Wat kan ik doen als een overeenkomst niet wordt nagekomen?
Houdt de andere partij zich niet aan een overeenkomst? Krijgt u bijvoorbeeld niet waar u voor betaalde? Geef de ander dan een laatste kans om zich aan de afspraken te houden. Anders heeft u recht op geld terug of een schadevergoeding.
Ga meteen naar
Veelgestelde vragenControleer de overeenkomst
Als u iets koopt of iemand inhuurt, sluit u een overeenkomst. Dit is een afspraak tussen 2 partijen, waar u zich allebei aan moet houden. Controleer daarom eerst wat voor afspraken u precies maakte.
Een overeenkomst is bijvoorbeeld een koopcontract, een offerte met uw handtekening eronder of gewoon een kassabon. In een koopovereenkomst staat in elk geval:
- de prijs die u moet betalen
- wat de verkoper u daarvoor moet leveren: het product of de dienst
Mondelinge afspraken
Mondelinge overeenkomsten zijn ook geldig. Dit zijn afspraken die u maakt tijdens een gesprek.
Let op
Kocht u iets online, via de telefoon, op straat of aan de deur? Dan heeft u meestal bedenktijd. U kunt dan binnen 14 dagen zonder reden van uw aankoop af.
Overleg over een oplossing
Houdt de andere partij zich niet aan de overeenkomst? Vraag dan wat er aan de hand is. Bel bijvoorbeeld, of stuur een e-mail. Probeer samen een oplossing te bedenken.
Let op
Kocht u een product dat niet goed is? Dan kunt u vragen om reparatie of vervanging.
Stuur een ingebrekestelling
Krijgt u geen reactie of komt er geen oplossing? Laat de andere partij dan via een aangetekende brief weten dat hij ‘in gebreke’ is. Dit betekent dat hij zich niet houdt aan de overeenkomst. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. U geeft de andere partij dan een laatste kans om de afspraken na te komen.
Soms hoeft u geen ingebrekestelling te sturen. Bijvoorbeeld als de andere partij zich helemaal niet meer aan de overeenkomst kan houden. Uw klusjesman stopt bijvoorbeeld met zijn bedrijf of het product dat u wilde is er niet meer. U kunt de overeenkomst dan direct ontbinden. Dit betekent dat u de afspraken terugdraait.
Schadevergoeding eisen
Heeft u schade doordat de ander zich niet aan de overeenkomst hield? Dan kunt u een schadevergoeding vragen. Geef dit aan in uw brief en stuur bewijs van uw schade mee.
Overeenkomst ontbinden en schadevergoeding eisen
Krijgt u geen reactie? Of houdt de andere partij zich nog steeds niet aan de overeenkomst? Dan is hij ‘in verzuim’. Vanaf dat moment kunt u de overeenkomst ontbinden en een schadevergoeding vragen.
Overeenkomst ontbinden
Ontbinden betekent dat u de overeenkomst terugdraait. De afspraken gaan dan niet meer door. U moet bijvoorbeeld het product terugsturen. En de ander moet het geld teruggeven dat u al betaald heeft. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst.
U kunt de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij het belangrijkste deel niet nakomt. Heeft u bijvoorbeeld een nieuwe keuken gekocht en zit er een klein krasje op het keukenkastje? Dan is het niet redelijk om de hele koop terug te draaien.
Schadevergoeding eisen
Heeft u schade doordat de ander zich niet aan de overeenkomst hield? Dan kunt u een schadevergoeding vragen. Geef dit aan in uw brief en stuur bewijs van uw schade mee.
Ga naar de rechter
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een rechtszaak starten als:
- u de andere partij wil dwingen om zich aan de overeenkomst te houden
- de andere partij niet meewerkt aan ontbinding van de overeenkomst
- de andere partij de schadevergoeding niet wil betalen