Overslaan en naar de inhoud gaan
Stap 1

Herken identiteitsfraude

Fraudeurs maken meestal gebruik van:

  • een kopie van uw identiteitsbewijs
  • openbare gegevens zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, foto van internet
  • DigiD of BSN
  • uw gegevens op sociale media

Tekenen van identiteitsfraude

Er zijn verschillende tekenen die kunnen wijzen op identiteitsfraude. Bijvoorbeeld:

  • u krijgt rekeningen voor producten die u niet heeft besteld of ontvangen
  • uw gegevens op mijnoverheid.nl zijn plotseling gewijzigd
  • er staan toeslagen of een uitkering op uw naam, terwijl u niets heeft aangevraagd
  • op uw bankafschriften staan uitgaven die u niet herkent
  • u krijgt brieven van incassobureaus of deurwaarders, maar u herkent de schulden niet
  • er staan onbekende leningen, creditcards of huurcontracten op uw naam
  • u bent gemeld bij het Bureau Kredietregistratie, maar u heeft geen (betalingsachterstanden op) leningen
  • op sociale media staan profielen van u die u niet zelf heeft aangemaakt
  • uw contacten krijgen e-mails of berichten van u die u niet zelf heeft verstuurd
Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Stap 2

Doe een melding bij het bedrijf waar de identiteitsfraude is gepleegd

Krijgt u brieven over openstaande rekeningen, leningen of onbekende abonnementen? Neem contact op met de verzender van de brief. Doe navraag naar de rekeningen. Geef aan dat u mogelijk slachtoffer bent van identiteitsfraude.

Neem indien nodig contact op met uw bank. Laat bankpassen of creditcards tijdelijk blokkeren.

Is de fraude gepleegd met een kopie van uw identiteitsbewijs? Vraag dan een nieuw identiteitsdocument aan bij de gemeente. Meld fraude met uw DigiD onmiddellijk bij de DigiD Helpdesk.

Gaat het om een nepprofiel op sociale media? Meld dit volgens de procedure van het bedrijf. Deze vindt u op hun website.

Stap 3

Verzamel bewijzen

Verzamel zoveel mogelijk bewijs van de identiteitsfraude. Denk aan:

  • aanvraagpapieren van een lening, bestelling of abonnement
  • rekeningen van bestelde producten of abonnementen
  • bankafschriften
  • brieven van incassobureau of deurwaarder
  • e-mails of andere bewijzen van contacten met de dader
  • bewijs dat u op een andere plek was toen de fraude werd gepleegd

 

Stap 4

Doe aangifte bij de politie

Het misbruiken van de persoonsgegevens van iemand anders is strafbaar. Meestal pleegt de dader tegelijk met de identiteitsfraude ook andere misdrijven. Bijvoorbeeld diefstal of oplichting.

U kunt hiervan aangifte doen bij de politie. De politie kan een onderzoek instellen naar identiteitsfraude. Stuur een kopie van uw aangifte naar het bedrijf waar de identiteitsfraude is gepleegd.

De politie geeft u meestal de gegevens van Slachtofferhulp. U kunt hier uw verhaal kwijt. Soms kan Slachtofferhulp ook voor u bemiddelen.

Stap 5

Meld de identiteitsfraude bij het CMI

Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten helpt slachtoffers van identiteitsfraude. Meld uw situatie daarom bij het CMI.

Stuur een kopie van de bevestiging van uw melding naar het bedrijf waar de identiteitsfraude is gepleegd.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe kan ik identiteitsfraude voorkomen?

    U kunt verschillende dingen doen om identiteitsfraude te voorkomen. Ga altijd zorgvuldig om met uw identiteitsbewijs, rijbewijs en uw persoonlijke gegevens:

    • bewaar uw persoonlijke documenten op een veilige plaats
    • meld verlies of diefstal van persoonlijke documenten altijd direct bij politie, bank en gemeente
    • bewaar geen kopieën van identiteitsgegevens in uw mailbox of onbeveiligd op uw computer
    • controleer regelmatig uw bank- en creditcardafschriften
    • stuur nooit een kopie van uw identiteitsbewijs of bankpas op bij handel op internet zoals Marktplaats
    • maak papieren met persoonlijke gegevens onleesbaar voordat u ze weggooit
    • geef geen wachtwoorden, pincodes of uw DigiD aan iemand anders
    • verstrek geen persoonlijke informatie of wachtwoorden via een link in een e-mail
    • zet niet zomaar persoonsgegevens op internet of sociale media
    • beveilig uw brievenbus tegen “posthengelen”
    • moet u een kopie van uw identiteitsbewijs verstrekken? Maak deze dan onbruikbaar voor fraudeurs.

    Download voor meer tips de brochure van de Rijksoverheid.

  • Wanneer ben ik verplicht een kopie van mijn identiteitsbewijs te geven?

    Een aantal organisaties mag een kopie van uw identiteitsbewijs vragen:

    • overheidsinstanties
    • banken
    • notarissen
    • werkgevers
    • verzekeraars
    • casino’s
    • verhuurders en makelaars, maar niet bij inschrijving of bezichtiging
    • telecomaanbieders: zonder BSN en pasfoto
    • autoverhuurbedrijven: zonder BSN

    Andere organisaties kunnen u vragen om uw identiteitsbewijs te laten zien. Sommige mogen gegevens noteren, bijvoorbeeld hotels of zorgverleners. Wilt u toch een kopie van uw identiteitsbewijs geven? Maak uw identiteitsbewijs dan onbruikbaar voor fraudeurs.

Terug naar boven Shape