Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Heb ik recht op geld terug bij vertraging van een Europese vlucht?

Vliegt u vanuit een EU-land? Of vliegt u naar een EU-land met een Europese vliegmaatschappij? Dan gelden de Europese regels voor de rechten van vliegtuigpassagiers. Als uw vlucht wordt geannuleerd of vertraging heeft, heeft u vaak recht op een vergoeding.

Kies uw situatie:

Mijn vlucht heeft vertraging
Mijn vlucht is geannuleerd
Mijn vlucht is overboekt

Mijn vlucht heeft vertraging

Als uw vlucht vertraging heeft, kunt u recht hebben op:

  • een vergoeding

  • uw geld terug

  • een vervangende vlucht

  • eten, drinken en hotel

Wanneer krijgt u een vergoeding?

Als uw Europese vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft, krijgt u een vergoeding van de vliegmaatschappij. Hoe hoog uw vergoeding is, hangt af van de lengte van uw vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250

  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400

  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400

  • meer dan 3.500 kilometer, buiten de EU: € 600

Let op

Een vliegmaatschappij kan u in plaats van een vergoeding ook een tegoedbon (‘voucher’) aanbieden. Bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht. U bent niet verplicht om de voucher aan te nemen. Doet u dit wel? Dan heeft u geen recht meer op de vergoeding.

Soms krijgt u minder of geen vergoeding

Biedt de vliegmaatschappij u een vervangende vlucht aan? En komt die vervangende vlucht minder dan 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan krijgt u soms de helft van de vergoeding. Neem voor meer informatie contact op met een van onze juristen.

U krijgt geen vergoeding bij vertraging door buitengewone omstandigheden zoals een staking of erg slecht weer.

Wanneer krijgt u uw geld terug of een vervangende vlucht?

Heeft uw Europese vlucht meer dan 5 uur vertraging, dan krijgt u niet alleen een vergoeding. U mag ook kiezen tussen:

  • het geld van uw vliegticket terug. De vliegmaatschappij moet u binnen 7 dagen terugbetalen. Of:

  • een vervangende vlucht. Krijgt u een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan hoeft u niet bij te betalen. Voor een stoel in een lagere klasse krijgt u het verschil in prijs terug.

Wanneer krijgt u eten, drinken en een hotelovernachting?

Bij vertraging van meer dan 2 uur moet de vliegmaatschappij zorgen voor:

  • eten en drinken

  • een hotel als de vlucht de volgende dag vertrekt, of later

  • vervoer tussen het vliegveld en het hotel

  • 2 gratis telefoongesprekken of e-mails

Let op

Soms betaalt u de kosten eerst zelf, en vraagt u het bedrag later terug. Bewaar alle bonnen daarom goed.

U krijgt geen vergoeding voor eten, drinken en een hotel als:

  • uw vlucht binnen de EU meer dan 1.500 kilometer is en u minder dan 3 uur vertraging heeft

  • uw vlucht buiten de EU tussen de 1.500 en 3.500 kilometer is en u minder dan 3 uur vertraging heeft

  • uw vlucht buiten de EU meer dan 3.500 kilometer is en u minder dan 4 uur vertraging heeft

Bent u geholpen met deze informatie?

Mijn vlucht is geannuleerd

Wordt uw Europese vlucht geannuleerd? Dan kunt u kiezen tussen een vervangende vlucht of uw geld terug.

Kiest u een vervangende vlucht? Dan hoeft u niet bij te betalen als u een stoel krijgt in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass. Krijgt u een stoel in een lagere klasse? Dan krijgt u het verschil in prijs terug.

Als u kiest u voor uw geld terug, moet de vliegmaatschappij het bedrag binnen 7 dagen terugbetalen.

U heeft meestal recht op een vergoeding

Als uw vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, heeft u meestal ook recht op een vergoeding. Hoe hoog uw vergoeding is, hangt af van de lengte van uw vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250

  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400

  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400

  • meer dan 3.500 kilometer, buiten de EU: € 600

Let op

Een vliegmaatschappij kan u in plaats van een vergoeding ook een tegoedbon (‘voucher’) aanbieden. Bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht. U bent niet verplicht om de voucher aan te nemen. Doet u dit wel? Dan heeft u geen recht meer op de vergoeding.

Soms krijgt u minder of geen vergoeding

Biedt de vliegmaatschappij u een vervangende vlucht aan? En komt die vervangende vlucht minder dan 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan krijgt u soms de helft van de vergoeding. Neem voor meer informatie contact op met een van onze juristen.

U heeft geen recht op een vergoeding als 1 van deze 4 situaties voor u geldt:

1) Uw vlucht wordt 14 dagen voor vertrek geannuleerd, of eerder

2) Uw vlucht wordt 7 tot 14 dagen voor vertrek geannuleerd, én:

  • u krijgt een vervangende vlucht aangeboden, en

  • die vervangende vlucht vertrekt maximaal 2 uur eerder dan uw oorspronkelijke vlucht, en

  • die vervangende vlucht komt maximaal 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht

3) Uw vlucht wordt 0 tot 7 dagen voor vertrek geannuleerd, én:

  • u krijgt een vervangende vlucht aangeboden, en

  • uw vervangende vlucht vertrekt maximaal 1 uur eerder dan uw oorspronkelijke vlucht, en:

  • uw nieuwe vlucht komt maximaal 2 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht

4) Er zijn buitengewone omstandigheden

Uw vlucht wordt geannuleerd door buitengewone omstandigheden, zoals een staking of erg slecht weer.

U krijgt eten, drinken en een hotelovernachting

Bent u al op het vliegveld als u hoort dat uw vlucht is geannuleerd? Dan moet de vliegmaatschappij zorgen voor:

  • eten en drinken

  • een hotel als de vervangende vlucht de volgende dag gaat, of later

  • vervoer tussen het vliegveld en het hotel

  • 2 gratis telefoongesprekken of e-mails

Let op

Soms betaalt u de kosten eerst zelf, en vraagt u het bedrag later terug. Bewaar alle bonnen daarom goed.

Bent u geholpen met deze informatie?

Mijn vlucht is overboekt

Bij overboeking heeft de vliegmaatschappij meer vliegtickets verkocht dan er stoelen zijn. Hierdoor kan niet iedereen met de vlucht mee.

De vliegmaatschappij vraagt eerst of er mensen zijn die vrijwillig hun plek opgeven, en dus niet meegaan met de vlucht. Als niemand vrijwillig zijn plek opgeeft, dan wijst de vliegmaatschappij mensen aan. Deze mensen mogen niet mee met de vlucht.

Geeft u uw plek vrijwillig op?

Als u vrijwillig uw stoel opgeeft, mag u kiezen tussen:

  • het geld van uw vliegticket terug. De vliegmaatschappij moet het bedrag binnen 7 dagen aan u terugbetalen. Of:

  • een vervangende vlucht. U hoeft niet bij te betalen als u een stoel krijgt in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass. Krijgt u een stoel in een lagere klasse? Dan krijgt u het verschil in prijs terug.

Ook kunt u met de vliegmaatschappij afspreken dat u een vergoeding krijgt. Jullie spreken samen af hoe hoog die vergoeding is. En u kunt afspreken dat de vliegmaatschappij extra kosten voor u betaalt, bijvoorbeeld voor eten, drinken en een hotelovernachting.

Wijst de vliegmaatschappij u aan?

Als de vliegmaatschappij u aanwijst, mag u niet mee met de vlucht. U kunt dan kiezen tussen:

  • het geld van uw vliegticket terug. De vliegmaatschappij moet het bedrag binnen 7 dagen aan u terugbetalen. Of:

  • een vervangende vlucht. U hoeft niet bij te betalen als u een stoel krijgt in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass. Krijgt u een stoel in een lagere klasse? Dan krijgt u het verschil in prijs terug.

U krijgt ook een vergoeding

Hoe hoog uw vergoeding is, hangt af van de lengte van uw vlucht:

  • tot en met 1.500 kilometer: € 250

  • meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400

  • 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400

  • meer dan 3.500 kilometer, buiten de EU: € 600

Let op

Een vliegmaatschappij kan u in plaats van een vergoeding ook een tegoedbon (‘voucher’) aanbieden. Bijvoorbeeld voor een nieuwe vlucht. U bent niet verplicht om de voucher aan te nemen. Doet u dit wel? Dan heeft u geen recht meer op de vergoeding.

Soms krijgt u de helft van de vergoeding

Biedt de vliegmaatschappij u een vervangende vlucht aan? En komt die vervangende vlucht minder dan 4 uur later aan dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan krijgt u soms de helft van de vergoeding. Neem voor meer informatie contact op met een van onze juristen.

U krijgt eten, drinken en een hotelovernachting

Als u niet mee mag met de vlucht, moet de vliegmaatschappij ook zorgen voor:

  • eten en drinken

  • een hotel als de vervangende vlucht de volgende dag gaat, of later

  • vervoer tussen het vliegveld en het hotel

  • 2 gratis telefoongesprekken of e-mails

Let op

Soms betaalt u deze kosten eerst zelf, en vraagt u het bedrag later terug. Bewaar alle bonnen daarom goed.

Als u wel mee mag met de vlucht

Wijst de vliegmaatschappij iemand anders aan, of geeft iemand zijn plek vrijwillig af? Dan kunt u mee met de vlucht. Soms krijgt u wel een andere stoel dan op uw ticket staat. Krijgt u een stoel in een hogere klasse, bijvoorbeeld businessclass? Dan hoeft u niet bij te betalen. Voor een stoel in een lagere klasse krijgt u het verschil in prijs terug.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen

  • Wonen & Buren
  • Werk & Inkomen
  • Familie & Relatie
  • Politie & Justitie
  • Aankopen & Garantie
  • Schulden & Incasso

Hoe we werken

  • Hoe we werken
  • Doorverwijzing naar advocaat
  • Doorverwijzing naar mediation

Over ons

  • Vestigingen en openingstijden
  • Actueel
  • Organisatie
  • Werken bij
Logo Ministerie van Justitie en Veiligheid

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven