Overslaan en naar de inhoud gaan
Ga meteen naar
Stap 1

Herken identiteitsfraude

Fraudeurs maken meestal gebruik van:

  • een kopie van uw identiteitsbewijs
  • gegevens van u die openbaar zijn zoals uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, een foto van internet
  • uw DigiD of BSN
  • uw gegevens op sociale media zoals Facebook of WhatsApp

Tekenen van identiteitsfraude

Bij identiteitsfraude gebeuren er vaak dingen waar u niets vanaf weet, bijvoorbeeld:

  • Anderen krijgen e-mails of berichten van u die u niet zelf verstuurde.
  • U krijgt rekeningen voor producten die u niet bestelde of kreeg. 
  • Uw gegevens op mijnoverheid.nl wijzigen ineens.
  • Er staat een toeslag of uitkering op uw naam, terwijl u niets aanvroeg.
  • Op uw bankafschriften staan uitgaven die u niet herkent.
  • U krijgt brieven van incassobureaus of deurwaarders, maar u herkent de schulden niet.
  • Er staan leningen, creditcards of huurcontracten op uw naam waar u niets vanaf weet. 
  • U heeft een BKR-registratie, maar u heeft geen lening of betalingsachterstand. 
  • Op sociale media staan profielen van u die u niet zelf aanmaakte.
Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Stap 2

Meld uw vermoeden van identiteitsfraude

Krijgt u brieven over openstaande rekeningen, leningen of abonnementen die u niet kent? Neem dan direct contact op met de verzender van de brief. Geef aan dat u mogelijk slachtoffer bent van identiteitsfraude.

Krijgt u een brief van een incassobureau over een rekening waar u niets vanaf weet? Stuur dan onze voorbeeldbrief onbekende rekening

Laat bankpassen of creditcards tijdelijk blokkeren als dit nodig is.

Gebruikte de fraudeur een kopie van uw identiteitsbewijs? Vraag dan een nieuw identiteitsdocument aan bij de gemeente. Meld fraude met uw DigiD onmiddellijk bij de DigiD Helpdesk.

Gaat het om een nepprofiel op sociale media? Meld dit bij het bedrijf waar het nepprofiel staat. Op hun website staat hoe u zo'n melding doet.

Stap 3

Verzamel bewijzen

Verzamel zoveel mogelijk bewijs van de identiteitsfraude. Denk aan:

  • rekeningen van bestelde producten of abonnementen
  • bankafschriften
  • brieven van incassobureaus of deurwaarders
  • e-mails of andere bewijzen van contacten met het bedrijf
  • bewijs dat u niet op de plek was waar de identiteitsfraude gebeurde
Stap 4

Doe aangifte bij de politie

Het misbruiken van de persoonsgegevens van een ander is strafbaar. Doe daarom  aangifte bij de politie. Stuur een kopie van uw aangifte naar het bedrijf waar de identiteitsfraude gebeurde.

U kunt ook contact opnemen met Slachtofferhulp voor hulp of steun.

Stap 5

Meld de identiteitsfraude bij het CMI

Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ondersteunt slachtoffers van identiteitsfraude. Zo geeft het CMI tips en adviezen en neemt contact op met organisaties zoals de Belastingdienst en het RDW. Maak daarom melding van de identiteitsfraude bij het CMI. 

Stuur een kopie van de bevestiging van uw melding naar het bedrijf waar de identiteitsfraude gebeurde.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe voorkom ik identiteitsfraude?

    U kunt een aantal zaken doen om identiteitsfraude te voorkomen:

    • Moet u een kopie van uw identiteitsbewijs geven? Maak de kopie dan onbruikbaar voor fraude. Bijvoorbeeld met de kopieID-app.
    • Bewaar uw persoonlijke documenten zoals een identiteitsbewijs of rijbewijs op een veilige plaats.
    • Meld verlies of diefstal van persoonlijke documenten altijd direct bij politie, bank en gemeente.
    • Bewaar geen kopieën van identiteitsgegevens in uw mailbox, of beveilig uw computer. Zorg bijvoorbeeld voor een veilig wachtwoord. Plaats een virusscanner op uw computer. En houdt uw software up-to-date. 
    • Controleer regelmatig uw bank- en creditcardafschriften.
    • Geef nooit een kopie van uw identiteitsbewijs of bankpas bij koop of verkoop op Marktplaats.nl.
    • Maak papieren met persoonlijke gegevens onleesbaar voordat u ze weggooit.
    • Geef geen wachtwoorden, pincodes of uw DigiD aan iemand anders.
    • Geef nooit wachtwoorden of persoonlijke informatie door via een link in een e-mail of app-bericht.
    • Zet niet zomaar persoonsgegevens op internet of sociale media.
    • Zorg ervoor dat niemand uw post uit uw brievenbus kan halen.
  • Wanneer moet ik een kopie van mijn identiteitsbewijs geven?

    Een aantal organisaties mag een kopie van uw identiteitsbewijs vragen:

    • overheidsinstanties
    • banken
    • notarissen
    • werkgevers
    • verzekeraars
    • casino’s
    • verhuurders en makelaars, maar niet bij inschrijving of bezichtiging
    • telecomaanbieders: zonder BSN en pasfoto
    • autoverhuurbedrijven: zonder BSN

    Andere organisaties kunnen u vragen om uw identiteitsbewijs te laten zien. Sommige organisaties mogen gegevens noteren, bijvoorbeeld hotels of zorgverleners. Wilt u toch een kopie van uw identiteitsbewijs geven? Maak dan uw identiteitsbewijs onbruikbaar voor fraudeurs.

Terug naar boven Shape