relatie
  • Politie & Justitie
  • Aankopen & Garantie
  • Schulden & Incasso

Hoe we werken

  • Hoe we werken
  • Doorverwijzing naar advocaat
  • Doorverwijzing naar mediation

Over ons

  • Vestigingen en openingstijden
  • Actueel
  • Organisatie
  • Werken bij
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven