Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Kan ik een koop ongedaan maken?

U kunt uw aankoop terugdraaien als er iets mis is met het product. Of als u spijt heeft van uw aankoop of verkeerde informatie kreeg van de verkoper. U stuurt het product terug en vraagt uw geld terug.

Aankoop product of dienst ongedaan maken

U kunt de aankoop van een product of dienst ongedaan maken als:

  • er iets mis is met het product

  • u het product niet of niet op tijd heeft ontvangen

  • u spijt heeft van uw aankoop

  • u verkeerde informatie kreeg van de verkoper

Let op

Heeft u iets gekocht in een ander EU-land? Dan gelden andere regels.

Bent u geholpen met deze informatie?

Kies uw situatie:

Er is iets mis met het product
Mijn product is niet geleverd
Ik heb spijt van mijn aankoop
Ik kreeg verkeerde informatie van de verkoper

Er is iets mis met het product

Heeft u een product gekocht dat niet goed werkt? Dan is dat een ‘ondeugdelijk product’. Meestal moet de verkoper het product repareren of vervangen. Vraag dit aan de verkoper met onze voorbeeldbrief repareren of vervangen ondeugdelijk product.

Weigert de verkoper dit of reageert hij niet? Dan mag u de koop ongedaan maken. Dit doet u door het product terug te sturen naar de verkoper. Hij moet u dan uw geld teruggeven.

Let op

Heeft u het product niet gekocht bij een professionele verkoper, maar bijvoorbeeld op Marktplaats? Dan gelden andere regels.

Bent u geholpen met deze informatie?

Bekijk onze video op youtube.com

Bij levering van mijn aankoop (bijv. een bank) is er iets stuk. Wat kan ik doen?

Mijn product is niet geleverd

Bestelt u een product, maar krijgt u het niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de koop soms ongedaan maken. Dit hangt af van de levertijd die u heeft afgesproken.

Verwachte levertijd

Een verwachte levertijd is bijvoorbeeld: binnen 8 weken. Krijgt u het product niet binnen de verwachte levertijd? Dan moet u de verkoper extra tijd geven. Pas daarna kunt u de koop ongedaan maken.

Vaste levertijd

Bij een vaste levertijd spreekt u een bepaalde datum af, zoals 1 augustus. Bijvoorbeeld bij een bruidstaart die op de dag van uw bruiloft moet worden bezorgd.

Krijgt u het product niet binnen op de afgesproken datum? Dan kunt u de koop ongedaan maken. U hoeft de verkoper niet eerst extra tijd te geven.

Geen levertijd

Heeft u geen afspraken gemaakt met de verkoper over de levertijd? Dan moet de verkoper het product binnen de wettelijke levertijd leveren. Dat is binnen 30 dagen.

Krijgt u het product niet binnen 30 dagen? Dan moet u de verkoper extra tijd geven. Pas daarna kunt u de koop ongedaan maken.

Zo maakt u de koop ongedaan

De koop ongedaan maken of de verkoper extra tijd geven doet u per brief.

Is uw pakket kwijtgeraakt?

Neem contact op met de verkoper als uw pakket is kwijtgeraakt. Want de verkoper is verantwoordelijk voor het versturen. Hij moet uitzoeken wat er is misgegaan bij de post en zorgen voor een oplossing. Zegt de verkoper dat u het product wel heeft gekregen? Dan moet hij dat aan u bewijzen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Ik heb spijt van mijn aankoop

Heeft u het product online, telefonisch, op straat of aan de deur gekocht?

Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd. Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.

Zo maakt u de koop ongedaan

U maakt de koop ongedaan met het 'herroepingsformulier' van de verkoper. Heeft u geen formulier gekregen? Gebruik dan onze voorbeeldbrief ontbinden binnen bedenktijd.

Verzendkosten

Als u een koop ongedaan maakt, moet u het product terugsturen naar de verkoper. De verzendkosten zijn voor u als de verkoper dit van tevoren liet weten. Of als het in de algemene voorwaarden staat. De verzendkosten zijn voor de verkoper als er geen afspraken over zijn gemaakt.

Zodra de verkoper het product heeft ontvangen, krijgt u uw geld terug.

Let op

Heeft u het product niet gekocht bij een professionele verkoper, maar via bijvoorbeeld Marktplaats? Dan gelden andere regels.

Heeft u een product in de winkel gekocht?

Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken als u spijt heeft van uw aankoop. Er geldt geen bedenktijd.

Soms mag u het product wel ruilen voor een ander product. Of u krijgt een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een service van de verkoper. Hij is niet verplicht om uw product terug te nemen.

Kijk of u mag ruilen

Op de kassabon of in de winkel staat of u uw aankoop mag ruilen of terugbrengen. En wat de regels zijn. Bijvoorbeeld dat u alleen mag ruilen als de verpakking nog dicht is. Of alleen binnen een bepaalde tijd.

Bent u geholpen met deze informatie?

Ik kreeg verkeerde informatie van de verkoper

U kunt uw koop ongedaan maken als u geen goede informatie kreeg van de verkoper. Dit heet ‘dwaling’. U heeft te maken met dwaling als alle 3 situaties voor u gelden:

  • De verkoper gaf u geen, te weinig of verkeerde informatie.

  • Hij kon weten dat die informatie belangrijk was voor uw beslissing om het product te kopen.

  • U had het product niet gekocht als u vooraf de goede informatie had gehad.

Zo maakt u de koop ongedaan

Vertel de verkoper dat u door dwaling de koop wilt ‘vernietigen’. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief vernietigen overeenkomst.

Let op

U kunt een koop ook ongedaan maken als u te maken had met een misleidende of agressieve verkoper.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven