Problemen na aankoop tweedehands auto | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Op 22 september is het Juridisch Loket vanaf 16.00 uur gesloten. Onze vestigingen zijn door het coronavirus dicht. Excuses voor het ongemak.
Ga meteen naar
Stap 1

Neem contact op met de verkoper

Neem contact op met het bedrijf waar u de auto kocht. Vertel dat de auto problemen heeft. Misschien wist de verkoper niet van de problemen en wil hij ze samen met u oplossen. Wat uw rechten zijn, hangt af van de garantie die u heeft.

Auto met garantie

Kocht u de auto met een garantiebewijs? Kijk dan in dit garantiebewijs welke garantie de verkoper u gaf. Laat dit aan de verkoper zien.

Auto zonder garantie

Kocht u de auto zonder garantiebewijs? Dan heeft u mogelijk recht op reparatie of vervanging. Als de auto te snel kapot gaat, moet de verkoper meestal het probleem oplossen. Hij moet de auto repareren of voor een andere auto zorgen. Als dit niet kan, kunt u de koop terugdraaien.

Heeft uw auto problemen binnen 6 maanden na de koop? Dan moet de verkoper bewijzen dat de problemen er nog niet waren toen u de auto kocht.

Merkt u de problemen pas na 6 maanden? Dan moet u bewijzen dat de problemen er al waren toen u de auto kocht.U heeft een onderzoeksplicht bij de koop van een tweedehands auto. U mag niet zomaar verwachten dat alles goed is. Controleer de auto daarom voordat u hem koopt. Maak bijvoorbeeld een proefrit. Stel vragen aan de verkoper of doe een aankoopkeuring.

Auto gekocht bij privé-verkoper

Kocht u de auto niet bij een bedrijf maar bij een privé-verkoper, bijvoorbeeld via Marktplaats? Dan gelden andere regels

Stap 2

Stuur de verkoper een brief

Komt u er met de verkoper niet uit? Stuur dan onze voorbeeldbrief Repareren of vervangen ondeugdelijk product. Hiermee vraagt u de verkoper om de auto te repareren, of u een andere auto te geven.

Krijgt u een andere auto van de verkoper? Dan kan hij u vragen om een bedrag bij te betalen, als u de auto kocht:

  • zonder garantie en hij gaat hij na 6 maanden kapot
  • met garantie en hij gaat buiten de garantieperiode kapot
Stap 3

Ga naar de Geschillencommissie of rechter

Reageert de verkoper niet, of lost hij het probleem niet op? Vraag de Bovag of De Geschillencommissie om uw klacht te behandelen.

Ingebrekestelling

Is het bedrijf niet aangesloten bij Bovag of bij De Geschillencommissie? Of bent u het niet eens met de uitspraak van De Geschillencommissie? Stuur dan onze voorbeeldbrief Ingebrekestelling ondeugdelijk product naar de verkoper. In deze brief geeft u de verkoper een laatste kans om het probleem op te lossen.

Rechter

Lost de verkoper het probleem nog steeds niet op? Dan kunt u de kantonrechter vragen om:

  • de koop te ontbinden (ongedaan maken)
  • de koop te vernietigen (terugdraaien, alsof u de auto nooit kocht)
  • de koopprijs te verlagen
Bel ons 0900 - 8020 € 0,10 p/min.*
Bel maandag tot en met donderdag 09.00 – 17.00 uur.
Op vrijdag 9.00 - 13.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat als de verkoper zegt dat hij niet wist van een teruggedraaide kilometerstand?

    Elke autoverkoper weet dat de prijs van een tweedehands auto ook afhangt van de kilometerstand. Een professionele verkoper moet daarom onderzoeken of de kilometerstand klopt. Als een verkoper niets weet van fraude met de kilometerstand, is dat zijn eigen schuld. 

    Misleiding

    Als koper mag u vertrouwen op wat de verkoper zegt. De verkoper mag niet beloven dat alles goed is als hij zelf twijfelt. Dit is misleiding. Als de verkoper u misleidt, heeft u het recht om de koop te vernietigen (terug te draaien). U moet de misleiding dan wel kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld met een rapport van een expert van een ander bedrijf.

    Bedrog

    Zegt de verkoper dat de kilometerstand klopt, terwijl hij weet dat de stand op de teller niet klopt? Dan is dit bedrog. Als de verkoper u bedriegt, heeft u het recht om de koop te vernietigen (terug te draaien). U moet het bedrog wel kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld met een rapport van een expert buiten het bedrijf.

    Bel ons 0900 - 8020 € 0,10 p/min.*
    Bel maandag tot en met donderdag 09.00 – 17.00 uur.
    Op vrijdag 9.00 - 13.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape