Rechten na aankoop via internet in EU-land | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Stap 1

Controleer waar de webshop is gevestigd

U kunt in de algemene voorwaarden controleren in welk land de webshop is gevestigd.

Als het een webshop is uit de Europese Unie, Noorwegen of IJsland heeft u onder andere de volgende rechten:

  • De ondernemer moet u een bevestiging van de overeenkomst toesturen, bijvoorbeeld per post of per email
  • U heeft een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. U kunt het product zonder reden terugsturen.
Stap 2

Dien uw klacht in bij de ondernemer

Bent u niet tevreden? Neem contact op met het bedrijf waar u het product heeft besteld. Volgens de Europese regels is de ondernemer verplicht om contactgegevens beschikbaar te stellen. Dien uw klacht schriftelijk in, bijvoorbeeld via e-mail.

U kunt met dit bedrijf overleggen om tot een goede oplossing te komen.

Stap 3

Vraag het Europees Consumenten Centrum (ECC) te bemiddelen

Komt u in overleg met het bedrijf niet tot een oplossing? Vraag het ECC in Nederland om u te helpen. Hier kunt u terecht voor informatie, tips en bemiddeling.

Stap 4

Leg uw klacht voor aan een geschillencommissie

U kunt de ondernemer vragen uw geschil voor te leggen aan een geschillencommissie in het land waar de ondernemer is gevestigd. Dit heet ‘Online Dispute Resolution’ of ODR. U kunt de klacht indienen in uw eigen taal.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Heb ik altijd 14 dagen bedenktijd?

    Nee. Er zijn een aantal uitzonderingen op de bedenktijd, zoals:

    • producten die speciaal voor u gemaakt zijn, bijvoorbeeld een fotoboek
    • producten die een beperkte houdbaarheidsdatum hebben, zoals voeding
    • producten waarbij het niet hygiënisch is om deze terug te sturen, zoals ondergoed
    • dvd’s, cd’s, videospellen of andere software, waarvan de verzegeling is verbroken
    • kranten, tijdschriften of magazines
    • digitale producten die u direct kunt gebruiken
    • financiële producten, zoals leningen
    • pakketreizen en andere vakantie gerelateerde bestellingen, waarbij een specifieke datum wordt afgesproken

    Heeft u vragen over uw bedenktijd? Neem contact op met een van onze juristen.

  • Wat zijn mijn rechten bij aankopen via internet of telefoon buiten de EU?

    Als u een product heeft gekocht bij een bedrijf buiten Europa, gelden de Europese regels niet. Voor landen zoals China, Amerika of Brazilië gelden de regels van dat land.

    U kunt altijd contact opnemen met de verkoper om te kijken of u het probleem samen kan oplossen.

    Lukt dat niet? Kijk dan of de verkoper is aangesloten bij een geschillencommissie. U moet uw klacht waarschijnlijk wel in de taal van dat land opsturen.

Terug naar boven Shape