Wat zijn mijn rechten als ik een garantiebewijs heb?

Gaat een product eerder kapot dan verwacht? Dan heeft u recht op vervanging of herstel. Dit is in de wet vastgelegd.

Volgens de wet heeft u het recht om een product te ontvangen dat aan de afspraak voldoet. Dit noemt men wettelijke garantie.

Garantiebewijs

Soms krijgt u van de verkoper of van de fabrikant nog een extra garantie of kunt u een extra garantie bijkopen. U krijgt dan vaak een garantiebewijs. In dit geval kunt u nog eenvoudiger uw recht halen als het product niet goed werkt.

In het garantiebewijs staat precies vermeld waar de verkoper een extra garantie voor geeft. Soms wordt nadrukkelijk de goede werking van een product gegarandeerd. Het kan ook zijn dat de extra garantie van de verkoper alleen geldt bij bepaalde defecten. Bijvoorbeeld dat de rits van uw tas niet binnen een jaar stuk hoort te gaan.

Met een garantiebewijs hoeft u niet te bewijzen dat het niet uw schuld is dat het product is stuk gegaan. U kunt aan de hand van wat er in het garantiebewijs staat, vervanging of herstel eisen.

Meestal geeft de verkoper of de fabrikant een termijn aan waarbinnen u extra garantie krijgt. Tijdens de garantieperiode moet de verkoper of de fabrikant het gebrek kosteloos repareren. Behalve als hij kan bewijzen dat u het product onjuist heeft gebruikt. Is repareren niet mogelijk? Dan heeft u meestal recht op een nieuw product.

 

Meer informatie over dit onderwerp

  • Wat is het verschil tussen verkoopgarantie en fabrieksgarantie?

    Er kan onderscheid worden gemaakt tussen verkopersgarantie en fabrieksgarantie.

    Verkopersgarantie is garantie die de verkoper zelf extra aanbiedt. De winkel zal dan bij een probleem zelf de zaak oplossen.

    Fabrieksgarantie is garantie die de fabrikant van het product aanbiedt. Koopt u het product in een winkel en ontstaat er een probleem? Dan moet de fabrikant het volgens het garantiebewijs oplossen.

  • Wat moet ik doen om vervanging of herstel te krijgen als ik een garantiebewijs heb?

    U moet in principe altijd eerst terug naar de verkoper als er iets mis is, omdat u het product bij de verkoper heeft gekocht. De verkoper is degene die ervoor moet zorgen dat u een juist product heeft.

    Ook bij fabrieksgarantie moet u altijd eerst naar de verkoper teruggaan. Wilt u aanspraak maken op fabrieksgarantie? Dan moet de fabrikant het probleem uiteindelijk oplossen. Dit loopt meestal via de verkoper, die bijvoorbeeld het product voor u opstuurt naar de fabrikant.

    De fabrikant kan wel eisen stellen aan de garantie. Deze eisen staan vermeld in het garantiebewijs. Zo mag de fabrikant bepalen dat u bij het repareren van het product het arbeidsloon alsnog zelf moet betalen. Voor die kosten moet u dan weer terug naar de verkoper van het product. Als de fabrieksgarantie voorbij is, hoeft de fabrikant u niet meer te helpen. U kunt dan wel nog steeds terug naar de verkoper.

  • Wat kan ik doen als de verkoper geen garantie wil geven?

    Heeft u garantie, maar lost de ver koper het probleem met het product niet op? Dan kunt u de verkoper een aangetekende brief sturen. In deze brief vraagt u of hij alsnog het probleem oplost.

    Reageert de verkoper niet op uw verzoek of wijst hij het verzoek af? U kunt dan uw geschil aanmelden bij De Geschillencommissie. De verkoper moet dan wel bij De Geschillencommissie zijn aangesloten. Het Juridisch Loket adviseert u graag over de procedure bij De Geschillencommissie. Wij helpen niet bij het schrijven van een brief naar De Geschillencommissie. Ook staan wij u niet bij in een procedure.