Kan ik een koop ongedaan maken? | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus zijn al onze vestigingen dicht. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Excuses voor het ongemak.

Het product is niet goed

Kocht u bij een bedrijf een product dat niet goed werkt? Dan is dat een ondeugdelijk product. De verkoper moet het product repareren of vervangen. Vraag dit aan de verkoper met onze voorbeeldbrief repareren of vervangen ondeugdelijk product.

Weigert de verkoper dit of reageert hij niet? Dan mag u de koop ongedaan maken. U moet het product terugsturen naar de verkoper. De verkoper moet uw geld teruggeven.

Kocht u het product niet bij een bedrijf? Dan zijn uw rechten anders.

Ik kreeg verkeerde informatie van de verkoper

U kunt uw koop ongedaan maken als u geen goede informatie kreeg van de verkoper. Dit heet ‘dwaling’. Dat is zo in deze 3 situaties samen:

  • De verkoper gaf u geen, te weinig of verkeerde informatie.
  • Hij kon weten dat die informatie belangrijk voor u was bij het sluiten van de koop.
  • U had het contract niet gesloten als u vooraf de goede informatie had gehad.

Vertel in een brief dat u door dwaling de koop wilt ‘vernietigen’. Hiermee maakt u de koop ongedaan. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief dwaling.

Wilt u weten of het in uw situatie om dwaling gaat? Neem dan contact op met een van onze juristen.

Ik heb spijt van mijn koop aan de deur of op straat

Een ‘koop buiten de verkoopruimte’ (vroeger: colportage) kunt u binnen 14 dagen ongedaan maken. Dit is de wettelijke bedenktijd. U doet dit met het formulier van de verkoper: het herroepingsformulier. Kreeg u geen formulier? Gebruik dan onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst binnen bedenktijd. De verkoper moet u over uw bedenktijd informeren.

De regels voor 'koop buiten de verkoopruimte' gelden als een bedrijf u iets verkoopt:

  • op straat
  • aan de deur
  • tijdens een verkoopdemonstratie (bij iemand thuis of op het werk)
  • in de winkel: als de verkoper op straat met u een gesprek begint en u meegaat naar zijn winkel

De bedenktijd bij een koop buiten de verkoopruimte geldt alleen als de prijs €50 of meer is.

Start bedenktijd

Als u een product koopt, start de bedenktijd op de dag nadat u het product krijgt. U kunt de bedenktijd ook eerder gebruiken, dus voordat u het product krijgt.

Gaat het om een dienst? Dan start de bedenktijd op het moment dat u het contract sluit. Een dienst is iets dat iemand voor u doet, zoals schoonmaken of advies geven.

Ook bij een leveringscontract voor water, gas, elektriciteit of stadsverwarming start de bedenktijd op de dag dat u het contract sluit.

Ik heb spijt van mijn koop op internet of via de telefoon

Koopt u iets via het internet of de telefoon? Dan gelden de regels voor ‘koop op afstand’. U kunt dan binnen 14 dagen uw koop ongedaan maken. Dit heet de wettelijke bedenktijd. U doet dit met het formulier van de verkoper: het herroepingsformulier. Kreeg u dit formulier niet? Gebruik dan onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst binnen bedenktijd. U hoeft geen reden te geven. De verkoper mag binnen de bedenktijd geen kosten berekenen voor het ongedaan maken van uw koop.

De bedenktijd geldt voor bestellingen bij een verkoper in een EU-land, Noorwegen of IJsland via:

  • internet
  • telefoon
  • fax
  • bonnen in een krant of tijdschrift

Start bedenktijd

De bedenktijd start op de dag dat u uw bestelling krijgt op het door u gekozen adres.

  • Koopt u meerdere producten in 1 bestelling? Dan gaat de bedenktijd in op de dag dat u alle producten van deze bestelling heeft gekregen.
  • Sluit u een abonnement waarbij u regelmatig een product krijgt, zoals bij een tijdschrift? Dan gaat de bedenktijd in op de dag dat u het eerste product ontvangt.
  • Sluit u een leveringscontract, bijvoorbeeld voor water, gas of elektriciteit? Dan start de bedenktijd op het moment dat u het contract sloot.
  • Bestelt u een dienst en een product samen, zoals een telefoonabonnement met telefoon? Dan gaat de bedenktijd in op de dag dat u het product (de telefoon) krijgt, op het door u gekozen adres.

Verzendkosten

Maakt u de koop op tijd ongedaan? Dan is de verkoper verplicht het product terug te nemen. U betaalt de verzendkosten om uw product terug te sturen als de verkoper dat met u heeft afgesproken. Bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden. Anders betaalt de verkoper de verzendkosten.

U kunt de koop ook ongedaan maken voordat u het product krijgt. Zo bespaart u zich de kosten van het terugsturen.

Kocht u het product niet bij een bedrijf? Dan gelden andere regels.

Ik heb spijt van mijn koop in de winkel

Koopt u iets in een winkel? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken als u het toch niet wilt.

Soms mag u van de verkoper ruilen, krijgt u een tegoedbon of krijgt u uw geld terug. Dit is een service van de verkoper. Hij is niet verplicht uw product te ruilen of geld terug te geven.

Op de kassabon of op een bord in de winkel staat of u uw koop kunt ruilen of terugbrengen. U moet zich hiervoor houden aan de regels van de winkel. De winkel kan bijvoorbeeld bepalen dat u een product alleen mag ruilen als de verpakking nog dicht is.

Staat op de kassabon of in de winkel dat u het product mag ruilen volgens de regels van de winkel? Dan moet de verkoper zich aan zijn eigen regels houden.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe maak ik een koop ongedaan binnen de bedenktijd?

    1. Laat de verkoper weten dat u de koop ongedaan maakt binnen de wettelijke bedenktijd. Deze is 14 dagen. Gebruik daarvoor het herroepingsformulier of onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst binnen bedenktijd. Verstuur deze op zijn laatst op de 14e dag van uw bedenktijd.
    2. Stuur het product terug naar de verkoper. Dit moet binnen 14 dagen nadat u de koop ongedaan heeft maakt met het herroepingsformulier of een brief. U hoeft het product niet terug te sturen als u afspreekt dat de verkoper het product komt ophalen.
    3. Heeft u al betaald? Dan moet de verkoper binnen 14 dagen uw geld aan u teruggeven. Heeft u betaald voor het bezorgen van uw product? Dan moet de verkoper ook de bezorgkosten aan u terugbetalen

    U moet kunnen bewijzen dat u de koop op tijd ongedaan maakte. Bewaar daarom een kopie van het herroepingsformulier of uw brief. Bewaar ook het verzendbewijs (track-en-tracecode).

    Verzendkosten

    U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen als de verkoper dit van tevoren aan u liet weten. Deed hij dat niet? Dan moet de verkoper deze kosten betalen.

    U kunt de koop ook ongedaan maken voordat u het product krijgt. Zo bespaart u zichzelf de kosten van het terugsturen.

    Gebruikt product

    Tijdens de bedenktijd mag u het product op dezelfde manier bekijken als in een winkel. Gebruikt u het product en maakt u daarna gebruik van uw bedenktijd? Dan hoeft de verkoper u niet de hele prijs terug te betalen als het product minder waard werd. Bijvoorbeeld omdat u het beschadigde.

  • Wat kan ik doen als de verkoper mij niet informeert over de wettelijke bedenktijd?

    De verkoper is verplicht u te informeren over de bedenktijd. Informatie hierover staat bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden van de verkoper. Bij telefonische verkoop moet hij dit vertellen.

    Informeert de verkoper u:

    • te laat? Dan heeft u bedenktijd tot 14 dagen nadat u de informatie alsnog kreeg.
    • niet? Dan is uw bedenktijd 12 maanden.

    Informeerde de verkoper u niet over de wettelijke bedenktijd van 14 dagen? Dan kunt u uw koop binnen 12 maanden nadat uw bedenktijd zou zijn gestart ongedaan maken met onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst bij onjuiste informatie bedenktijd. Vertel dat u de koop ongedaan maakt, dat u het product toch niet wilt en dat u het terugstuurt. Zet in de brief dat u een langere bedenktijd heeft, omdat de verkoper zich niet hield aan zijn informatieplicht.

    Gebruikt product

    Gebruikte u het product tijdens uw verlengde bedenktijd (tot 12 maanden) en werd het daardoor minder waard? Bijvoorbeeld omdat u het beschadigde? Dan moet de verkoper u toch de hele prijs terugbetalen.

  • Is de koop van mijn abonnement via de telefoon ook geldig?

    Niet iedere overeenkomst via de telefoon is geldig. Soms moet u na het telefoongesprek eerst uw handtekening zetten onder de overeenkomst. Of in een e-mail laten weten dat u akkoord gaat. Dit heet het 'schriftelijkheidsvereiste'.

    Het schriftelijkheidsvereiste geldt als:

    • een bedrijf u belt en
    • een contract met u sluit voor een dienst die regelmatig terugkomt

    Een dienst die regelmatig terugkomt, is bijvoorbeeld:

    • een abonnement op een sportschool
    • een abonnement bij een glazenwasser
    • een telefoonabonnement
    • een overeenkomst voor het leveren van gas, elektriciteit of warmte

    Uitzonderingen schriftelijkheidsvereiste

    Het schriftelijkheidsvereiste geldt niet:

    • bij het verlengen of vernieuwen van een contract. Dit is het geval als u al eerder een contract bij het bedrijf heeft afgesloten.
    • als het gaat om een combinatie van een dienst en een product. Bijvoorbeeld als u een telefoonabonnement afsluit en meteen een telefoon erbij koopt.
  • Wat kan ik doen bij misleiding of agressieve verkoop?

    Verkopers gebruiken manieren om te zorgen dat u iets bij ze koopt. Is hun manier misleidend of agressief? Dan is dat een ‘oneerlijke handelspraktijk’ en kunt u de koop ongedaan maken.

    Een verkoopmanier is misleidend als de verkoper bijvoorbeeld:

    • een keurmerk gebruikt dat hij niet heeft
    • iets ‘gratis’ geeft, terwijl u daarna wel wat moet betalen
    • zegt dat hij alleen nu kan leveren, terwijl dat niet waar is
    • een prijsvraag organiseert, maar geen prijzen uitdeelt
    • korting geeft, terwijl het product al voor dezelfde prijs te koop was

    Een verkoopmanier is agressief als de verkoper bijvoorbeeld:

    • u blijft lastigvallen
    • u niet weg laat gaan of zelf niet weg gaat, als u niet tekent
    • u probeert over te halen via uw kind
    • zegt dat hij zijn baan verliest als u niet tekent
    • u probeert over te halen met persoonlijke informatie over u

    Stuur een brief naar het bedrijf. Schrijf hierin dat u de overeenkomst ‘vernietigt’. Dat betekent dat u de koop ongedaan maakt. Vertel ook waarom het gaat om misleiding of agressieve verkoop.

    Werkt dat niet? Dan kunt u naar de Geschillencommissie of naar de rechter. Neem contact op met een van onze juristen voor meer informatie.

Terug naar boven Shape