Logo
Cookie Privacy

Wat kan ik doen bij problemen na aankoop van mijn tweedehands auto?

Heeft u uw tweedehands auto gekocht bij een garage? Dan heeft u bij problemen recht op reparatie of vervanging. Kan dat niet, dan mag u de auto teruggeven en krijgt u uw geld terug. U moet de auto wel goed controleren vóórdat u hem koopt.

U heeft recht op reparatie of een andere auto

Krijgt u binnen 1 jaar na aankoop problemen met uw tweedehands auto? Dan moet de verkoper uw auto repareren of vervangen. Behalve als hij kan bewijzen dat de auto door uw eigen schuld kapot ging. Volg het stappenplan hieronder.

Krijgt u ná 1 jaar problemen met uw auto? Dan heeft u alleen recht op reparatie of vervanging als u kunt bewijzen dat het niet uw schuld is dat uw auto stuk ging.

Goed om te weten

Als u een tweedehands auto koopt, heeft u een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u de auto moet controleren vóórdat u hem koopt. Bijvoorbeeld door een proefrit te maken of door een officiële aankoopkeuring. Doet u dat niet? Dan heeft u minder rechten als u later problemen krijgt met uw auto.

Let op

Heeft u de auto niet bij een garage gekocht, maar bij een privé-verkoper? Bijvoorbeeld via Marktplaats? Dan gelden andere regels.

Bent u geholpen met deze informatie?

Bekijk onze video

De auto die ik kocht op Marktplaats ging snel stuk. Wat nu?

Ga meteen naar

Veelgestelde vragen
Stap 1

Controleer uw garantie

Als u een tweedehands auto koopt bij een garage, heeft u automatisch wettelijke garantie. Dat betekent dat u recht heeft op een goed product. U moet de auto normaal kunnen gebruiken. Anders is het een ‘ondeugdelijk product’.

Heeft u extra garantie van de verkoper of fabrikant? Dan heeft u naast de wettelijke garantie extra rechten. In uw garantiebewijs staat welke rechten dat zijn en hoe lang uw garantieperiode duurt.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 2

Neem contact op met de verkoper

Vertel de verkoper dat u problemen heeft met uw auto. Probeer samen een oplossing te zoeken.

Heeft u extra garantie? Laat uw garantiebewijs dan zien aan de verkoper.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 3

Stuur de verkoper een brief

Komt u er samen niet uit? Vraag de verkoper dan schriftelijk om uw auto te repareren of vervangen omdat het een ‘ondeugdelijk product’ is. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief repareren of vervangen ondeugdelijk product.

Krijgt u een andere auto? Dan moet u meestal bijbetalen als uw garantieperiode voorbij is.

Let op

Stuur de brief binnen 2 maanden nadat u de problemen ontdekt. Anders hoeft de verkoper u niet meer te helpen.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 4

Stel de verkoper in gebreke

Reageert de verkoper niet op uw verzoek om reparatie of vervanging? Dan kunt u hem ‘in gebreke stellen’. Dit betekent dat u de verkoper een laatste kans geeft om uw auto te repareren of te vervangen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief in gebreke stellen ondeugdelijk product.

U kunt naar een andere garage voor reparatie

Reageert de verkoper niet op uw ingebrekestelling? Of wil hij uw auto niet repareren of vervangen? Dan kunt u de auto door een ander laten repareren, en de kosten terugvragen aan de verkoper. De kosten van de reparatie moeten wel redelijk zijn. Een reparatie mag bijvoorbeeld niet meer kosten dan de auto zelf.

Als u de auto niet door een ander wil laten repareren, kunt u de koopovereenkomst ontbinden, zie stap 5.

Soms is een ingebrekestelling niet nodig. Bijvoorbeeld als het repareren of vervangen van uw auto niet mogelijk is. U kunt de overeenkomst dan meteen ontbinden.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 5

Ontbind de overeenkomst

Wil of kan de verkoper uw auto niet repareren of vervangen? Dan kunt u de 'koopovereenkomst ontbinden'. Dit betekent dat u de koop terugdraait en uw geld terugvraagt. Stuur hiervoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst naar de verkoper.

Let op

U mag alleen ontbinden bij een ernstig gebrek. Een kapotte ruitenwisser is bijvoorbeeld niet genoeg om de koop terug te draaien. Bij een klein gebrek kunt u wel vragen of u een deel van de aankoopprijs terugkrijgt.

Breng de auto terug naar de verkoper

Als u de koop ontbindt, moet u de auto terugbrengen naar de verkoper. U krijgt uw geld terug zodra u de auto inlevert.

U krijgt niet altijd het hele bedrag terug

Soms heeft u geen recht op het hele aankoopbedrag. Bijvoorbeeld als u de auto al lange tijd zonder problemen heeft gebruikt. Dan mag de verkoper een deel van het aankoopbedrag inhouden. Dit is het ‘afschrijvingspercentage’ of de ‘gebruiksvergoeding’.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 6

Ga naar de Bovag, Geschillencommissie of rechter

Reageert de verkoper niet, of lost hij het probleem niet op? Vraag dan de Bovag of de geschillencommissie om hulp. Dit kan alleen als de verkoper is aangesloten bij de Bovag of geschillencommissie.

Is de verkoper niet aangesloten bij de geschillencommissie? Of bent u het niet eens met de uitspraak van de geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat kan ik doen als ik een ondeugdelijk product heb gekocht?
Logo

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven