Wat kan ik doen bij een miskoop via Marktplaats?
Als u iets koopt via Marktplaats heeft u minder rechten dan in een winkel of webshop. U kunt uw aankoop bijvoorbeeld niet altijd terugbrengen. Maar de verkoper moet zich wel aan de afspraken houden.
Wat kunt u doen bij een miskoop?
Op websites als Marktplaats verkopen gewone mensen hun tweedehands spullen. Zij zijn geen bedrijf of professionele verkoper. Daarom heeft u als koper minder rechten dan in een winkel of webshop.
Wilt u iets kopen op Marktplaats? Controleer dan van tevoren of de verkoper betrouwbaar is. Gaat er toch iets mis met uw aankoop op Marktplaats? Volg dan de stappen hieronder.
Let op
Op websites als Markplaats staan ook advertenties van bedrijven en professionele verkopers. Als u bij hen koopt, heeft u meer rechten. U kunt bijvoorbeeld een koop ongedaan maken.
Ga meteen naar
Veelgestelde vragenControleer de advertentie en uw afspraken met de verkoper
De verkoper moet zich aan zijn afspraken houden. En hij mag geen valse beloftes doen in de advertentie of in contact met u. Zegt hij bijvoorbeeld dat het product nieuw is? Dan mag het niet gebruikt zijn.
U moet uw afspraken met de verkoper wel kunnen bewijzen. Controleer daarom wat in de advertentie stond en wat de verkoper heeft beloofd via chat, e-mail of app.
Overleg met de verkoper
Laat de verkoper weten wat er mis is met uw aankoop, bijvoorbeeld:
Het product is kapot of beschadigd.
Het product is anders dan in de advertentie staat. Er mist bijvoorbeeld een onderdeel. Of de maten kloppen niet.
U heeft het product niet ontvangen.
Probeer samen een oplossing te vinden. Bijvoorbeeld dat u het product terugstuurt en uw geld terugkrijgt. Of dat u een deel van het geld terugkrijgt, en het product houdt.
Stuur de verkoper een brief
Is het product kapot? Vraag de verkoper dan het product te (laten) repareren of te vervangen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief repareren of vervangen ondeugdelijk product.
Kan de verkoper het product niet repareren? En kan hij ook geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op uw geld terug. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst.
Kreeg u verkeerde informatie?
Gaf de verkoper u te weinig of verkeerde informatie over het product? En had u het product niet gekocht als u vooraf de goede informatie had gehad? Dan heeft u misschien te maken met ‘dwaling’.
Bij dwaling kunt u de koop terugdraaien. U geeft het product dan terug aan de verkoper en vraagt uw geld terug. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief vernietigen overeenkomst.
Ga naar de rechter
Komt u er samen niet uit? Of reageert de verkoper niet op uw brief? Dan kunt u de rechter vragen om uitspraak te doen. De rechter beslist wie er gelijk heeft. En of u uw geld terugkrijgt. U kunt hiervoor hulp vragen aan een advocaat.
Let op
Een rechtszaak kost veel geld. Neem contact op met een van onze juristen om uw situatie te bespreken. Of vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekering of advocaat.