Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik heb een betalingsachterstand bij mijn energieleverancier

Onder energie valt de levering van elektriciteit én gas. Bij een betalingsachterstand stuurt uw energieleverancier eerst een schriftelijke betalingsherinnering. In de herinnering staat:

  • Dat afsluiting kan worden voorkomen, als u zich aanmeldt voor schuldhulpverlening.
  • Dat uw energieleverancier uw toestemming vraagt voor het delen van uw gegevens met een schuldhulpverleningsorganisatie.
  • Wanneer u niet kan worden afgesloten. Bijvoorbeeld tijdens de wintermaanden, als u zich heeft aangemeld voor schuldhulpverlening. Of als u een medische verklaring heeft van een (onafhankelijke) arts.

Betaalt u de herinnering niet op tijd? Dan moet de energieleverancier een aantal stappen doorlopen voordat uw energie wordt afgesloten.

  1. Uw energieleverancier probeert u telefonisch te benaderen om de herinnering met u te bespreken. In dit gesprek wil uw energieleverancier u nogmaals informeren over de mogelijkheden waarmee u afsluiting kunt voorkomen.
  2. Heeft u de achterstand niet betaald? Dan beëindigt uw energieleverancier uw leveringscontract. 
  3. Als uw energieleverancier uw leveringscontract beëindigt, wordt uw energie afgesloten door de netbeheerder. Uw energieleverancier kan dit niet zelf doen.

Dreigt er een afsluiting omdat uw contract met uw leverancier is beëindigd? Meldt u dan zo snel mogelijk als klant aan bij een nieuwe energieleverancier. Zo voorkomt u afsluiting.

Als uw energieleverancier uw energie heeft afgesloten vanwege een betalingsachterstand, mag uw nieuwe energieleverancier u om een waarborgsom vragen. De hoogte van de waarborgsom verschilt per energieleverancier. Vraag hiernaar voordat u overstapt.

Ik heb een betalingsachterstand bij het drinkwaterbedrijf

U kunt uw drinkwaterbedrijf niet kiezen. Toch kan het water worden afgesloten als u een betalingsachterstand heeft.

Uw drinkwaterbedrijf stuurt u eerst een betalingsherinnering. In de betalingsherinnering staat dat:

  • U afsluiting kunt voorkomen. Hiervoor moet u zich aanmelden bij schuldhulpverlening.
  • Uw drinkwaterbedrijf uw toestemming vraagt om uw gegevens te verstrekken aan een schuldhulpverlenersorganisatie.
  • U niet kan worden afgesloten als u hiervoor medische redenen heeft.

Nadat u de schriftelijke herinnering heeft ontvangen, moet uw leverancier een aantal stappen doorlopen voordat het water wordt afgesloten.

  1. Uw drinkwaterbedrijf zal u persoonlijk benaderen om de achterstand te bespreken.
  2. Met of zonder toestemming worden uw gegevens verstrekt aan een schuldhulpverleningsorganisatie.
  3. Uw drinkwaterbedrijf gaat over tot afsluiting als u de achterstand niet heeft betaald en u geen medische redenen heeft om afsluiting te voorkomen.
Meer informatie over dit onderwerp
  • Mag ik in de winter worden afgesloten?

    Ja, ook in de winterperiode (1 oktober – 1 april) mag uw energie, gas en water worden afgesloten.

    Voor energiebedrijven geldt een uitzondering:

    • u kunt aantonen dat u bent aangemeld voor een schuldhulpverleningstraject, of;
    • de achterstand wordt meegenomen in een bestaand schuldhulpverleningstraject.

    De effecten voor het afsluiten van water is het hele jaar gelijk. De kosten zijn relatief lager dan voor elektriciteit. Daarom is er geen uitzondering voor het afsluiten van water in de winterperiode.

  • Ik heb energie, gas en water nodig vanwege mijn medische situatie. Mag ik worden afgesloten?

    Heeft u een medische verklaring van een arts waarin staat dat uw energie of water om medische redenen niet kan worden afgesloten? Dan mag uw energieleverancier, netbeheerder of drinkwaterbedrijf niet zomaar afsluiten. Afsluiting heeft dan grote gevolgen voor uw gezondheid.

    Is uw water al afgesloten? Dan moet uw drinkwaterbedrijf u weer aansluiten. De meeste drinkwaterbedrijven hebben een ‘formulier medische verklaring’. De verklaring mag niet van uw behandelend arts zijn, maar van een onafhankelijke arts.

  • Ik ben (onterecht) afgesloten van water of energie. Hoe kan ik weer worden aangesloten?

    Water

    Als u een medische verklaring kan overleggen waarin een arts aangeeft dat u water nodig heeft i.v.m. uw medische situatie moet uw drinkwaterbedrijf uw water weer aansluiten. 
    Daarnaast kunnen er in de algemene voorwaarden van uw drinkwaterbedrijf meer redenen worden beschreven onder welke voorwaarden u opnieuw kan worden aangesloten. 
    Uw drinkwaterbedrijf mag voor de heraansluiting kosten in rekening brengen.

    Energie

    Uw energie kan worden aangesloten, als u zich heeft aangemeld bij een schuldhulpverleningsorganisatie of als de rekening wordt meegenomen in een lopend schuldhulpverleningstraject.

    Onterechte afsluiting?

    Bent u onterecht afgesloten voor energie en water? Volg dan de volgende stappen:

    • Neem eerst telefonisch contact op met uw energieleverancier of drinkwaterbedrijf. Geef aan dat u weer aangesloten kan worden. Geeft bijvoorbeeld aan dat u de rekening inmiddels heeft betaald.
    • Komt u er telefonisch niet uit? Dan kunt u nogmaals in een aangetekende brief om heraansluiting vragen. Geef hierin een redelijke termijn om uw energie of water weer aan te sluiten.
    • Bent u binnen deze termijn niet aangesloten? Dan kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommissie.