Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus zijn onze vestigingen dicht. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. De wachttijd is langer dan normaal. Sorry voor het ongemak.
Ga meteen naar
Stap 1

Controleer of uw product ondeugdelijk is

Als u iets koopt, heeft u recht op een goed product. Is uw product niet goed (ondeugdelijk)? Dan kunt u terug naar de verkoper. Uw product is ondeugdelijk als:

  • het niet goed werkt
  • het buiten uw schuld snel kapot gaat
  • er onderdelen ontbreken
  • de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat 

In de eerste 6 maanden heeft u recht op gratis reparatie of vervanging. Behalve als de verkoper kan bewijzen dat uw aankoop wel in orde was. 

Kapot na 6 maanden

Gaat uw aankoop na 6 maanden kapot? Dan hangt het van uw situatie af of u recht heeft op gratis reparatie of vervanging. Heeft u het product jarenlang zonder problemen gebruikt? Dan kan de verkoper u vragen om de reparatiekosten te betalen, of een deel van deze kosten.

U heeft mogelijk extra garantie met een garantiebewijs. Vertel het de verkoper als u deze garantie heeft.

Kocht u het product niet bij een winkel maar bij een privé-verkoper, bijvoorbeeld via Marktplaats? Dan gelden er andere regels.

Stap 2

Vraag om reparatie of vervanging

Neem binnen 2 maanden contact op met de verkoper. Vraag of hij het kapotte product gratis kan repareren of ontbrekende onderdelen kan leveren. Is dit niet mogelijk? Dan kunt u een nieuw product vragen.

Gaat het product stuk buiten de garantietermijn? Dan kan de verkoper u vragen om de reparatie of het nieuwe product voor een deel te betalen.

Moet u kosten maken om het probleem op te lossen? Zoals verzendkosten voor het terugsturen van het product? Dan moet de verkoper deze aan u terugbetalen.

Aangetekende brief

Komt u er in een gesprek met de verkoper niet uit? Vraag dan per brief om herstel of vervanging. Verstuur de brief aangetekend, dan krijgt u een verzendbewijs. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief repareren of vervangen ondeugdelijk product.

Stap 3

Stuur een ingebrekestelling naar de verkoper

Reageert de verkoper niet? Dan moet u de verkoper nog een brief sturen. In deze brief geeft u hem een laatste kans om uw aankoop te repareren of te vervangen. Doe dit met onze voorbeeldbrief in gebreke stellen

Stap 4

Ontbind de overeenkomst

Wil de verkoper uw aankoop nog steeds niet repareren of vervangen? Of is reparatie of vervanging niet mogelijk? Dan kunt u uw koopovereenkomst ontbinden. Dit betekent dat u de overeenkomst terugdraait. Stuur daarvoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst naar de verkoper.

Als u de overeenkomst ontbindt, geeft u het product terug aan de verkoper. De verkoper moet het aankoopbedrag dan aan u terugbetalen. Deed u alleen een aanbetaling? Dan krijgt u uw aanbetaling terug en hoeft u verder niets meer te betalen. 

Soms heeft u geen recht op terugbetaling. Bijvoorbeeld als u uw product langere tijd heeft gebruikt. Of als het om een klein gebrek gaat.

Product zelf laten repareren

Gaf u de verkoper via een aangetekende brief de kans het product te repareren? En reageert hij niet? Dan kunt u het product door iemand anders laten repareren. De kosten kunt u terugvragen bij de verkoper. Als de verkoper niet betaalt, kan de rechter beslissen of u uw kosten terugkrijgt.

Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met donderdag 09.00 - 17.00 uur. Vrijdag van 09.00 - 13.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Stap 5

Leg uw probleem voor aan Geschillencommissie of rechter

Reageert de verkoper niet op uw vragen of komt u er samen niet uit? Dan kunt u mogelijk een klacht inleveren bij De Geschillencommissie. De Geschillencommissie beslist dan wie er gelijk heeft. Dit kan alleen als het bedrijf is aangesloten bij de Geschillencommissie.

Is het bedrijf niet aangesloten bij de Geschillencommissie? Of bent u het niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie? Dan kunt u de kantonrechter vragen de koop te ontbinden (terugdraaien), te vernietigen (ongedaan maken) of de koopprijs te verlagen.

Een procedure bij de rechter kost veel geld. Bekijk daarom eerst of de kosten het waard zijn.

Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met donderdag 09.00 - 17.00 uur. Vrijdag van 09.00 - 13.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Heb ik als consument plichten?

    U heeft een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf vragen moet stellen aan de verkoper. Is het product geschikt voor wat u ermee wilt doen? Wat u van een product mag verwachten, hangt bijvoorbeeld af van:

    • de prijs
    • de winkel
    • het product (bijvoorbeeld nieuw of tweedehands)
    • wat de verkoper vertelt
    • de informatie in een folder van de fabrikant of op de verpakking

    U kunt aan de fabrikant of een specialist vragen hoelang het product meegaat.

    De verkoper heeft een informatieplicht. Dit betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij van het product weet.

  • Wat kan ik doen als de verkoper mij naar de fabrikant stuurt?

    De verkoper mag u niet doorsturen naar de fabrikant. U heeft namelijk een koopovereenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant. U kunt tegen de verkoper zeggen dat hij verplichtingen heeft. Bijvoorbeeld dat hij u een goed product moet geven.

  • Wat kan ik doen als de reparatiekosten hoger zijn dan de waarde van het product?

    Soms zijn de reparatiekosten hoger dan de waarde van het product. De verkoper mag u dan een vervangend product aanbieden of uw koopovereenkomst ontbinden (terugdraaien). Dit betekent dat de verkoper u het aankoopbedrag teruggeeft. U geeft het product dan terug aan de verkoper.

    Heeft u uw product al jaren gebruikt? Dan is het soms niet redelijk om de koopovereenkomst helemaal terug te draaien. U krijgt dan een deel van uw aankoopbedrag terug. U mag het product dan houden.

  • Wat kan ik doen als het product niet goed is gerepareerd?

    Als een product niet goed is, heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw product. Repareert de verkoper uw product niet goed? Dan kunt u nog een keer aan de verkoper vragen om het te maken. Dit kan net zo lang tot het product wel goed is.

    Lukt het de verkoper niet om het product binnen 6 maanden te repareren? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden (terugdraaien).

    Gaat het gerepareerde of nieuwe product kapot na 6 maanden? Of na afloop van de extra garantietijd van de verkoper? Dan heeft u geen recht meer op gratis reparatie of een nieuw product. U moet dan bijbetalen. Hoeveel u moet bijbetalen hangt af van hoeveel eerder uw product kapot ging dan normaal.

Terug naar boven Shape