Hoe claim ik mijn geld terug bij vertraging, overboeking of annulering van mijn Europese vlucht?
Stap 1 Verzamel bewijs
Vraag of de vliegmaatschappij op papier wil zetten dat er problemen waren met uw vlucht. Deze ‘verklaring’ kunt u gebruiken als bewijs.
Moest u door de problemen extra kosten maken? Bijvoorbeeld voor eten en drinken of een overnachting? Bewaar alle bonnen. Deze kunt u later als bewijs toevoegen aan uw ‘claim’. In een claim schrijft u waarom de vliegmaatschappij verantwoordelijk is voor uw schade. Hierin vraagt u ook om een schadevergoeding.
Stap 2 Stuur uw claim naar de vliegmaatschappij
Heeft u recht op een vergoeding? Of wilt u het geld van uw ticket terugvragen? Stuur dan een aangetekende brief naar de vliegmaatschappij. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief claim vlucht. Voeg bewijs toe aan deze brief. Zoals een verklaring van de vliegmaatschappij of bonnen van spullen die u moest kopen.
Vaak kunt u het geld ook online terugvragen. Kijk hiervoor op de website van de vliegmaatschappij.
Heeft u uw reis geboekt via een reisbureau? Neem daar dan contact mee op.
Tegoedbon of voucher
Krijgt u een bon aangeboden waarmee u een andere reis kan boeken bij hetzelfde reisbureau? Dat heet een voucher. U hoeft hier niet mee akkoord te gaan. U heeft recht op uw geld terug. Bent u al akkoord gegaan? Neem dan contact op met een van onze juristen voor advies.
Stap 3 Controleer uw verzekering
Reageert de vliegmaatschappij niet, of komt u er samen niet uit? Vraag uw reisverzekeraar om hulp.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Neem dan contact met hen op.
Stap 4 Ga naar de rechter
In het laatste geval kunt u de rechter om een beslissing vragen. Onze juristen kunnen u doorsturen naar een advocaat.
Heeft de vliegmaatschappij geen hoofdkantoor in Nederland? Dan kunt u misschien de Europese procedure voor geringe vorderingen (small claim-procedure) starten. Dat kan alleen als het gaat om minder dan € 5.000. Het Europees Consumenten Centrum kan u hierbij helpen.