Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus werken wij anders. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Onze jurist kan besluiten een afspraak met u te maken.
Ga meteen naar
Stap 1

Vraag uw overzicht op

Het BKR houdt leningen bij in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). In dit systeem staat of u een lening heeft en of u op de afgesproken tijd betaalt. Denkt u dat uw gegevens bij BKR niet kloppen? Controleer dan wat er precies in het systeem staat. U kunt het overzicht met uw gegevens gratis opvragen bij het BKR.

Positieve registratie

Houdt u zich aan de afspraken van de lening? Dan is een registratie bij het BKR niet altijd een probleem. U heeft dan een positieve registratie.

Negatieve registratie

Heeft u een achterstand met uw betalingen? Dan krijgt u een negatieve BKR-registratie. Dit zijn codes die elke bank kan zien. Bij deze codes let de bank extra op als u een lening aanvraagt. Soms beoordeelt de bank strenger of u een lening kunt terugbetalen.

Stap 2

Controleer of uw gegevens kloppen

Controleer of het overzicht en de codes die bij uw schuld staan, kloppen.

Code Betekenis
A Achterstand. U betaalde al een aantal maanden niet.
H Herstelmelding. U heeft geen achterstand meer in uw betalingen.
1 Er is een betalingsregeling. Dat betekent dat u de schuld in delen mag betalen.
2 U moet het overgebleven bedrag in 1 keer terugbetalen.
3 U hoeft de schuld niet meer te betalen. Soms staat er een einddatum.
4 De persoon of het bedrijf bij wie u de lening heeft, krijgt geen contact met u.
5 Er is een betalingsregeling voor achterstand op een hypotheek. Deze code gaat weg als de betalingsregeling stopt.
Stap 3

Stuur een brief naar uw kredietverstrekker

Stuur een brief naar de kredietverstrekker, waarin u vraagt om de negatieve registratie te verwijderen. Kredietverstrekkers zijn de partijen die u geld uitlenen, zoals banken of bedrijven. Maar ook een webwinkel waar u achteraf in termijnen kunt betalen, kan hieronder vallen.

Gegevens kloppen niet

BKR controleert niet of de gegevens kloppen die de kredietverstrekkers over u geven. Staat er een lening in het overzicht die u niet kent, of klopt de code niet? Dan kan alleen de bank of organisatie die deze lening doorgaf aan het BKR, de gegevens aanpassen. Vraag daarom aan dat bedrijf uw negatieve BKR-registratie te verwijderen.

Gegevens kloppen wel

Kloppen de gegevens wel, maar kunt u door de BKR-registratie geen nieuwe lening afsluiten? Dan verwijdert uw kredietverstrekker soms toch uw negatieve registratie als u hierom vraagt. Bijvoorbeeld in een bijzondere situatie, of als de registratie te grote gevolgen heeft.

Had u maar 1 keer een achterstand met betalen? En loste u dit snel op? Dan mag dit niet dezelfde problemen geven als bij iemand die altijd betalingsproblemen heeft.

Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Stap 4

Ga naar de geschillencommissie of rechter

Wil de bank of het bedrijf uw gegevens bij BKR niet aanpassen? Dan kunt u de geschillencommissie of rechter vragen de registratie aan te passen.

Geschillencommissie

Bij de geschillencommissie BKR vraagt u om een herbeoordeling. Hiermee vraagt u om opnieuw naar uw registratie te kijken. Doe dit binnen 2 maanden, nadat u een reactie kreeg van uw kredietverstrekker.

U vraagt om een herbeoordeling door een brief te schrijven naar de geschillencommissie BKR. In de brief legt u uit waar u het niet mee eens bent en welk bewijs u daarvoor heeft.

Rechter

Een rechtszaak is duurder dan de procedure bij de geschillencommissie, maar soms wel sneller. Wilt u naar de rechter? Dan heeft u maar 6 weken de tijd vanaf de afwijzing van uw kredietverstrekker.

Heeft u de lening snel nodig? Dan kunt u ook via een kort geding om aanpassing vragen. Een kort geding is een spoedzaak. U heeft hiervoor een advocaat nodig.

Er zijn bedrijven die zeggen tegen betaling uw negatieve BKR-registratie voor u te verwijderen. In de praktijk is dit vaak niet mogelijk. Let daarom goed op wat u afspreekt en met wie.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Welke schulden registreert het BKR?

    BKR registreert:

    • of u rood kunt staan op uw betaalrekening
    • creditcards
    • persoonlijke leningen
    • winkelbetaalkaarten zoals de bijenkorfcard
    • private leaseauto’s
    • telefoonabonnementen met telefoon
    • hypotheken met betalingsachterstand

    BKR registreert niet alle leningen of schulden. U krijgt bijvoorbeeld geen BKR-registratie voor een:

    • betalingsachterstand bij de Belastingdienst
    • betalingsachterstand bij uw energieleverancier
    • huurachterstand bij de woningbouw
    • betalingsachterstand bij uw zorgverzekering
    • studieschuld bij DUO
    • hypotheek zonder betalingsachterstand
  • Hoelang bewaart het BKR mijn gegevens?

    Hoelang het BKR uw negatieve BKR-registratie bewaart, hangt af van de code die bij uw schuld staat.

    Bij een betalingsachterstand krijgt u een code A. Dit heet een achterstandsmelding. Is uw betalingsachterstand weg? Dan krijgt u een code H. Dit heeft een herstelmelding. De herstelmelding blijft 5 jaar staan. Uw negatieve BKR-registratie gaat dus pas 5 jaar na een herstelmelding weg.

    Het BKR registreert ook leningen zonder dat er betalingsproblemen zijn. Deze leningen hebben geen negatieve registratie. Betaalde u een lening helemaal terug? Dan blijft de lening vanaf dat moment nog 5 jaar zichtbaar.

  • Registreert het BKR mijn telefoonabonnement?

    Sinds 2016 registreert het BKR ook telefoonabonnementen waar een telefoon bij zit van meer dan 250 euro. Een achterstand in betaling van uw telefoonabonnement kan dus leiden tot een negatieve BKR-registratie.

Terug naar boven Shape