Welke regels gelden voor werknemer en werkgever bij ziekteverzuim?
Kunt u niet werken omdat u ziek bent? Dan moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. Er gelden nog meer regels voor u en uw werkgever als u ziek bent.
Ga meteen naar
Veelgestelde vragenZiekmelding
Als u ziek bent, moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. De regels voor ziekmelding staan in uw arbeidscontract, cao of bedrijfsreglement.
U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn. Uw werkgever mag geen medische informatie van u vragen. Wel mag uw werkgever vragen of u ziek bent door een bedrijfsongeval.
Naar de bedrijfsarts
De werkgever kan u vragen naar een bedrijfsarts te gaan. De bedrijfsarts mag alleen aan de werkgever doorgeven:
of u wel of niet ziek bent
hoelang uw ziekte waarschijnlijk gaat duren
welke taken u nog kunt doen op uw werk (de mate van arbeidsongeschiktheid)
hoe uw werkgever u kan helpen om uw taken te doen, bijvoorbeeld uw werkplek aanpassen
De bedrijfsarts mag geen medische informatie aan uw werkgever geven. Dat heeft te maken met uw recht op privacy. Medische informatie is bijvoorbeeld informatie over uw ziekte en uw behandeling.
Second opinion en deskundigenoordeel
U moet doen wat de bedrijfsarts adviseert. Bent u het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts? Dan kunt u een second opinion aanvragen. Een andere bedrijfsarts maakt dan een nieuw advies. U vraagt dit aan bij uw bedrijfsarts. Uw werkgever betaalt de kosten.
U kunt ook een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. UWV beoordeelt dan of u moet doen wat de bedrijfsarts adviseert. U betaalt hiervoor € 100. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met een van onze juristen.
Re-integratie
Uw werkgever bekijkt met u hoe u kunt terugkeren in uw eigen functie. Dit heet re-integratie. Kunt u niet terug? Dan moet uw werkgever op zoek naar ander passend werk binnen het bedrijf. Lukt dit ook niet? Dan moet uw werkgever op zoek naar ander werk bij een ander bedrijf. Samen met uw werkgever maakt u schriftelijke afspraken over uw re-integratie.
Loon doorbetalen
Meestal moet uw werkgever minimaal 70% van uw loon doorbetalen als u ziek bent. Bij een vast contract moet uw werkgever dat maximaal 2 jaar doen.
De werkgever kan uw loon tijdelijk of helemaal stopzetten als u zich niet houdt aan de regels voor re-integratie. Of als u weigert passend werk te doen. Uw werkgever moet u vooraf schriftelijk waarschuwen als hij uw loon wil stopzetten.
Is uw arbeidscontract geëindigd? Dan kunt u een ziektewetuitkering aanvragen.
Betermelding
U blijft ziek gemeld tot u zich beter meldt bij uw werkgever. U bent beter als u 100% uw eigen werk kunt doen. Uw werkgever mag uw betermelding niet weigeren.
Let op
Werkt u nog niet al uw uren, of doet u nog niet al uw taken? Dan bent u nog niet beter.
Bent u het niet eens met de betermelding?
Ook uw werkgever of bedrijfsarts kunnen u beter melden. Dit gebeurt bijvoorbeeld als uw bedrijfsarts vindt dat u weer beter bent.
Bent u het niet eens met uw bedrijfsarts? Vraag dan bij hem een second opinion aan. Een andere bedrijfsarts maakt dan een nieuw advies. U kunt ook een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen.