Overslaan en naar de inhoud gaan
Stap 1

Spreek de verkoper aan

Als uw aankoop niet goed werkt, heeft u een ondeugdelijk product. Dit moet u zo snel mogelijk melden aan de verkoper. Zorg dat u het gebrek binnen 2 maanden meldt bij de verkoper.

Aankoop kapot

Ging uw aankoop binnen 6 maanden kapot? Dan was het product volgens de wet al ondeugdelijk op het moment dat u het kocht. De verkoper moet dan bewijzen dat dit niet het geval is. 

Gaat uw aankoop na 6 maanden kapot? Dan is het afhankelijk van uw situatie of u om reparatie of vervanging kan vragen. Heeft u het product jarenlang probleemloos gebruikt? Dan kunt u niet altijd om kosteloze reparatie vragen. De verkoper kan u bijvoorbeeld vragen om (een gedeelte van) de reparatiekosten te betalen.

Heeft u een garantiebewijs gekregen? Wijs de verkoper dan op uw rechten door deze garantie op uw overeenkomst.

Uw rechten

Is de verkoper verantwoordelijk voor het probleem? Dan heeft u recht op kosteloze reparatie of vervanging van het product. U kunt bijvoorbeeld:

  • ontbrekende onderdelen van een product opeisen, als deze niet zijn meegeleverd.
  • om kosteloze reparatie vragen, als het product niet werkt zoals het zou moeten. Kan uw aankoop niet worden gerepareerd? Dan kunt u vragen om een nieuw product.
  • vragen om het product om te ruilen, als u het verkeerde product heeft ontvangen. De inhoud van uw verpakking komt bijvoorbeeld niet overeen met datgene wat er op de verpakking staat.
Stap 2

Stuur een ingebrekestelling naar de verkoper

Komt u er met de verkoper niet uit? Stuur dan een aangetekende brief. Hierin kunt u nogmaals vragen om reparatie of vervanging van uw aankoop.

Reageert de verkoper niet? Dan kunt u de verkoper in gebreke stellen. Hiermee geeft u een laatste kans om uw aankoop te repareren of te vervangen. Klaagt u later? Dan kan de verkoper uw klacht afwijzen, omdat u te laat bent.

Stap 3

Verzoek om ontbinding van de overeenkomst

Wil de verkoper uw aankoop niet repareren of vervangen? Dan kunt u uw koopovereenkomst ontbinden. Dit kan ook als reparatie of vervanging niet mogelijk is. Door uw overeenkomst te ontbinden, maakt u uw overeenkomst ongedaan. U geeft het ondeugdelijke product terug aan de verkoper en de verkoper betaalt u het aankoopbedrag terug. U bent dan niets meer aan elkaar verplicht.

Heeft u vragen over uw mogelijkheid om de koopovereenkomst te ontbinden? Neem dan contact op met een van onze juristen.

Soms kunt u niet uw hele aankoopbedrag terugkrijgen. Bijvoorbeeld omdat u uw aankoop langere tijd heeft gebruikt. Of omdat het gebrek niet in verhouding is met de waarde van uw aankoop.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Stap 4

Laat de schade door een ander herstellen

U kunt er ook voor kiezen om de schade door iemand anders te laten herstellen. U zult de verkoper wel eerst via een aangetekende brief de kans moeten geven om het probleem op te lossen (zie stap 2).

Doet hij dit niet? Dan kunt u een ander het gebrek laten verhelpen. De kosten daarvoor kunt u bij de verkoper in rekening brengen.

Stap 5

Stap naar De Geschillencommissie

Reageert de verkoper niet op uw verzoek of wijst hij het verzoek af? U kunt dan uw geschil aanmelden bij 'De Geschillencommissie'. Dit kan alleen als de verkoper aangesloten is bij De Geschillencommissie.

Het Juridisch Loket adviseert u graag over deze procedure. Wij kunnen u niet helpen bij het schrijven van een brief naar De Geschillencommissie of u bijstaan in een procedure.

Stap 6

Stap naar de rechter

Is de verkoper niet is aangesloten bij De Geschillencommissie? Of is het schadebedrag te groot? Dan kunt u naar de kantonrechter

Probeer een inschatting te (laten) maken van de kosten voor een procedure bij de kantonrechter. Soms zijn de proceskosten hoger dan uw aankoop- of schadebedrag. Het is dan niet aan te raden om een procedure bij de kantonrechter op te starten. 

Heeft u geen eigen rechtsbijstandsverzekering? Dan kunt u misschien gefinancierde rechtsbijstand krijgen. Neem contact op met een van onze juristen voor meer informatie.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Welke plichten zijn er bij een ondeugdelijk product?

    U heeft een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat u zelf vragen moet stellen aan de verkoper om erachter te komen of het product geschikt is voor datgene wat u ermee wilt doen. De verwachtingen die u van een product mag hebben, hangen van verschillende zaken af, zoals:

    • de koopprijs
    • de winkel
    • het product (bijvoorbeeld nieuw of tweedehands)
    • de mededelingen van de verkoper
    • de informatie in een folder van de fabrikant of op de verpakking

    U kunt bij de fabrikant of een deskundige infomeren hoelang het product meegaat. Gaat uw product kapot? Bepaal dan of u dit had kunnen verwachten. Is er iets mis met het product dat u niet had verwacht? Dan kunt u terug naar de verkoper.

    De verkoper heeft een mededelingsplicht of informatieplicht. Dit betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij van het product weet. Als de verkoper iets garandeert over het product, dan mag u daar vaak op vertrouwen.

  • Wat kan ik doen als de reparatiekosten hoger zijn dan de waarde van het product?

    Soms zijn de reparatiekosten zo hoog dat deze kosten niet in verhouding staan tot de waarde van het product. De verkoper mag u dan een vervangend product aanbieden of uw koopovereenkomst ontbinden. Dit betekent dat de verkoper u het aankoopbedrag teruggeeft. Tegelijkertijd geeft u het product terug aan de verkoper.

    Heeft u uw product langere tijd kunnen gebruiken? Dan kan het onredelijk zijn om de koopovereenkomst helemaal te ontbinden. U krijgt dan een gedeelte van uw aankoopbedrag terug. U geeft het product dan niet terug aan de verkoper.

    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
    Elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape