Hoe krijg ik mijn geld terug bij vertraging, overboeking of annulering van mijn Europese vlucht?
Bij vertraging, annulering of overboeking van uw Europese vlucht kunt u uw vliegmaatschappij vaak vragen om:
- een vergoeding
- het geld van uw vliegticket terug
- kosten voor eten, drinken en hotel
Om uw geld terug te krijgen, moet u een claim indienen bij de vliegmaatschappij. Dat doet u zo:
Stap 1 Verzamel bewijs van de problemen met uw vlucht
Bewaar alle berichten van de vliegmaatschappij over de vertraging, annulering of overboeking van uw vlucht. Heeft u geen bericht gekregen? Vraag de vliegmaatschappij dan om een schriftelijke verklaring van de problemen met uw vlucht. U kunt dit vragen op het vliegveld, of later per e-mail.
Moest u door de problemen extra kosten maken? Bijvoorbeeld voor eten en drinken, of een overnachting? Bewaar dan alle bonnen goed.
Stap 2 Neem contact op met uw reisbureau of reisverzekering
Heeft u uw reis geboekt via een reisbureau? Of heeft u een reisverzekering? Vraag hen dan om hulp bij het indienen van uw claim.
Heeft u uw reis zonder reisbureau en reisverzekering geboekt? Of kunnen zij niet helpen bij uw claim? Ga dan verder naar stap 3.
Stap 3 Stuur uw claim naar de vliegmaatschappij
Vaak kunt u online een claim indienen. Kijk hiervoor op de website van de vliegmaatschappij. Kunt u niet online uw geld terugvragen? Stuur dan onze voorbeeldbrief claim vlucht naar de vliegmaatschappij.
Stuur het bewijs over de problemen van de vlucht en uw extra kosten mee. Zoals een verklaring van de vliegmaatschappij en bonnen.
Heeft de vliegmaatschappij u een tegoedbon (‘voucher’) aangeboden, bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht op een andere dag? Dan heeft u misschien geen recht op een vergoeding. Neem contact op met een van onze juristen.
Stap 4 Vraag hulp aan het Europees Consumenten Centrum
Reageert de vliegmaatschappij niet, of komt u er samen niet uit? Dan kunt u het Europees Consumenten Centrum (ECC) om hulp vragen. Zij kunnen alleen helpen als het hoofdkantoor van de vliegmaatschappij buiten Nederland is. De hulp van het ECC is gratis.
Stap 5 Ga naar de rechter
Kan het ECC niet helpen, of weigert de vliegmaatschappij nog steeds te betalen? Dan kunt u naar de rechter. Vraag hiervoor hulp aan uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat.