Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik heb een abonnement op een tijdschrift of krant

Kranten en tijdschriften hebben speciale regels voor de opzegtermijn en voor automatisch verlengen.

Abonnement met einddatum

Heeft u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan kunt u meestal niet eerder opzeggen. U kunt dit opzoeken in de algemene voorwaarden.

De maximale vaste periode voor een nieuw abonnement is 1 jaar. Behalve als u een hoge korting krijgt op het abonnement. Of als u er een cadeau bij krijgt. Gaat het om een verlenging van een bestaand abonnement? Dan mag de vaste periode langer zijn dan 1 jaar. Ook zonder korting of cadeau.

Is de duur van uw nieuwe abonnement langer dan 1 jaar en krijgt u geen korting of cadeau? Dan mag u uw contract na 1 jaar opzeggen. U kunt dit per e-mail laten weten aan het bedrijf.

Automatische verlenging

Een abonnement voor een vaste periode stopt vanzelf op de einddatum. Maar vaak spreekt u af dat het abonnement na de einddatum automatisch wordt verlengd. Dit staat in uw contract of in de algemene voorwaarden. Deze verlenging mag maximaal 3 maanden zijn als er een nieuwe einddatum komt. De verlenging mag ook zonder nieuwe einddatum zijn. 
Wilt u geen automatische verlenging? Zeg dan op tijd op. Kijk wat in uw contract staat over de opzegtermijn. Meestal is de opzegtermijn 1 maand.

Heeft u een proefabonnement op een krant of tijdschrift? Dan is automatische verlenging verboden.

Abonnement zonder einddatum

Als u een abonnement heeft zonder einddatum, kunt u altijd opzeggen. Er geldt wel een opzegtermijn.

  • Krijgt u uw tijdschrift of krant minstens 1 keer per maand? Dan is de opzegtermijn maximaal 1 maand.
  • Krijgt u uw tijdschrift of krant minder dan 1 keer per maand? Dan is de opzegtermijn maximaal 3 maanden.

Abonnement opzeggen

U mag uw kranten- of tijdschriftabonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld af via internet? Dan mag u ook via internet opzeggen. Betaalde u het abonnement via automatische incasso? Dan stopt de automatische incasso zodra het abonnement stopt.

Zorg dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd. Bewaar een kopie van uw opzegbrief of e-mail. Zegt u telefonisch op? Vraag het bedrijf dan om een e-mail of brief waarin staat dat u heeft opgezegd.

Ik heb een abonnement op internet, tv of bellen

Voor het opzeggen van een abonnement op internet, tv of bellen gelden speciale regels. Wanneer u kunt opzeggen, hangt af van of u een abonnement heeft met of zonder einddatum.

Abonnement met einddatum

Een abonnement voor telefoon, internet of televisie sluit u af bij een provider, meestal voor een vaste periode. Bijvoorbeeld voor 1 of 2 jaar.

In de afgesproken periode kunt u meestal niet opzeggen. Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden of u eerder kunt opzeggen.

Automatische verlenging

Als u niet opzegt, verlengt de provider uw abonnement na de afgesproken periode meestal automatisch. Het contract loopt dan door zonder einddatum. De opzegtermijn is vanaf dan maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.

Uw provider kan u ook een nieuw contract aanbieden. Bijvoorbeeld met een nieuwe prijs. Dan begint een nieuwe periode en kunt u niet meer elke maand opzeggen. Lees het nieuwe contract daarom goed voordat u akkoord gaat.

Contract afkopen

Wilt u uw abonnement eerder stoppen dan de afgesproken datum? Dat kan. Maar vaak moet u daar wel voor betalen. In uw contract of in de algemene voorwaarden staat hoeveel u moet betalen en waarvoor. Neem bij twijfel contact op met een van onze juristen.

Abonnement zonder einddatum

Heeft u een abonnement zonder einddatum? Dan kunt u dit altijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Dit betekent dat uw abonnement nog 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.

Abonnement opzeggen

U mag uw internet- of telefoonabonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld telefonisch af? Dan mag u ook telefonisch opzeggen.

Zorg wel dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd. Vraag het bedrijf om een e-mail of brief waarin staat dat u heeft opgezegd. Zegt u op via internet? Bewaar dan een kopie van uw opzegging en de bevestigingsbrief van uw aanbieder.

Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden

Ik ben lid van een vereniging

Een abonnement op een vereniging is bijvoorbeeld een lidmaatschap bij een voetbalclub of de ANWB.

Iedere vereniging heeft zijn eigen regels. Die worden ook wel ‘statuten’ genoemd. De statuten staan op de website. U kunt ze ook opvragen bij het bestuur.

Lidmaatschap opzeggen

In de statuten staat wie lid kan worden en wanneer en hoe uw lidmaatschap stopt. Meestal kunt u opzeggen door een e-mail te sturen naar het bestuur. Of neem contact op met de vereniging en vraag hoe u op kunt zeggen.

Ik heb een ander abonnement

U heeft een abonnement of lidmaatschap afgesloten. Bijvoorbeeld op:

  • een sportschool
  • de bibliotheek
  • onderhoud van uw cv-ketel
  • online dating

Abonnement met einddatum

Sprak u een vaste periode af voor uw abonnement, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan kunt u in deze periode meestal niet opzeggen. Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden welke regels voor u gelden.

Automatische verlenging

Vaak spreekt u af dat het abonnement na de einddatum automatisch wordt verlengd. Dit staat in uw contract of in de algemene voorwaarden. Tijdens deze verlenging kunt u opzeggen wanneer u wilt. U mag dus geen nieuw jaarabonnement krijgen.

Als u opzegt, kan een opzegtermijn gelden van maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf het moment dat u opzegt.

Abonnement zonder einddatum

Sprak u geen vaste periode af voor uw abonnement? Dan kunt u altijd opzeggen. Er geldt wel een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Dit bekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf de dag dat u opzegt.

Opzeggen abonnement

U mag uw abonnement op dezelfde manier opzeggen als u het afsloot. Sloot u het abonnement bijvoorbeeld af via internet? Dan mag u ook via internet opzeggen.

Zorg wel dat u kunt bewijzen dat u heeft opgezegd. Bewaar een kopie van uw opzegbrief of e-mail. Zegt u telefonisch op? Vraag het bedrijf dan om een e-mail of brief waarin staat dat u heeft opgezegd.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat kan ik doen als het bedrijf niet akkoord gaat met mijn opzegging?

    Accepteert het bedrijf uw opzegging niet? Stuur dan eerst een e-mail of brief met uw klacht naar het bedrijf. Komt u er samen niet uit? Ga dan naar De Geschillencommissie met uw klacht. De geschillencommissie beslist wie gelijk heeft.

    Is het bedrijf niet aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter. Een rechtszaak kost veel geld. Neem eerst contact op met een van onze juristen.

  • Hoe lang mag de eerste periode van mijn abonnement zijn?

    Een eerste abonnement voor telefoon, internet of televisie mag maximaal 2 jaar duren.

    Een eerste abonnement op een krant of tijdschrift mag maximaal 1 jaar zijn. Behalve als u een hoge korting of welkomstcadeau krijgt.

    Andere eerste abonnementen mogen niet langer dan 1 jaar duren.

    Na de eerste vaste periode mag u het contract opzeggen. Er kan wel een opzegtermijn zijn.

     

  • Ik bestelde een proefpakket. Kan ik nu een rekening krijgen voor een abonnement?

    Gaf u alleen toestemming voor een gratis of betaald proefpakket? Dan mag de verkoper het proefpakket niet zomaar veranderen in een abonnement. Zegt de verkoper dat u toestemming gaf voor een abonnement? Dan moet hij dit bewijzen.

    Ontvangt u toch een rekening, terwijl u niet akkoord ging met een abonnement? Stuur de verkoper dan een e-mail of brief waarin u zegt dat u geen abonnement heeft. Zeg dat u daarom niet gaat betalen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief onbekende rekening.

     

    Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
    Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
  • Kan ik mijn jaarabonnement bij een sportschool eerder stoppen?

    Als u een jaarabonnement heeft bij een sportschool, zit u hier meestal aan vast. U kunt uw abonnement dan pas na 1 jaar stoppen.

    Algemene voorwaarden

    Soms staat  in de regels van een sportschool dat het abonnement toch eerder mag stoppen. Bijvoorbeeld als u:

    • door medische redenen niet meer kunt sporten
    • gaat verhuizen

    Kijk in de algemene voorwaarden van uw sportschool of u uw jaarabonnement eerder kunt stoppen.

  • Kan ik opzeggen als de algemene voorwaarden veranderen?

    De kans is groot dat er algemene voorwaarden gelden voor uw abonnement. U ging hiermee akkoord toen u het abonnement afsloot. In de algemene voorwaarden staat bijvoorbeeld wanneer de prijs omhoog gaat. Ook staat erin wat er gebeurt als u niet betaalt.

    Verandert de verkoper de algemene voorwaarden nadat u het abonnement afsloot? Dan blijven voor u de algemene voorwaarden gelden waarmee u akkoord ging. De nieuwe versie geldt alleen als:

    • in uw algemene voorwaarden staat dat de verkoper deze zonder uw toestemming mag aanpassen, én:
    • de verkoper u de nieuwe algemene voorwaarden toestuurt

    Grote verandering

    De verandering van de algemene voorwaarden geeft u niet het recht om uw abonnement te stoppen. Behalve als uw abonnement erg verandert door de nieuwe voorwaarden. U mag bijvoorbeeld nog maar 1 x per week sporten in plaats van elke dag. Dan heeft u soms toch het recht om uw abonnement op te zeggen.

    Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
    Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape