Overslaan en naar de inhoud gaan

Het product is niet goed

Heeft u bij een bedrijf een product gekocht dat niet goed werkt? Dan heeft u een ondeugdelijk product gekocht. De verkoper moet het product repareren of vervangen.

Weigert de verkoper dit of reageert hij niet? Dan mag u de koop ontbinden en ongedaan maken. De verkoper krijgt het product en u uw geld terug.

Heeft u bij een particulier gekocht? Dan zijn uw rechten anders.

De verkoper heeft onjuiste informatie verstrekt

U kunt uw aankoop ongedaan maken als:

  • de verkoper u geen, te weinig of onjuiste informatie gegeven én
  • hij kon weten dat die informatie belangrijk voor u was bij het sluiten van de koop én
  • u de overeenkomst niet had gesloten als u vooraf de juiste informatie had gehad

U kunt de koop dan ongedaan maken vanwege 'dwaling'. Geeft schriftelijk aan dat u de koop wilt ‘vernietigen’ vanwege dwaling. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief dwaling.

Wilt u weten of dwaling op uw situatie van toepassing is? Neem dan contact op met een van onze juristen.

Ik heb spijt van mijn aankoop aan de deur of op straat

De verkoop aan huis of op straat door een bedrijf heet koop buiten de verkoopruimte (voorheen colportage). De regels voor aankopen buiten de verkoopruimte gelden voor aankopen:

  • op straat
  • tijdens een verkoopdemonstratie (bij iemand thuis of op het werk)
  • tijdens een reisje met als doel om aan u iets te verkopen
  • aan de deur

Bent u eerst door een verkoper aangesproken op straat en heeft u vervolgens een aankoop in de winkel gedaan? Ook dan gelden de regels voor ‘aankoop buiten de verkoopruimte’.

Bedenktijd

U kunt binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen uw koop ongedaan maken. U doet dit via het herroepingsformulier van de verkoper of een aangetekende brief: voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst binnen bedenktijd.

De bedenktijd bij een aankoop buiten de verkoopruimte geldt alleen als het aankoopbedrag meer dan €50 is.

Start bedenktijd

De verkoper is verplicht u over deze bedenktijd te informeren. De bedenktijd start op de dag, nadat u het product heeft ontvangen. U kunt ook vóór de aflevering van het product van de bedenktijd gebruik maken.

Bij een dienst start de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit. Dit geldt ook voor een leveringsovereenkomst voor water, gas, elektriciteit of stadsverwarming.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden

Ik heb spijt van mijn aankoop op internet of telefoon

Koopt u iets via internet of telefoon? Dan gelden de regels voor koop op afstand en heeft u een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de bedenktijd heeft u het recht om uw koop ongedaan te maken. U hoeft geen reden op te geven. De verkoper mag binnen de bedenktijd geen annuleringskosten berekenen.

De bedenktijd geldt voor bestellingen bij een verkoper in een EU-land, Noorwegen en IJsland via:

  • internet
  • telefoon
  • fax
  • bonnen in een krant of tijdschrift

Start bedenktijd

De bedenktijd start op de dag dat uw bestelling wordt bezorgd op het adres dat u heeft opgegeven.

  • Heeft u meerdere producten in één bestelling besteld? Dan gaat de bedenktijd in op de dag dat alle producten van deze bestelling zijn bezorgd.
  • Krijgt u regelmatig een product geleverd, zoals een tijdschrift (abonnement)? Dan gaat de bedenktijd in op de dag dat u het eerste product ontvangt.
  • Heeft u een leveringscontract gesloten, bijvoorbeeld voor water, gas of elektriciteit? Dan start de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit.
  • Heeft u een dienst en een product besteld, zoals een telefoonabonnement met telefoon? Dan gaat de bedenktijd in op de dag dat de telefoon is bezorgd op het adres dat u heeft opgegeven.

Verzendkosten

Heeft u de koop op tijd teruggedraaid? Dan is de verkoper verplicht het product terug te nemen. U betaalt de verzendkosten om uw product terug te sturen als de verkoper u vooraf hierover heeft geïnformeerd.

U kunt ook vóór de aflevering van het product uw aankoop ongedaan maken. Hiermee bespaart u de kosten van het retour sturen van het product, omdat u het product nog niet heeft ontvangen.

Heeft u via Marktplaats een aankoop gedaan? Dan gelden mogelijk andere regels.

Ik heb spijt van mijn aankoop in de winkel

Koopt u iets in een winkel? Dan heeft u geen wettelijke bedenktijd als u zich heeft bedacht.

Soms biedt een verkoper u een ruilmogelijkheid, een tegoedbon of krijgt u uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is niet verplicht uw product te ruilen of geld terug te geven.

De mogelijkheid om te ruilen of uw aankoop ongedaan te maken, staat op de kassabon of wordt vermeld in de winkel. U moet hiervoor voldoen aan de voorwaarden die de winkel stelt. Zo kan de winkel eisen dat u een product alleen mag ruilen als de verpakking nog dicht is.

Zodra op de kassabon of in de winkel staat dat u het product mag ruilen onder bepaalde voorwaarden, dan mag u de verkoper daaraan houden.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe maak ik een koop buiten de verkoopruimte of op afstand binnen de bedenktijd ongedaan?

    1. Laat de verkoper weten dat u gebruik maakt van de wettelijke bedenktijd om de overeenkomst te ontbinden. Verzend het formulier of de brief uiterlijk op de 14e dag van uw bedenktijd.
    2. Binnen 14 dagen nadat u de koop ontbindt, moet u het product terugsturen. Tenzij u heeft afgesproken dat de verkoper het product komt ophalen.
    3. Heeft u al betaald? Dan is de verkoper verplicht uw betaling binnen 14 dagen aan u terug te storten. De verkoper betaalt ook de bezorgkosten aan u terug.

    U moet kunnen bewijzen dat u de koop heeft ontbonden. Bewaar daarom een kopie van het herroepingsformulier of uw brief en het verzendbewijs.

    Verzendkosten

    U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen als de verkoper u dit van tevoren heeft laten weten. Als dat niet het geval is, moet de verkoper deze kosten betalen. 

    U kunt de koop ook annuleren, voordat u het product heeft ontvangen. Zo kunt u de verzendkosten voor het terugsturen van het product besparen.

  • Wat kan ik doen als de verkoper mij niet over de wettelijke bedenktijd informeert?

    De verkoper is verplicht u te informeren over de bedenktijd. Doet hij dit niet, dan kan de bedenktijd worden verlengd tot maximaal 12 maanden.

    Stuur in dit geval binnen 12 maanden na ontvangst een aangetekende brief (voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst bij onjuiste informatie bedenktijd), waarin u de overeenkomst ontbindt. Geef aan dat u het product toch niet wenst en het terugstuurt. Zet in de brief dat de verkoper zich niet heeft gehouden aan de informatieplicht en dat u daarom een langere bedenktijd heeft.

    Als de verkoper u toch nog wijst op de bedenktijd, gaat vanaf dat moment de bedenktijd van 14 dagen alsnog lopen.

  • Moet de verkoper mijn abonnement schriftelijk bevestigen als ik via de telefoon ben benaderd?

    Ja. Uw overeenkomst is pas geldig als u na het telefoongesprek de overeenkomst heeft ondertekend of per e-mail een bevestiging heeft gekregen. Dit heet het 'schriftelijkheidsvereiste'.

    Het schriftelijkheidsvereiste geldt:

    • als een bedrijf u telefonisch benadert en
    • een overeenkomst sluit voor een dienst die regelmatig terugkomt

    Een dienst die regelmatig terugkomt, is bijvoorbeeld:

    • een abonnement op een sportschool
    • een abonnement bij een glazenwasser
    • een telefoonabonnement
    • een overeenkomst tot het leveren van gas, elektra, warmte en water
Terug naar boven Shape