Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Hoe kan ik mijn BKR-registratie laten verwijderen?

Het is niet altijd mogelijk om een BKR-registratie te laten verwijderen. Krijgt u pas een hypotheek of lening als het Bureau Krediet Registratie (BKR) uw negatieve registratie weghaalt? Stuur dan een brief. Of ga naar het Kifid of de rechter.

Ga meteen naar

Veelgestelde vragen
Stap 1

Vraag uw overzicht op

Het BKR houdt leningen bij in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). In dit systeem staat of u een lening heeft en of u op de afgesproken tijd betaalt. Denkt u dat uw gegevens bij BKR niet kloppen? Controleer dan wat er precies in het systeem staat. U kunt het overzicht met uw gegevens gratis opvragen bij het BKR.

Positieve registratie

Houdt u zich aan de afspraken van de lening? Dan is een registratie bij het BKR niet altijd een probleem. U heeft dan een positieve registratie.

Negatieve registratie

Heeft u een achterstand met uw betalingen? Dan krijgt u een negatieve BKR-registratie. Dit zijn codes die elke bank kan zien. Bij deze codes let de bank extra op als u een lening aanvraagt. Soms beoordeelt de bank strenger of u een lening kunt terugbetalen.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 2

Controleer of uw gegevens kloppen

Controleer of het overzicht en de codes die bij uw schuld staan, kloppen.

CodeBetekenis
AAchterstand. U betaalde al een aantal maanden niet.
HHerstelmelding. U heeft geen achterstand meer in uw betalingen.
1Er is een betalingsregeling. Dat betekent dat u de schuld in delen mag betalen.
2U moet het overgebleven bedrag in 1 keer terugbetalen.
3U hoeft de schuld niet meer te betalen. Soms staat er een einddatum.
4De persoon of het bedrijf bij wie u de lening heeft, krijgt geen contact met u.
5Er is een betalingsregeling voor achterstand op een hypotheek. Deze code gaat weg als de betalingsregeling stopt.
Bent u geholpen met deze informatie?

Hoe kan ik mijn schulden oplossen?

Stap 3

Stuur een brief naar uw kredietverstrekker

Stuur onze voorbeeldbrief verzoek verwijderen BKR-registratie naar de kredietverstrekker, waarin u vraagt om de negatieve registratie te verwijderen. Kredietverstrekkers zijn de partijen die u geld uitlenen, zoals banken of bedrijven. Maar ook een webwinkel waar u achteraf in termijnen kunt betalen, kan hieronder vallen.

Gegevens kloppen niet

BKR controleert niet of de gegevens kloppen die de kredietverstrekkers over u geven. Staat er een lening in het overzicht die u niet kent, of klopt de code niet? Dan kan alleen de bank of organisatie die deze lening doorgaf aan het BKR, de gegevens aanpassen. Vraag daarom aan dat bedrijf uw negatieve BKR-registratie te verwijderen.

Gegevens kloppen wel

Kloppen de gegevens wel, maar kunt u door de BKR-registratie geen nieuwe lening afsluiten? Dan verwijdert uw kredietverstrekker soms toch uw negatieve registratie als u hierom vraagt. Bijvoorbeeld in een bijzondere situatie, of als de registratie te grote gevolgen heeft.

Had u maar 1 keer een achterstand met betalen? En loste u dit snel op? Dan mag dit niet dezelfde problemen geven als bij iemand die altijd betalingsproblemen heeft.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 4

Ga naar het Kifid of de rechter

Wil de bank of het bedrijf uw gegevens bij het BKR niet aanpassen? Dan kunt u het Kifid of de rechter vragen uw BKR-registratie aan te passen.

Klacht naar Kifid

Wil de bank of het bedrijf uw BKR-registratie niet aanpassen? Dan kunt u een klacht sturen naar het Kifid. Doe dit binnen 3 maanden nadat u een afwijzingsbrief kreeg van de bank of het bedrijf.

Kreeg u geen afwijzingsbrief van de bank of het bedrijf? Dan heeft u een jaar de tijd om een klacht te sturen naar het Kifid.

U kunt online een klacht sturen naar het Kifid. Of u kunt een klachtformulier downloaden, invullen en opsturen via de post. In het klachtformulier legt u uit waarom u het niet eens bent met uw BKR-registratie.

Kifid beslist wat er met uw BKR-registratie gebeurt. U en de bank of het bedrijf moeten zich aan deze beslissing houden.

Naar de rechter

U kunt ook aan de rechter vragen om uw BKR-registratie aan te passen. Een rechtszaak kost geld, maar het gaat soms wel sneller. Heeft u haast? Dan kunt u ook via een kort geding vragen om aanpassing van uw BKR-registratie. U heeft hiervoor een advocaat nodig.

Wilt u naar de rechter? Dan moet u dat doen binnen 6 weken nadat u een afwijzingsbrief kreeg van de bank of het bedrijf.

Let op

Er zijn bedrijven die zeggen tegen betaling uw negatieve BKR-registratie voor u te verwijderen. Maar dit lukt niet altijd. Let daarom goed op wat u afspreekt en met wie.


Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Hoe kan ik mijn schulden oplossen?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen

  • Wonen & Buren
  • Werk & Inkomen
  • Familie & Relatie
  • Politie & Justitie
  • Aankopen & Garantie
  • Schulden & Incasso

Hoe we werken

  • Hoe we werken
  • Doorverwijzing naar advocaat
  • Doorverwijzing naar mediation

Over ons

  • Vestigingen en openingstijden
  • Actueel
  • Organisatie
  • Werken bij
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven