Overslaan en naar de inhoud gaan

Tijdelijke regeling Schiphol

Op Schiphol staan dit jaar lange rijen voor de securitycheck. Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting.

Deze tijdelijke regeling is verlengd. U kunt nog tot 30 november 2022 een vergoeding aanvragen. Het gaat om vluchten tussen 12 augustus en 31 oktober 2022. Miste u buiten deze periode uw vlucht door de lange rijen? Neem dan contact op met Schiphol. Mogelijk heeft u alsnog recht op schadevergoeding.

Bewijzen

U krijgt alleen schadevergoeding als u kunt bewijzen dat u op tijd op het vliegveld was. En dat u lang in de rij stond. U bewijst dit bijvoorbeeld met:

  • de reishistorie op uw OV-chipkaart
  • uw parkeerkaart van de parkeerplaats op Schiphol
  • kassabonnen van aankopen op Schiphol
  • een foto van uzelf op Schiphol met een klok in beeld
  • een foto van uzelf in de lange rij, op verschillende momenten

Klacht indienen bij Schiphol

Vindt u dat u recht heeft op schadevergoeding, maar vergoedt Schiphol uw schade niet of niet helemaal? Dan kunt u een klacht indienen bij Schiphol. Als dit niet helpt, kunt u een proces starten bij de rechter.

Vlucht vertraagd of geannuleerd

Is uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd? Of minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u recht op een vergoeding van uw vliegmaatschappij. Het maakt niet uit wat de oorzaak is van de vertraging. Alleen bij ‘buitengewone omstandigheden’, zoals zeer slecht weer, krijgt u geen vergoeding.

Gebruik onze voorbeeldbrief om vergoeding van uw schade te vragen aan uw vliegmaatschappij.

Koffer kwijt

Raakt uw bagage tijdens de reis kwijt, beschadigd of vertraagd? Dan heeft u meestal recht op vergoeding van uw schade. U kunt de vliegmaatschappij aansprakelijk stellen voor uw schade. Gebruik hiervoor een van de voorbeeldbrieven van het ECC.

Is uw koffer kwijt of beschadigd? Dan krijgt u maximaal € 1.250 vergoed. Is uw koffer vertraagd? Dan krijgt u alleen ‘noodzakelijke kosten’ vergoed. Zoals de kosten voor zwemkleding, zonnebrand en toiletartikelen.


Alle actuele berichten

U ziet dit omdat u onze campagne of social cookies niet heeft geaccepteerd.

Als u onze video's of social media share wilt gebruiken, wijzigt u uw cookievoorkeuren.

Pas cookies aan
Terug naar boven Shape