Wat kan ik doen bij problemen met mijn energierekening?
Overleg bij problemen met uw energierekening altijd eerst met uw energiebedrijf. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u vaak terecht bij de Geschillencommissie of de rechter. Soms kunt u ook naar de Huurcommissie.
Kies uw situatie:
Mijn energierekening is te hoog
U betaalt iedere maand een vast bedrag voor uw energie. Op uw energierekening heet dit ook wel 'voorschot' of 'termijnbedrag'. Binnen 6 weken nadat het (contract)jaar afloopt, krijgt u de eindafrekening.
Voorschot te hoog
Is uw maandbedrag voor elektriciteit of gas te hoog? Dan kunt u 2 dingen doen:
- Vraag uw energieleverancier uw maandbedrag te verlagen.
- Wacht tot u de jaarafrekening krijgt. Hierin staat hoeveel voorschot u betaalde en wat u echt heeft gebruikt. Gebruikte u minder energie? Dan krijgt u het te veel betaalde geld terug.
Let op
Verlaag uw maandbedrag alleen als u minder gas of elektriciteit verbruikt. Anders moet u straks bijbetalen.
Jaarafrekening te hoog
Klopt uw jaarafrekening niet? Neem dan contact op met uw energieleverancier.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u naar de geschillencommissie. De geschillencommissie beslist wie gelijk heeft. Dit kan alleen als uw energieleverancier is aangesloten bij de geschillencommissie.
Is uw energieleverancier niet aangesloten bij de geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter. Of vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar.
Ik heb spijt van mijn energiecontract
Sloot u kortgeleden een energiecontract af, maar wilt u hier vanaf? Dan kunt u soms hierop terugkomen. Of dat kan, hangt af van uw contract en de algemene voorwaarden.
Consumentenkoop op afstand
Heeft de verkoper u gebeld en heeft u het contract gesloten via de telefoon? Dan is het contract pas geldig als u uw handtekening heeft gezet. Of als u per e-mail heeft laten weten akkoord te zijn. Heeft u dat niet? Dan is er geen geldig contract en hoeft u niet te betalen. Laat dit weten aan de verkoper.
Sloot u het contract af via internet of telefoon? Dan heeft u 14 dagen bedenktijd. U kunt dan zonder reden opzeggen. De bedenktijd begint op de dag dat u het contract afsluit.
De verkoper kan van deze regels niet afwijken in zijn algemene voorwaarden.
Oneerlijke handelspraktijk
Verkopers gebruiken manieren om te zorgen dat u iets bij ze koopt. Ook energieverkopers doen dit. Is hun manier misleidend of agressief? Dan kunt u het contract ongedaan maken.
Stuur een brief naar het energiebedrijf. Schrijf hierin dat u de overeenkomst vernietigt. Vertel ook waarom het om misleiding of agressieve verkoop gaat.
Ik wil overstappen
Als u wilt overstappen naar een andere energieleverancier, moet u zich houden aan de opzegtermijn. Deze is 30 dagen.
Minimale periode bij vast contract
Vaak heeft een vast energiecontract een minimale periode, bijvoorbeeld 1 jaar. Tijdens die periode mag u niet opzeggen. In ruil hiervoor krijgt u meestal korting, zoals een ‘welkomstpremie’.
Wilt u toch opzeggen of overstappen binnen de minimale periode? Dan moet u een boete betalen als dit in uw contract staat. Deze boete heet ook wel ‘opzegvergoeding’. Hoeveel u moet betalen, hangt af van de datum waarop u het contract heeft afgesloten.
Uw boete bij contract vóór 1 juni 2023
Heeft u uw energiecontract vóór 1 juni 2023 afgesloten? Dan betaalt u een vast bedrag als u opzegt binnen de minimale periode. Hoe langer uw contract nog duurt, hoe meer u moet betalen. Duurt uw contract nog:
• minder dan 1,5 jaar? Dan betaalt u € 50.
• tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaalt u € 75.
• tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaalt u € 100.
• meer dan 2,5 jaar? Dan betaalt u € 125.
Let op
U moet voor zowel gas als voor elektriciteit een boete betalen. Heeft u een contract voor allebei? Dan betaalt u 2 keer het bedrag.
Als u binnen 1 jaar na de startdatum opzegt, moet u ook de welkomstpremie terugbetalen. Kreeg u een cadeau toen u het contract afsloot, zoals een televisie? Dan moet u hiervoor een bedrag terugbetalen van maximaal € 50. Het cadeau mag u houden.
Uw boete bij contract vanaf 1 juni 2023
Sluit u op of na 1 juni 2023 een energiecontract af, en zegt u op binnen de minimale periode? Dan hoeft u alleen een boete te betalen als de leverancier door uw opzegging geld verliest. Dat gebeurt als hij de voor u ingekochte energie tegen een lagere prijs aan iemand anders moet leveren. Het verschil moet u betalen.
U kunt uw leverancier altijd vragen om een schatting van de boete. Bijvoorbeeld als u twijfelt of u wel of niet wilt opzeggen binnen de minimale periode.
Zegt u binnen een half jaar na de startdatum op? Dan moet u ook de welkomstpremie terugbetalen. Als u een cadeau kreeg, mag u dit houden. U hoeft er niets voor terug te betalen.
Eindafrekening
Uw leverancier moet u uiterlijk bij de eindafrekening laten weten hoe hoog uw boete is. U krijgt de eindafrekening binnen 6 weken nadat uw contract is gestopt.
Niet eens met boete?
Bent u het niet eens met de boete? Bijvoorbeeld omdat u deze pas kreeg na de eindafrekening? Neem dan contact op met uw leverancier en leg uit waarom u de boete onterecht vindt.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u naar de Geschillencommissie. Dit kan alleen als de leverancier daarbij is aangesloten. Als de leverancier niet is aangesloten bij de Geschillencommissie, kunt u naar de rechter.
Voorkom dubbele kosten
U spreekt met uw nieuwe energieleverancier een ingangsdatum af. Zorg ervoor dat uw nieuwe contract pas start na de einddatum van uw oude contract. Anders betaalt u dubbele kosten.
Ik heb een betalingsachterstand
Heeft u een betalingsachterstand omdat u uw energierekening niet kunt betalen? Vraag uw leverancier dan om een betalingsregeling. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief betalingsregeling.
Als u uw energierekening niet betaalt, mag de leverancier uiteindelijk uw energie afsluiten.
Overstappen naar goedkopere leverancier
Lukt het niet om een betalingsregeling af te spreken? Probeer dan of u kunt overstappen naar een goedkopere leverancier.
De nieuwe leverancier kijkt of u een betalingsachterstand heeft bij uw vorige leverancier. Hij kan een waarborgsom vragen. U betaalt dan een bedrag dat u terugkrijgt als u uw rekeningen op tijd betaalt. De hoogte van dat bedrag verschilt per leverancier.
Let op
De schuld bij uw oude leverancier moet u nog steeds betalen.
Heeft u betalingsproblemen? Zoek dan hulp bij het oplossen van uw schulden.
Mijn energieleverancier is failliet
Als uw energieleverancier failliet gaat, krijgt u automatisch een nieuwe leverancier. Dit duurt maximaal 20 werkdagen. De nieuwe leverancier mag andere tarieven gebruiken dan uw oude leverancier. U kunt niet overstappen totdat de automatische overstap klaar is.