Klachtenregeling van het Juridisch Loket
Bent u niet tevreden over ons juridisch advies? Of vindt u dat u niet goed behandeld bent? Bespreek dan uw klacht met ons, of vul het klachtenformulier in op onze website. Hoe we uw klacht behandelen, leest u in deze klachtenregeling.
Wij helpen u graag
Het Juridisch Loket is er om u te helpen. Onze medewerkers zetten zich in om u het beste advies te geven. Toch kan er wel eens iets misgaan. Is er bij u iets niet goed gegaan? Laat ons weten wat uw klacht is, dan zoeken we naar een oplossing. Hieronder leggen we uit hoe u uw klacht meldt en hoe het verder gaat.
Stap 1
Meld uw klacht persoonlijk
Bespreek uw klacht eerst persoonlijk met de medewerker over wie uw klacht gaat. Of met de leidinggevende van die medewerker. Dat kan in de vestiging waar het misging, of via het gratis telefoonnummer 0800-8020. We zoeken dan samen naar een goede oplossing. U mag ook meteen naar stap 2 gaan. Maar u mist dan een kans op een snelle oplossing van uw klacht.
Stap 2
Meld uw klacht via het klachtenformulier
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u online een klacht insturen. U kunt ook een klachtenformulier downloaden en opsturen naar:
Het Juridisch Loket
Postbus 487
3500 AL Utrecht
Niet voor alle klachten
Het klachtenformulier is alleen bedoeld voor klachten over het juridische advies dat u van ons kreeg. En over hoe u bent behandeld aan de telefoon of in de vestiging. Het formulier is niet voor klachten over de regels of het beleid van het Juridisch Loket.
Hoe het verder gaat
Uw klacht komt binnen bij onze klachtencoördinator. Dit is iemand die uw klacht namens ons bestuur behandelt. U krijgt binnen 1 week bericht over hoe het verder gaat.
De klachtencoördinator bespreekt uw klacht met de leidinggevende van de medewerker over wie u klaagt. De leidinggevende onderzoekt de klacht en zoekt naar een oplossing.
De leidinggevende neemt binnen 2 weken contact met u op. Bijvoorbeeld om extra informatie te krijgen, of om een oplossing met u te bespreken.
De leidinggevende maakt binnen 4 weken een schriftelijk advies voor ons bestuur.
Ons bestuur beslist daarna binnen 2 weken over uw klacht. U krijgt de beslissing via de post.
Stap 3
Meld uw klacht bij de externe klachtencommissie
Bent u het niet eens met de beslissing van het bestuur? Dan kunt u dit schriftelijk melden bij de klachtencoördinator:
Het Juridisch Loket
Klachtencoördinator
Postbus 487
3500 AL Utrecht
Uw klacht gaat dan naar de externe klachtencommissie. De leden van deze commissie werken niet bij het Juridisch Loket.
Hoe het verder gaat
De klachtencommissie nodigt u binnen 3 weken uit voor een bijeenkomst. U hoort minimaal 1 week van tevoren waar en wanneer de bijeenkomst is. Tijdens de bijeenkomst luistert de klachtencommissie naar u én naar de medewerker over wie u klaagt.
De klachtencommissie kan ook getuigen uitnodigen als dat nodig is.
De klachtencommissie maakt binnen 6 weken na de bijeenkomst een schriftelijk advies voor het bestuur van het Juridisch Loket.
Het bestuur beslist binnen 2 weken of ze het advies opvolgen. U krijgt schriftelijk bericht hierover. Als het bestuur beslist om niet te doen wat de commissie adviseert, moet het bestuur dit goed uitleggen.