Ondeugdelijk product gekocht? | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Stap 1

Controleer uw rechten

U heeft een ondeugdelijk product als:

  • uw aankoop niet goed werkt
  • onderdelen ontbreken
  • de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat 

Ging uw aankoop binnen 6 maanden kapot? Dan was uw aankoop al niet in orde (ondeugdelijk) toen u het kocht. De verkoper moet dan bewijzen dat uw aankoop in orde was. 

Aankoop na 6 maanden kapot

Gaat uw aankoop na 6 maanden kapot? Dan is het afhankelijk van uw situatie of u om reparatie of vervanging kan vragen. Heeft u het product jarenlang probleemloos gebruikt? Dan kunt u niet altijd om een gratis reparatie vragen. De verkoper kan u bijvoorbeeld vragen (een deel van) de reparatiekosten te betalen.

U heeft mogelijk extra garantie met een garantiebewijs. Wijs de verkoper op deze garantie.

Heeft u het product bij een particulier gekocht, bijvoorbeeld via Marktplaats? Dan gelden er andere regels.

Stap 2

Vraag om herstel of vervanging

Neem binnen 2 maanden contact op met de verkoper. Vraag of hij het kapotte product gratis kan repareren of ontbrekende onderdelen kan leveren. Kan uw aankoop niet worden gerepareerd? Dan kunt u soms een nieuw product vragen.

Komt u er in een gesprek met de verkoper niet uit? Vraag dan met een aangetekende brief om herstel of vervanging. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief verzoek om reparatie of vervanging gebruiken.

Stap 3

Stuur een ingebrekestelling naar de verkoper

Reageert de verkoper niet? Dan kunt u de verkoper met onze voorbeeldbrief in gebreke stellen. Hiermee geeft u een laatste kans om uw aankoop te repareren of te vervangen.

Stap 4

Ontbind de overeenkomst

Wil de verkoper uw aankoop niet repareren of vervangen? Of is reparatie of vervanging niet mogelijk? Dan kunt u uw koopovereenkomst ontbinden. Dit betekent dat u de overeenkomst terugdraait.

U geeft het product terug aan de verkoper en de verkoper betaalt u het aankoopbedrag terug. Heeft u een aanbetaling gedaan? Dan hoeft u het restant niet meer te betalen en krijgt u uw aanbetaling terug. 

Soms krijgt u uw aankoopbedrag niet terug. Bijvoorbeeld als u uw aankoop langere tijd heeft gebruikt. Of omdat het om een klein gebrek gaat.

Product zelf laten repareren

Heeft u de verkoper via een aangetekende brief de kans gegeven het product te repareren? En reageert hij niet? Dan kunt u het product door iemand anders laten herstellen. De kosten kunt u bij de verkoper in rekening brengen.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Stap 5

Stap naar de Geschillencommissie of rechter

Reageert de verkoper niet op uw verzoek of wijst hij het verzoek af? Dan kunt u mogelijk uw geschil aanmelden bij 'de Geschillencommissie'

Is het bedrijf niet aangesloten bij de Geschillencommissie? Of bent u het niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie? Dan kunt u de kantonrechter vragen de koop te ontbinden, vernietigen of de koopprijs te verlagen.

Een procedure bij de rechter kost veel geld. Bekijk daarom eerst of de kosten het waard zijn.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Welke plichten zijn er bij een ondeugdelijk product?

    U heeft een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf vragen moet stellen aan de verkoper om erachter te komen of het product geschikt is voor wat u ermee wilt doen. Wat u van een product mag verwachten, hangt bijvoorbeeld af van:

    • de prijs
    • de winkel
    • het product (bijvoorbeeld nieuw of tweedehands)
    • de mededelingen van de verkoper
    • de informatie in een folder van de fabrikant of op de verpakking

    U kunt aan de fabrikant of een deskundige vragen hoelang het product meegaat. Gaat uw product kapot? Bedenk dan of u dit had kunnen verwachten. Is er iets mis met het product dat u niet had verwacht? Dan kunt u terug naar de verkoper.

    De verkoper heeft een informatieplicht. Dit betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij van het product weet.

  • Wat kan ik doen als de verkoper naar de fabrikant verwijst?

    De verkoper mag u niet doorsturen naar de fabrikant. U heeft namelijk een koopovereenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant. Daarom is de verkoper verplicht een goed product te geven. U kunt de verkoper op zijn verplichtingen wijzen.

  • Wat kan ik doen als de reparatiekosten hoger zijn dan de waarde van het product?

    Soms zijn de reparatiekosten hoger dan de waarde van het product. De verkoper mag u dan een vervangend product aanbieden of uw koopovereenkomst ontbinden. Dit betekent dat de verkoper u het aankoopbedrag teruggeeft. Tegelijkertijd geeft u het product terug aan de verkoper.

    Heeft u uw product langere tijd gebruikt? Dan is het soms onredelijk om de koopovereenkomst helemaal te ontbinden. U krijgt dan een gedeelte van uw aankoopbedrag terug. U geeft het product dan niet terug aan de verkoper.

  • Wat kan ik doen als het product niet goed is gerepareerd?

    Als een product niet goed is, heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw product. Repareert de verkoper uw product niet goed? Dan kunt u nog een keer aan de verkoper vragen om het te maken. Dit kan net zo lang totdat het is gerepareerd.

    Heeft de verkoper het product meerdere keren gerepareerd, maar is het nog steeds niet goed? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden.

    Gaat het gerepareerde of nieuwe product kapot na de wettelijke garantietermijn of de extra garantie van de verkoper? Dan heeft u waarschijnlijk geen recht meer op gratis reparatie of een nieuw product. U heeft namelijk de hele garantietermijn een werkend product gehad.

Terug naar boven Shape