Prijsfout in webshop | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan

Product leveren bij prijsfout

Bestelt u iets online? Dan is de webwinkel verplicht om het product tegen de afgesproken prijs te leveren.

Dit is anders als de prijs duidelijk niet klopt. Bijvoorbeeld een tv die voor € 10 wordt aangeboden, terwijl andere bedrijven deze voor € 1.000 verkopen. Voor iedereen is duidelijk dat de prijs veel te laag is. Zo'n situatie heet een "kennelijke vergissing". De webshop hoeft het product dan niet aan u te leveren.

Klein prijsverschil

Er is minder snel sprake van een “kennelijke vergissing” als:

  • sprake is van een klein verschil tussen de prijs op de website en de prijs die de verkoper voor het product wilde vragen
  • de prijs overeenkomt met de prijs van andere bedrijven
  • de verkoper aangeeft dat het gaat om een stuntprijs of speciale aanbieding

Verzamel bewijzen van het aanbod van de verkoper. Bijvoorbeeld een schermafdruk of bewijs van de prijs bij andere bedrijven.

Twijfel over prijs

Wilt u een product kopen? Dan wordt van u verwacht dat u van tevoren onderzoek doet naar de prijs van het product. Bijvoorbeeld wat een product van hetzelfde merk en met dezelfde eigenschappen bij andere bedrijven kost.

Twijfelt u of de prijs van het product dat u wilt kopen klopt? Neem contact op met de verkoper om de prijs te controleren. U kunt dit het beste per e-mail doen. Bewaar de reactie van de verkoper. Geeft de verkoper aan dat de prijs klopt? Dan moet hij het product voor deze prijs aan u verkopen.

Verkoper levert niet

Levert de verkoper niet? En mocht u erop vertrouwen dat de prijs klopte? Vraag de verkoper dan per brief om het product te leveren. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief verzoek om levering tegen afgesproken prijs.

Reageert de verkoper niet op uw brief of levert hij het product niet? Kijk dan of de verkoper is aangesloten bij de Geschillencommissie. U kunt daar een klacht indienen.

Komt u er niet uit? Neem contact op met een van onze juristen.

Terug naar boven Shape