Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Op dit moment is het drukker dan anders aan de telefoon. U kunt ook een van onze vestigingen bezoeken.

Mijn energie of water dreigt te worden afgesloten

Vraag een betalingsregeling

Kunt u uw rekening voor elektriciteit, gas of water niet betalen? Neem dan contact op met uw energie- of drinkwaterbedrijf. Leg uw situatie uit en probeer een betalingsregeling af te spreken. U kunt dan afspraken maken over hoe u de rekening betaalt, bijvoorbeeld in delen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief betalingsregeling.

Heeft u meer schulden? Vraag dan hulp om uw schulden op te lossen.

Betalingsherinnering voor afsluiting

Voordat uw energie of water wordt afgesloten, moet de leverancier u eerst een betalingsherinnering sturen. 

In de herinnering moet staan dat:

  • u afsluiting kunt voorkomen door de rekening te betalen, of u aan te melden voor schuldhulpverlening van de gemeente
  • de leverancier uw toestemming vraagt om uw gegevens aan schuldhulpverlening te geven
  • u niet wordt afgesloten als u hiervoor een medische reden heeft. Vraag een medische verklaring aan een onafhankelijke arts. Dat is een arts bij wie u niet in behandeling bent.
  • u in de winter (1 oktober tot 1 april) niet wordt afgesloten als u schuldhulpverlening krijgt. Of als u hiervoor bent aangemeld.

Persoonlijk contact afsluiting

Betaalt u na de herinnering de rekening niet op tijd? Dan neemt uw leverancier de volgende stappen voordat hij uw energie of water afsluit:

  1. Hij zoekt persoonlijk contact met u om de achterstand te bespreken.
  2. Hij geeft uw gegevens door aan schuldhulpverlening, met of zonder uw toestemming.

Betaalt u nog steeds niet? En zijn er geen medische bezwaren tegen afsluiting? Dan stopt uw leverancier uw contract. De netbeheerder of het waterbedrijf sluit uw energie of water af.

Tot 1 april 2023 wordt u minder snel afgesloten van energie.

Overstappen andere leverancier

Krijgt u bericht dat uw leverancier uw energie binnenkort gaat afsluiten? Meld u dan zo snel mogelijk als klant bij een andere leverancier. Zo voorkomt u afsluiting.

Uw nieuwe leverancier kijkt of u een betalingsachterstand heeft bij uw vorige leverancier. Hij kan een waarborgsom vragen. Dit is een bedrag dat u weer terugkrijgt als u elke maand uw rekening betaalt. 

Mijn energie of water is afgesloten

Heeft u niet betaald en is uw energie of water afgesloten? Kijk dan in de algemene voorwaarden van uw drinkwaterbedrijf of energieleverancier wat de regels zijn om u weer aan te sluiten. De algemene voorwaarden vindt u op de website van het bedrijf. 

Bewijs van schuldhulpverlening

Uw energie mag in de winter (1 oktober tot 1 april 2023) niet worden afgesloten als u schuldhulpverlening van de gemeente krijgt. Of als u zich hiervoor aanmeldt. Bent u al afgesloten, dan wordt u in de winter weer aangesloten. 

Tot 1 april 2023 wordt u minder snel afgesloten van energie. 

Medische situatie

U mag niet worden afgesloten van energie of water als uw gezondheid in gevaar komt door uw medische situatie. Vraag een medische verklaring van een arts. Dit moet een andere arts zijn dan de arts die u behandelt.

In de verklaring moet staan dat uw leverancier u om medische redenen niet mag afsluiten. Stuur de medische verklaring naar uw leverancier. Dan sluit hij u weer aan. 

Kosten opnieuw aansluiten

Uw netbeheerder of drinkwaterbedrijf mag voor het opnieuw aansluiten kosten rekenen. Vraag na hoe hoog deze kosten zijn.

Onterecht afgesloten

U bent onterecht voor energie of water afgesloten als u bijvoorbeeld:

  • geen betalingsherinnering heeft ontvangen
  • de rekening wel heeft betaald
  • een medische verklaring liet zien aan uw energie- of drinkwaterbedrijf

Bent u onterecht afgesloten? Neem dan de volgende stappen:

  • Bel uw energieleverancier of drinkwaterbedrijf. Geef aan dat u onterecht bent afgesloten en weer aangesloten wilt worden.
  • Komt u er per telefoon niet uit? Vraag uw energieleverancier of drinkwaterbedrijf dan in een aangetekende brief om u zo snel mogelijk weer aan te sluiten. 
  • Sluit uw energieleverancier of drinkwaterbedrijf u niet opnieuw aan? Dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie of de Geschillencommissie Water.
Meer informatie over dit onderwerp
  • Mag ik in de winter worden afgesloten van energie of water?

    Ja, ook in de winterperiode (1 oktober tot 1 april) mag de leverancier uw elektriciteit, gas of water afsluiten.

    Geen afsluiting energie

    U mag niet afgesloten worden van gas of elektriciteit als u kunt bewijzen dat:

    • u bent aangemeld voor schuldhulpverlening
    • u al schuldhulpverlening krijgt 

    Extra regels tot 1 april 2023

    Tot 1 april 2023 gelden strengere regels voordat de energieleverancier u mag afsluiten van energie. Zo moet hij:

    • u minimaal 3 keer een betalingsherinnering sturen. Hij moet u daarbij wijzen op de mogelijkheid van een betalingsregeling en schuldhulpverlening.
    • u een passende betalingsregeling aanbieden
    • er alles aan doen om persoonlijk contact met u te krijgen. Bijvoorbeeld per brief, e-mail, telefonisch of door bij u langs te gaan.

    Geen persoonlijk contact

    Lukt het uw energieleverancier niet om persoonlijk contact met u te krijgen? Dan stuurt hij een melding naar de gemeente. Uw gemeente neemt dan binnen 4 weken contact met u op voor een eerste gesprek over schuldhulpverlening. In die 4 weken mag de energieleverancier u niet afsluiten.

    Accepteert u het aanbod van de gemeente voor schuldhulp? Dan geldt opnieuw een termijn van 4 weken. Ook binnen die periode mag de energieleverancier u niet afsluiten.

    Soms mag het energiebedrijf u in de winter toch afsluiten van gas en elektriciteit. Bijvoorbeeld als u met uw energiemeter heeft gefraudeerd.

Terug naar boven Shape