Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Vandaag Tweede Pinksterdag zijn wij gesloten

Automatische incasso terugboeken

Vraag uw bank om de automatische incasso te storneren. U krijgt het bedrag dan weer terug op uw bankrekening. Dit kan alleen bij automatische incasso’s.

Gebruikt u internetbankieren? Zoek het bedrag dan op in het overzicht van (automatische) incasso’s. Mogelijk kunt u het zelf storneren.

Storneren moet meestal binnen een bepaalde tijd. Dit hangt af van de regels van uw bank. Deze regels vindt u in de algemene bankvoorwaarden. Of vraag dit aan uw bank.

Boek niet zomaar een betaling terug. Bent u verplicht om de rekening te betalen? Dan kan de ontvanger een incassobureau of deurwaarder inschakelen. Laat daarom altijd aan de ontvanger weten waarom u het oneens bent met de rekening.

Automatische incasso stopzetten

Heeft u toestemming gegeven voor een doorlopende automatische incasso? Dan mag een bedrijf regelmatig (bijvoorbeeld elke maand) een bedrag afschrijven van uw rekening. Deze opdracht kunt u ook stopzetten bij uw bank.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Ik heb een verkeerde overboeking gedaan, moet ik nu storneren?

    Nee. Storneren kan alleen bij een automatische of eenmalige incasso. Heeft u zelf het verkeerde bedrag overgeboekt? Of heeft u geld op een verkeerde rekening overgemaakt? Dan heet dit een ‘onverschuldigde betaling’. Dit moet u zelf regelen met de ontvanger van het geld. Weet u niet wie de ontvanger is? Neem dan contact op met uw bank.

    Hoe vraag ik het geld terug?

    U moet de onverschuldigde betaling terugvragen aan de ontvanger van het geld. U doet dit met een aangetekende brief (voorbeeldbrief onverschuldigde betaling terugvorderen). Lukt het niet om dit onderling te regelen? Dan kunt u het mogelijk regelen via een bemiddelaar (mediation) of een juridische procedure.

  • Wat kan ik doen als mijn bank niet wil storneren?

    Ga eerst in gesprek met uw bank. Vraag naar de reden waarom er niet gestorneerd kan worden. Komt u er niet uit? Dan kunt u een klacht indienen. In uw bankvoorwaarden staat hoe u dit kunt doen. U kunt uw klacht ook indienen bij het Klachteninstituut financiële dienstverlening (KiFiD), nadat u de klacht bij de bank zelf heeft ingediend.

Terug naar boven Shape