Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Wanneer wordt mijn energie en/of water afgesloten?

Betaalt u uw rekeningen voor energie en/of water niet? Dan kunt u worden afgesloten van gas, water en licht. Maar dit gebeurt niet zomaar. Meestal kunt u afsluiting voorkomen of terugdraaien. Bijvoorbeeld door schuldhulpverlening aan te vragen.

Kies uw situatie:

Mijn energie dreigt te worden afgesloten
Mijn water dreigt te worden afgesloten
Mijn energie is afgesloten
Mijn water is afgesloten

Mijn energie dreigt te worden afgesloten

Vraag uw energieleverancier om een betalingsregeling

Bent u bang dat uw elektriciteit of gas wordt afgesloten omdat u de rekening niet heeft betaald? Neem dan contact op met uw energieleverancier. Leg uw situatie uit en vraag om een betalingsregeling. U maakt dan afspraken over hoe u de rekening betaalt, bijvoorbeeld in delen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief betalingsregeling.

U kunt ook overstappen naar een goedkopere leverancier.

Heeft u meer schulden? Vraag dan hulp om uw schulden op te lossen.

Uw energie wordt niet zomaar afgesloten

Uw leverancier mag uw energie niet zomaar afsluiten. Hij moet u eerst:

  • minimaal 3 keer een betalingsherinnering sturen. U krijgt steeds minimaal 14 dagen de tijd om de rekening te betalen. En:
  • u wijzen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening van de gemeente. En:
  • u een betalingsregeling aanbieden

Let op

Uw energie mag niet worden afgesloten als uw gezondheid hierdoor in gevaar komt.


De energieleverancier neemt contact met u op

De energieleverancier moet er alles aan doen om persoonlijk contact met u te krijgen. Om samen met u uw betalingsachterstand te bespreken. Hij neemt contact met u op per brief, e-mail, telefoon of door bij u langs te gaan.

De gemeente biedt u schuldhulp aan

Lukt het uw energieleverancier niet om persoonlijk contact met u te krijgen? Dan geven zij uw gegevens door aan de gemeente, met of zonder uw toestemming. Uw gemeente neemt dan binnen 4 weken contact met u op voor een eerste gesprek over gratis schuldhulpverlening. In die 4 weken mag de energieleverancier u niet afsluiten.

Met schuldhulp wordt u niet afgesloten

Accepteert u het aanbod van de gemeente voor schuldhulp? Of had u al schuldhulp en wordt u binnen 4 weken geholpen met uw schuld bij de energieleverancier? Dan mag de energieleverancier u niet afsluiten.

Als u het aanbod van de gemeente voor schuldhulp weigert, dan stopt uw leverancier uw contract. De netbeheerder sluit uw energie af.

Let op

Krijgt u geen aanbod voor schuldhulp van de gemeente? Neem dan contact op met een van onze juristen.


Bent u geholpen met deze informatie?

Mijn water dreigt te worden afgesloten

Vraag uw waterbedrijf om een betalingsregeling

Bent u bang dat uw water wordt afgesloten omdat u de rekening niet heeft betaald? Neem dan contact op met uw drinkwaterbedrijf. Leg uw situatie uit en vraag om een betalingsregeling. U maakt dan afspraken over hoe u de rekening betaalt, bijvoorbeeld in delen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief betalingsregeling.

Heeft u meer schulden? Vraag dan hulp om uw schulden op te lossen.

Let op

Uw water mag niet worden afgesloten als uw gezondheid hierdoor in gevaar komt.


Uw water wordt niet zomaar afgesloten

Voordat uw water wordt afgesloten, moet het drinkwaterbedrijf u eerst een betalingsherinnering sturen. In deze herinnering moet staan dat:

  • u afsluiting kunt voorkomen door de rekening te betalen, of door u aan te melden voor schuldhulpverlening van de gemeente
  • het drinkwaterbedrijf uw toestemming vraagt om uw gegevens aan de gemeente te geven voor schuldhulp
  • u niet wordt afgesloten als als uw gezondheid hierdoor in gevaar komt
Het drinkwaterbedrijf neemt contact met u op

Betaalt u na de herinnering de rekening niet op tijd? Dan zoekt het drinkwaterbedrijf persoonlijk contact met u om uw betalingsachterstand te bespreken. Bijvoorbeeld per brief, e-mail, telefoon of door bij u langs te gaan.

Schuldhulp van de gemeente

Lukt het uw drinkwaterberdrijf niet om persoonlijk contact met u te krijgen? Dan geeft het drinkwaterbedrijf uw gegevens door aan schuldhulpverlening, met of zonder uw toestemming.

Betaalt u nog steeds niet? Dan stopt uw contract. Het drinkwaterbedrijf sluit uw water af.

Bent u geholpen met deze informatie?

Mijn energie is afgesloten

Is uw energie afgesloten? Dan kunt u 2 dingen doen:

  • Vraag uw energieleverancier om u opnieuw aan te sluiten.
  • Stap over naar een andere leverancier.

Let op

Kijk eerst of u wel van energie afgesloten mocht worden.


Vraag uw energieleverancier om u opnieuw aan te sluiten

Wilt u bij uw leverancier blijven? Neem dan contact op met uw energieleverancier en vraag wat de regels zijn om u weer aan te sluiten.

Stap over naar een andere leverancier

U kunt ook een andere energieleverancier zoeken. De nieuwe leverancier kijkt of u een betalingsachterstand heeft bij uw vorige leverancier. Hij kan een waarborgsom vragen. U betaalt dan een bedrag dat u terugkrijgt als u uw rekeningen op tijd betaalt. De hoogte van dat bedrag verschilt per leverancier.

Let op

De schuld bij uw oude leverancier moet u nog steeds betalen.


Opnieuw aansluiten kost geld

Uw energieleverancier kan u niet zelf aan- of afsluiten, dat doet de netbeheerder. Opnieuw aansluiten kost geld. Ook als u overstapt naar een andere leverancier. Vraag uw netbeheerder wat de kosten zijn. Als u deze kosten niet in 1 keer kunt betalen, vraagt u om een betalingsregeling.

Bent u geholpen met deze informatie?

Mijn water is afgesloten

Is uw water afgesloten? Neem dan contact op met uw drinkwaterbedrijf en vraag wat de regels zijn om u weer aan te sluiten.

Let op

Kijk eerst of uw water wel afgesloten mocht worden.


Opnieuw aansluiten kost geld

Opnieuw aansluiten is niet gratis. Vraag uw drinkwaterbedrijf wat de kosten zijn. Als u deze kosten niet in 1 keer kunt betalen, vraagt u om een betalingsregeling.

Sluit uw drinkwaterbedrijf u niet opnieuw aan? Dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Water. Of neem contact op met een van onze juristen.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat kan ik doen bij problemen met mijn energierekening?
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen

  • Wonen & Buren
  • Werk & Inkomen
  • Familie & Relatie
  • Politie & Justitie
  • Aankopen & Garantie
  • Schulden & Incasso

Hoe we werken

  • Hoe we werken
  • Doorverwijzing naar advocaat
  • Doorverwijzing naar mediation

Over ons

  • Vestigingen en openingstijden
  • Actueel
  • Organisatie
  • Werken bij
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven