Overslaan en naar de inhoud gaan

Renovatieplan

Uw verhuurder moet u vóór de renovatie informeren over zijn plannen. Dit voorstel heet meestal een renovatieplan. U heeft recht op een schriftelijk en redelijk voorstel. Of het voorstel redelijk is, hangt bijvoorbeeld af van:

  • hoelang de renovatie duurt
  • of uw huur omhoog gaat na de renovatie
  • de hoogte van uw verhuiskostenvergoeding
  • wat de verhuurder aan uw woning gaat renoveren
  • of u de woning kunt blijven huren na de renovatie
  • of u tijdens de renovatie tijdelijk huurverlaging krijgt vanwege overlast

Ik ben het eens met de renovatie

Als u het eens bent met het renovatieplan, laat dit dan schriftelijk weten. Meestal vraagt de verhuurder om uw akkoord, bijvoorbeeld via een formulier of overeenkomst.

Renovatie meerdere woningen

Wil de verhuurder 10 of meer woningen renoveren? Dan heeft de verhuurder toestemming nodig van minimaal 70% van de huurders. U krijgt hierover bericht.

Geeft minder dan 70% van de bewoners toestemming voor de renovatie? Dan moet uw verhuurder toestemming vragen aan de rechter. Vindt de rechter het voorstel niet redelijk? Dan moet de verhuurder zijn plannen aanpassen en de huurders opnieuw om toestemming vragen.

Vergoeding tijdens renovatie

Door renovatie kunt u ongemakken ervaren, zoals het niet kunnen gebruiken van bepaalde woonruimtes. De verhuurder kan u hiervoor een vergoeding aanbieden in het renovatieplan. Bijvoorbeeld in de vorm van tijdelijke huurverlaging. Dit betekent dat u tijdens de renovatie minder huur betaalt omdat u overlast hebt.

Biedt de verhuurder u geen huurverlaging of een andere vergoeding? Bespreek dit met uw verhuurder, vóórdat u akkoord gaat met de renovatie. Was de overlast heel onverwacht? Dan kunt u soms achteraf nog een vergoeding vragen. Neem contact op met een van onze juristen voor meer informatie. Of vraag hulp aan uw rechtsbijstandverzekeraar.

Kunt u door de renovatie niet in uw huurwoning blijven? Dan heeft u mogelijk recht op een verhuiskostenvergoeding.

Ik ben het niet eens met de renovatie

Laat schriftelijk weten dat u het niet eens bent met het renovatieplan. Bijvoorbeeld via een formulier van de verhuurder of een brief.

Wil uw verhuurder toch renoveren? En gaat het om minder dan 10 woningen? Dan moet hij toestemming vragen aan de rechter. Uw verhuurder moet dan bewijzen dat het voorstel redelijk is. Geeft hij bijvoorbeeld een verhuiskostenvergoeding, of biedt hij vervangende ruimte aan om in te wonen?

Oordeelt de rechter dat het voorstel redelijk is? Dan moet u meewerken aan de renovatie.

Renovatie meerdere woningen

Voor renovatie van 10 of meer woningen heeft uw verhuurder toestemming nodig van minimaal 70% van de huurders. U krijgt hierover bericht.

Geeft minder dan 70% van de huurders toestemming voor de renovatie? Dan moet uw verhuurder eerst naar de rechter. Pas als de rechter oordeelt dat het voorstel redelijk is, mag de verhuurder renoveren. Anders moet de verhuurder zijn plannen aanpassen en de huurders opnieuw om toestemming vragen.

70% of meer

Geeft 70% of meer van de huurders toestemming voor de renovatie? Dan mag uw verhuurder renoveren. Misschien kunt u dit nog voorkomen als u een procedure start bij de rechter. Doe dit binnen 8 weken nadat u het bericht kreeg dat 70% toestemming gaf.

Als de rechter het voorstel redelijk vindt, moet u aan de renovatie meewerken. U moet dan bijvoorbeeld uw woning ontruimen. Vindt de rechter het voorstel niet redelijk? Dan mag uw verhuurder niet starten met de renovatie. Hij kan u een nieuw voorstel doen.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Mag mijn verhuurder de huur verhogen door renovatie?

    Ja, renovatie is een reden voor huurverhoging. In het renovatievoorstel staat meestal hoe hoog de nieuwe huur wordt. De verhuurder kan u hier ook een aparte brief over sturen.

    De nieuwe huurprijs mag niet te hoog zijn. De verhoging moet redelijk zijn en passen bij de renovatie. Daarbij moet de verhuurder zich houden aan de maximale huurprijs. De verhuurder heeft uw toestemming nodig om de huur te verhogen.

    Niet eens met huurverhoging

    Bent u het niet eens met de huurverhoging? Ga in gesprek met uw verhuurder. Komt u er samen niet uit? Vraag dan de Huurcommissie om beoordeling van de huurverhoging. Dit moet binnen 3 maanden na de renovatie. Dit geldt voor sociale huurwoningen én voor vrijesectorwoningen.

  • Wat is het verschil tussen renovatie en groot onderhoud?

    Bij renovatie verbetert uw verhuurder uw woning waardoor u meer wooncomfort krijgt. Voorbeelden van renovatie zijn:

    • een nieuwe, luxere keuken
    • een nieuwe, luxere badkamer
    • het plaatsen van dubbel glas
    • het vervangen van oude gaskachels door een cv-installatie
    • het vervangen van een cv-ketel door een combiketel

    Bij groot onderhoud knapt uw verhuurder uw woning op zonder dat u meer wooncomfort krijgt. De rechten voor renovatie gelden niet voor groot onderhoud.

    Twijfelt u of het bij u om renovatie of groot onderhoud gaat? Vraag dan advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar. Of neem contact op met een van onze juristen.

  • Kan ik mijn verhuurder verplichten om mijn huurwoning te renoveren?

    Dit kan alleen voor een aantal energiebesparende verbeteringen, zoals dak- of raamisolatie. Of het plaatsen van een speciale verwarmingsketel als de oude minimaal 10 jaar oud is.

    Vraag eerst óf uw verhuurder de energiebesparende verbeteringen wil uitvoeren. Uw verhuurder mag u dan een voorstel doen om de huur te verhogen.

    Weigert uw verhuurder de energiebesparende verbeteringen? Dan kunt u naar de rechter. De rechter beoordeelt of de redenen van uw verhuurder redelijk zijn.

    Bel gratis 0800 - 8020 Gratis persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape