Overslaan en naar de inhoud gaan

Uw rechten bij een garantiebewijs

Volgens de wet heeft u het recht op een goed product dat aan de afspraak voldoet. Dit noemt men wettelijke garantie.

Naast de wettelijke garantie kan de verkoper of fabrikant u nog extra garantie geven of verkopen. U krijgt hiervoor een garantiebewijs. Heeft u een garantiebewijs? Dan kunt u nog eenvoudiger uw recht halen als het product niet goed werkt.

Garantiebewijs

In het garantiebewijs staat precies vermeld waar de verkoper een extra garantie voor geeft. Soms wordt nadrukkelijk de goede werking van een product gegarandeerd. Het kan ook zijn dat de extra garantie van de verkoper alleen geldt bij bepaalde defecten. Bijvoorbeeld dat de motor van uw stofzuiger niet binnen een jaar stuk hoort te gaan.

Met een garantiebewijs hoeft u niet te bewijzen dat het niet uw schuld is dat het product is stuk gegaan. U kunt aan de hand van wat er in het garantiebewijs staat vervanging of herstel eisen.

Garantietermijn

Volgens de wettelijke garantie mag u bij normaal gebruik van een product verwachten dat dit in ieder geval 2 jaren meegaat. Heeft u naast de wettelijke garantie nog extra garantie gekregen of bijgekocht? Uit het garantiebewijs blijkt de termijn waarbinnen u extra garantie krijgt.

Tijdens de garantieperiode moet de verkoper of de fabrikant het gebrek kosteloos repareren. Behalve als hij kan bewijzen dat u het product onjuist heeft gebruikt. Is repareren niet mogelijk? Dan heeft u meestal recht op een nieuw product.

Heeft u meer vragen over de wettelijke garantie? Neem dan contact op met een van onze juristen

Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat is het verschil tussen verkoopgarantie en fabrieksgarantie?

    Er kan onderscheid worden gemaakt tussen verkopersgarantie en fabrieksgarantie.

    Verkopersgarantie is garantie die de verkoper zelf extra aanbiedt. De winkel zal dan bij een probleem zelf de zaak oplossen.

    Fabrieksgarantie is garantie die de fabrikant van het product aanbiedt. Koopt u het product in een winkel en ontstaat er een probleem? Dan moet de fabrikant het volgens het garantiebewijs oplossen.

  • Wat moet ik doen om vervanging of herstel te krijgen als ik een garantiebewijs heb?

    U moet in principe altijd eerst terug naar de verkoper als er iets mis is, omdat u het product bij de verkoper heeft gekocht. De verkoper is degene die ervoor moet zorgen dat u een goed product heeft.

    Ook bij fabrieksgarantie moet u altijd eerst naar de verkoper teruggaan. Wilt u aanspraak maken op fabrieksgarantie? Dan moet de fabrikant het probleem uiteindelijk oplossen. Dit loopt meestal via de verkoper, die bijvoorbeeld het product voor u opstuurt naar de fabrikant.

    De fabrikant kan wel eisen stellen aan de garantie. Deze eisen staan vermeld in het garantiebewijs. Zo mag de fabrikant bepalen dat u bij het repareren van het product het arbeidsloon alsnog zelf moet betalen. Voor die kosten moet u dan weer terug naar de verkoper van het product.

    Is de duur van de fabrieksgarantie voorbij? Dan hoeft de fabrikant u niet meer te helpen. U kunt dan wel nog steeds terug naar de verkoper.

    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
    Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Wat kan ik doen om de verkoper aan de garantie te houden?

    Heeft u garantie, maar lost de verkoper het probleem met het product niet op? Dan kunt u de verkoper een aangetekende brief sturen en vragen om reparatie of vervanging. In deze brief vraagt u of hij alsnog het probleem oplost.

    De Geschillencommissie

    Reageert de verkoper niet op uw verzoek of wijst hij het verzoek af? Dan kunt u uw klacht indienen bij De Geschillencommissie. De verkoper moet dan wel bij De Geschillencommissie zijn aangesloten.

    Het Juridisch Loket adviseert u graag over deze procedure. Wij helpen niet bij het schrijven van uw brief naar De Geschillencommissie. Ook staan wij u niet bij in een procedure.

Terug naar boven Shape