Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht?

Heeft u een product gekocht dat niet werkt? Of gaat het product sneller kapot dan u mag verwachten? Dan is het een 'ondeugdelijk product'. Vraag de verkoper om reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, kunt u de koop terugdraaien. Dan krijgt u uw geld terug.

U heeft recht op een goed product

Als u iets koopt in een winkel of webshop, heeft u ‘wettelijke garantie’. Dat betekent dat u recht heeft op een goed product. Het verschilt per product hoe lang de wettelijke garantie is.

Is uw product niet goed? Dan heeft u een ‘ondeugdelijk product’ gekocht. Dat is een product dat niet biedt wat u ervan mag verwachten. Bijvoorbeeld een wasmachine die al na 2 jaar kapot gaat.

Vraag de verkoper om het ondeugdelijke product te repareren of te vervangen. Gebruik daarvoor het stappenplan hieronder.

Ziet u bij de bezorging al dat het product kapot is?

Neem uw pakket niet aan als u ziet dat het product kapot is. En laat de verkoper schriftelijk weten dat u het pakket heeft geweigerd omdat het product stuk is.

Heeft u het product in een winkel gekocht? Volg dan het stappenplan hieronder. Heeft u het product online gekocht? Dan kunt u er ook voor kiezen om meteen de koop terug te draaien. U krijgt dan uw geld terug. Doe dit binnen 14 dagen.

Goed om te weten

Er gelden andere regels als u een product koopt bij een privéverkoper, bijvoorbeeld via Marktplaats. Of als u aankopen doet bij buitenlandse webshops.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 1

Controleer of uw product ondeugdelijk is

Uw product is ondeugdelijk als:

  • het niet goed werkt

  • het beschadigd is

  • er onderdelen ontbreken

  • het buiten uw schuld snel kapot gaat

  • het korter meegaat dan u mag verwachten.

  • de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat of wat de reclame of advertentie zegt

Ook dieren kunnen ondeugdelijk zijn. Bijvoorbeeld als ze een erfelijke ziekte hebben.

Gaat uw product binnen 1 jaar kapot?

Als uw product binnen 1 jaar na aankoop kapot gaat, heeft u recht op gratis reparatie. Of op een vervangend product. Behalve als de verkoper kan bewijzen dat het uw schuld is dat het product kapot ging.

Kan de verkoper uw product niet repareren of vervangen? Of is de reparatie duurder dan het product zelf? Dan moet de verkoper uw geld teruggeven.

Gaat uw product na 1 jaar kapot?

Gaat uw product 1 jaar of langer na aankoop kapot? Dan mag de verkoper om bewijs vragen dat de schade niet uw eigen schuld is.

Heeft u extra garantie afgesproken?

Heeft u extra garantie van de verkoper of fabrikant? Dan heeft u naast de wettelijke garantie extra rechten. In uw garantiebewijs staat welke rechten dat zijn en hoe lang uw garantieperiode duurt.

Bent u geholpen met deze informatie?

Bekijk onze video

Wat zijn mijn rechten als mijn aankoop na de garantietermijn stuk gaat?

Stap 2

Vraag om reparatie of vervanging

Neem binnen 2 maanden nadat het product kapot ging contact op met de verkoper. Vraag of de verkoper het product gratis kan repareren. Of vraag om een nieuw product. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief repareren of vervangen ondeugdelijk product.

Heeft u schade doordat het product niet goed is? Veroorzaakte een kapotte vaatwasser bijvoorbeeld schade aan uw vloer door lekkage? Vraag de verkoper in uw brief dan ook om een schadevergoeding.

Product opsturen voor reparatie

Vraagt de verkoper u om het product op te sturen voor reparatie? Dan moet de verkoper de verzendkosten betalen. Soms heeft u recht op een tijdelijk vervangend product. Bijvoorbeeld bij de reparatie van een mobiele telefoon.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 3

Stuur een ingebrekestelling naar de verkoper

Wil de verkoper uw product niet repareren of vervangen? Of reageert hij niet op uw brief? Dan kunt u de verkoper ‘in gebreke stellen’. Dit betekent dat u hem een laatste kans geeft om uw product te repareren of te vervangen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief in gebreke stellen ondeugdelijk product.

Soms is een ingebrekestelling niet nodig. Bijvoorbeeld als het repareren of vervangen van het product niet mogelijk is. U mag dan verder naar stap 4.

U mag uw product door een ander laten repareren

Reageert de verkoper niet op uw ingebrekestelling? Of weigert hij nog steeds uw product te repareren of vervangen? Dan kunt u het product door een ander laten repareren en de kosten terugvragen aan de verkoper. De kosten van de reparatie moeten wel redelijk zijn. Een reparatie mag bijvoorbeeld niet meer kosten dan het product zelf.

Wilt u het product niet door een ander laten repareren? Ga dan verder naar stap 4.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 4

Ontbind de overeenkomst

Wil of kan de verkoper uw product niet repareren of vervangen? Dan kunt u de overeenkomst ‘ontbinden'. Dat betekent dat u de koop terugdraait en uw geld terugvraagt. Stuur daarvoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst naar de verkoper.

Let op

Het gebrek moet ernstig genoeg zijn om te mogen ontbinden. Een weeffoutje in de voering van uw jas is bijvoorbeeld niet ernstig genoeg om de koop terug te draaien. U kunt wel om korting vragen.

U moet het product terugsturen

Als u de koop ontbindt, moet u het product terugsturen naar de verkoper. De verzendkosten zijn voor de verkoper. U krijgt uw geld terug nadat de verkoper het product heeft ontvangen. Deed u alleen een aanbetaling? Dan krijgt u uw aanbetaling terug en hoeft u verder niets meer te betalen.

Soms krijgt u niet het hele bedrag terug

U krijgt niet altijd het hele aankoopbedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al lange tijd zonder problemen heeft gebruikt. Dan mag de verkoper een deel van het aankoopbedrag inhouden. Dit is het ‘afschrijvingspercentage’.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 5

Ga naar de geschillencommissie of rechter

Reageert de verkoper niet op uw brieven of komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de geschillencommissie. Dit kan alleen als de verkoper is aangesloten bij de geschillencommissie. Vaak staat dit in de algemene voorwaarden van de verkoper. De geschillencommissie beslist wie gelijk heeft.

Als de verkoper niet is aangesloten bij de geschillencommissie, kunt u naar de rechter. Een rechtszaak kost veel geld. Vraag daarom eerst advies aan uw rechtsbijstandverzekering. Of neem contact op met een van onze juristen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Kan ik een koop ongedaan maken?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven