Coronavirus en aankopen: geld terug? | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus zijn al onze vestigingen dicht. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Excuses voor het ongemak.

Wat zijn mijn rechten als ik mijn abonnement niet kan gebruiken door het coronavirus?

Heeft u een abonnement op bijvoorbeeld de sportschool, bibliotheek, sauna of het museum? En sluit deze plek als maatregel tegen het coronavirus? Dan heeft u recht op een vergoeding. Dit betekent dat u geld terugkrijgt. U krijgt alleen een vergoeding voor de tijd dat u het abonnement niet kunt gebruiken.

Het bedrijf mag u ook een ander aanbod doen. Als oplossing biedt het bedrijf bijvoorbeeld online lessen aan, een waardebon of gratis verlenging van uw abonnement. U bepaalt zelf of u dit redelijk vindt. U mag zo’n aanbod weigeren.

Wilt u het abonnement opzeggen? Of dat kan, hangt af van het soort abonnement en de algemene voorwaarden.

Waar heb ik recht op als een evenement niet doorgaat?

Veel evenementen gaan niet door om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Heeft u een ticket voor een concert, voetbalwedstrijd of ander evenement? Dan heeft u het recht om uw geld terug te krijgen.

De organisator mag het evenement ook verplaatsen naar een andere datum. U hoeft daarmee niet akkoord te gaan.

Wat kan ik doen als mijn les niet doorgaat door het coronavirus?

Kan uw cursus niet doorgaan? Valt bijvoorbeeld uw rijles, zwemles, dansles of taalles uit als maatregel tegen het coronavirus? Of gaan de lessen op uw sportschool niet door? Dan heeft u het recht om de cursus later in te halen.

Wilt u stoppen met de cursus? Kijk dan in de algemene voorwaarden of dat mag. Mogelijk moet u de hele cursus of een deel hiervan toch betalen. Ook als u niet komt.

Moet ik na 11 mei 2020 voor de kinderopvang betalen?

Sinds 11 mei 2020 is de kinderopvang weer open voor kinderen van 0 tot 4 jaar. De gastouderopvang gaat open voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De basisscholen en buitenschoolse opvang (bso) gaan tot 8 juni 2020 voor een deel open. Vanaf 8 juni 2020 gaan ze weer helemaal open.

U betaalt de rekening van de kinderopvang zoals altijd. Maar u krijgt uw geld tot 8 juni 2020 weer terug:

  • U krijgt uw eigen bijdrage tot 8 juni 2020 terug. De eigen bijdrage is het deel van de rekening dat u altijd zelf betaalt. Uw kinderdagverblijf betaalt dit aan u terug.
  • De kinderopvangtoeslag mag u houden.

Moet ik voor de kinderopvang betalen als mijn kind niet naar het kinderdagverblijf kan?

Het kinderdagverblijf was tot 11 mei 2020 alleen geopend voor kinderen van ouders met cruciale beroepen. Dit zijn beroepen die erg belangrijk of onmisbaar zijn tijdens de coronacrisis. Kon u toen geen gebruik maken van de kinderopvang? Dan moet u de rekening toch betalen. Maar u krijgt uw geld weer terug:

  • U krijgt uw eigen bijdrage terug over de periode waarin u geen gebruik kunt maken van de kinderopvang. De eigen bijdrage is het deel van de rekening dat u altijd zelf betaalt. Uw kinderdagverblijf betaalt dit aan u terug.
  • De kinderopvangtoeslag mag u houden.

Kan ik mijn kind naar de kinderopvang brengen omdat ik een cruciaal beroep heb?

Ja, dat mag als uw kind niet ziek is en geen klachten heeft zoals hoesten of koorts. Dat geldt ook als u geen contract heeft met de kinderopvang. Deze noodopvang is gratis. Maakt u normaal gesproken wel gebruik van de kinderopvang? Dan betaalt u de rekening van het kinderdagverblijf zoals altijd. Maar u krijgt uw geld weer terug:

  • U krijgt uw eigen bijdrage terug over de periode dat u geen gebruik kunt maken van de kinderopvang. De eigen bijdrage is het deel van de rekening dat u altijd zelf betaalt. Uw kinderdagverblijf betaalt dit aan u terug.
  • De kinderopvangtoeslag mag u houden.

Vanaf 8 juni 2020 is de noodopvang open in de avond, nacht en het weekend. Alleen ouders die in de zorg werken, mogen hier gebruik van maken.

Ik heb iemand ingehuurd. Kan ik de opdracht afzeggen?

Kan uw opdracht aan bijvoorbeeld een klusjesman, tuinman of oppas door het coronavirus niet doorgaan? Dan moet u mogelijk toch een vergoeding betalen voor het werk dat hij zou doen. Dit hangt af van het moment waarop u de opdracht afzegt. Kijk in de algemene voorwaarden wat uw rechten zijn bij annuleren. Annuleren betekent dat u de opdracht opzegt.

Wilt u de opdracht niet annuleren, maar uitstellen? Neem dan contact op met de persoon die u had ingehuurd. Maak samen goede afspraken. Lukt dat niet? Dan moet u mogelijk toch de opdracht annuleren.

Zegt u niet zelf af, maar zegt de persoon die u heeft ingehuurd de opdracht af? Dan hoeft u geen vergoeding te betalen.

Consuwijzer geeft informatie over uw rechten bij het annuleren van een opdracht.

Mijn klusjesman kan zijn werk niet afmaken. Wat zijn mijn rechten?

Moet ik betalen als ik mijn bruiloft moet afzeggen door het coronavirus?

Als u zelf uw bruiloft afzegt door het coronavirus dan moet u misschien toch een vergoeding betalen. Dat hangt af van de afspraken die u maakte en het moment waarop u afzegt.

Regelde u alles zelf en sloot u losse contracten? Bekijk dan per contract wat de afspraken zijn. Kijk in de algemene voorwaarden wat uw rechten zijn als u annuleert. Annuleren betekent dat u de opdracht opzegt.

Regelt een evenementenbureau of weddingplanner uw bruiloft? Dan heeft u meestal alles via dit bureau geregeld. In dit contract en de algemene voorwaarden ziet u wat uw rechten zijn bij annuleren.

Wilt u de opdracht niet annuleren, maar uitstellen? Neem dan contact op met de persoon die u had ingehuurd. Maak samen goede afspraken. Lukt dat niet? Dan moet u mogelijk toch de opdracht annuleren.

Heeft u een bruiloftverzekering? Vraag uw verzekering de annuleringskosten te betalen.

Zegt u zelf niet af, maar zegt de andere partij de opdracht af? Dan hoeft u geen vergoeding te betalen.

Wat kan ik doen als een bedrijf mijn bestelling niet kan leveren?

Ook tijdens de uitbraak van het coronavirus moet het bedrijf uw bestelling leveren binnen de afgesproken tijd. Doet het bedrijf dat niet? Dan kunt u mogelijk de overeenkomst ontbinden.

Kan het bedrijf uw bestelling niet leveren door het coronavirus? Dan is dat overmacht. U heeft dan wel het recht om uw geld terug te krijgen, maar u heeft geen recht op schadevergoeding.

Gaat het bedrijf failliet? Meldt u zich dan bij de curator. Deze persoon beslist wat met het geld en de spullen van het failliete bedrijf gebeurt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf. Zo krijgt u soms toch nog het product of een deel van uw geld terug.

Wat kan ik doen als ik door de coronacrisis mijn rekeningen of schulden niet kan betalen?

Krijgt u minder of geen loon door de coronacrisis? Dan kunt u uw rekeningen of schulden misschien niet meer betalen. Neem zo snel mogelijk contact op met de bedrijven waar u uw schuld heeft. Leg uit dat u niet kunt betalen. En vraag een betalingsregeling of uitstel van betaling. Veel partijen hebben begrip voor de situatie.

Heeft u CJIB-boetes die u nu niet kunt betalen? Vraag dan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) om een betalingsregeling. Als u veel schulden heeft, kunt u het CJIB ook vragen om de noodstopprocedure. U hoeft uw boetes dan tijdelijk niet te betalen. Wel moet u dan binnen 4 maanden schuldhulpverlening aanvragen bij uw gemeente.

Ik heb een vraag over reizen en vakanties

Kijk voor vragen over bijvoorbeeld het annuleren van boekingen en vakantieparken op Coronavirus en reizen: de meest gestelde vragen.

Meer informatie over het coronavirus


Alle actuele berichten

U ziet dit omdat u onze campagne of social cookies niet heeft geaccepteerd.

Als u onze video's of social media share wilt gebruiken, wijzigt u uw cookievoorkeuren.

Pas cookies aan
Terug naar boven Shape