Betalingsregeling
Kunt u uw rekening voor elektriciteit, gas of water niet betalen? Neem contact op met uw energie- of drinkwaterbedrijf. Leg uw situatie uit en probeer een betalingsregeling af te spreken. U kunt dan afspraken maken over hoe u de rekening betaalt, bijvoorbeeld in gedeeltes. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief betalingsregeling.
Heeft u meer schulden? Vraag dan hulp om uw schulden op te lossen.
Betalingsherinnering
Als uw energie of water wordt afgesloten, moet de leverancier u eerst een betalingsherinnering sturen.
Hierin staat dat:
- u afsluiting kunt voorkomen door de rekening te betalen, of u aan te melden voor schuldhulpverlening van de gemeente
- de leverancier uw toestemming vraagt om uw gegevens aan schuldhulpverlening te geven
- u niet wordt afgesloten als hiervoor een medische reden heeft
Bent u aangemeld voor schuldhulpverlening? Dan mag uw energieleverancier u tijdens de wintermaanden (1 oktober tot 1 april) niet afsluiten. Dit moet uw energieleverancier melden in de betalingsherinnering.
Betaalt u de herinnering niet op tijd? Dan neemt uw leverancier de volgende stappen, voordat hij uw energie of water afsluit:
- Uw leverancier zoekt persoonlijk contact met u om de achterstand te bespreken.
- De leverancier geeft uw gegevens door aan schuldhulpverlening, met of zonder toestemming.
Betaalt u nog steeds niet? En zijn er geen medische bezwaren tegen afsluiting? Dan stopt uw leverancier uw contract. De netbeheerder of waterbedrijf sluit uw energie of water af.
Overstappen naar nieuwe leverancier
Krijgt u bericht dat u wordt afgesloten? Meld u zo snel mogelijk als klant bij een nieuwe leverancier. Zo voorkomt u afsluiting door de netbeheerder.
Uw nieuwe energieleverancier mag een waarborgsom vragen. Dit is een extra bedrag, dat u later meestal terugkrijgt. De hoogte hiervan verschilt per leverancier. Vraag dit na voordat u overstapt.