Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus werken wij anders. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Onze jurist kan besluiten een afspraak met u te maken.
Ga meteen naar
Stap 1

Stuur een klacht naar de deurwaarder

Meld uw klacht schriftelijk bij de deurwaarder. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief klacht of conflict.

U kunt bijvoorbeeld klagen als de deurwaarder:

Stap 2

Vraag om bemiddeling van de Nationale Ombudsman

Bent u niet tevreden met de reactie van de deurwaarder? Dan kunt u uw klacht binnen 1 jaar melden bij de Nationale Ombudsman. Dit kan als:

  • de deurwaarder werkt namens een overheidsorganisatie zoals de Belastingdienst, UWV, CJIB, SVB, IND of uw gemeente
  • uw klacht gaat over het werk van de deurwaarder

De Nationale Ombudsman kan:

  • u adviseren
  • met de deurwaarder praten over een oplossing
  • bemiddelen tussen u en de deurwaarder
  • een onderzoek doen

Een uitspraak van de Nationale Ombudsman is niet bindend. De deurwaarder hoeft dus niet iets te doen met uw klacht.

Stap 3

Stuur een klacht naar de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders

U kunt klagen bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders als:

  • u niet tevreden bent met de reactie van de deurwaarder
  • u niet tevreden bent met de bemiddeling van de Nationale Ombudsman
  • de deurwaarder niet werkt namens een overheidsorganisatie

Stuur uw klacht op tijd naar de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders. U heeft hiervoor 3 jaar vanaf de dag dat de klacht begon. Gebruik hiervoor het klachtformulier van de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders.

Klagen bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders kost €50. Krijgt u gelijk? Dan betaalt de deurwaarder het geld terug.

Behandeling van uw klacht

De Kamer stuurt uw klacht door naar de deurwaarder. Die mag een reactie geven. Daarna beslist de Kamer of zij uw klacht gaat behandelen. De Kamer kan 2 beslissingen nemen:

  • De Kamer wijst uw klacht af zonder zitting. U hoeft niet naar de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders toe.
  • De Kamer behandelt uw klacht op zitting. U mag uw klacht uitleggen aan de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders.

Als de Kamer uw klacht zonder zitting afwijst, krijgt u die beslissing per brief. U kunt binnen 14 dagen in verzet gaan als u het hier niet mee eens bent. U zegt dan in een brief dat u het oneens bent met de beslissing van de voorzitter.

Behandeling klacht tijdens zitting

Behandelt de Kamer uw klacht tijdens een zitting? Dan krijgt u hiervoor een schriftelijke uitnodiging. U mag dan vertellen waar uw klacht over gaat. Ook kan de Kamer vragen aan u stellen. Daarna volgt een beslissing.

Krijgt u geen gelijk van de Kamer? Dan kunt u protesteren door in hoger beroep te gaan. Dit doet u met een brief. Stuur uw brief binnen 30 dagen naar het Gerechtshof Amsterdam. U heeft hiervoor geen advocaat nodig. Voor uw hoger beroep betaalt u minimaal € 332.

Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Aan welke regels moet een deurwaarder zich houden?

    De deurwaarder moet zich houden aan de regels van de KBvG (Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders). Een deurwaarder mag bijvoorbeeld niet:

    • onnodig kosten maken om uw schuld betaald te krijgen
    • onnodig dreigen met beslag op uw spullen
    • op een verkeerde manier omgaan met uw gegevens
    • u op een verkeerde manier behandelen
  • Wat kan de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders doen?

    Als u uw klacht naar de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders stuurt, behandelt de tuchtrechter uw klacht. De tuchtrechter beoordeelt of de deurwaarder:

    • zich hield aan zijn taken
    • zich goed gedroeg

    Straf of maatregel

    De tuchtrechter kan de deurwaarder een straf of maatregel geven, zoals een:

    • waarschuwing
    • berisping
    • boete
    • schorsing

    In het ergste geval kan de tuchtrechter ook beslissen dat de deurwaarder geen deurwaarder meer mag zijn. De tuchtrechter kan niet uw beslagvrije voet aanpassen of een beslag stoppen.

  • Wat kan ik doen als ik schade heb door de deurwaarder?

    Als u schade heeft, kunt u soms de deurwaarder aansprakelijk stellen. U vraagt dan om een vergoeding van uw schade.

    Komt u er met de deurwaarder niet uit? Dan kunt u naar de rechter gaan.

    Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
    Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape