Hoe dien ik een klacht in over een deurwaarder?
Een deurwaarder moet zich aan regels houden. Heeft u een klacht over een deurwaarder? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman of de Kamer voor gerechtsdeurwaarders.
Ga meteen naar
Veelgestelde vragenKlacht deurwaarder
Bent u niet tevreden over de deurwaarder? Dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld als de deurwaarder:
zich niet aan de regels houdt
meer kosten maakt dan mag
een onterecht beslag niet wil stoppen
uw beslagvrije voet niet wil aanpassen
Elke deurwaarder heeft een klachtenregeling. Daarin staat hoe u een klacht indient. U vindt de klachtenregeling op de website van de deurwaarder. Of gebruik onze voorbeeldbrief klacht of conflict.
Bent u niet tevreden met de reactie van de deurwaarder op uw klacht? Of reageert hij niet? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman of de Kamer voor gerechtsdeurwaarders.
U kunt niet naar allebei. Twijfelt u over waar u uw klacht kunt indienen? Neem dan contact op met de Nationale ombudsman. Die kan u helpen bij het maken van de juiste keuze.
Nationale ombudsman
Komt u er met de deurwaarder niet uit? Dan kunt u uw klacht binnen 1 jaar bij de Nationale ombudsman melden als:
de deurwaarder werkt voor de overheid, zoals de Belastingdienst of UWV
de deurwaarder werkt voor een particuliere schuldeiser, zoals een verhuurder of een telefoonaanbieder
de klacht gaat over hoe de deurwaarder zijn werk doet. Bijvoorbeeld of hij zich aan de regels houdt voor het leggen van beslag
uw klacht gaat over hoe de deurwaarder met u omgaat. Bijvoorbeeld als de deurwaarder u intimideert.
De Nationale ombudsman kan:
u adviseren
met de deurwaarder praten over een oplossing
bemiddelen tussen u en de deurwaarder
een onderzoek doen naar uw klacht over de deurwaarder
Na de behandeling van uw klacht doet de Nationale ombudsman een uitspraak. Deze uitspraak is niet bindend. De deurwaarder hoeft dus niets te doen met uw klacht. Ook kan de Nationale ombudsman geen straf of maatregel opleggen.
Kamer voor gerechtsdeurwaarders
De Kamer voor gerechtsdeurwaarders (de tuchtrechter) kan wel een straf of maatregel opleggen. U kunt alleen naar de tuchtrechter als uw klacht gaat over hoe de deurwaarder zijn werk doet. Bijvoorbeeld over het leggen van beslag of de kosten die de deurwaarder maakt.
U kunt niet naar de Kamer voor gerechtsdeurwaarders voor:
brieven van een incassobureau
een verzoek tot schadevergoeding. Bijvoorbeeld voor het aansprakelijk stellen van de deurwaarder.
Klacht op tijd sturen
Stuur uw klacht op tijd naar de Kamer voor gerechtsdeurwaarders. U heeft hiervoor 3 jaar de tijd vanaf de dag dat de klacht begon. Gebruik het klachtformulier van de Kamer voor gerechtsdeurwaarders.
Klagen bij de Kamer voor gerechtsdeurwaarders kost € 50. Krijgt u gelijk? Dan betaalt de deurwaarder dit bedrag aan u terug.