Afsluiten water of stroom door achterstand | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Vrijdag 24 mei 2019 zijn wij gesloten. Excuses voor het ongemak.
Stap 1

Ik kan mijn rekening voor energie en/of water niet betalen

Neem contact op met uw energie- of drinkwaterbedrijf. Leg uw situatie uit en probeer een betalingsregeling te treffen.

Heeft u meer schulden? Overweeg dan om hulp te vragen om uw schulden op te lossen.

Stap 2

Ik krijg een betalingsherinnering met aankondiging van afsluiting

Uw leverancier stuurt u eerst een betalingsherinnering. Hierin staat dat:

  • u afsluiting kunt voorkomen door alsnog te betalen of u aan te melden bij schuldhulpverlening
  • de leverancier uw toestemming vraagt om uw gegevens aan een schuldhulpverleningsorganisatie te geven
  • u niet wordt afgesloten als u hiervoor medische redenen heeft

Bent u aangemeld voor schuldhulpverlening? Dan mag uw energieleverancier u tijdens de wintermaanden niet afsluiten. Dit moet uw energieleverancier melden in de betalingsherinnering.

 

Stap 3

Afsluiting dreigt

Betaalt u na de herinnering niet op tijd? Dan neemt uw leverancier de volgende stappen, voordat hij uw energie of water afsluit:

  1. Uw leverancier benadert u persoonlijk om de achterstand te bespreken
  2. Met of zonder toestemming worden uw gegevens verstrekt aan een schuldhulpverleningsorganisatie
  3. Betaalt u nog steeds niet? En zijn er geen medische bezwaren tegen afsluiting? Dan beëindigt uw leverancier uw contract. Het waterbedrijf of de netbeheerder sluit uw water of energie af.

Afsluiting van energie

Kondigt uw energieleverancier afsluiting aan? Meld u zo snel mogelijk als klant aan bij een nieuwe leverancier. Zo voorkomt u afsluiting door de netbeheerder.

Uw nieuwe energieleverancier mag een waarborgsom vragen. De hoogte hiervan verschilt per leverancier. Vraag dit na voordat u overstapt.

Bent u afgesloten? Dan betaalt u kosten voor heraansluiting aan uw netbeheerder. Vraag bij uw netbeheerder na hoe hoog deze kosten zijn.

Stap 4

Mijn energie of water is afgesloten, wat nu?

Kijk in de algemene voorwaarden van uw drinkwaterbedrijf of energieleverancier welke voorwaarden gelden om u weer aan te sluiten.

Schuldhulp

Uw energie wordt in de winter weer aangesloten, als u zich heeft aangemeld bij een schuldhulpverleningsorganisatie. Of als de rekening wordt meegenomen in een lopend schuldhulpverleningstraject. Stuur hiervan bewijs naar uw energieleverancier.

Medische situatie

Heeft u water of energie nodig in verband met uw medische situatie? Vraag een medische verklaring van een arts. De verklaring moet van een onafhankelijke arts zijn, dus niet van uw behandeld arts.

Geef de verklaring aan uw drinkwaterbedrijf of energieleverancier. U moet dan weer worden aangesloten.

Kosten heraansluiting

Uw drinkwaterbedrijf of netbeheerder mag voor de heraansluiting kosten berekenen. Vraag na hoe hoog deze kosten zijn.

Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Mag ik in de winter worden afgesloten van energie of water?

    Ja, ook in de winterperiode (1 oktober – 1 april) mag uw elektriciteit, gas en water worden afgesloten.

    Uw energiebedrijf mag u in de winterperiode niet afsluiten als u kunt aantonen dat:

    • u bent aangemeld voor een schuldhulpverleningstraject of
    • uw achterstand wordt meegenomen in een bestaand schuldhulpverleningstraject

    Soms mag het energiebedrijf u in de winter toch afsluiten. Bijvoorbeeld als u met uw energiemeter heeft gefraudeerd.

    Er is geen uitzondering voor het afsluiten van water in de winterperiode.

  • Ik heb energie, gas en water nodig vanwege mijn medische situatie. Mag ik worden afgesloten?

    Uw energieleverancier, netbeheerder of drinkwaterbedrijf mag u niet afsluiten als uw gezondheid gevaar loopt vanwege uw medische situatie. Vraag een medische verklaring van een arts. Hierin moet staan dat uw leverancier u om medische redenen niet mag afsluiten. De verklaring moet van een onafhankelijke arts zijn, dus niet van uw behandeld arts.

    Is uw energie of water al afgesloten? Dan moet uw leverancier u weer aansluiten als u een medische verklaring overlegt. Uw drinkwaterbedrijf of netbeheerder mag voor de heraansluiting kosten berekenen. 

  • Wat kan ik doen als ik onterecht ben afgesloten van energie of water?

    Bent u onterecht afgesloten voor stroom, gas en/of water? Neem dan de volgende stappen:

    • Neem telefonisch contact op met uw energieleverancier of drinkwaterbedrijf. Geef aan dat u weer aangesloten wilt worden. Bijvoorbeeld omdat u de rekening inmiddels heeft betaald of omdat er medische redenen zijn dat u niet mag worden afgesloten.
    • Komt u er telefonisch niet uit? Vraag dan in een aangetekende brief om heraansluiting. Geef in uw brief een termijn van minimaal twee weken om uw energie of water weer aan te sluiten.
    • Bent u binnen deze termijn niet aangesloten? Dan kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie of de Geschillencommissie Water.
    Bel ons 0900 - 8020 € 0,25 p/min.*
    Bel elke werkdag tussen 09.00 - 18.00 uur.
    U krijgt één van onze juristen aan de telefoon.
    Bekijk alle contactmogelijkheden
Terug naar boven Shape