Logo
Cookie Privacy

Wat kan ik doen bij problemen met mijn energierekening?

Overleg bij problemen met uw energierekening altijd eerst met uw energiebedrijf. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u vaak terecht bij de Geschillencommissie of de rechter. Soms kunt u ook naar de Huurcommissie.

Kies uw situatie:

Mijn energierekening is te hoog
Ik heb spijt van mijn energiecontract
Ik wil overstappen
Ik heb een betalingsachterstand
Mijn energieleverancier is failliet

Mijn energierekening is te hoog

U betaalt iedere maand een vast bedrag voor uw energie. Op uw energierekening heet dit ook wel 'voorschot' of 'termijnbedrag'. Binnen 6 weken nadat het (contract)jaar afloopt, krijgt u de eindafrekening.

Voorschot te hoog

Is uw maandbedrag voor elektriciteit of gas te hoog? Dan kunt u 2 dingen doen:

  • Vraag uw energieleverancier uw maandbedrag te verlagen.
  • Wacht tot u de jaarafrekening krijgt. Hierin staat hoeveel voorschot u betaalde en wat u echt heeft gebruikt. Gebruikte u minder energie? Dan krijgt u het te veel betaalde geld terug.

Let op

Verlaag uw maandbedrag alleen als u minder gas of elektriciteit verbruikt. Anders moet u straks bijbetalen.


Jaarafrekening te hoog

Klopt uw jaarafrekening niet? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u naar de geschillencommissie. De geschillencommissie beslist wie gelijk heeft. Dit kan alleen als uw energieleverancier is aangesloten bij de geschillencommissie.

Is uw energieleverancier niet aangesloten bij de geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter. Of vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar.

Bent u geholpen met deze informatie?

Ik heb spijt van mijn energiecontract

Sloot u kortgeleden een energiecontract af, maar wilt u hier vanaf? Dan kunt u soms hierop terugkomen. Of dat kan, hangt af van uw contract en de algemene voorwaarden.

Consumentenkoop op afstand

Heeft de verkoper u gebeld en heeft u het contract gesloten via de telefoon? Dan is het contract pas geldig als u uw handtekening heeft gezet. Of als u per e-mail heeft laten weten akkoord te zijn. Heeft u dat niet? Dan is er geen geldig contract en hoeft u niet te betalen. Laat dit weten aan de verkoper.

Sloot u het contract af via internet of telefoon? Dan heeft u 14 dagen bedenktijd. U kunt dan zonder reden opzeggen. De bedenktijd begint op de dag dat u het contract afsluit.

De verkoper kan van deze regels niet afwijken in zijn algemene voorwaarden.

Oneerlijke handelspraktijk

Verkopers gebruiken manieren om te zorgen dat u iets bij ze koopt. Ook energieverkopers doen dit. Is hun manier misleidend of agressief? Dan kunt u het contract ongedaan maken.

Stuur een brief naar het energiebedrijf. Schrijf hierin dat u de overeenkomst vernietigt. Vertel ook waarom het om misleiding of agressieve verkoop gaat.

Bent u geholpen met deze informatie?

Ik wil overstappen

Als u wilt overstappen naar een andere energieleverancier, moet u zich houden aan de opzegtermijn. Deze is 30 dagen.

Minimale periode bij vast contract

Vaak heeft een vast energiecontract een minimale periode, bijvoorbeeld 1 jaar. Tijdens die periode mag u niet opzeggen. In ruil hiervoor krijgt u meestal korting, zoals een ‘welkomstpremie’.

Wilt u toch opzeggen of overstappen binnen de minimale periode? Dan moet u een boete betalen als dit in uw contract staat. Deze boete heet ook wel ‘opzegvergoeding’. Hoeveel u moet betalen, hangt af van de datum waarop u het contract heeft afgesloten.

Uw boete bij contract vóór 1 juni 2023

Heeft u uw energiecontract vóór 1 juni 2023 afgesloten? Dan betaalt u een vast bedrag als u opzegt binnen de minimale periode. Hoe langer uw contract nog duurt, hoe meer u moet betalen. Duurt uw contract nog:

• minder dan 1,5 jaar? Dan betaalt u € 50.
• tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaalt u € 75.
• tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaalt u € 100.
• meer dan 2,5 jaar? Dan betaalt u € 125.

Let op

U moet voor zowel gas als voor elektriciteit een boete betalen. Heeft u een contract voor allebei? Dan betaalt u 2 keer het bedrag.


Als u binnen 1 jaar na de startdatum opzegt, moet u ook de welkomstpremie terugbetalen. Kreeg u een cadeau toen u het contract afsloot, zoals een televisie? Dan moet u hiervoor een bedrag terugbetalen van maximaal € 50. Het cadeau mag u houden.

Uw boete bij contract vanaf 1 juni 2023

Sluit u op of na 1 juni 2023 een energiecontract af, en zegt u op binnen de minimale periode? Dan hoeft u alleen een boete te betalen als de leverancier door uw opzegging geld verliest. Dat gebeurt als hij de voor u ingekochte energie tegen een lagere prijs aan iemand anders moet leveren. Het verschil moet u betalen.

U kunt uw leverancier altijd vragen om een schatting van de boete. Bijvoorbeeld als u twijfelt of u wel of niet wilt opzeggen binnen de minimale periode.

Zegt u binnen een half jaar na de startdatum op? Dan moet u ook de welkomstpremie terugbetalen. Als u een cadeau kreeg, mag u dit houden. U hoeft er niets voor terug te betalen.

Eindafrekening

Uw leverancier moet u uiterlijk bij de eindafrekening laten weten hoe hoog uw boete is. U krijgt de eindafrekening binnen 6 weken nadat uw contract is gestopt.

Niet eens met boete?

Bent u het niet eens met de boete? Bijvoorbeeld omdat u deze pas kreeg na de eindafrekening? Neem dan contact op met uw leverancier en leg uit waarom u de boete onterecht vindt.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u naar de Geschillencommissie. Dit kan alleen als de leverancier daarbij is aangesloten. Als de leverancier niet is aangesloten bij de Geschillencommissie, kunt u naar de rechter.

Voorkom dubbele kosten

U spreekt met uw nieuwe energieleverancier een ingangsdatum af. Zorg ervoor dat uw nieuwe contract pas start na de einddatum van uw oude contract. Anders betaalt u dubbele kosten.

Bent u geholpen met deze informatie?

Ik heb een betalingsachterstand

Heeft u een betalingsachterstand omdat u uw energierekening niet kunt betalen? Vraag uw leverancier dan om een betalingsregeling. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief betalingsregeling.

Als u uw energierekening niet betaalt, mag de leverancier uiteindelijk uw energie afsluiten.

Overstappen naar goedkopere leverancier

Lukt het niet om een betalingsregeling af te spreken? Probeer dan of u kunt overstappen naar een goedkopere leverancier.

De nieuwe leverancier kijkt of u een betalingsachterstand heeft bij uw vorige leverancier. Hij kan een waarborgsom vragen. U betaalt dan een bedrag dat u terugkrijgt als u uw rekeningen op tijd betaalt. De hoogte van dat bedrag verschilt per leverancier.

Let op

De schuld bij uw oude leverancier moet u nog steeds betalen.


Heeft u betalingsproblemen? Zoek dan hulp bij het oplossen van uw schulden.

Bent u geholpen met deze informatie?

Mijn energieleverancier is failliet

Als uw energieleverancier failliet gaat, krijgt u automatisch een nieuwe leverancier. Dit duurt maximaal 20 werkdagen. De nieuwe leverancier mag andere tarieven gebruiken dan uw oude leverancier. U kunt niet overstappen totdat de automatische overstap klaar is.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wanneer wordt mijn energie en/of water afgesloten?
Logo

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven