Problemen door drukte op Schiphol
Het is deze zomer erg druk op Schiphol. Daardoor ontstaan soms problemen. Staat u zo lang in de rij dat u uw vlucht mist? Of raakt uw koffer zoek? Dan kunt u om schadevergoeding vragen.
Problemen op vliegveld
Door de grote drukte op Schiphol hebben veel reizigers problemen. Zoals een gemiste vlucht of bagage die zoekraakt. Of u recht heeft op een vergoeding van uw schade, hangt af van uw probleem.
Vlucht gemist door lange rij
Uw vliegmaatschappij, reisorganisatie of Schiphol laat weten hoe lang van tevoren u op het vliegveld moet zijn. Bent u op tijd op het vliegveld, maar mist u toch uw vlucht, bijvoorbeeld door de lange rij? Dan kunt u contact opnemen met Schiphol om uw klacht te melden en schadevergoeding te vragen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt voor deze schadevergoeding niet terecht bij uw vliegmaatschappij of reisorganisatie.
Bewijzen
Het is niet makkelijk om uw schade vergoed te krijgen. Want u moet bewijzen dat:
- u op tijd op het vliegveld was
- het de schuld is van Schiphol dat u uw vlucht miste. Bijvoorbeeld door de lange rijen.
U kunt bewijzen dat u op tijd op Schiphol was met bijvoorbeeld:
- de reishistorie op uw OV-chipkaart
- uw parkeerkaart van de parkeerplaats op Schiphol
- kassabonnen van aankopen op Schiphol
- een foto van uzelf op Schiphol met een klok in beeld
- een foto van uzelf in de lange rij, op verschillende momenten
Als Schiphol zegt dat het overmacht is dat u uw vlucht miste, dan moet Schiphol dit bewijzen.
Vlucht vertraagd of geannuleerd
Is uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd? Of minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u recht op een vergoeding van uw vliegmaatschappij. Het maakt niet uit wat de oorzaak is van de vertraging. Alleen bij ‘buitengewone omstandigheden’, zoals zeer slecht weer, krijgt u geen vergoeding.
Gebruik onze voorbeeldbrief om vergoeding van uw schade te vragen aan uw vliegmaatschappij.
Koffer kwijt
Raakt uw bagage tijdens de reis kwijt, beschadigd of vertraagd? Dan heeft u meestal recht op vergoeding van uw schade. U kunt de vliegmaatschappij aansprakelijk stellen voor uw schade. Gebruik hiervoor een van de voorbeeldbrieven van het ECC.
Is uw koffer kwijt of beschadigd? Dan krijgt u maximaal € 1.250 vergoed. Is uw koffer vertraagd? Dan krijgt u alleen ‘noodzakelijke kosten’ vergoed. Zoals de kosten voor zwemkleding, zonnebrand en toiletartikelen.
Alle actuele berichten