Overslaan en naar de inhoud gaan

Het product is niet goed

Heeft u bij een bedrijf een product gekocht dat niet goed werkt? Dan heeft u een ondeugdelijk product gekocht. De verkoper moet het product dan herstellen of vervangen. Weigert de verkoper dit of reageert hij niet? Dan mag u de koop ontbinden en dus ongedaan maken.

De verkoper krijgt het product terug en u krijgt uw geld terug. Meer informatie over uw rechten bij een ondeugdelijk product vindt u op onze pagina 'Wat kan ik doen als ik iets heb gekocht dat niet (goed) werkt?'.

Heeft u bij een particulier gekocht? Kijk dan voor uw mogelijkheden op onze pagina 'Wat zijn mijn rechten en plichten bij kopen en verkopen op Marktplaats?'.

De verkoper heeft onjuiste informatie verstrekt

Heeft de verkoper u geen, te weinig of onjuiste informatie gegeven, terwijl hij kon weten dat die informatie belangrijk voor u was bij het sluiten van de koop? En had u de overeenkomst niet gesloten als u vooraf de juiste informatie wel had gehad? Dan kunt u de koop misschien ongedaan maken vanwege 'dwaling'. Denkt u dat hiervan sprake is? Stuur de verkoper dan een brief. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief. Geef hierin aan dat u de koop wilt 'vernietigen' vanwege dwaling.  

Wilt u weten of dwaling op uw situatie van toepassing is? Neem dan contact met ons op.

Download de voorbeeldbrief • doc (34 kB) Dwaling
Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden

Ik wil gebruik maken van een bedenktijd

  • Ik heb aan de deur/op straat gekocht

  • Ik heb via internet of telefoon van een bedrijf gekocht

  • Ik heb via Marktplaats gekocht

  • Ik heb in de winkel gekocht

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe maak ik een koop buiten de verkoopruimte of op afstand binnen de bedenktijd ongedaan?

    Wilt u een aankoop buiten de verkoopruimte of op afstand binnen de bedenktijd ongedaan maken?

    Laat de verkoper weten dat u gebruik maakt van de wettelijke bedenktijd om de overeenkomst te ontbinden. U gebruikt hiervoor het herroepingsformulier van de verkoper.

    Heeft de verkoper geen formulier? Stuur dan een aangetekende brief (voorbeeldbrief). Vermeld dat u de aankoop ongedaan wilt maken, omdat u zich heeft bedacht.

    U moet het product binnen 14 dagen nadat u de koop heeft geannuleerd terugsturen, tenzij er in de overeenkomst is afgesproken dat de verkoper het product komt ophalen. U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen als de verkoper u dit van te voren heeft laten weten. Als dat niet het geval is, dan moet de verkoper deze kosten betalen. U kunt de koop ook annuleren voordat u het product heeft ontvangen. Zo bespaart u kosten voor het terugzenden van het product.

    Heeft u al betaald? Dan is de verkoper verplicht de betalingen binnen 14 dagen aan u terug te storten. Ook de bezorgkosten moet de verkoper aan u terugbetalen.

    Het herroepingsformulier of de brief moet uiterlijk de 14e dag van uw bedenktijd zijn verzonden. Bewaar het verzendbewijs of de ontvangstbevestiging én een kopie van uw brief of van het formulier goed. U moet namelijk bewijzen dat u de koop op tijd heeft geannuleerd.

  • Wat kan ik doen als de verkoper mij niet over de wettelijke bedenktijd informeert?

    De verkoper is verplicht u te informeren over de bedenktijd. Doet hij dit niet, dan kan de bedenktijd worden verlengd tot maximaal 12 maanden.

    Stuur in dit geval binnen 12 maanden na ontvangst een aangetekende brief (voorbeeldbrief) aan de verkoper. Schrijf hierin dat u het product toch niet wenst en het terugstuurt. Vermeld daarbij dat de verkoper zich niet heeft gehouden aan de informatieplicht en dat u daarom langere bedenktijd heeft.

    Als de verkoper u toch nog wijst op de bedenktijd, dan gaat vanaf dat moment de bedenktijd van 14 dagen alsnog lopen.

  • Wanneer zit ik aan een abonnement vast als ik via de telefoon ben benaderd?

    Wordt u door een bedrijf gebeld voor bijvoorbeeld het afsluiten van een telefoonabonnement en heeft u ja gezegd? Dan is de overeenkomst pas geldig als u na het telefoongesprek de overeenkomst heeft ondertekend of per e-mail heeft bevestigd. Dit heet het 'schriftelijkheidsvereiste'.

    Het schriftelijkheidsvereiste geldt als een bedrijf u telefonisch benadert voor overeenkomsten voor een dienst die geregeld verricht wordt. Dit is bijvoorbeeld:

    • een abonnement op een sportschool;
    • een abonnement op een glazenwasser;
    • een telefoonabonnement of;
    • een overeenkomst tot het leveren van gas, elektra, warmte en water.

    Heeft u de overeenkomst niet 'schriftelijk' bevestigd, terwijl dit wel moest? Dan is de overeenkomst niet geldig.

    Wilt u niet telefonisch benaderd worden door bedrijven? Meldt u zich dan aan bij het Bel-me-niet-Register.