Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Wat kan ik doen bij gebreken aan mijn huurwoning?

Meld een gebrek, zoals een lekkage, bij uw verhuurder. Uw verhuurder moet gebreken oplossen en zorgen dat er geen achterstallig onderhoud ontstaat. Doet hij dat niet? Dan kunt u naar de Huurcommissie. Soms krijgt u tijdelijk huurverlaging.

Ga meteen naar

Veelgestelde vragen
Stap 1

Controleer of uw verhuurder verantwoordelijk is

Heeft u last van een lekkage, vochtige ruimte of ernstige overlast van een andere huurder? Dan krijgt u als huurder niet het woongenot dat u mag verwachten. Er is dan een gebrek. Voor sommige gebreken is de verhuurder verantwoordelijk.

Onderhoudsgebreken

Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud van de huurwoning.

De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud.

Veroorzaakt u zelf een gebrek, zoals een lekkage? Dan moet u de kosten vergoeden.

Overlast

Zorgt een andere huurder voor ernstige overlast, bijvoorbeeld geluidsoverlast of overlast door stank? En heeft u allebei dezelfde verhuurder? Dan moet uw verhuurder proberen de overlast te stoppen.

Adresproblemen

De verhuurder moet ervoor zorgen dat u zich kunt inschrijven op het adres van uw huurwoning. Dit doet u bij de gemeente. Kan dat niet, omdat het adres bijvoorbeeld niet bestaat? Dan is dat een gebrek. Uw verhuurder moet dit voor u oplossen.

Staat er iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Dan is er 'spookbewoning'. Hierdoor krijgt u bijvoorbeeld geen huurtoeslag. Dat mag niet. Ook dit moet uw verhuurder oplossen.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 2

Meld het gebrek bij uw verhuurder

Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Dit kan telefonisch, maar doe het ook schriftelijk. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief melden gebreken aan huurwoning en stuur foto's of ander bewijs mee.

Meldt u het gebrek niet of te laat? Dan kunt u aansprakelijk zijn voor gevolgschade. Dit is schade die ontstaat doordat een onderhoudsgebrek niet op tijd is gerepareerd.

Uw verhuurder moet het gebrek repareren of oplossen. Gaat het om een spoedgeval, bijvoorbeeld een lekkage? Dan moet uw verhuurder meestal snel een oplossing of noodvoorziening regelen. Als er geen spoed bij is, geef uw verhuurder dan in ieder geval 6 weken de tijd om het gebrek te repareren.

Let op

Betaal altijd uw huur. Ook als uw verhuurder het gebrek niet repareert of oplost. Bij een huurachterstand mag uw verhuurder soms uw huurcontract stoppen.


Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 3

Vraag de Huurcommissie om huurverlaging

Doet uw verhuurder niets aan het gebrek en woont u in een sociale huurwoning of middenhuurwoning? Dan krijgt u misschien huurverlaging via de Huurcommissie. U betaalt dan een lagere huur tot uw verhuurder het gebrek oplost.

De Huurcommissie kan maximaal 80% huurverlaging geven. U betaalt in dat geval 20% van uw huur. U blijft uw oude huur betalen tot de Huurcommissie een lagere huur vaststelt.

Huurt u een woning in de vrije sector? Dan krijgt u geen huurverlaging via de Huurcommissie. Maar u kunt wel naar de Huurcommissie voor advies als dat in uw huurcontract staat. Of als u dat met uw verhuurder afspreekt.

Geen huurverlaging bij overlast

Bij overlast van een andere huurder kan de Huurcommissie u geen huurverlaging geven. De Huurcommissie kan hiervoor ook geen boete geven aan de verhuurder. Daarvoor moet u naar de rechter.

De Huurcommissie kan wel beslissen of de verhuurder te weinig doet om de overlast te stoppen.

Adresproblemen

Kunt u zich niet inschrijven op het adres van uw huurwoning? Of is er spookbewoning? Dan kunt u niet naar de Huurcommissie. Hiervoor moet u naar de rechter.

Bent u geholpen met deze informatie?
Stap 4

Ga naar de rechter

Doet de verhuurder nog steeds niets aan het gebrek, ook niet na de huurverlaging door de Huurcommissie? Of huurt u een woning in de vrije sector? Dan kunt u naar de rechter gaan. U heeft hiervoor geen advocaat nodig. Het is wel verstandig om een advocaat om hulp te vragen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wie betaalt de onderhoudskosten van mijn huurwoning?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen

  • Wonen & Buren
  • Werk & Inkomen
  • Familie & Relatie
  • Politie & Justitie
  • Aankopen & Garantie
  • Schulden & Incasso

Hoe we werken

  • Hoe we werken
  • Doorverwijzing naar advocaat
  • Doorverwijzing naar mediation

Over ons

  • Vestigingen en openingstijden
  • Actueel
  • Organisatie
  • Werken bij
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven