Logo
Cookie Privacy

Wat als ik niet tevreden ben met een aankoop uit een EU-land?

Koopt u iets via internet of per telefoon uit een EU-land, Noorwegen of IJsland? Dan zijn uw rechten hetzelfde als in Nederland. Zo mag u uw aankoop binnen 14 dagen terugsturen.

Ga meteen naar

Voorwaarden webshop controleren

Voorwaarden webshop controleren

Voor alle webshops uit de Europese Unie, Noorwegen en IJsland gelden dezelfde Europese regels. Als u iets koopt, moet de verkoper u via een brief of e-mail laten weten dat uw bestelling geplaatst is. Bewaar dit bericht als bewijs van uw bestelling.

Weet u niet zeker in welk land de webshop zit? Zoek dit dan op in de 'algemene voorwaarden' van de webshop. U vindt deze voorwaarden meestal op de website van de webwinkel. Of vraag de verkoper om een kopie van de voorwaarden.

In de voorwaarden leest u ook hoe de verkoper omgaat met klachten of problemen. Of hoe u uw aankoop kunt annuleren.

14 dagen bedenktijd

Heeft u spijt van uw koop? Dan kunt u gebruikmaken van uw bedenktijd van 14 dagen. Nadat u de bestelling ontvangt, mag u deze binnen 14 dagen terugsturen of annuleren. U hoeft niet te vertellen waarom.

Let op

De bedenktijd van 14 dagen geldt niet voor alle online en telefonische aankopen. Zo gelden bijvoorbeeld andere regels voor vliegtickets en eten en drinken.

Probleem of klacht

Bent u niet tevreden of heeft u een klacht? Stuur dan een e-mail of brief met uw klacht naar de verkoper of webshop. Op de website van de verkoper moet een e-mailadres of adres staan. Bewaar zelf een kopie van uw klacht. Heeft u een antwoord van de verkoper? Overleg dan met elkaar over een oplossing.

Hulp van ECC

Lukt het niet om met de verkoper uit een ander EU-land een oplossing te vinden? Vraag dan het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Nederland om u te helpen. Zij kunnen met u en de verkoper in gesprek gaan en zo misschien uw klacht oplossen. Bij het ECC kunt u ook informatie en tips krijgen.

Klacht via geschillencommissie

Is er daarna nog steeds geen oplossing waar u tevreden mee bent? Dan kunt u uw probleem of klacht laten bekijken door een geschillencommissie. Dat is een organisatie die klachten behandelt. U moet wel naar een geschillencommissie in het land waar het bedrijf zit. Het beste regelt u dit via een ‘Online Dispute Resolution’ (ODR). Neem voor hulp contact op met het ODR-contactpunt in Nederland.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Kan ik een koop ongedaan maken?
Logo

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven