Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus werken wij anders. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Onze jurist kan besluiten een afspraak met u te maken.

Mijn vlucht heeft vertraging

Meer dan 3 uur vertraging

Komt uw Europese vlucht meer dan 3 uur later aan dan verwacht? Dan heeft u recht op een vergoeding. Hoe hoog uw vergoeding van de vliegmaatschappij is, verschilt per vlucht:

  • tot 1.500 kilometer: € 250
  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
  • meer dan 3.500 kilometer: € 600. Uitzondering: als uw vlucht van meer dan 3.500 kilometer een vertraging van 3 tot 4 uren heeft, krijgt u € 300.

U krijgt meestal geen vergoeding bij vertraging door buitengewone omstandigheden. Dat zijn situaties waar de vliegmaatschappij niets aan kan doen, zoals stakingen of erg slecht weer.

Meer dan 5 uur vertraging

Heeft uw Europese vlucht meer dan 5 uur vertraging? Dan heeft u recht op een hogere vergoeding. U mag kiezen:

  • U krijgt het geld van uw vliegticket terug. De vliegtuigmaatschappij moet dit binnen 7 dagen terugbetalen.
  • U krijgt een vervangende vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet u dan eenzelfde soort vlucht geven als die u boekte. Krijgt u een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan mag de vliegmaatschappij daarvoor geen extra kosten rekenen. Voor een stoel in een lagere klasse moet u het verschil in prijs terugkrijgen.

Extra kosten

Bij vertragingen van meer dan 2 uur moet de vliegmaatschappij ook zorgen voor:

  • eten en drinken
  • een hotel als de vlucht de volgende dag gaat, of later
  • vervoer tussen de luchthaven en het hotel
  • een vergoeding voor 2 telefoongesprekken of 2 e-mails

Het kan zijn dat u de kosten eerst zelf betaalt en later terug kan vragen. U heeft dan de bonnen nodig als bewijs.

Mijn vluchttijden zijn veranderd

Veel luchtvaartmaatschappijen zetten in hun voorwaarden dat zij uw vluchttijden mogen veranderen. U kunt dus bericht krijgen dat uw Europese vlucht eerder of later zal vertrekken. Soms heeft u dan recht op een vergoeding.

Eerdere vluchttijd

Is uw vlucht alleen vervroegd en niet geannuleerd? Dan heeft u geen recht op een vergoeding volgens de Europese regels voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Gaat het om een groot verschil in tijd? Neem dan contact op met een van onze juristen. Misschien kunt u annuleren en uw geld terugvragen.

Latere vluchttijd

Vliegt u later weg en komt u daardoor later aan? Dan geldt dat soms als vertraging en heeft u mogelijk recht op vergoeding.

Nieuwe vlucht

Is uw vlucht geannuleerd en krijgt u een vervangende vlucht met andere vluchttijden? Dan heeft u recht op vergoeding in deze situaties:

  • Uw vluchttijd verandert tussen 7 en 14 dagen vóór vertrek. En hierdoor vertrekt u meer dan 2 uur eerder of u komt meer dan 4 uur later aan.
  • Uw vluchttijd verandert minder dan 7 dagen vóór vertrek. En hierdoor vertrekt u meer dan 1 uur eerder of u komt meer dan 2 uur later aan.

Hoogte vergoeding

Hoe hoog uw vergoeding is, verschilt per vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250
  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
  • meer dan 3.500 kilometer: € 600

U krijgt meestal geen vergoeding als uw vluchttijd verandert door buitengewone omstandigheden. Dat zijn situaties waar de vliegmaatschappij niets aan kan doen, zoals stakingen of erg slecht weer.

Mijn vlucht is geannuleerd

Wordt uw Europese vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd? Dan kunt u kiezen voor een vervangende vlucht of uw geld terug.

Kiest u een vervangende vlucht? Dan moet de luchtvaartmaatschappij u eenzelfde soort vlucht geven als die u boekte. Krijgt u een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan mag de vliegmaatschappij daar geen extra kosten voor rekenen. Voor een stoel in een lagere klasse moet u het verschil in prijs terugkrijgen.

Kiest u voor geld terug? Dan moet de vliegtuigmaatschappij het bedrag binnen 7 dagen terugbetalen.

Hoogte vergoeding

Daarnaast heeft u recht op een vergoeding. Hoeveel geld u krijgt van de vliegmaatschappij, verschilt per vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250
  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
  • meer dan 3.500 kilometer: € 600

U krijgt meestal geen vergoeding bij annulering door buitengewone omstandigheden. Dat zijn situaties waar de vliegmaatschappij niets aan kan doen, zoals stakingen of erg slecht weer.

Mijn vlucht is overboekt

Bij overboeking verkocht de vliegtuigmaatschappij te veel vliegtickets. Hierdoor kunt u niet met de vlucht mee, ook al heeft u wel betaald. Soms krijgt u een andere stoel aangeboden, omdat iemand vrijwillig zijn plek afstaat. Of omdat er nog plaats is in de businessclass.

Kunt u niet mee met de Europese vlucht door overboeking? Dan mag u meestal kiezen:

  • U krijgt het geld van uw vliegticket terug. De vliegtuigmaatschappij moet het bedrag binnen 7 dagen aan u terugbetalen.
  • U krijgt een vervangende vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet u eenzelfde soort vlucht aanbieden als die u boekte. Krijgt u een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan mag de vliegmaatschappij daar geen extra kosten voor rekenen. Voor een lagere klasse moet u het verschil in prijs terugkrijgen.

Hoogte vergoeding

Bij een overboekte vlucht heeft u ook recht op een vergoeding. Hoeveel geld u krijgt van de vliegmaatschappij, verschilt per vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250
  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
  • meer dan 3.500 kilometer: € 600

De vliegmaatschappij biedt u soms een andere vergoeding aan dan geld, zoals een voucher (tegoedbon). Accepteert u dit aanbod? Dan verliest u het recht op  een financiële vergoeding.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe claim ik mijn geld terug bij vertraging, overboeking of annulering van mijn Europese vlucht?

    Stap 1 Verzamel bewijs

    Vraag of de vliegmaatschappij op papier wil zetten dat er problemen waren met uw vlucht. Deze ‘verklaring’ kunt u gebruiken als bewijs.

    Moest u door de problemen extra kosten maken? Bijvoorbeeld voor eten en drinken of een overnachting? Bewaar alle bonnen. Deze kunt u later als bewijs toevoegen aan uw ‘claim’. In een claim schrijft u waarom de vliegmaatschappij verantwoordelijk is voor uw schade. Hierin vraagt u ook om een schadevergoeding.

    Stap 2 Stuur uw claim naar de vliegmaatschappij

    Heeft u recht op een vergoeding? Of wilt u het geld van uw ticket terugvragen? Stuur dan een aangetekende brief naar de vliegmaatschappij. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief claim vlucht. Voeg bewijs toe aan deze brief. Zoals een verklaring van de vliegmaatschappij of bonnen van spullen die u moest kopen.

    Vaak kunt u het geld ook online terugvragen. Kijk hiervoor op de website van de vliegmaatschappij.

    Heeft u uw reis geboekt via een reisbureau? Neem daar dan contact mee op.

    Tegoedbon of voucher

    Krijgt u een bon aangeboden waarmee u een andere reis kan boeken bij hetzelfde reisbureau? Dat heet een voucher. U hoeft hier niet mee akkoord te gaan. U heeft recht op uw geld terug. Bent u al akkoord gegaan? Neem dan contact op met een van onze juristen voor advies.

    Stap 3 Controleer uw verzekering

    Reageert de vliegmaatschappij niet, of komt u er samen niet uit? Vraag uw reisverzekeraar om hulp.

    Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Neem dan contact met hen op.

    Stap 4 Ga naar de rechter

    In het laatste geval kunt u de rechter om een beslissing vragen. Onze juristen kunnen u doorsturen naar een advocaat.

    Heeft de vliegmaatschappij geen hoofdkantoor in Nederland? Dan kunt u misschien de Europese procedure voor geringe vorderingen (small claim-procedure) starten. Dat kan alleen als het gaat om minder dan € 5.000. Het Europees Consumenten Centrum kan u hierbij helpen.

  • Wat zijn ‘buitengewone omstandigheden’?

    Buitengewone omstandigheden zijn situaties waar de vliegmaatschappij niets aan kan doen. Dit heet ‘overmacht’. Niet alleen u, maar ook de vliegmaatschappij zelf heeft hier last van. Bijvoorbeeld wanneer hierdoor een vlucht niet kan doorgaan of is vertraagd. Voorbeelden van overmacht zijn:

    • zeer slecht weer
    • stakingen van andere personen op het vliegveld dan het eigen personeel van de vliegmaatschappij
    • natuurrampen, bijvoorbeeld een grote bosbrand
    • medische problemen bij een passagier, waardoor de piloot een noodlanding moet maken
    • terrorisme

    In deze gevallen heeft u geen recht op een vergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht.

    Recht op verzorging

    U kunt wel recht hebben op ‘verzorging’. Bijvoorbeeld: eten en drinken, een slaapplek of gratis telefoongesprekken. Of u hier recht op heeft hangt af van hoe lang de vertraging duurt en de vliegafstand.

Terug naar boven Shape