Overslaan en naar de inhoud gaan
Ga meteen naar
Stap 1

Vraag uw overzicht op

Het BKR houdt leningen bij in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). In dit systeem staat of u een lening heeft en of u op de afgesproken tijd betaalt. Denkt u dat uw gegevens bij BKR niet kloppen? Controleer dan wat er precies in het systeem staat. U kunt het overzicht met uw gegevens gratis opvragen bij het BKR.

Positieve registratie

Houdt u zich aan de afspraken van de lening? Dan is een registratie bij het BKR niet altijd een probleem. U heeft dan een positieve registratie.

Negatieve registratie

Heeft u een achterstand met uw betalingen? Dan krijgt u een negatieve BKR-registratie. Dit zijn codes die elke bank kan zien. Bij deze codes let de bank extra op als u een lening aanvraagt. Soms beoordeelt de bank strenger of u een lening kunt terugbetalen.

Stap 2

Controleer of uw gegevens kloppen

Controleer of het overzicht en de codes die bij uw schuld staan, kloppen.

Code Betekenis
A Achterstand. U betaalde al een aantal maanden niet.
H Herstelmelding. U heeft geen achterstand meer in uw betalingen.
1 Er is een betalingsregeling. Dat betekent dat u de schuld in delen mag betalen.
2 U moet het overgebleven bedrag in 1 keer terugbetalen.
3 U hoeft de schuld niet meer te betalen. Soms staat er een einddatum.
4 De persoon of het bedrijf bij wie u de lening heeft, krijgt geen contact met u.
5 Er is een betalingsregeling voor achterstand op een hypotheek. Deze code gaat weg als de betalingsregeling stopt.
Stap 3

Stuur een brief naar uw kredietverstrekker

Stuur onze voorbeeldbrief verzoek verwijderen BKR-registratie naar de kredietverstrekker, waarin u vraagt om de negatieve registratie te verwijderen. Kredietverstrekkers zijn de partijen die u geld uitlenen, zoals banken of bedrijven. Maar ook een webwinkel waar u achteraf in termijnen kunt betalen, kan hieronder vallen.

Gegevens kloppen niet

BKR controleert niet of de gegevens kloppen die de kredietverstrekkers over u geven. Staat er een lening in het overzicht die u niet kent, of klopt de code niet? Dan kan alleen de bank of organisatie die deze lening doorgaf aan het BKR, de gegevens aanpassen. Vraag daarom aan dat bedrijf uw negatieve BKR-registratie te verwijderen.

Gegevens kloppen wel

Kloppen de gegevens wel, maar kunt u door de BKR-registratie geen nieuwe lening afsluiten? Dan verwijdert uw kredietverstrekker soms toch uw negatieve registratie als u hierom vraagt. Bijvoorbeeld in een bijzondere situatie, of als de registratie te grote gevolgen heeft.

Had u maar 1 keer een achterstand met betalen? En loste u dit snel op? Dan mag dit niet dezelfde problemen geven als bij iemand die altijd betalingsproblemen heeft.

Stap 4

Ga naar het Kifid of de rechter

Wil de bank of het bedrijf uw gegevens bij het BKR niet aanpassen? Dan kunt u het Kifid of de rechter vragen uw BKR-registratie aan te passen.

Klacht naar Kifid

Wil de bank of het bedrijf uw BKR-registratie niet aanpassen? Dan kunt u een klacht sturen naar het Kifid. Doe dit binnen 3 maanden nadat u een afwijzingsbrief kreeg van de bank of het bedrijf.

Kreeg u geen afwijzingsbrief van de bank of het bedrijf? Dan heeft u een jaar de tijd om een klacht te sturen naar het Kifid.

U kunt online een klacht sturen naar het Kifid. Of u kunt een klachtformulier downloaden, invullen en opsturen via de post. In het klachtformulier legt u uit waarom u het niet eens bent met uw BKR-registratie.

Kifid beslist wat er met uw BKR-registratie gebeurt. U en de bank of het bedrijf moeten zich aan deze beslissing houden.

Naar de rechter

U kunt ook aan de rechter vragen om uw BKR-registratie aan te passen. Een rechtszaak kost geld, maar het gaat soms wel sneller. Heeft u haast? Dan kunt u ook via een kort geding vragen om aanpassing van uw BKR-registratie. U heeft hiervoor een advocaat nodig.

Wilt u naar de rechter? Dan moet u dat doen binnen 6 weken nadat u een afwijzingsbrief kreeg van de bank of het bedrijf.

Er zijn bedrijven die zeggen tegen betaling uw negatieve BKR-registratie voor u te verwijderen. Maar dit lukt niet altijd. Let daarom goed op wat u afspreekt en met wie.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Welke schulden registreert het BKR?

    BKR registreert:

    • of u rood kunt staan op uw betaalrekening
    • creditcards
    • persoonlijke leningen
    • winkelbetaalkaarten zoals de bijenkorfcard
    • private leaseauto’s
    • telefoonabonnementen met telefoon
    • hypotheken met betalingsachterstand

    BKR registreert niet alle leningen of schulden. U krijgt bijvoorbeeld geen BKR-registratie voor een:

    • betalingsachterstand bij de Belastingdienst
    • betalingsachterstand bij uw energieleverancier
    • huurachterstand bij de woningbouw
    • betalingsachterstand bij uw zorgverzekering
    • studieschuld bij DUO
    • hypotheek zonder betalingsachterstand
  • Hoelang bewaart het BKR mijn gegevens?

    Hoelang het BKR uw negatieve BKR-registratie bewaart, hangt af van de code die bij uw schuld staat.

    Bij een betalingsachterstand krijgt u een code A. Dit heet een achterstandsmelding. Is uw betalingsachterstand weg? Dan krijgt u een code H. Dit heeft een herstelmelding. De herstelmelding blijft 5 jaar staan. Uw negatieve BKR-registratie gaat dus pas 5 jaar na een herstelmelding weg.

    Het BKR registreert ook leningen zonder dat er betalingsproblemen zijn. Deze leningen hebben geen negatieve registratie. Betaalde u een lening helemaal terug? Dan blijft de lening vanaf dat moment nog 5 jaar zichtbaar.

  • Registreert het BKR mijn telefoonabonnement?

    Sinds 2016 registreert het BKR ook telefoonabonnementen waar een telefoon bij zit van meer dan 250 euro. Een achterstand in betaling van uw telefoonabonnement kan dus leiden tot een negatieve BKR-registratie.

Terug naar boven Shape