Overslaan en naar de inhoud gaan
Ga meteen naar

Automatische incasso

Bij een automatische incasso schrijft een organisatie geld af van uw bankrekening. Dit mag alleen als u hiervoor toestemming geeft. Die toestemming heet een machtiging. U gaat bijvoorbeeld akkoord met het afschrijven van een bedrag voor een proefabonnement.

Onterechte automatische incasso

Haalt een bedrijf geld van uw rekening maar gaf u hiervoor geen machtiging? Of stopte u de machtiging? Dan is de automatische incasso onterecht. U kunt dan binnen 13 maanden uw bank vragen om het bedrag terug te boeken.

U kunt het bedrijf ook blokkeren. Het kan dan geen geld meer afschrijven van uw rekening. Vraag dit aan uw bank. Mogelijk kunt u dit ook zelf doen via internetbankieren.

Terechte automatische incasso

Klopt de automatische incasso? Maar wilt u het bedrag toch terug? Dan kunt u het geld binnen 8 weken terugboeken. Dit heet storneren. U krijgt het bedrag dan weer terug op uw bankrekening. Dit kan alleen bij automatische incasso’s.

Vraag uw bank om de automatische incasso te storneren. Of doe dit zelf via internetbankieren. Dit kan meestal via het overzicht van ‘incasso’s’ of ‘automatische incasso’s’.

Boek niet zomaar een betaling terug. Als u verplicht bent om te betalen, kunt u te maken krijgen met een incassobureau of deurwaarder. Laat daarom altijd weten waarom u het oneens bent met de rekening.

Automatische incasso stopzetten

Een doorlopende automatische incasso mag u altijd stopzetten. Het bedrijf mag dan niet meer regelmatig een bedrag van uw rekening afschrijven, bijvoorbeeld elke maand.

Een automatische incasso stopzetten doet u via uw bank.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Kan ik ook storneren als ik het verkeerde bedrag overmaak of het verkeerde rekeningnummer gebruik?

    Nee. Storneren kan alleen als iemand geld van uw rekening haalt via een:

    • automatische incasso
    • eenmalige incasso

    Onverschuldigde betaling

    Ging er iets fout toen u zelf geld overmaakte? Maakte u bijvoorbeeld het verkeerde bedrag over? Of vulde u de verkeerde rekening in? Dan deed u een ‘onverschuldigde betaling’.

    Geld terugvragen

    U moet de onverschuldigde betaling zelf terugvragen aan de ontvanger van het geld. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief onverschuldigde betaling terugvorderen.

    Krijgt u het geld niet terug? Vraag dan hulp aan een mediator. Of neem contact op met uw rechtsbijstandverzekeraar of een advocaat.

    Weet u niet wie de ontvanger is? Neem dan contact op met uw bank.

  • Wat kan ik doen als mijn bank niet wil storneren?

    Ga eerst in gesprek met uw bank. Vraag waarom de bank niet kan storneren.

    Komt u er niet uit? Dan kunt u een klacht doorgeven aan uw bank. In uw bankvoorwaarden staat hoe u dit kunt doen.

    Bent u niet tevreden met de oplossing van uw klacht? Dan kunt u een klacht doorgeven aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).

Terug naar boven Shape