Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus zijn al onze vestigingen dicht. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Excuses voor het ongemak.
Ga meteen naar
Stap 1

Controleer de advertentie

Het product moet eruit zien en werken zoals in de advertentie staat. Staat in de advertentie dat het een 'nieuw' product is? Dan moet het product nieuw en niet gebruikt zijn. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het geen namaakartikel zijn.

Controleer ook wat u besprak, bijvoorbeeld via Marktplaats Berichten, sms of e-mail.

Het is belangrijk dat u weet wat u koopt. Is een advertentie niet duidelijk? Maak dan vóór de koop duidelijke, schriftelijke afspraken over het product. Zo voorkomt u zoveel mogelijk dat er iets misgaat.

Stap 2

Overleg met de verkoper

Laat de verkoper weten wat er mis is met uw aankoop, bijvoorbeeld:

  • Het product is beschadigd.
  • Het product werkt niet.
  • Het product is anders dan wat er in de advertentie staat. Er mist bijvoorbeeld een onderdeel. Of de maten kloppen niet.
  • Het product is niet geleverd.

Beschrijf uw klacht zo duidelijk en precies mogelijk. Misschien kan de verkoper u helpen. Probeer samen een oplossing te vinden.

Gegevens verkoper

Heeft u niet genoeg gegevens om contact op te nemen met de verkoper? Vraag bij de klantenservice van Marktplaats om 'inzage persoonsgegevens derde'. Soms krijgt u dan meer informatie over de verkoper. Dit bepaalt Marktplaats per situatie.

Krijgt u nog een product van de verkoper? Kies dan voor ophalen in plaats van versturen. U kunt het product dan direct controleren. En u voorkomt beschadigen tijdens het verzenden.

Stap 3

Stuur een aangetekende brief

Komt u er niet uit met de verkoper? Dan kunt u in een brief een oplossing eisen of uw geld terugvragen. Verstuur de brief aangetekend. U krijgt dan bewijs dat de brief is verstuurd en ontvangen.

Beschadigd product

Blijkt het product beschadigd of kapot? En denkt u dat de verkoper meer van deze producten heeft? Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.

Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst.

Verkeerde informatie en dwaling

Gaf de verkoper u verkeerde informatie over het product? En als hij de juiste informatie had gegeven, had u de aankoop dan niet gedaan? Dan heeft u te maken met ‘dwaling’.

Bij dwaling kunt u de koopovereenkomst ‘vernietigen’. Dit betekent dat u de koop terugdraait. U krijgt uw geld terug. En u moet het product teruggeven of terugsturen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief dwaling.

Stap 4

Start een rechtszaak

Reageert de verkoper niet op uw aangetekende brief? Of is de verkoper het niet eens met uw oplossing? Dan kunt u naar de rechter. U kunt hiervoor een advocaat inhuren.

Een rechtszaak kost veel geld. Bepaal daarom eerst of het u dat waard is

Neem contact met een van onze juristen om uw situatie te bespreken. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan eerst wat uw verzekering voor u kan doen.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,10 p/min.*
Bel maandag tot en met donderdag 09.00 – 17.00 uur.
Op vrijdag 9.00 - 13.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat kan ik doen als ik ben opgelicht via Marktplaats?

    Oplichting is een strafbaar feit. U kunt bij de politie aangifte doen van oplichting.

    Meldt de oplichting ook bij Marktplaats. De politie kan naar aanleiding van uw aangifte samenwerken met Marktplaats om de verdachte voor oplichting te straffen. Bovendien kan Marktplaats voorkomen dat de verkoper meer kopers oplicht.

    Twijfelt u of het om oplichting gaat? Controleer dan of de verkoper bekend is bij de politie als onbetrouwbaar. Of neem contact op met een van onze juristen om uw situatie te bespreken.

  • Is een bod op Marktplaats bindend?

    Volgens de regels van Marktplaats is een bod niet bindend. U mag dus na een bod nog beslissen of u het product koopt of verkoopt.

    Definitieve afspraken

    U kunt wel een definitieve afspraak maken over een bod. Het is dan voor u allebei duidelijk dat u een afspraak heeft over de koop. Koper en verkoper kunnen de koop dan niet meer afzeggen.

    Mondelinge afspraken

    Ook een mondelinge afspraak over een bod is geldig. Dit zijn afspraken die u maakt in een gesprek, bijvoorbeeld aan de telefoon of als u komt kijken. U moet zich allebei aan deze afspraak houden. De verkoper mag het product bijvoorbeeld niet aan een hogere bieder verkopen. U moet wel allebei kunnen bewijzen dat u deze afspraak maakte.

    Aan afspraak houden

    Zijn er duidelijke afspraken, maar houdt de andere partij zich hier niet aan? Vraag dan in een aangetekende brief om uw product of het aankoopbedrag. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.

    Houdt de andere partij zich na uw brief nog steeds niet aan de afspraak? Dan kunt u naar de rechter. Neem hierover contact op met een van onze juristen.

  • Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?

    U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

    • Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
    • Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
    • Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
    • Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.

    Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt doen. Neem contact op met een van onze juristen.

Terug naar boven Shape