Overslaan en naar de inhoud gaan

Problemen op vliegveld

Door de grote drukte op Schiphol hebben veel reizigers problemen. Zoals een gemiste vlucht of bagage die zoekraakt. Of u recht heeft op een vergoeding van uw schade, hangt af van uw probleem.

Vlucht gemist door lange rij

Uw vliegmaatschappij, reisorganisatie of Schiphol laat weten hoe lang van tevoren u op het vliegveld moet zijn. Bent u op tijd op het vliegveld, maar mist u toch uw vlucht, bijvoorbeeld door de lange rij? Dan kunt u contact opnemen met Schiphol om uw klacht te melden en schadevergoeding te vragen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt voor deze schadevergoeding niet terecht bij uw vliegmaatschappij of reisorganisatie.

Bewijzen

Het is niet makkelijk om uw schade vergoed te krijgen. Want u moet bewijzen dat:

  • u op tijd op het vliegveld was
  • het de schuld is van Schiphol dat u uw vlucht miste. Bijvoorbeeld door de lange rijen.

U kunt bewijzen dat u op tijd op Schiphol was met bijvoorbeeld:

  • de reishistorie op uw OV-chipkaart
  • uw parkeerkaart van de parkeerplaats op Schiphol
  • kassabonnen van aankopen op Schiphol
  • een foto van uzelf op Schiphol met een klok in beeld
  • een foto van uzelf in de lange rij, op verschillende momenten

Als Schiphol zegt dat het overmacht is dat u uw vlucht miste, dan moet Schiphol dit bewijzen.

Vlucht vertraagd of geannuleerd

Is uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd? Of minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u recht op een vergoeding van uw vliegmaatschappij. Het maakt niet uit wat de oorzaak is van de vertraging. Alleen bij ‘buitengewone omstandigheden’, zoals zeer slecht weer, krijgt u geen vergoeding.

Gebruik onze voorbeeldbrief om vergoeding van uw schade te vragen aan uw vliegmaatschappij.

Koffer kwijt

Raakt uw bagage tijdens de reis kwijt, beschadigd of vertraagd? Dan heeft u meestal recht op vergoeding van uw schade. U kunt de vliegmaatschappij aansprakelijk stellen voor uw schade. Gebruik hiervoor een van de voorbeeldbrieven van het ECC.

Is uw koffer kwijt of beschadigd? Dan krijgt u maximaal € 1.250 vergoed. Is uw koffer vertraagd? Dan krijgt u alleen ‘noodzakelijke kosten’ vergoed. Zoals de kosten voor zwemkleding, zonnebrand en toiletartikelen.


Alle actuele berichten

U ziet dit omdat u onze campagne of social cookies niet heeft geaccepteerd.

Als u onze video's of social media share wilt gebruiken, wijzigt u uw cookievoorkeuren.

Pas cookies aan
Terug naar boven Shape