Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus werken wij anders. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Onze jurist kan besluiten een afspraak met u te maken.

Ik heb een abonnement op een tijdschrift of krant

Kranten en tijdschriften hebben speciale regels voor de opzegtermijn en voor automatisch verlengen.

Abonnement met einddatum

Heeft u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld  6 maanden of 1 jaar? Dan kunt u meestal niet eerder opzeggen. U kunt dit opzoeken in de algemene voorwaarden.

Duurt het abonnement langer dan 1 jaar? Dan kunt u na 1 jaar opzeggen. Er geldt dan wel een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 3 maanden doorloopt nadat u opzegt.

Staat in uw contract of de algemene voorwaarden dat u langer dan 1 jaar moet wachten met opzeggen? Neem dan contact op met een van onze juristen.

Automatische verlenging

Een abonnement voor een vaste periode stopt vanzelf op de einddatum. Maar vaak spreekt u af dat het abonnement na de einddatum automatisch wordt verlengd. Dit staat in uw contract of in de algemene voorwaarden. Deze verlenging mag maximaal 3 maanden zijn als er een nieuwe einddatum komt. De verlenging mag ook zonder nieuwe einddatum zijn.Wilt u geen automatische verlenging? Zeg op tijd op. Kijk wat in uw contract staat over de opzegtermijn. De opzegtermijn is meestal 1 maand.

Heeft u een proefabonnement op een krant of tijdschrift? Dan is automatische verlenging verboden.

Abonnement zonder einddatum

Als u een abonnement heeft zonder einddatum, kunt u altijd opzeggen. Er geldt wel een opzegtermijn.

  • Krijgt u uw tijdschrift of krant minstens 1 keer per maand? Dan mag de opzegtermijn maximaal 1 maand zijn.
  • Krijgt u uw tijdschrift of krant minder dan 1 keer per maand? Dan mag de opzegtermijn maximaal 3 maanden zijn.

Abonnement opzeggen

U mag uw kranten- of tijdschriftabonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld af via internet? Dan mag u ook via internet opzeggen.

Zorg wel dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd. Bewaar een kopie van uw opzegbrief of e-mail. Zegt u telefonisch op? Vraag het bedrijf dan om een brief of e-mail waarin staat dat u heeft opgezegd.

Ik heb een abonnement op internet, tv of bellen

Voor het opzeggen van een telecom-abonnement gelden andere regels dan voor andere abonnementen. Het hangt ervan af of u een abonnement heeft met of zonder einddatum.

Abonnement met einddatum

Een abonnement voor telefoon, internet of televisie sluit u meestal af voor een vaste periode. Bijvoorbeeld voor 1 of 2 jaar.

In de afgesproken periode kunt u meestal niet opzeggen. Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden of u eerder kunt opzeggen.

Automatische verlenging

Na de afgesproken periode kan het telecombedrijf uw abonnement automatisch verlengen. Het contract loopt dan door zonder einddatum. De opzegtermijn is dan maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf de dag dat u opzegt.

Het telecombedrijf kan u ook een nieuw contract aanbieden met bijvoorbeeld een nieuwe prijs. Er gaat dan een nieuwe periode lopen, waarin u meestal niet zomaar kunt opzeggen. Lees het nieuwe contract daarom goed voordat u akkoord gaat.

Contract afkopen

Wilt u uw abonnement eerder stoppen dan op de afgesproken einddatum? Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden of dit kan.

Als u eerder mag stoppen, kan het telecombedrijf u een afkoopsom vragen. U moet dan alle maandbedragen tot het einde van het abonnement in 1 keer betalen. Soms is het niet redelijk dat u een grote afkoopsom moet betalen. Neem bij twijfel contact op met een van onze juristen.

Abonnement zonder einddatum

Heeft u een abonnement zonder einddatum? Dan kunt u dit altijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Dit betekent dat uw abonnement nog 1 maand doorloopt vanaf de dag dat u opzegt. U betaalt geen extra kosten voor de opzegging.

Abonnement opzeggen

U mag uw telecom-abonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld telefonisch af? Dan mag u ook telefonisch opzeggen.

Zorg wel dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd. Vraag het bedrijf om een brief of e-mail waarin staat dat u heeft opgezegd. Zegt u op met een brief of e-mail? Bewaar een kopie van uw opzegging.

Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden

Ik ben lid van een vereniging

Een lidmaatschap bij een vereniging is bijvoorbeeld een lidmaatschap bij een sportvereniging of de ANWB.

Iedere vereniging heeft eigen regels. Die regels staan in de statuten van de vereniging. Heeft u geen boekje of document met deze statuten? Kijk dan of ze op de website staan. Of vraag een kopie van de statuten aan het bestuur.

Lidmaatschap opzeggen

In de statuten staat wie lid kan worden en wanneer en hoe uw lidmaatschap stopt. Meestal kunt u opzeggen door een brief te sturen naar het bestuur. Of neem contact op met de vereniging en vraag hoe u op kunt zeggen.

Ik heb een ander abonnement

U heeft een abonnement afgesloten voor bijvoorbeeld:

  • een sportschool
  • de bibliotheek
  • een sms-dienst
  • onderhoud voor een cv-ketel
  • online dating

Abonnement met einddatum

Sprak u een vaste periode af voor uw abonnement, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan kunt u in deze periode meestal niet opzeggen. Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden welke regels voor u gelden.

Automatische verlenging

Vaak spreekt u af dat het abonnement na de einddatum automatisch wordt verlengd. Dit staat in uw contract of in de algemene voorwaarden. Tijdens deze verlenging kunt u opzeggen wanneer u wilt. U mag dus geen nieuw jaarabonnement krijgen. Als u opzegt, kan wel een opzegtermijn gelden van maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf de dag dat u opzegt.

Abonnement zonder einddatum

Sprak u geen vaste periode af voor uw abonnement? Dan kunt u altijd opzeggen. Er geldt wel een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Dit bekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf de dag dat u opzegt.

Opzeggen abonnement

U mag uw abonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld af via internet? Dan mag u ook via internet opzeggen.

Zorg wel dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd. Bewaar een kopie van uw opzegbrief of e-mail. Zegt u telefonisch op? Vraag het bedrijf dan om een brief of e-mail waarin staat dat u heeft opgezegd.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat kan ik doen als het bedrijf niet akkoord gaat met mijn opzegging?

    Accepteert het bedrijf uw opzegging niet? Stuur dan eerst een brief met uw klacht naar het bedrijf. Komt u er samen niet uit? Kijk dan of u naar De Geschillencommissie kunt met uw klacht. De Geschillencommissie beslist dan wie gelijk heeft.

  • Mag de eerste periode van mijn abonnement ook langer zijn dan 1 jaar?

    Een eerste abonnement voor telefoon, internet of televisie mag maximaal 2 jaar duren. Andere eerste abonnementen mogen niet langer dan 1 jaar duren. Dit is volgens de wet redelijk.

    Na het eerste jaar mag u het contract opzeggen. Er kan wel een opzegtermijn gelden.

  • Ik bestelde een proefpakket. Kan ik nu een rekening krijgen voor een abonnement?

    Gaf u alleen toestemming voor een gratis of betaald proefpakket? Dan mag de verkoper het proefpakket niet zomaar veranderen in een abonnement. Zegt de verkoper dat u toestemming gaf voor een abonnement? Dan moet de verkoper dit bewijzen.

    Ontvangt u toch een rekening, terwijl u niet akkoord ging met een abonnement? Stuur de verkoper dan een brief, waarin u zegt dat u geen abonnement heeft. Zeg dat u daarom niet gaat betalen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief onbekende rekening.

    Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
    Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Kan ik mijn jaarabonnement bij een sportschool eerder stoppen?

    Als u een jaarabonnement heeft bij een sportschool, zit u hier meestal aan vast. U kunt uw abonnement dan pas na 1 jaar stoppen.

    Algemene voorwaarden

    Soms staat er in de regels van een sportschool dat het abonnement toch eerder mag stoppen, bijvoorbeeld als u:

    • door medische redenen niet meer kunt sporten
    • gaat verhuizen

    Kijk in de algemene voorwaarden van uw sportschool of u uw jaarabonnement eerder kunt stoppen.

  • Kan ik opzeggen als de algemene voorwaarden veranderen?

    De kans is groot dat er algemene voorwaarden gelden voor uw abonnement. U ging hiermee akkoord toen u het abonnement afsloot. In de algemene voorwaarden staat bijvoorbeeld wanneer de prijs omhoog gaat. Ook staat erin wat er gebeurt als u niet betaalt.

    Verandert de verkoper later de algemene voorwaarden? Dan blijven voor u de algemene voorwaarden gelden waarmee u akkoord ging. De nieuwe versie geldt alleen voor u in deze 2 situaties samen:

    • In uw algemene voorwaarden staat dat de verkoper deze zonder uw toestemming mag aanpassen
    • De verkoper stuurt u de nieuwe algemene voorwaarden toe.

    Grote verandering

    De verandering van de algemene voorwaarden geeft u niet het recht om uw abonnement te stoppen. Is de verandering heel groot? Dan moet de verkoper u mogelijk toch het recht geven om uw abonnement op te zeggen

    Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
    Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape