Wil de bank of het bedrijf uw gegevens bij het BKR niet aanpassen? Dan kunt u het Kifid of de rechter vragen uw BKR-registratie aan te passen.
Klacht naar Kifid
Wil de bank of het bedrijf uw BKR-registratie niet aanpassen? Dan kunt u een klacht sturen naar het Kifid. Doe dit binnen 3 maanden nadat u een afwijzingsbrief kreeg van de bank of het bedrijf.
Kreeg u geen afwijzingsbrief van de bank of het bedrijf? Dan heeft u een jaar de tijd om een klacht te sturen naar het Kifid.
U kunt online een klacht sturen naar het Kifid. Of u kunt een klachtformulier downloaden, invullen en opsturen via de post. In het klachtformulier legt u uit waarom u het niet eens bent met uw BKR-registratie.
Kifid beslist wat er met uw BKR-registratie gebeurt. U en de bank of het bedrijf moeten zich aan deze beslissing houden.
Naar de rechter
U kunt ook aan de rechter vragen om uw BKR-registratie aan te passen. Een rechtszaak kost geld, maar het gaat soms wel sneller. Heeft u haast? Dan kunt u ook via een kort geding vragen om aanpassing van uw BKR-registratie. U heeft hiervoor een advocaat nodig.
Wilt u naar de rechter? Dan moet u dat doen binnen 6 weken nadat u een afwijzingsbrief kreeg van de bank of het bedrijf.
Er zijn bedrijven die zeggen tegen betaling uw negatieve BKR-registratie voor u te verwijderen. Maar dit lukt niet altijd. Let daarom goed op wat u afspreekt en met wie.