Wat zijn mijn rechten als ik een garantiebewijs heb?
Een verkoper of fabrikant kan u extra garantie geven als u een product koopt. Heeft u een garantiebewijs? Dan kunt u nog makkelijker een oplossing eisen als het product niet goed werkt of stukgaat.
Ga meteen naar
Veelgestelde vragenExtra garantie
Bij een aankoop heeft u altijd recht op een goed product. Daarnaast kunt u deze extra garantie krijgen:
- verkopersgarantie
- fabrieksgarantie
- garantie door reclame
Deze garantie komt bovenop de rechten die u heeft als uw product niet goed is (ondeugdelijk product).
Verkopersgarantie
Verkopersgarantie is extra garantie die de verkoper van het product geeft, bijvoorbeeld de winkel of webwinkel.
Fabrieksgarantie
Fabrieksgarantie is extra garantie die de fabrikant van het product geeft. Bijvoorbeeld 2 jaar garantie op een televisie.
Informatie in reclame
Zegt een verkoper of fabrikant in een reclame dat het product bepaalde eigenschappen heeft? Dan moet het product deze eigenschappen ook echt hebben.
Gebruikmaken van garantie
Heeft u verkopersgarantie en gaat uw product stuk? Neem dan contact op met de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat uw product wordt gerepareerd of vervangen.
Heeft u fabrieksgarantie en gaat uw product stuk? Neem dan contact op met de verkoper. Hij vraagt de fabrikant om uw product te repareren.
Heeft u garantie door beloften die in reclame zijn gedaan? Ook dan moet de verkoper zorgen voor een oplossing.
Garantiebewijs
In uw garantiebewijs staat wat uw (extra) rechten zijn, bijvoorbeeld:
- op welke onderdelen u garantie heeft, zoals de motor van een nieuwe stofzuiger
- bij welke problemen u garantie heeft
- wanneer u reparatiekosten moet betalen
- wie bij reparatie de verzendkosten moet betalen
- tot hoelang u garantie heeft (garantietermijn)
Soms hoeft de verkoper uw product niet te vervangen of te repareren. Bijvoorbeeld als uw product door uw schuld stuk is. De verkoper moet dit dan bewijzen.
Garantietermijn
De garantietermijn begint op de dag dat u het product krijgt. Tijdens de garantietermijn moet de verkoper of de fabrikant uw kapotte product repareren. Is uw product niet meer te repareren? Dan heeft u recht op een nieuw product.
Kan de verkoper of de fabrikant bewijzen dat u het product niet goed heeft gebruikt? Dan hoeft hij het product niet te repareren.