Problemen na aankoop tweedehands auto | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Maandag 22 april zijn wij gesloten (tweede paasdag)
Stap 1

Neem contact op met de verkoper

Neem contact op met het bedrijf waar u de auto heeft gekocht en vertel dat de auto problemen heeft. Misschien wist de verkoper niet van het probleem en wil hij het samen met u oplossen. Wat uw rechten zijn, hangt af van het soort garantie.

Auto gekocht met garantie

Heeft u de auto met een garantiebewijs gekocht? Dan heeft u mogelijk extra garantie op de auto gekregen. Wijs de verkoper op deze extra garantie.

Wettelijke garantie op auto

Heeft u de auto zonder garantiebewijs gekocht? Dan is er mogelijk nog de wettelijke garantie. De verkoper moet meestal het probleem herstellen of voor een vervangende auto zorgen. In het uiterste geval kunt u de overeenkomst terugdraaien.

U heeft een onderzoeksplicht bij de koop van een tweedehands auto. Dit betekent dat u voor de koop controleert of de auto voldoet aan uw verwachtingen. Zoals een proefrit maken, vragen stellen aan de verkoper of het uitvoeren van een aankoopkeuring. Dit onderzoek is nodig, omdat u van een tweedehands auto minder mag verwachten dan van een nieuwe auto.

Auto gekocht bij particulier

Heeft u de auto bij een particulier gekocht? Dan gelden er andere regels. Bijvoorbeeld als u de auto via Marktplaats heeft gekocht. 

Stap 2

Stuur een aangetekende brief naar de verkoper

Komt u er met de verkoper niet uit? Stuur dan een aangetekende brief, waarin u de verkoper een laatste kans geeft om de klachten op te lossen.

Heeft de auto problemen binnen 6 maanden na koop? Dan moet de verkoper bewijzen dat de gebreken er nog niet waren toen u de auto kocht.

Merkt u de problemen pas na 6 maanden? Dan moet u bewijzen dat de gebreken bij aankoop van de auto al aanwezig waren.

Stap 3

Leg uw klacht voor aan Geschillencommissie of rechter

Reageert de verkoper niet? Vraag De Geschillencommissie of de Bovag uw klacht te behandelen.

Is het bedrijf niet aangesloten bij Bovag of bij De Geschillencommissie? Of bent u ontevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u de kantonrechter vragen de koop te ontbinden, vernietigen of de koopprijs te verlagen.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Kan de verkoper doen of hij niet wist van een teruggedraaide kilometerstand?

    Een professionele verkoper moet onderzoeken of de kilometerstand klopt. Dat een verkoper niets weet van fraude met de kilometerstand is geen excuus. Elke autoverkoper weet dat de prijs van een tweedehands auto ook wordt bepaald door de kilometerstand.

    Misleiding

    Als koper mag u afgaan op wat de verkoper zegt. De verkoper mag niet garanderen dat alles in orde is als hij twijfelt. Dit is misleiding. Als hij dit toch doet, heeft u het recht om de koop te vernietigen. U moet de misleiding dan wel kunnen bewijzen.

    Bedrog

    Zegt de verkoper dat de kilometerstand klopt, terwijl hij weet dat de stand op de teller niet klopt? Dan is sprake van bedrog. Dan heeft u het recht om de koop te vernietigen. U moet wel met bewijs komen, zoals het rapport van een onafhankelijke deskundige.

Terug naar boven Shape