Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus werken wij anders. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Onze jurist kan besluiten een afspraak met u te maken.

Bereid het gesprek goed voor

Ga niet praten als u boos bent.

Maar wacht tot u uw verhaal rustig kunt vertellen.

Bedenk eerst goed wat u nu precies vervelend vindt.

Wanneer en hoe vaak heeft u overlast? Weet u dit niet? Houd dan een lijstje bij. Sommige mensen krijgen stress als ze zo’n lijstje bijhouden. Is dat bij u zo? Stop er dan mee.

Bedenk welke gevolgen de overlast voor u heeft.

Hoe duidelijker u uw klacht aan uw buren uitlegt, hoe beter u samen een oplossing kunt zoeken.

Onderzoek of het probleem echt bij uw buren ligt.

Geluid komt soms uit een andere hoek dan u denkt. In een flatgebouw kan geluid zich bijvoorbeeld verplaatsen via buizen of ventilatiesystemen. Misschien moet u bij iemand anders zijn met uw klacht.

Onderzoek wat de regels zijn.

Het is belangrijk om te weten of uw buren wel iets verkeerd doen. En welke oplossing u van ze mag vragen. Er zijn bijvoorbeeld duidelijke regels voor erfafscheiding,  overhangende takken in uw tuin of een boom of heg die te dicht bij de erfgrens staat. Huurt u, of bent u eigenaar van een appartement? Vraag de woonregels op bij uw verhuurder of de Vereniging van Eigenaars (VvE).

Denk vast na over hoe jullie het probleem kunnen oplossen.

Komt u er niet uit of meer advies nodig? Neem contact met ons op.

 

Vertel vriendelijk waar u mee zit

Begin het gesprek vriendelijk en beschuldig uw buren niet.

Dan is de kans het grootst dat uw buren naar u luisteren. En dat ze willen meehelpen aan een oplossing. Zeg bijvoorbeeld niet: ‘Die muziek van jullie is echt asociaal’. Maar zeg: ‘Ik heb de laatste tijd last van jullie muziek.’

Vertel rustig en duidelijk waar u last van heeft en wanneer.

Bijvoorbeeld dat u ’s avonds na 22.00 uur last heeft van harde muziek.

Leg uit wat de overlast voor u betekent.

Vertel bijvoorbeeld dat u slecht slaapt door het geluid. Of dat u overdag uw werk niet goed kunt doen. Uw buren snappen dan beter waarom een oplossing nodig is.

Luister naar wat uw buren te zeggen hebben.

De meeste verhalen hebben 2 kanten. Een uitleg kan veel duidelijk maken.

lamp-aanpassing.jpg
De heer Blom had last van de lamp van zijn buurvrouw.
‘Hoe mijn irritatie over de buren verdween’ – lees het verhaal van de heer Blom

Vertel dat u komt om samen naar een oplossing te zoeken.

Vraag of uw buren een oplossing weten. En vertel aan welke oplossing u zelf denkt. 

Schrijf afspraken samen op.

Maakt u afspraken met uw buren over een oplossing? Schrijf deze afspraken dan samen op. Kost de oplossing geld? Spreek dan af hoe u de kosten verdeelt.

 

Vraag hulp van een andere partij

Komt u er niet uit met uw buren? Dan kunt u een aantal andere dingen doen:

  • Vraag hulp van een mediator of gratis buurtbemiddeling.
  • Meld uw probleem schriftelijk bij uw verhuurder of woningbouwvereniging als u huurt. Misschien kunnen zij iets doen om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld door betere isolatie of aanpassing van de trappen.
  • Meld de overlast bij het bestuur van de Vereniging van Eigenaars (VvE). Bent u eigenaar  van een appartement en bent u lid van de VvE? Overleg dan met de VvE over een oplossing. Soms kan de VvE een boete eisen als iemand zich niet aan de regels houdt.
  • Ga naar de gemeente. Veel gemeenten hebben een meldpunt overlast. Neem contact op met dit meldpunt en vraag wat uw gemeente voor u kan doen.
  • Ga naar de politie. Doen uw buren dingen die strafbaar zijn? Maken ze bijvoorbeeld spullen kapot of gebruiken ze geweld? Vraag dan de politie om hulp.

Naar de rechter

Vindt u geen oplossing, ook niet met buurtbemiddeling of mediation? Dan kunt u naar de rechter. De rechter beoordeelt alleen of uw buren iets doen wat volgens de wet niet mag. Bedenk dat de wet niet alle overlast verbiedt. Buren moeten bijvoorbeeld ‘normale leefgeluiden’ van elkaar accepteren.

Bij de rechter moet u kunnen bewijzen dat uw buren zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld met professionele geluidsmetingen of papieren uit het Kadaster.  Anders kunt u verliezen en moet u de kosten van de rechtszaak betalen.

Heeft u wel genoeg bewijs? Dan kan de rechter beslissen dat uw buren iets moeten doen, of iets juist niet mogen doen. Houden ze zich niet aan deze uitspraak, dan kunnen ze een boete krijgen. Vaak beslist de rechter niet meteen. Hij vraagt u dan eerst om toch samen met uw buren een oplossing te zoeken. 

Bedenk dat een rechtszaak meestal veel tijd en geld kost. En dat de relatie met uw buren niet verbetert.

Deze tips geven we in samenwerking met Bemiddeling & Mediation en het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid).

Bel ons voor persoonlijk juridisch advies 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut* Maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur. U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
E-mail ons Uw e-mail wordt binnen 3 werkdagen beantwoord door een van onze juristen.
Terug naar boven Shape