Overslaan en naar de inhoud gaan

Kopen via Marktplaats

  • Product niet ontvangen

    Heeft u duidelijke afspraken gemaakt met de verkoper over de koopprijs? Dan moet de verkoper het product aan u leveren. Ontvangt u dit niet? Dan is het afhankelijk van de gemaakte afspraken bij wie het risico ligt:

    • Vermeldt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor hem. Kan de verkoper het product (of soortgelijk) nog leveren? Dan kan hij dit naar u toesturen. Is dit niet mogelijk? Dan moet de verkoper u het aankoopbedrag terugbetalen.
    • Staat in de advertentie 'verzenden voor risico van de koper'? Dan ligt het risico bij u.
    • Geeft de verkoper duidelijk aan dat u het product moet ophalen en verzoekt u zelf om verzending? Dan ligt het risico ook bij u.

    Ligt het risico bij de verkoper?

    Schrijf de verkoper een brief of e-mail. Geef hieraan aan dat u alsnog het product wilt ontvangen of dat u het aankoopbedrag terug wilt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief. Werkt de verkoper hier niet aan mee? Dan hangt het van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Neem dan contact met ons op als u hierover vragen heeft.

    Download de voorbeeldbrief • docx (16 kB) Ingebrekestelling
    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Product is defect of ziet er anders uit

    Via Marktplaats koopt u vaak bij een particulier. U heeft dan niet dezelfde garantie als bij een aankoop via een bedrijf. Wel heeft u recht op het product, zoals de verkoper het heeft omschreven in de advertentie of u erover heeft verteld.

    Heeft u een product heeft gekocht bij een bedrijf via Marktplaats? Lees dan verder bij: Wat kan ik doen als ik iets heb gekocht dat niet (goed) werkt?

    Controleer altijd het product

    U bent als koper verplicht het product zelf te controleren of het werkt zoals afgesproken en of het er uitziet zoals in de advertentie. Het is daarom verstandig om een product op te halen in plaats van te laten opsturen.

    Geeft de verkoper bijvoorbeeld in de advertentie aan dat het een 'nieuw' product is, dan moet het er ook nieuw uitzien en niet gebruikt zijn. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het niet namaak zijn.

    Alsnog het product ontvangen

    Wilt u alsnog het product ontvangen, zoals beschreven in de advertentie? Stuur de verkoper een brief of e-mail. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief. Helpt dit niet? Dan kunt u het aankoopbedrag terugvragen.

    Aankoopbedrag terug

    Wilt u meteen het aankoopbedrag terug? Dan kan dit alleen als er sprake is van 'dwaling'. Dwaling betekent dat u een overeenkomst bent aangegaan, terwijl u van te voren niet de juiste informatie had. Als u de juiste informatie wel had gehad, dan was u de overeenkomst niet aangegaan. Is hier in uw geval sprake van? Stuur de verkoper een brief of e-mail waarin u aangeeft dat u de koop wilt 'vernietigen' wegens dwaling. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

    Heeft u de volledige gegevens van de verkoper niet? Of geeft de verkoper het geld niet terug? Neem dan contact met ons op om te kijken wat u in uw situatie kunt doen.

    Download de voorbeeldbrief • docx (16 kB) Ingebrekestelling Download de voorbeeldbrief • doc (34 kB) Dwaling
    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Product is beschadigd

    Vaak koopt u via Marktplaats bij een particulier. Dan zijn de regels die gelden bij aankoop bij een bedrijf, niet van toepassing. Hierdoor heeft u niet dezelfde consumentenbescherming. Wel moet de verkoper nakomen wat hij heeft beloofd.

    Is uw aankoop beschadigd, terwijl u dit niet hoefde te verwachten? Dan moet de verkoper zorgen voor een onbeschadigd product.

    Beschadiging ontstaan tijdens verzending

    Is de beschadiging ontstaan tijdens de verzending? Dan hangt het af van de afspraken die u met de verkoper over de verzending maakt wie het risico draagt:

    • Vermeldt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor hem. Hij moet het aankoopbedrag aan u terugbetalen of het product opnieuw verzenden als dat mogelijk is.
    • Staat in de advertentie "verzenden voor risico van de koper"? Dan ligt het risico bij u.
    • Geeft de verkoper duidelijk aan dat u het product moet ophalen en verzoekt u zelf om verzending? Dan ligt het risico ook bij u.

    Wanneer u als koper een product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade verhalen op de verzekering.

    Controleer altijd het product

    U bent als koper verplicht het product zelf te controleren of het werkt zoals afgesproken en of het er uitziet zoals in de advertentie. Het is daarom verstandig om een product op te halen in plaats van te laten opsturen.

    Onbeschadigd product ontvangen

    Stuur de verkoper een brief of e-mail. Geef hierin aan dat u alsnog een onbeschadigd product wilt ontvangen, zoals in de advertentie stond aangegeven. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

    Heeft u niet de volledige gegevens van de verkoper? Of geeft de verkoper het geld niet terug? Neem dan contact op met ons op om te kijken wat u in uw situatie kunt doen.

    Download de voorbeeldbrief • docx (16 kB) Ingebrekestelling
    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Verkoper akkoord, maar annuleert verkoop

    Als de afspraak tot aankoop definitief is, mag de verkoper de aankoop niet annuleren. Het moet dan voor zowel u als de verkoper duidelijk zijn dat u een afspraak heeft gemaakt.

    Heeft u een duidelijke afspraak gemaakt, maar annuleert de verkoper deze? Schrijf de verkoper dan dat u alsnog het product wilt ontvangen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

    Heeft u niet de volledige gegevens van de verkoper? Of geeft de verkoper het geld niet terug? Neem dan contact met ons op om te kijken wat u in uw situatie kunt doen.

    Download de voorbeeldbrief • docx (16 kB) Ingebrekestelling
    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Ik wil bod intrekken, maar verkoper dwingt afname

    Volgens de regels van Marktplaats is een bod niet bindend. Dat betekent dus dat de bieder later nog kan beslissen dat hij of zij het product toch niet koopt. De verkoper kan u dan niet dwingen alsnog het product te betalen en/of op te halen.

    Is het voor zowel u als de verkoper duidelijk dat er een definitieve afspraak is gemaakt over de koop? Dan kan het bod niet worden ingetrokken.

    Laat de verkoper weten dat u van de koop wilt afzien. Mogelijk wil de verkoper in uw verzoek tegemoet komen. De verkoper kan u ook houden aan de afspraak.

    Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact met ons op. 

    Lees meer op Marktplaats.nl Veilig handelen
    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden

Verkopen via Marktplaats

  • Koper heeft product niet ontvangen

    Heeft u een afspraak gemaakt met de koper dat u het product aan hem voor een bepaald bedrag verkoopt? Dan moet u als verkoper het product leveren. Hoe die levering plaatsvindt, hangt af van de afspraken die u met de verkoper hierover maakt:

    • Vermeldt u in de advertentie dat u het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor u. Kunt u het product (of soortgelijk) nog leveren? Dan verzendt u dit naar de koper. Is dit niet mogelijk? Dan moet u het aankoopbedrag terugbetalen.
    • Zet u in de advertentie "verzenden voor risico van de koper"? Dan ligt het risico bij de koper.
    • Geeft u duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen en verzoekt de koper zelf om verzending? Dan ligt het risico ook bij de koper.
  • Koper zegt dat product defect is of er anders uitziet

    Zegt u als verkoper tegen de koper dat het product nieuw is of goed functioneert, dan moet het product daar ook aan voldoen. U moet aan de koper melden:

    • wanneer er een onderdeel stuk is;
    • wanneer het product of een onderdeel anders werkt dan de koper mag verwachten.

    De koper moet zelf het product ook controleren. Is de koper van mening dat u zich niet heeft gehouden aan de informatieplicht? Dan moet de koper dit bewijzen.

    Werkend product leveren

    Kan de koper aantonen dat het product al stuk was toen u het verkocht? Dan moet u alsnog een werkend product aanbieden of het geld teruggeven aan de koper. Hetzelfde geldt voor een product dat anders is dan in de advertentie staat beschreven. De koper zal in eerste instantie moeten bewijzen dat de informatie uit de advertentie niet juist is.

    Indien de koper contact met u opneemt, kunt u in overleg proberen tot een oplossing te komen. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.

    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Koper zegt dat product beschadigd is

    Belooft u als verkoper een onbeschadigd product? Dan moet dit ook zo zijn. De koper moet bij aankoop wel altijd het product zelf controleren.  

    Beschadiging tijdens verzending

    Is het product tijdens de verzending beschadigd? Dan bent u hier als verkoper niet altijd voor verantwoordelijk:

    • Vermeldt u in de advertentie dat u het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor u. U moet het aankoopbedrag aan de koper terugbetalen of alsnog een onbeschadigd product leveren als dat mogelijk is.
    • Zet u in de advertentie "verzenden voor risico van de koper"? Dan ligt het risico bij de koper.
    • Geeft u duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen en verzoekt de koper zelf om verzending. Dan ligt het risico ook bij de koper.

    Wanneer u als verkoper een product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade verhalen op de verzekering. 

    Beschadiging voor de verkoop

    Kan de koper aantonen dat het product al stuk was toen u het verkocht? Dan moet u het aankoopbedrag teruggeven aan de koper of alsnog een onbeschadigd product aanbieden als dat mogelijk is.

    Als de koper contact met u opneemt, kunt u in overleg proberen tot een oplossing te komen. Wilt u weten of u in uw situatie als particuliere verkoper nog iets kunt doen? Neem dan contact met ons op.

    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Koper trekt bod in

    Volgens de regels van Marktplaats is een bod niet bindend. Dat betekent dat de bieder later nog kan beslissen dat hij of zij het product toch niet koopt. U kunt de koper niet dwingen alsnog het product te betalen en/of op te halen.

    Is het voor zowel u als de koper duidelijk dat er een definitieve afspraak is gemaakt over de koop? Dan kan het bod niet worden ingetrokken.

    Komt de koper zijn afspraak niet na? Stuur hem een brief of e-mail. Verzoek de koper hierin om alsnog het product op te komen halen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

    Heeft u niet de volledige gegevens van de koper? Of laat de koper niks meer van zich horen? Neem dan contact met ons op om te kijken wat u in uw situatie kunt doen.

    Download de voorbeeldbrief • docx (16 kB) Ingebrekestelling
    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.
    Vandaag zijn we bereikbaar tussen 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Ik wil product aan iemand anders verkopen

    U wilt een product via Marktplaats verkopen en u heeft ook al een bod ontvangen via website Marktplaats. U bent akkoord gegaan met dat bod. In een e-mail of telefonisch heeft u dat bevestigd. Maar nu biedt iemand anders toch een hoger bedrag. U mag het product niet alsnog aan de hoogste bieder verkopen. Als u per e-mail of telefonisch al duidelijk heeft aangegeven het bod te accepteren, kunt u daar in principe niet op terugkomen. Een mondelinge afspraak is namelijk ook rechtsgeldig. U bent dan gebonden aan de afspraak die u heeft gemaakt met de koper.

    Heeft u een bod op uw product via website Marktplaats gekregen, maar heeft u verder geen afspraken gemaakt? Dan is het bod van de koper niet bindend. U kunt er alsnog voor kiezen het product niet te verkopen aan de bieder.