Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Vandaag zijn wij gesloten en telefonisch niet bereikbaar. Excuses voor het ongemak

Mijn vlucht heeft vertraging

Komt u meer dan 3 uur later aan op uw bestemming door vertraging van uw Europese vlucht? Dan heeft u recht op compensatie:

  • € 250 voor een vlucht tot en met 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht binnen de EU van meer dan 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht buiten de EU van 1.500 tot 3.500 km
  • € 600 voor een vlucht van meer dan 3.500 km

Let op: U heeft meestal geen recht op compensatie in buitengewone omstandigheden zoals stakingen, weersomstandigheden of veiligheidsproblemen. Controleer uw vlucht op buitengewone omstandigheden.

Meer dan 5 uur vertraging

Bij meer dan 5 uur vertraging kunt u de vlucht annuleren, of kiezen voor een vervangende vlucht.

  • Kiest u voor annulering? Dan heeft u recht op terugbetaling van het aankoopbedrag van uw ticket. De vliegtuigmaatschappij moet dit bedrag binnen 7 dagen aan u terugbetalen. U heeft ook recht op compensatie.
  • Kiest u voor een vervangende vlucht? Dan heeft u geen recht op terugbetaling van uw ticket. Wel heeft u recht op de compensatie. De luchtvaartmaatschappij moet de vervangende vlucht onder dezelfde voorwaarden uitvoeren: Krijgt u een stoel in een hogere klasse? Dan mag de vliegmaatschappij daar geen extra kosten voor rekenen. Zit u in een lagere klasse? Dan moet u het verschil in prijs terugkrijgen.

Extra kosten

Bij lange vertragingen moet de vliegmaatschappij ook zorgen voor:

  • eten en drinken, in redelijke verhouding tot de wachttijd
  • verblijf en overnachting in een hotel als u 1 of meer nachten moet wachten op de vlucht
  • verblijf en overnachting in een hotel als u langer moet blijven dan gepland
  • vervoer tussen de luchthaven en het hotel
  • het vergoeden van 2 telefoongesprekken, of het versturen van 2 e-mails, faxberichten, of telexberichten 

Mijn vluchttijden zijn gewijzigd

De luchtvaartmaatschappij kan uw vluchttijden veranderen als dit in de algemene voorwaarden staat. Soms heeft u dan recht op compensatie:

  • € 250 voor een vlucht tot en met 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht binnen de EU van meer dan 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht buiten de EU van 1.500 tot 3.500 km
  • € 600 voor een vlucht van meer dan 3.500 km

U heeft recht op compensatie als:

  • uw vluchttijd tussen 7 en 14 dagen voor vertrek wijzigt en u hierdoor meer dan 2 uur eerder vertrekt, of meer dan 4 uur later aankomt
  • uw vluchttijd minder dan 7 dagen voor vertrek wijzigt en u hierdoor meer dan 1 uur voor de oude vertrektijd vertrekt, of meer dan 2 uur later aankomt

Let op: U heeft meestal geen recht op compensatie in buitengewone omstandigheden zoals stakingen, weersomstandigheden of veiligheidsproblemen. Controleer uw vlucht op buitengewone omstandigheden.

Mijn vlucht is geannuleerd

Annuleert uw vliegmaatschappij de vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek? Dan moet de vliegtuigmaatschappij binnen 7 dagen het aankoopbedrag van uw ticket terugbetalen.

Compensatie

U heeft ook recht op compensatie:

  • € 250 voor een vlucht tot en met 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht binnen de EU van meer dan 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht buiten de EU van 1.500 tot 3.500 km
  • € 600 voor een vlucht van meer dan 3.500 km

Let op: U heeft meestal geen recht op compensatie in buitengewone omstandigheden zoals stakingen, weersomstandigheden of veiligheidsproblemen. Controleer uw vlucht op buitengewone omstandigheden.

Vervangende vlucht

Kiest u voor een vervangende vlucht? Dan heeft u geen recht op terugbetaling van uw ticket. Wel heeft u recht op de compensatie.

De luchtvaartmaatschappij moet de vervangende vlucht uitvoeren onder dezelfde voorwaarden: Krijgt u een stoel in een hogere klasse? Dan mag de vliegmaatschappij daar geen extra kosten voor rekenen. Zit u in een lagere klasse? Dan moet u het verschil in prijs terugkrijgen.

Mijn vlucht is overboekt

Bij overboeking heeft de vliegtuigmaatschappij te veel tickets verkocht. Hierdoor kunt u niet met de vlucht mee, ook al heeft u wel betaald. De vliegtuigmaatschappij moet dan binnen 7 dagen het aankoopbedrag van uw ticket terugbetalen.

Vergoeding

Bij overboeking heeft u ook recht op compensatie:

  • € 250 voor een vlucht tot en met 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht binnen de EU van meer dan 1.500 km
  • € 400 voor een vlucht buiten de EU van 1.500 tot 3.500 km
  • € 600 voor een vlucht van meer dan 3.500 km

LET OP: De vliegmaatschappij vraagt bij een overboekte vlucht eerst of iemand vrijwillig zijn stoel wil afstaan. Accepteert u dit aanbod? Dan vervalt het recht op een andere vergoeding. Let dus goed op of het aanbod wel hoog genoeg is. 

Vervangende vlucht

Kiest u voor een vervangende vlucht? Dan heeft u geen recht op terugbetaling van uw ticket. Wel heeft u recht op compensatie.

De luchtvaartmaatschappij moet de vervangende vlucht onder dezelfde voorwaarden uitvoeren: Krijgt u een stoel in een hogere klasse? Dan mag de vliegmaatschappij daar geen extra kosten voor rekenen. Zit u in een lagere klasse? Dan moet u het verschil in prijs terugkrijgen.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Hoe vraag ik geld terug bij vertraging, overboeking of annulering van mijn Europese vlucht?

    Stap 1 Stuur een klacht naar de vliegmaatschappij

    Heeft u recht op compensatie, terugbetaling van uw ticket of vergoeding van extra kosten? Stuur dan een aangetekende brief naar de vliegmaatschappij. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief claim vertraging vlucht als:

    - uw vlucht vanuit Nederland vertrekt, of
    - u van buiten de EU met een Europese vliegmaatschappij naar Nederland vliegt

    Stap 2 Stuur uw klacht naar de Inspectie Leefomgeving en Transport

    Reageert de vliegmaatschappij niet op uw klacht? Of komt u er samen niet uit? Stuur uw klacht dan naar de Inspectie Leefomgeving en Transport als:

    - uw vlucht vanuit Nederland vertrekt, of
    - u van buiten de EU met een Europese vliegmaatschappij naar Nederland vliegt.

    Gebruik voor uw klacht het klachtenformulier.

    Gaat het om een bedrag lager dan € 5000? Kies dan voor de Europese procedure voor geringe vorderingen (Small claim procedure). Deze procedure begint met het indienen van een formulier. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum.

     

  • Wat is een Europese vlucht?

    U heeft een Europese vlucht als:

    • uw vliegtuig vertrekt vanuit een EU-land
    • u naar een EU-land vliegt met een Europese vliegmaatschappij
Terug naar boven Shape