Overslaan en naar de inhoud gaan

Mijn vlucht heeft vertraging

Als uw vlucht vertraging heeft, kunt u recht hebben op:

  • een vergoeding
  • uw geld terug
  • een vervangende vlucht
  • eten, drinken en hotel

Wanneer krijgt u een vergoeding?

Als uw Europese vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft, krijgt u een vergoeding van de vliegmaatschappij. Hoe hoog uw vergoeding is, hangt af van de lengte van uw vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250
  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
  • meer dan 3.500 kilometer, buiten de EU: € 600

Een vliegmaatschappij kan u in plaats van een vergoeding ook een tegoedbon (‘voucher’) aanbieden. Bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht. U bent niet verplicht om de voucher aan te nemen. Doet u dit wel? Dan heeft u geen recht meer op de vergoeding.

Soms krijgt u minder of geen vergoeding

Biedt de vliegmaatschappij u een vervangende vlucht aan? En komt die vervangende vlucht minder dan 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan krijgt u soms de helft van de vergoeding. Neem voor meer informatie contact op met een van onze juristen.

U krijgt geen vergoeding bij vertraging door buitengewone omstandigheden zoals een staking of erg slecht weer.

Wanneer krijgt u uw geld terug of een vervangende vlucht?

Heeft uw Europese vlucht meer dan 5 uur vertraging, dan krijgt u niet alleen een vergoeding. U mag ook kiezen tussen:

  • het geld van uw vliegticket terug. De vliegmaatschappij moet u binnen 7 dagen terugbetalen. Of:
  • een vervangende vlucht. Krijgt u een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan hoeft u niet bij te betalen. Voor een stoel in een lagere klasse krijgt u het verschil in prijs terug.

Wanneer krijgt u eten, drinken en een hotelovernachting?

Bij vertraging van meer dan 2 uur moet de vliegmaatschappij zorgen voor:

  • eten en drinken
  • een hotel als de vlucht de volgende dag vertrekt, of later
  • vervoer tussen het vliegveld en het hotel
  • 2 gratis telefoongesprekken of e-mails

Soms betaalt u de kosten eerst zelf, en vraagt u het bedrag later terug. Bewaar alle bonnen daarom goed.

U krijgt geen vergoeding voor eten, drinken en een hotel als:

  • uw vlucht binnen de EU meer dan 1.500 kilometer is en u minder dan 3 uur vertraging heeft
  • uw vlucht buiten de EU tussen de 1.500 en 3.500 kilometer is en u minder dan 3 uur vertraging heeft
  • uw vlucht buiten de EU meer dan 3.500 kilometer is en u minder dan 4 uur vertraging heeft

Mijn vlucht is geannuleerd

Wordt uw Europese vlucht geannuleerd? Dan kunt u kiezen tussen een vervangende vlucht of uw geld terug.

Kiest u een vervangende vlucht? Dan hoeft u niet bij te betalen als u een stoel krijgt in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass. Krijgt u een stoel in een lagere klasse? Dan krijgt u het verschil in prijs terug.

Als u kiest u voor uw geld terug, moet de vliegmaatschappij het bedrag binnen 7 dagen terugbetalen.

U heeft meestal ook recht op een vergoeding

Als uw vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, heeft u meestal ook recht op een vergoeding. Hoe hoog uw vergoeding is, hangt af van de lengte van uw vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250
  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
  • meer dan 3.500 kilometer, buiten de EU: € 600

Een vliegmaatschappij kan u in plaats van een vergoeding ook een tegoedbon (‘voucher’) aanbieden. Bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht. U bent niet verplicht om de voucher aan te nemen. Doet u dit wel? Dan heeft u geen recht meer op de vergoeding.

Soms krijgt u minder of geen vergoeding

Biedt de vliegmaatschappij u een vervangende vlucht aan? En komt die vervangende vlucht minder dan 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan krijgt u soms de helft van de vergoeding. Neem voor meer informatie contact op met een van onze juristen.

