Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Wat kan ik doen bij problemen met mijn aannemer?

Houdt uw aannemer of klusjesman zich niet aan de afspraken? Komt hij bijvoorbeeld niet langs of werkt hij slordig? Dan kunt u hem in gebreke stellen. U geeft hem dan een laatste kans. Als dat niet helpt, gaat u naar de geschillencommissie of de rechter.

Controleer de afspraken

U en de aannemer moeten zich allebei aan de afspraken in uw contract houden. De aannemer moet het werk afmaken zoals afgesproken. En u moet bijvoorbeeld zorgen dat hij uw huis in kan om zijn werk te doen.

Bent u niet tevreden over uw aannemer? Lees dan eerst het contract goed door en controleer wat u precies afsprak.

Heeft u geen schriftelijk contract maar maakte u afspraken in een gesprek? Controleer dan of u app- of e-mailberichten heeft over deze afspraken. Want daarmee kunt u de afspraken bewijzen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Kies uw situatie:

De aannemer is nog niet begonnen
De aannemer is bezig
De aannemer is klaar

De aannemer is nog niet begonnen

Komt de aannemer of klusser niet? Neem dan contact op en vraag wat er aan de hand is. Spreek een nieuwe dag en tijd af waarop de aannemer begint met het werk.

Komt de aannemer weer niet? Of krijgt u geen contact? Laat de aannemer dan schriftelijk weten dat hij de afspraken niet nakomt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Hierin vraagt u de aannemer om binnen 2 weken toch met het afgesproken werk te beginnen.

Begint de aannemer ook na uw brief niet met het werk? Dan kunt u de opdracht stoppen. Dat doet u met onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst. Deed u al een aanbetaling? Dan vraagt u in de brief ook de aanbetaling terug.

Betaalt de aannemer u niet terug? Dan kunt u naar de geschillencommissie, de Raad van Arbitrage of de rechter.

Bent u geholpen met deze informatie?

De aannemer is bezig

Is uw aannemer of klusjesman aan het werk in uw huis of tuin en gaat er iets mis? Probeer er dan eerst samen uit te komen in een gesprek.

Aannemer houdt zich niet aan de afspraken

Houdt uw aannemer zich niet aan de afspraken uit het contract? Komt hij bijvoorbeeld vaak te laat of is het werk slordig? Stuur de aannemer dan zo snel mogelijk een brief of e-mail.

Schrijf daarin dat u vindt dat het werk niet goed gaat en waarom. Vraag de aannemer om het werk te doen zoals afgesproken.

Helpt dat niet? Stuur dan onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.

Schade tijdens het werk

Tijdens het werk kan er schade ontstaan. Laat de aannemer bijvoorbeeld iets zwaars op uw vloer vallen en is uw laminaat beschadigd? Dan moet hij de schade betalen. Dit geldt ook als iemand die voor de aannemer werkt de schade veroorzaakt. Zoals een stukadoor.

Ontstaat er schade door slechte materialen? En wist de aannemer vooraf dat de materialen niet goed waren? Dan moest hij u van tevoren waarschuwen voor de gevolgen. Deed de aannemer dat niet, dan moet hij de schade betalen.

Schade gratis herstellen

Vraag de aannemer om de schade gratis te herstellen. Doet hij dit niet? Stuur hem dan een brief of e-mail. Vraag de aannemer daarin de schade te herstellen op zijn kosten. Dat moet de aannemer binnen redelijke tijd doen.

Reageert de aannemer niet, of wil hij niet gratis herstellen? Dan kunt u mediation voorstellen, naar de geschillencommissie gaan of een proces starten bij de rechter. Neem in dat geval contact op met een van onze juristen.

Komt de schade door uw eigen fout? Kocht u bijvoorbeeld verkeerde materialen voor de klus? Dan moet u zelf de schade betalen en alsnog de goede materialen kopen.

Contract stoppen

U kunt op elk moment uw contract met de aannemer of klusjesman stoppen. Meestal moet u dan wel kosten betalen. Hoeveel u de aannemer moet betalen, hangt af van de reden waarom u stopt.

Stopt u het contract bijvoorbeeld omdat de aannemer steeds niet langskomt? Ook al maakte u meerdere afspraken? Dan hoeft u niet te betalen. Kijk ook wat uw contract of de algemene voorwaarden zeggen over stoppen.

Stoppen om persoonlijke reden

U kunt het contract stoppen om een persoonlijke reden. Bijvoorbeeld omdat u gaat scheiden of onverwacht uw baan verliest. Dit heet ‘opzegging’. Stuur de aannemer een brief waarin u het contract opzegt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief opzeggen contract met aannemer.

Bij opzegging betaalt u het hele bedrag dat u afsprak. Ook als het werk nog niet klaar is. Staan er kosten in het contract die de aannemer nu niet meer hoeft te maken? Bijvoorbeeld materialen die hij niet meer hoeft te kopen? Dit zijn ‘besparende kosten’. Die hoeft u niet te betalen.

Heeft de aannemer al spullen gekocht, maar zijn die spullen ook geschikt voor een ander project? Of kan de aannemer het personeel dat voor u zou werken ergens anders laten werken? Dan hoeft u deze kosten niet te betalen.

Ontbinden door wanprestatie

Houdt de aannemer zich niet aan de afspraken? Dan heet dit ‘wanprestatie’. Vraag de aannemer toch te doen wat is afgesproken. Of fouten te repareren. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Doet de aannemer dit niet? Dan kunt u het contract stoppen. Dit heet ‘ontbinden’. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst.

Bij ontbinding stopt het contract, maar u hoeft niet het hele afgesproken bedrag te betalen. U betaalt alleen voor het werk dat al af is. Is dit werk niet goed gedaan? Dan betaalt u minder.

Let op

De wanprestatie moet ernstig genoeg zijn om het contract te stoppen. Uw aannemer heeft bijvoorbeeld een muur geplaatst waar scheuren in zitten. Ook moet u de aannemer eerst de kans geven om het gebrek te repareren.

Bent u geholpen met deze informatie?

De aannemer is klaar

Zegt de aannemer dat het werk klaar is? Dan moet u het werk goed controleren. Dit is uw ‘onderzoeksplicht’. Doe die controle zo snel mogelijk. Wacht u te lang? Dan mag de aannemer zeggen dat het werk klaar is en goed gedaan.

Als het werk af is, volgt de oplevering. Bij de oplevering kijken u en de aannemer samen naar het resultaat van de klus. En laten jullie elkaar officieel weten dat het werk echt klaar is. Vindt u dat het werk niet af is, dan weigert u de oplevering.

Oplevering accepteren

Bent u na het bekijken van het werk tevreden? Dan accepteert u de oplevering. De aannemer is vanaf dan niet meer verantwoordelijk voor fouten die u bij de oplevering kon zien. Zet samen op papier dat het afgesproken werk af is. En zet allebei uw handtekening.

Oplevering weigeren

Vindt u dat de aannemer (een deel van) het werk niet of niet goed deed? Zit er bijvoorbeeld een keukenkastje verkeerd om, of heeft de nieuwe vloer geen plinten? Weiger dan de oplevering. Zeg wat u niet goed vindt of wat er niet af is. Praat met de aannemer over een oplossing. En schrijf duidelijk op wat er moet gebeuren voordat u de oplevering accepteert.

Gaat de aannemer niet akkoord? Vraag hem dan om zich toch aan de afspraken te houden. Of het werk dat niet goed ging te herstellen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.

Verborgen gebreken

Na de oplevering is de aannemer niet meer verantwoordelijk voor fouten. Behalve als het gaat om fouten die u niet kon zien omdat u geen vakman bent. Deze fouten heten ‘verborgen gebreken’. De aannemer maakte bijvoorbeeld een uitbouw. En er komen na een tijdje scheuren in een muur. Na onderzoek blijkt de fundering niet goed te zijn.

Heeft u schade door een verborgen gebrek? Vraag de aannemer dan om die schade te repareren. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief verborgen gebrek aannemer.

Let op

Plaatste uw aannemer iets dat u zelf in de winkel kocht, bijvoorbeeld een keuken? En laat de laklaag van de kastjes los? Dan moet de verkoper van de keuken het probleem oplossen, niet de aannemer. Want de aannemer heeft de keuken goed geplaatst.


De betaling

U hoeft niet het hele bedrag vooraf te betalen. Een aanbetaling van 10 tot 30% van de totaalprijs is redelijk. Vaak staan er betalingstermijnen in het contract. Is dat niet zo? Dan betaalt u meestal voor iedere stap.

Een bouw gaat namelijk in stappen. De aannemer maakt voor iedere stap kosten, bijvoorbeeld voor materialen. Is een stap klaar? Dan mag de aannemer voor dat deel om betaling vragen.

Vindt u de rekening te hoog? Kijk dan eerst naar de afspraken die u vooraf met de aannemer maakte over de prijs. En mogelijke extra afspraken die u tijdens de opdracht maakte. Bijvoorbeeld over meerwerk of minderwerk

Klopt de rekening niet met wat u in het contract of tijdens de opdracht afsprak? Ga dan in gesprek met de aannemer. Helpt een gesprek niet? Stuur dan onze voorbeeldbrief onjuiste rekening.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat kan ik doen als een overeenkomst niet wordt nagekomen?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen

  • Wonen & Buren
  • Werk & Inkomen
  • Familie & Relatie
  • Politie & Justitie
  • Aankopen & Garantie
  • Schulden & Incasso

Hoe we werken

  • Hoe we werken
  • Doorverwijzing naar advocaat
  • Doorverwijzing naar mediation

Over ons

  • Vestigingen en openingstijden
  • Actueel
  • Organisatie
  • Werken bij
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven