Voor het opzeggen van een abonnement op internet, tv of bellen gelden speciale regels. Wanneer u kunt opzeggen, hangt af van of u een abonnement heeft met of zonder einddatum.
Abonnement met einddatum
Een abonnement voor telefoon, internet of televisie sluit u af bij een provider, meestal voor een vaste periode. Bijvoorbeeld voor 1 of 2 jaar.
In de afgesproken periode kunt u meestal niet opzeggen. Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden of u eerder kunt opzeggen.
Automatische verlenging
Als u niet opzegt, verlengt de provider uw abonnement na de afgesproken periode meestal automatisch. Het contract loopt dan door zonder einddatum. De opzegtermijn is vanaf dan maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.
Uw provider kan u ook een nieuw contract aanbieden. Bijvoorbeeld met een nieuwe prijs. Dan begint een nieuwe periode en kunt u niet meer elke maand opzeggen. Lees het nieuwe contract daarom goed voordat u akkoord gaat.
Contract afkopen
Wilt u uw abonnement eerder stoppen dan de afgesproken datum? Dat kan. Maar vaak moet u daar wel voor betalen. In uw contract of in de algemene voorwaarden staat hoeveel u moet betalen en waarvoor.
Abonnement zonder einddatum
Heeft u een abonnement zonder einddatum? Dan kunt u dit altijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Dit betekent dat uw abonnement nog 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.
Abonnement opzeggen
U mag uw internet- of telefoonabonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld telefonisch af? Dan mag u ook telefonisch opzeggen.
Zorg wel dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd. Vraag het bedrijf om een e-mail of brief waarin staat dat u heeft opgezegd. Zegt u op via internet? Bewaar dan een kopie van uw opzegging en de bevestigingsbrief van uw aanbieder.