Logo
Cookie Privacy

Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht?

Heeft u een product gekocht dat niet werkt? Of gaat het product sneller kapot dan u mag verwachten? Dan kunt u de verkoper vragen om reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, kunt u de koop terugdraaien. Dan krijgt u uw geld terug.

Ga meteen naar

Veelgestelde vragen
Stap 1

Controleer of uw product ondeugdelijk is

Als u iets koopt, dan heeft u recht op een goed product. Dat heet ‘wettelijke garantie’. Hoe lang de garantie is, verschilt per product.

Is uw product niet goed (ondeugdelijk)? Dan kunt u terug naar de verkoper. Uw product is ondeugdelijk als:

  • het niet goed werkt
  • het beschadigd is
  • er onderdelen ontbreken
  • het buiten uw schuld snel kapot gaat
  • het korter meegaat dan u mag verwachten
  • de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat of wat de reclame zegt

Ook dieren kunnen ondeugdelijk zijn. Bijvoorbeeld als ze een erfelijke ziekte hebben. Voor dieren is de wettelijke garantie 6 maanden.

Kapot binnen 1 jaar

Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop? Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.

Als u het product kocht vóór 27 april 2022, is deze periode 6 maanden in plaats van 1 jaar.

Let op

Een product moet zo lang meegaan als u mag verwachten. Dit hangt af van het soort product en de prijs. Van een tv mag u bijvoorbeeld verwachten dat hij lange tijd meegaat. Van een bos bloemen niet.


Kapot ná 1 jaar

Gaat het product kapot ná 1 jaar of 6 maanden en heeft u nog garantie op het product? Dan moet u bewijzen dat het niet uw schuld is dat het product stuk ging.

Extra garantie

Heeft u een garantiebewijs? Vertel dat dan aan de verkoper.

Let op

Kocht u het product niet bij een winkel maar bij een privéverkoper, bijvoorbeeld via Marktplaats? Dan gelden andere regels.


Bent u geholpen met deze informatie?

Bekijk onze video

Wat zijn mijn rechten als mijn aankoop na de garantietermijn stuk gaat?

Stap 2

Vraag om reparatie of vervanging

Neem binnen 2 maanden nadat het product kapot ging contact op met de verkoper. Vraag of hij het kapotte product gratis kan repareren of ontbrekende onderdelen kan leveren. Of vraag om een nieuw, vervangend product. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief repareren of vervangen ondeugdelijk product.

Vraagt de verkoper u om het product op te sturen voor reparatie? Dan moet hij de verzendkosten betalen. Soms heeft u recht op een tijdelijk vervangend product. Bijvoorbeeld bij de reparatie van een mobiele telefoon.

Schade door product

Heeft u schade doordat het product niet goed is? Veroorzaakte een kapotte vaatwasser bijvoorbeeld schade aan uw vloer door lekkage? Vraag de verkoper in uw brief dan ook om een schadevergoeding.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 3

Stuur een ingebrekestelling naar de verkoper

Reageert de verkoper niet op uw verzoek om reparatie of vervanging van uw product? Dan kunt u hem ‘in gebreke stellen’. Dit betekent dat u hem een laatste kans geeft om uw product te repareren of te vervangen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief in gebreke stellen ondeugdelijk product.

Door ander laten repareren

Reageert de verkoper niet op uw ingebrekestelling? Of wil hij uw product niet repareren of vervangen? Dan kunt u het product door een ander laten repareren en de kosten terugvragen aan de verkoper. De kosten van de reparatie moeten wel redelijk zijn. Een reparatie mag bijvoorbeeld niet meer kosten dan het product zelf.

Als u het product niet door een ander wil laten repareren, kunt u de koopovereenkomst ontbinden.

Soms is een ingebrekestelling niet nodig. Bijvoorbeeld als het repareren of vervangen van het product niet mogelijk is.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 4

Ontbind de overeenkomst

Wil of kan de verkoper uw product niet repareren of vervangen? Dan kunt u de 'koopovereenkomst ontbinden'. Dat betekent dat u de koop terugdraait en uw geld terugvraagt. Stuur daarvoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst naar de verkoper.

Let op

Het gebrek moet ernstig genoeg zijn om te mogen ontbinden. Een weeffoutje in de voering van uw jas is bijvoorbeeld niet ernstig genoeg om de koop terug te draaien. U kunt wel om korting vragen.


Stuur het product terug

Als u de koop ontbindt, moet u het product terugsturen naar de verkoper. De verzendkosten zijn voor de verkoper. U krijgt uw geld terug nadat de verkoper het product heeft ontvangen. Deed u alleen een aanbetaling? Dan krijgt u uw aanbetaling terug en hoeft u verder niets meer te betalen.

Afschrijvingspercentage

Soms heeft u geen recht op het hele aankoopbedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al lange tijd zonder problemen heeft gebruikt. Dan mag de verkoper een deel van het aankoopbedrag inhouden. Dit is het ‘afschrijvingspercentage’. 

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 5

Ga naar de geschillencommissie of rechter

Reageert de verkoper niet op uw brieven of komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de geschillencommissie. Dit kan alleen als het bedrijf daarbij is aangesloten. De geschillencommissie beslist dan wie gelijk heeft.

Is het bedrijf niet aangesloten bij de geschillencommissie? Of bent u het niet eens met de uitspraak van de geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter. Dit is niet altijd een goed idee. Want een rechtszaak kost veel geld.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat zijn mijn rechten als ik een garantiebewijs heb?
Logo

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven