Afsluiten water of stroom door achterstand | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Op 22 september is het Juridisch Loket vanaf 16.00 uur gesloten. Onze vestigingen zijn door het coronavirus dicht. Excuses voor het ongemak.
Kies uw situatie

Mijn energie of water dreigt te worden afgesloten

Betalingsregeling

Kunt u uw rekening voor elektriciteit, gas of water niet betalen? Neem contact op met uw energie- of drinkwaterbedrijf. Leg uw situatie uit en probeer een betalingsregeling af te spreken. U kunt dan afspraken maken over hoe u de rekening betaalt, bijvoorbeeld in gedeeltes. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief betalingsregeling.

Heeft u meer schulden? Vraag dan hulp om uw schulden op te lossen.

Betalingsherinnering

Als uw energie of water wordt afgesloten, moet de leverancier u eerst een betalingsherinnering sturen. 

Hierin staat dat:

  • u afsluiting kunt voorkomen door de rekening te betalen, of u aan te melden voor schuldhulpverlening van de gemeente
  • de leverancier uw toestemming vraagt om uw gegevens aan schuldhulpverlening te geven
  • u niet wordt afgesloten als hiervoor een medische reden heeft

Bent u aangemeld voor schuldhulpverlening? Dan mag uw energieleverancier u tijdens de wintermaanden (1 oktober tot 1 april) niet afsluiten. Dit moet uw energieleverancier melden in de betalingsherinnering.

Betaalt u de herinnering niet op tijd? Dan neemt uw leverancier de volgende stappen, voordat hij uw energie of water afsluit:

  1. Uw leverancier zoekt persoonlijk contact met u om de achterstand te bespreken.
  2. De leverancier geeft uw gegevens door aan schuldhulpverlening, met of zonder toestemming.

Betaalt u nog steeds niet? En zijn er geen medische bezwaren tegen afsluiting? Dan stopt uw leverancier uw contract. De netbeheerder of waterbedrijf sluit uw energie of water af.

Overstappen naar nieuwe leverancier

Krijgt u bericht dat u wordt afgesloten? Meld u zo snel mogelijk als klant bij een nieuwe leverancier. Zo voorkomt u afsluiting door de netbeheerder.

Uw nieuwe energieleverancier mag een waarborgsom vragen. Dit is een extra bedrag, dat u later meestal terugkrijgt. De hoogte hiervan verschilt per leverancier. Vraag dit na voordat u overstapt.

Mijn energie of water is afgesloten

Heeft u niet betaald en is uw energie of water afgesloten? Kijk in de algemene voorwaarden van uw drinkwaterbedrijf of energieleverancier wat de regels zijn om u weer aan te sluiten.

Schuldhulp

Uw energie wordt in de winter weer aangesloten, als u zich aanmeldt voor schuldhulpverlening van de gemeente. Of als u al schuldhulpverlening krijgt en deze rekening wordt hierin meegenomen. Stuur hiervan bewijs naar uw leverancier. 

Medische situatie

Uw energieleverancier, netbeheerder of drinkwaterbedrijf mag u niet afsluiten als uw gezondheid in gevaar komt door uw medische situatie. Vraag een medische verklaring van een arts. Hierin moet staan dat uw leverancier u om medische redenen niet mag afsluiten. De verklaring moet van een onafhankelijke arts zijn, dus niet van de arts die u behandelt.

Is uw energie of water al afgesloten? Dan moet uw leverancier u weer aansluiten als u een medische verklaring laat zien. Uw netbeheerder of waterbedrijf mag kosten rekenen voor het opnieuw aansluiten. 

Kosten opnieuw aansluiten

Uw netbeheerder of drinkwaterbedrijf mag voor het opnieuw aansluiten kosten berekenen. Vraag na hoe hoog deze kosten zijn.

Onterecht afgesloten

U bent onterecht voor energie of water afgesloten als u bijvoorbeeld:

  • geen betalingsherinnering heeft ontvangen
  • de rekening wel heeft betaald
  • een medische verklaring van een onafhankelijke arts liet zien aan het energie- of drinkwaterbedrijf

Neem dan de volgende stappen:

  • Bel uw energieleverancier of drinkwaterbedrijf. Geef aan dat u onterecht bent afgesloten en weer aangesloten wilt worden.
  • Komt u er per telefoon niet uit? Vraag dan in een aangetekende brief om weer aangesloten te worden. Geef in uw brief het bedrijf minimaal 2 weken de tijd om uw energie of water weer aan te sluiten.
  • Bent u binnen deze tijd niet aangesloten? Dan kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie of de Geschillencommissie Water.
Meer informatie over dit onderwerp
  • Mag ik in de winter worden afgesloten van energie of water?

    Ja, ook in de winterperiode (1 oktober tot 1 april) mag de leverancier uw elektriciteit, gas of water afsluiten.

    U mag niet afgesloten worden van gas of elektriciteit als u kunt bewijzen dat:

    • u bent aangemeld voor schuldhulpverlening
    • u al schuldhulpverlening krijgt en uw schuld wordt hierin meegenomen

    Soms mag het energiebedrijf u in de winter toch afsluiten van gas of elektriciteit. Bijvoorbeeld als u met uw energiemeter heeft gefraudeerd.

Terug naar boven Shape