Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus werken wij anders. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Onze jurist kan besluiten een afspraak met u te maken.
Ga meteen naar

Groot onderhoud

Uw verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud en grote reparaties. De verhuurder moet de kosten hiervan betalen.

Voorbeelden van groot onderhoud zijn:

  • buitenschilderwerk
  • het controleren, repareren en vervangen van een cv-ketel
  • het repareren en vervangen van uw schoorsteen
  • het repareren en vervangen van ventilatiekanalen
  • het vervangen van goten en regenafvoeren en grote reparaties hieraan

Meldplicht huurder

Heeft uw woning onderhoud nodig? Dan moet u dit zo snel mogelijk melden bij uw verhuurder. Dit kan via de telefoon, maar doe dit ook schriftelijk. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief melden gebreken aan huurwoning.

Meldt u de gebreken niet? Dan weet uw verhuurder niet dat hij iets moet repareren. Ontstaat hierdoor schade? Dan bent u mogelijk aansprakelijk. U moet dan de kosten van de schade betalen.

Dagelijks onderhoud

U zorgt als huurder voor het klein en dagelijks onderhoud van uw woning of kamer. En u voert kleine reparaties uit. De kosten hiervan moet u zelf betalen. Denk aan het:

  • vervangen van de wc-bril of een kraanleertje
  • verven van binnenmuren
  • vastzetten en vastschroeven van trapleuningen, deurknoppen, deurbellen
  • oliën en smeren van scharnieren en sloten
  • schoonhouden en ontstoppen van het riool

U hoeft niet te betalen als het moeilijk is om het gebrek zelf te repareren. Of als u er niet bij kunt. U hoeft ook niet te betalen als de kosten erg hoog oplopen, bijvoorbeeld omdat u een specialist moet inhuren.

Herstelplicht

Wacht niet te lang met kleine en dagelijkse reparaties. Ontstaat er schade doordat u het gebrek niet oplost? Dan bent u hiervoor verantwoordelijk. Dit heet herstelplicht. U moet dan de schade aan uw verhuurder betalen.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Wat kan ik doen als de verhuurder een gebrek niet repareert?

    Meld de gebreken zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Dit kunt u via de telefoon doen. Belangrijk is dat u het gebrek ook schriftelijk meldt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief melden gebreken aan huurwoning. Laat weten op welke datum u wilt dat de verhuurder het gebrek heeft opgelost.

    Repareert uw verhuurder het gebrek nog steeds niet? Dan kunt u huurverlaging aanvragen. U betaalt dan minder huur totdat het gebrek opgelost is. Hiermee dwingt u de verhuurder om het gebrek snel op te lossen.

    Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
    Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
    U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape