Overslaan en naar de inhoud gaan
Stap 1

Controleer het product

Een miskoop is nooit helemaal te voorkomen. U kunt de risico’s op een miskoop wel verkleinen.

Het product moet eruit zien en werken zoals in de advertentie staat. Het is belangrijk dat u weet wat u koopt. De advertentie moet duidelijk zijn. Staat in de advertentie dat het een 'nieuw' product is? Dan moet het product nieuw en ongebruikt zijn. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het geen namaakartikel zijn.

Duidelijke afspraken

Maak duidelijke schriftelijke afspraken over het product. Zo kunt u zoveel mogelijk voorkomen dat er iets misgaat.

Product ophalen

Het is verstandig om het product op te halen in plaats van te laten versturen. U kunt het product dan direct controleren. Bovendien voorkomt u dat het product beschadigd raakt tijdens de verzending.

Stap 2

Neem contact op met de verkoper

Geef de verkoper aan wat er mis is met uw aankoop. Geef aan dat het product:

  • beschadigd is of niet werkt
  • anders is dan in de advertentie staat

Wees duidelijk over uw klachten en wees hierin zo specifiek mogelijk. Wellicht kan de verkoper u helpen om het probleem te verhelpen. Probeer samen tot een oplossing te komen.

Stap 3

Stuur een aangetekende brief

Komt u er niet uit met de verkoper? Dan kunt u de verkoper in een aangetekende brief op uw rechten wijzen. Geef in uw brief ook duidelijk aan welke oplossing u voor het probleem wilt.

Beschadigd product

Heeft u een beschadigd product ontvangen? Of een product dat niet werkt? Stuur de verkoper een (aangetekende) brief of e-mail. Geef hierin aan dat u alsnog een onbeschadigd of goedwerkend product wilt ontvangen, zoals in de advertentie stond. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.

Verkeerde informatie en dwaling

Heeft de verkoper u (bewust) verkeerde informatie gegeven? En had u met de juiste informatie de aankoop niet gedaan? Dan is er sprake van ‘dwaling’. U kunt de koopovereenkomst ‘vernietigen’. Dit betekent dat u het product kunt terugsturen en uw aankoopbedrag moet terugkrijgen.

Is er sprake van dwaling? Stuur de verkoper een aangetekende brief of e-mail waarin u aangeeft dat u de koop wilt 'vernietigen’. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief dwaling.

Gegevens verkoper

Zorg ervoor dat u weet met wie u zaken doet. Is er iets mis? Dan moet u de verkoper kunnen aanspreken. Heeft u geen gegevens van de verkoper? Of geeft de verkoper het geld niet terug? Neem dan contact op met een van onze juristen om uw mogelijkheden te bespreken.

Stap 4

Start een juridische procedure

Uw aangetekende brief is de eerste stap in een juridische procedure. Reageert de verkoper niet? Of is de verkoper het niet eens met uw oplossing? Dan kunt u een juridische procedure beginnen. U kunt hiervoor een advocaat inschakelen.

Een juridische procedure kost veel geld. Het is daarom afhankelijk van het aankoopbedrag of een procedure zinvol is.

Neem contact op met een van onze juristen om uw situatie te bespreken. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Bekijk dan of u hierbij terecht kunt.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat kan ik doen als ik ben opgelicht via Marktplaats?

    Oplichting is een strafbaar feit. U kunt bij de politie aangifte doen van oplichting.

    Meldt de oplichting ook bij Marktplaats. De politie kan naar aanleiding van uw aangifte samenwerken met Marktplaats om de verdachte voor oplichting te straffen. Bovendien kan Marktplaats voorkomen dat de verkoper meer kopers oplicht.

    Twijfelt u of er sprake is van oplichting? Controleer dan of de verkoper bekend is bij de politie als onbetrouwbaar. Of neem contact op met een van onze juristen om uw situatie te bespreken.

  • Is een bod bindend?

    Volgens de regels van Marktplaats is een bod niet bindend. U kunt dus beslissen om het product niet te (ver)kopen.

    Definitieve afspraken

    Is er een definitieve afspraak gemaakt over de koop? Dan kunt u de koop niet meer annuleren. Het moet dan voor de koper en de verkoper duidelijk zijn dat er een afspraak is gemaakt.

    Mondelinge afspraken

    Een mondelinge afspraak is geldig. U bent dan gebonden aan de afspraak die u heeft gemaakt. Heeft u telefonisch duidelijke afspraken gemaakt over het bod? Dan kunt u daar in principe niet op terugkomen. De verkoper mag het product bijvoorbeeld niet aan een hogere bieder verkopen. De (ver)koper moet wel aantonen dat deze afspraak is gemaakt.

    Zijn er duidelijke afspraken, maar houdt de (ver)koper zich niet aan de afspraken? Schrijf dan een aangetekende brief. Geef hierin aan dat u alsnog het product of het aankoopbedrag wilt ontvangen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.

    Komt de (ver)koper na uw aangetekende brief de afspraken niet na? Dan kunt u een juridische procedure starten. Neem contact op met een van onze juristen voor meer informatie.

  • Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?

    U kunt verschillende afspraken maken over de verzending van uw product. U moet zelf regelen wie het risico draagt:

    • Vermeldt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
    • Staat in de advertentie "verzenden voor risico van de koper"? Dan ligt het risico bij de koper.
    • Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen en vraagt de koper zelf om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.

    Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade indienen bij uw verzekering.

    Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt ondernemen. Neem contact op met een van onze juristen om uw situatie te bespreken.

Terug naar boven Shape