U heeft geen recht op een vergoeding als 1 van deze 4 situaties voor u geldt:

1) Uw vlucht wordt 14 dagen voor vertrek geannuleerd, of eerder

2) Uw vlucht wordt 7 tot 14 dagen voor vertrek geannuleerd, én:

  • u krijgt een vervangende vlucht aangeboden, en
  • die vervangende vlucht vertrekt maximaal 2 uur eerder dan uw oorspronkelijke vlucht, en
  • die vervangende vlucht komt maximaal 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht

3) Uw vlucht wordt 0 tot 7 dagen voor vertrek geannuleerd, én:

  • u krijgt een vervangende vlucht aangeboden, en
  • uw vervangende vlucht vertrekt maximaal 1 uur eerder dan uw oorspronkelijke vlucht, en:
  • uw nieuwe vlucht komt maximaal 2 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht

4) Er zijn buitengewone omstandigheden

Uw vlucht wordt geannuleerd door buitengewone omstandigheden, zoals een staking of erg slecht weer.

U krijgt eten, drinken en een hotelovernachting

Bent u al op het vliegveld als u hoort dat uw vlucht is geannuleerd? Dan moet de vliegmaatschappij zorgen voor:

  • eten en drinken
  • een hotel als de vervangende vlucht de volgende dag gaat, of later
  • vervoer tussen het vliegveld en het hotel
  • 2 gratis telefoongesprekken of e-mails

Soms betaalt u de kosten eerst zelf, en vraagt u het bedrag later terug. Bewaar alle bonnen daarom goed.

Mijn vlucht is overboekt

Bij overboeking heeft de vliegmaatschappij meer vliegtickets verkocht dan er stoelen zijn. Hierdoor kan niet iedereen met de vlucht mee.

De vliegmaatschappij vraagt eerst of er mensen zijn die vrijwillig hun plek opgeven, en dus niet meegaan met de vlucht. Als niemand vrijwillig zijn plek opgeeft, dan wijst de vliegmaatschappij mensen aan. Deze mensen mogen niet mee met de vlucht.

Geeft u uw plek vrijwillig op?

Als u vrijwillig uw stoel opgeeft, mag u kiezen tussen:

  • het geld van uw vliegticket terug. De vliegmaatschappij moet het bedrag binnen 7 dagen aan u terugbetalen. Of:
  • een vervangende vlucht. U hoeft niet bij te betalen als u een stoel krijgt in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass. Krijgt u een stoel in een lagere klasse? Dan krijgt u het verschil in prijs terug.

Ook kunt u met de vliegmaatschappij afspreken dat u een vergoeding krijgt. Jullie spreken samen af hoe hoog die vergoeding is. En u kunt afspreken dat de vliegmaatschappij extra kosten voor u betaalt, bijvoorbeeld voor eten, drinken en een hotelovernachting.

Wijst de vliegmaatschappij u aan?

Als de vliegmaatschappij u aanwijst, mag u niet mee met de vlucht. U kunt dan kiezen tussen:

  • het geld van uw vliegticket terug. De vliegmaatschappij moet het bedrag binnen 7 dagen aan u terugbetalen. Of:
  • een vervangende vlucht. U hoeft niet bij te betalen als u een stoel krijgt in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass. Krijgt u een stoel in een lagere klasse? Dan krijgt u het verschil in prijs terug.

U krijgt ook een vergoeding

Hoe hoog uw vergoeding is, hangt af van de lengte van uw vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250
  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
  • meer dan 3.500 kilometer, buiten de EU: € 600

Een vliegmaatschappij kan u in plaats van een vergoeding ook een tegoedbon (‘voucher’) aanbieden. Bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht. U bent niet verplicht om de voucher aan te nemen. Doet u dit wel? Dan heeft u geen recht meer op de vergoeding.

Soms krijgt u de helft van de vergoeding

Biedt de vliegmaatschappij u een vervangende vlucht aan? En komt die vervangende vlucht minder dan 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan krijgt u soms de helft van de vergoeding. Neem voor meer informatie contact op met een van onze juristen.

U krijgt eten, drinken en een hotelovernachting

Als u niet mee mag met de vlucht, moet de vliegmaatschappij ook zorgen voor:

  • eten en drinken
  • een hotel als de vervangende vlucht de volgende dag gaat, of later
  • vervoer tussen het vliegveld en het hotel
  • 2 gratis telefoongesprekken of e-mails

Soms betaalt u deze kosten eerst zelf, en vraagt u het bedrag later terug. Bewaar alle bonnen daarom goed.

Als u wel mee mag met de vlucht

Wijst de vliegmaatschappij iemand anders aan, of geeft iemand zijn plek vrijwillig af? Dan kunt u mee met de vlucht. Soms krijgt u wel een andere stoel dan op uw ticket staat. Krijgt u een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan hoeft u niet bij te betalen. Voor een stoel in een lagere klasse krijgt u het verschil in prijs terug.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe krijg ik mijn geld terug bij vertraging, overboeking of annulering van mijn Europese vlucht?

    Bij vertraging, annulering of overboeking van uw Europese vlucht kunt u uw vliegmaatschappij vaak vragen om:

    • een vergoeding
    • het geld van uw vliegticket terug
    • kosten voor eten, drinken en hotel

    Om uw geld terug te krijgen, moet u een claim indienen bij de vliegmaatschappij. Dat doet u zo:

    Stap 1 Verzamel bewijs van de problemen met uw vlucht

    Bewaar alle berichten van de vliegmaatschappij over de vertraging, annulering of overboeking van uw vlucht. Heeft u geen bericht gekregen? Vraag de vliegmaatschappij dan om een schriftelijke verklaring van de problemen met uw vlucht. U kunt dit vragen op het vliegveld, of later per e-mail.

    Moest u door de problemen extra kosten maken? Bijvoorbeeld voor eten en drinken, of een overnachting? Bewaar dan alle bonnen goed.

    Stap 2 Neem contact op met uw reisbureau of reisverzekering

    Heeft u uw reis geboekt via een reisbureau? Of heeft u een reisverzekering? Vraag hen dan om hulp bij het indienen van uw claim.

    Heeft u uw reis zonder reisbureau en reisverzekering geboekt? Of kunnen zij niet helpen bij uw claim? Ga dan verder naar stap 3.

    Stap 3 Stuur uw claim naar de vliegmaatschappij

    Vaak kunt u online een claim indienen. Kijk hiervoor op de website van de vliegmaatschappij. Kunt u niet online uw geld terugvragen? Stuur dan onze voorbeeldbrief claim vlucht naar de vliegmaatschappij.

    Stuur het bewijs over de problemen van de vlucht en uw extra kosten mee. Zoals een verklaring van de vliegmaatschappij en bonnen.

    Heeft de vliegmaatschappij u een tegoedbon (‘voucher’) aangeboden, bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht op een andere dag? Dan heeft u misschien geen recht op een vergoeding. Neem contact op met een van onze juristen.

    Stap 4 Vraag hulp aan het Europees Consumenten Centrum

    Reageert de vliegmaatschappij niet, of komt u er samen niet uit? Dan kunt u het Europees Consumenten Centrum (ECC) om hulp vragen. Zij kunnen alleen helpen als het hoofdkantoor van de vliegmaatschappij buiten Nederland is. De hulp van het ECC is gratis.

    Stap 5 Ga naar de rechter

    Kan het ECC niet helpen, of weigert de vliegmaatschappij nog steeds te betalen? Dan kunt u naar de rechter. Vraag hiervoor hulp aan uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat.

  • Mag de vliegmaatschappij mijn vluchttijden veranderen?

    Meestal wel. Want de meeste vliegmaatschappijen zetten dit in hun algemene voorwaarden.

    Als uw vlucht later vertrekt dan gepland, dan geldt dit meestal als vertraging en heeft u recht op een vergoeding. Als uw vlucht eerder vertrekt, heeft u geen recht op een vergoeding.

    Vertrekt uw vlucht veel eerder en wilt u daarom annuleren? Dan kunt u soms uw geld terugvragen. Neem voor meer informatie contact op met een van onze juristen.

  • Wat zijn ‘buitengewone omstandigheden’?

    Bij buitengewone omstandigheden kan de vliegmaatschappij niets doen aan de vertraging of annulering van uw vlucht. Dit heet ‘overmacht’. Buitengewone omstandigheden zijn bijvoorbeeld:

    • zeer slecht weer
    • een staking op het vliegveld. Een staking van uw vliegmaatschappij is geen overmacht.
    • natuurrampen, bijvoorbeeld een grote bosbrand
    • medische problemen bij een passagier, waardoor de piloot een noodlanding moet maken
    • terrorisme
Terug naar boven Shape