Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Wat kan ik doen als een overeenkomst niet wordt nagekomen?

Houdt de andere partij zich niet aan een overeenkomst? Krijgt u bijvoorbeeld niet waar u voor heeft betaald? Geef de ander dan een kans om zich alsnog aan de afspraken te houden. Anders heeft u recht op geld terug of een schadevergoeding.

Wat is een overeenkomst?

Als u iets koopt of iemand inhuurt, sluit u een overeenkomst. Dit is een afspraak tussen 2 partijen waar u zich allebei aan moet houden. Het maakt niet uit of de andere partij een bedrijf of een particulier is.

Een overeenkomst is bijvoorbeeld een koopcontract, een offerte met uw handtekening eronder of gewoon een kassabon.

In een overeenkomst staat in elk geval:

  • de prijs die u moet betalen

  • wat de andere partij u daarvoor moet leveren: het product of de dienst

Let op

Mondelinge afspraken zijn ook geldig. Maar deze zijn vaak lastig te bewijzen. Leg mondelinge afspraken daarom schriftelijk vast, bijvoorbeeld in een e-mail of WhatsApp-bericht.

Als de andere partij zich niet aan de overeenkomst houdt

Houdt de andere partij zich niet aan de overeenkomst? Krijgt u bijvoorbeeld niet het product waarvoor u heeft betaald? Vraag de andere partij dan om de afspraken alsnog na te komen. Gebruik hiervoor het stappenplan verderop.

Goed om te weten
  • Als het product dat u heeft gekocht niet goed werkt, kunt u vragen om reparatie of vervanging.

  • Heeft u iets online, via de telefoon, op straat of aan de deur gekocht? Dan heeft u ‘bedenktijd’. U kunt binnen 14 dagen zonder reden van uw aankoop af.

  • Voor problemen met een aannemer of klusjesman gelden extra regels.

Heeft u iets gekocht in een ander land?

Voor overeenkomsten buiten Nederland gelden andere regels. Vraag het Europees Consumentencentrum om hulp bij problemen met een aankoop uit een EU-land. Heeft u iets gekocht buiten de EU? Dan gelden de regels van dat land.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 1

Controleer de overeenkomst

Kijk welke afspraken u precies heeft gemaakt. Controleer hiervoor de overeenkomst. Bijvoorbeeld de rekening of getekende offerte.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 2

Overleg over een oplossing

Houdt de andere partij zich niet aan de overeenkomst? Vraag dan wat er aan de hand is. Bel bijvoorbeeld, of stuur een e-mail. Probeer samen een oplossing te bedenken.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 3

Stuur een ingebrekestelling

Krijgt u geen reactie of komt er geen oplossing? Laat de andere partij dan via een aangetekende brief weten dat hij ‘in gebreke’ is. Dit betekent dat hij zich niet houdt aan de overeenkomst. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. U geeft de andere partij dan een laatste kans om de afspraken na te komen. 

Soms hoeft u geen ingebrekestelling te sturen. Bijvoorbeeld als de andere partij zich helemaal niet meer aan de overeenkomst kan houden. Uw klusjesman stopt bijvoorbeeld met zijn bedrijf of het product dat u wilde is er niet meer. U kunt de overeenkomst dan direct ontbinden (zie stap 4). Dit betekent dat u de afspraken terugdraait.

Schadevergoeding eisen

Heeft u schade doordat de ander zich niet aan de overeenkomst hield? Dan kunt u een schadevergoeding vragen. Geef dit aan in uw brief en stuur bewijs van uw schade mee.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 4

Ontbind de overeenkomst en vraag om schadevergoeding

Krijgt u geen reactie? Of houdt de andere partij zich nog steeds niet aan de overeenkomst? Dan is hij ‘in verzuim’. Vanaf dat moment kunt u de overeenkomst ontbinden en een schadevergoeding vragen.

Overeenkomst ontbinden

Ontbinden betekent dat u de overeenkomst terugdraait. De afspraken gaan dan niet meer door. U moet bijvoorbeeld het product terugsturen. En de ander moet het geld teruggeven dat u al betaald heeft. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst.

U kunt de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij het belangrijkste deel niet nakomt. Heeft u bijvoorbeeld een nieuwe keuken gekocht en zit er een klein krasje op het keukenkastje? Dan is het niet redelijk om de hele koop terug te draaien.

Schadevergoeding eisen

Heeft u schade doordat de ander zich niet aan de overeenkomst hield? Dan kunt u een schadevergoeding vragen. Geef dit aan in uw brief en stuur bewijs van uw schade mee.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 5

Ga naar de geschillencommissie of de rechter

Komt u er niet uit met de andere partij? Dan kunt u een klacht indienen bij de geschillencommissie. Dit kan alleen als de andere partij bij de geschillencommissie is aangesloten. Dat staat meestal in de algemene voorwaarden van een bedrijf. De geschillencommissie beslist wie gelijk heeft.

Naar de rechter

Is de andere partij niet aangesloten bij de geschillencommissie? Of heeft u een overeenkomst met een particulier? Dan kunt u naar de rechter. Een rechtszaak kost veel geld. Vraag daarom eerst advies aan uw rechtsbijstandverzekering. Of neem contact op met een van onze juristen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven