Voorbeeldbrief claim vlucht
Let op
Dit is een voorbeeldbrief van het Juridisch Loket. De tekst is een voorbeeld dat u kunt aanpassen aan uw situatie. U bent zelf verantwoordelijk voor de brief.

Voorbeeldbrief claim vlucht
Is uw Europese vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt? Met onze voorbeeldbrief claimt u het geld waar u recht op heeft.
Zo claimt u de vergoeding voor uw vlucht
Is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor problemen met uw Europese vlucht? Dan kunt u vragen om een vergoeding voor uw tijd, ticket of extra kosten.
- Controleer of de problemen ontstonden door buitengewone omstandigheden. Als dat zo is, heeft u geen recht op een vergoeding. U hoeft deze brief dan niet te sturen.
- Controleer hoeveel geld u terugkrijgt voor uw vlucht.
- Stuur de voorbeeldbrief naar de luchtvaartmaatschappij en vraag om uw vergoeding. Voeg een kopie toe van uw vliegticket en ander bewijs, zoals bonnen. Maakte u extra kosten, bijvoorbeeld voor eten, drinken of een hotel? Voeg dan een lijst toe met deze kosten.
- Krijgt u het geld niet terug of krijgt u geen reactie? Volg dan de Europese procedure voor geringe vorderingen. Gaat het om meer dan € 5.000? Neem contact op met een van onze juristen.
Belangrijk om te weten
Verstuur de brief per post of e-mail. Heeft u bewijs nodig dat de ander uw brief heeft ontvangen? Bijvoorbeeld omdat u naar de rechter, een geschillencommissie of de Huurcommissie wilt? Dan is het voldoende bewijs als de ander schriftelijk op uw brief of e-mail reageert.
Krijgt u geen reactie? Stuur dan de brief per aangetekende post.
Bewaar een kopie van de brief voor uzelf. Bewaar ook het verzendbewijs en het bewijs dat uw brief is ontvangen, geweigerd of niet opgehaald.