Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Wat kan ik doen bij problemen met de servicekosten?

Bespreek problemen met servicekosten eerst met uw verhuurder. Komt u er met de verhuurder niet uit? Dan kunt u vaak naar de Huurcommissie.

Kies uw situatie:

Mijn huur is all-in
Oneens met voorschot
Mijn verhuurder stuurt de jaarafrekening niet of te laat
Mijn verhuurder betaalt het voorschot niet terug
Oneens met jaarafrekening
Oneens met uitspraak Huurcommissie

Mijn huur is all-in

Stuurt de verhuurder u een jaarafrekening voor servicekosten en vraagt hij u bij te betalen? Meld de verhuurder dan dat dit bij all-in huur niet is toegestaan.

De verhuurder mag u bij een all-in huurprijs geen jaarafrekening sturen voor servicekosten, gas, elektriciteit of water (nutsvoorzieningen). U betaalt hiervoor al een vast bedrag. Daarom hoeft u niet bij te betalen voor deze kosten. Maar u krijgt ook geen geld terug als deze kosten lager blijken te zijn.

Splitsen all-in huur

Kunt u geen huurtoeslag aanvragen omdat u niet weet wat uw rekenhuur is? Of vermoedt u dat u te veel betaalt aan huur, servicekosten of nutsvoorzieningen? Dan moet u weten wat u voor de losse onderdelen betaalt. Hiervoor moet u de all-inhuur splitsen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Oneens met voorschot

Betaalt u elke maand een voorschot aan uw verhuurder voor servicekosten, gas, elektriciteit of water? En denkt u dat dit bedrag niet klopt?

Ga eerst na of het bedrag redelijk is. Vraag bijvoorbeeld uw verhuurder om uitleg over de servicekosten. Of bekijk de gemiddelde kosten van gas, elektriciteit en water (nutsvoorzieningen) volgens het Nibud.

Vindt u het bedrag niet redelijk? Vraag dan of uw verhuurder het voorschot wil aanpassen.

Huurcommissie

Komt u er samen niet uit? Vraag dan de Huurcommissie om een uitspraak over uw voorschot. De Huurcommissie bekijkt dan of het voorschot past bij de verwachte jaarafrekening.

Let op

Huurt u een vrijesectorwoning en tekende u uw huurcontract vóór 1 juli 2024? Dan kunt u alleen naar de Huurcommissie als in uw contract staat dat dit kan. Anders moet u naar de rechter. Vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar. Of neem contact op met een van onze juristen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Bekijk onze video op youtube.com

Moet je betalen aan een gemeenschappelijke tuin waar niets aan wordt gedaan?

Mijn verhuurder stuurt de jaarafrekening niet of te laat

Uw verhuurder is verplicht om u elk jaar vóór 1 juli een jaarafrekening te geven. Dit is een overzicht van de servicekosten en/of de kosten voor gas, water en elektriciteit (‘nutsvoorzieningen’). U moet bijvoorbeeld vóór 1 juli 2024 het overzicht krijgen van 2023. Dit geldt ook als uw huurcontract stopt.

In de jaarafrekening moet staan:

  • hoe hoog de servicekosten en kosten voor gas, water en elektra waren afgelopen jaar

  • hoeveel u afgelopen jaar als voorschot betaalde

  • hoeveel geld u terugkrijgt of bij moet betalen

Jaarafrekening te laat

Krijgt u de jaarafrekening op of na 1 juli? Dan is de jaarafrekening nog steeds geldig. Servicekosten en kosten voor gas, water en elektra verjaren na 2,5 jaar.

Let op

Huurt u een vrijesectorwoning en tekende u uw huurcontract vóór 1 juli 2024? Dan verjaren de servicekosten pas na 5 jaar.

Geen jaarafrekening gekregen

Heeft u geen jaarafrekening gekregen en denkt u dat u nog geld terug krijgt? Vraag dan om de jaarafrekening met onze voorbeeldbrief verzoek om servicekostenoverzicht.

Reageert uw verhuurder niet? Ga dan naar de Huurcommissie. Doe dit voordat de servicekosten zijn verjaard.

Let op

Huurt u een vrijesectorwoning en tekende u uw huurcontract vóór 1 juli 2024? Dan kunt u alleen naar de Huurcommissie als in uw contract staat dat dit kan. Anders moet u naar de rechter. Vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar. Of neem contact op met een van onze juristen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Mijn verhuurder betaalt het voorschot niet terug

Blijkt uit de jaarafrekening dat u te veel voorschot betaalde? Dan moet uw verhuurder dit bedrag aan u terugbetalen. Doet de verhuurder dit niet? Vraag dan het te veel betaalde voorschot terug met onze voorbeeldbrief verzoek om teruggave servicekosten.

Reageert de verhuurder niet, of wil hij niet betalen? Vraag dan om een uitspraak van de Huurcommissie.

Let op

Huurt u een vrijesectorwoning en tekende u uw huurcontract vóór 1 juli 2024? Dan kunt u alleen naar de Huurcommissie als in uw contract staat dat dit kan. Anders moet u naar de rechter. Vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar. Of neem contact op met een van onze juristen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Oneens met jaarafrekening

Denkt u dat de jaarafrekening van de servicekosten of nutsvoorzieningen (gas, water en elektriciteit) niet klopt? Laat dit dan weten aan uw verhuurder. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief oneens met jaarafrekening servicekosten.

In de jaarafrekening moet staan hoeveel u het afgelopen jaar heeft betaald voor gas, water en elektriciteit. En hoeveel u echt heeft verbruikt. Ontbreekt dit overzicht? Vraag uw verhuurder dan om de rekening van de energieleverancier of het drinkwaterbedrijf. De verhuurder is verplicht u deze rekening te laten zien als u hierom vraagt.

Huurcommissie

Reageert uw verhuurder niet binnen 3 weken op uw brief? Of komt u er samen niet uit? Vraag dan de Huurcommissie om een uitspraak. Doe dit binnen 30 maanden na afloop van het jaar. Bent u het niet eens met de jaarafrekening van 2022? Dan kunt u tot 1 juli 2025 naar de Huurcommissie.

Let op

Huurt u een vrijesectorwoning en tekende u uw huurcontract vóór 1 juli 2024? Dan kunt u alleen naar de Huurcommissie als in uw contract staat dat dit kan. Anders moet u naar de rechter. Vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar. Of neem contact op met een van onze juristen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Oneens met uitspraak Huurcommissie

U kunt binnen 8 weken bezwaar maken tegen de uitspraak van de Huurcommissie. Dit doet u bij de rechter. De rechter kijkt alleen of de Huurcommissie zijn werk goed deed of niet.

Maakt u geen bezwaar, dan staat de uitspraak na 8 weken vast. Dat betekent dat u en de verhuurder zich moeten houden aan de uitspraak van de Huurcommissie.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wie betaalt de onderhoudskosten van mijn huurwoning?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven