Als u iets koopt, dan heeft u recht op een goed product. Dat heet ‘wettelijke garantie’. Hoe lang de garantie is, verschilt per product.
Is uw product niet goed (ondeugdelijk)? Dan kunt u terug naar de verkoper. Uw product is ondeugdelijk als:
- het niet goed werkt
- het beschadigd is
- er onderdelen ontbreken
- het buiten uw schuld snel kapot gaat
- het korter meegaat dan u mag verwachten
- de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat of wat de reclame zegt
Ook dieren kunnen ondeugdelijk zijn. Bijvoorbeeld als ze een erfelijke ziekte hebben. Voor dieren is de wettelijke garantie 6 maanden.
Kapot binnen 1 jaar
Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop? Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.
Als u het product kocht vóór 27 april 2022, is deze periode 6 maanden in plaats van 1 jaar.
Een product moet zo lang meegaan als u mag verwachten. Dit hangt af van het soort product en de prijs. Van een tv mag u bijvoorbeeld verwachten dat hij lange tijd meegaat. Van een bos bloemen niet.
Kapot ná 1 jaar
Gaat het product kapot ná 1 jaar of 6 maanden en heeft u nog garantie op het product? Dan moet u bewijzen dat het niet uw schuld is dat het product stuk ging.
Extra garantie
Heeft u een garantiebewijs? Vertel dat dan aan de verkoper.
Kocht u het product niet bij een winkel maar bij een privéverkoper, bijvoorbeeld via Marktplaats? Dan gelden andere regels.