Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus zijn onze vestigingen dicht. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. De wachttijd is langer dan normaal. Sorry voor het ongemak.
Stap 1

Vraag een toeslag aan

Er zijn verschillende regelingen om mensen met een lager inkomen te helpen. Denk aan zorgtoeslag of huurtoeslag. Op de website van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken van de toeslagen die u kunt krijgen. 

Krijgt u al zorgtoeslag of huurtoeslag? Geef dan de verandering in uw inkomen door aan de Belastingdienst. Misschien heeft u recht op meer toeslag.

Krijgt u een uitkering van het UWV? Kijk of u recht op een toeslag van UWV op uw uitkering.

Als uw inkomen weer stijgt, moet u soms toeslagen terugbetalen. Houd hier rekening mee als u een toeslag aanvraagt.

Vraag ook bij uw gemeente naar de minimaregelingen. Gemeenten maken hun eigen regels om mensen te helpen met een laag inkomen. Denk hierbij aan een kortingspas of een toeslag op uw inkomen. Het kan per gemeente verschillen welke hulp u kunt krijgen. Vraag daarom aan uw gemeente hoe zij u kunnen helpen.

Stap 2

Maak een overzicht van uw uitgaven

Maak een lijst van al uw uitgaven. Denk aan vaste lasten, maar ook aan kosten voor boodschappen, kleding of vervoer. Gebruik voor het overzicht een papieren of digitaal huishoudboekje.

Heeft u hulp nodig bij uw administratie? Er zijn veel organisaties die hierbij gratis hulp bieden. Uw gemeente kan met u kijken welke hulp u precies nodig heeft. En bij wie u hiervoor terecht kunt.

Stap 3

Kijk waarop u kunt besparen

Maak een lijst van uitgaven waarop u kunt besparen. Weet u niet goed waar u moet beginnen? Dan kunt u gratis digitaal advies krijgen van het Nibud. U vergelijkt dan uw uitgaven met die van andere mensen in uw situatie. En u krijgt tips over geld besparen.

Abonnementen

Kijk ook goed naar uw abonnementen. Heeft u alle abonnementen nodig? Of zijn er abonnementen die u kunt opzeggen, bijvoorbeeld tot het weer financieel beter gaat? Controleer wel wanneer u mag opzeggen.

Heeft u een abonnement toch nodig? Kijk dan of u kunt overstappen naar een goedkopere aanbieder.

Dure aankopen

Denk goed na over dure aankopen. Heeft u die nieuwe telefoon echt nodig? Probeer de dure aankoop pas te doen als uw financiële situatie beter is. Kunt u de aankoop niet uitstellen? Kies dan voor iets goedkopers.

Kijk ook goed naar de spullen die u al in huis hebt. Misschien kunt u spullen verkopen die u niet nodig heeft, bijvoorbeeld via Marktplaats. Of misschien kunt u een dure auto of laptop inruilen voor een goedkoper model.

Heeft u spijt van een aankoop? Een aankoop via internet mag u meestal binnen 14 dagen terugdraaien.

Stap 4

Maak afspraken als u niet kunt betalen

Lukt het toch niet om alle rekeningen te betalen? Neem dan contact op met het bedrijf. Leg de situatie uit en vraag om uitstel van betaling. Of stel een betalingsregeling voor. Zo kunt u incassokosten voorkomen. Vraag of zij de gemaakte afspraken voor u op papier zetten. En bewaar dit goed. Dit voorkomt problemen in toekomst.

Onterechte rekening

Krijgt u een rekening van een incassobureau? Controleer of u de rekening echt moet betalen. Gaat het om een oude rekening? Of heeft u nooit iets gekocht bij het bedrijf? Dan hoeft u de rekening misschien niet te betalen.

Twijfelt u of u een rekening moet betalen? Neem dan contact op met een van onze juristen.

Stap 5

Vraag uw gemeente om hulp

Geldproblemen kunnen veel stress met zich meebrengen. En daardoor kan het lastig zijn om zelf de oplossing te vinden. Merkt u dat u de problemen groter worden en dat u er zelf niet meer uitkomt? Vraag dan op tijd om hulp. Wacht u hiermee, dan worden de problemen steeds groter en wordt het lastiger om een oplossing te vinden.

Ga naar uw gemeente en vraag om de mogelijkheden voor schuldhulpverlening. Zijn de problemen nog niet zo groot dat u recht heeft op schuldhulpverlening? Dan kan uw gemeente vertellen welke organisaties u wel kunnen helpen.

Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met donderdag 09.00 - 17.00 uur. Vrijdag van 09.00 - 13.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape