Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo vraagt u uw geld terug

Maakte u per ongeluk geld over naar een ander die daar geen recht op heeft? Dan deed u een onverschuldigde betaling. De ontvanger moet het geld aan u terugbetalen.

  • Stuur onze voorbeeldbrief aan de ontvanger van uw geld. Heeft u niet alle gegevens? Neem dan contact op met uw bank. 
  • Zet in de brief welk bedrag u betaalde en via welke bankrekening. Betaalde u met een betalingskenmerk? Noem deze dan ook in de brief. Zo kan de ontvanger de betaling makkelijk terugvinden.  
  • Leg duidelijk uit waarom de ontvanger geen recht heeft op het geld.
  • Vraag het geld binnen 14 dagen terug.
  • Krijgt u uw geld niet terug? Neem contact op met een van onze juristen.

Belangrijk om te weten

Verstuur de brief per post of e-mail. Heeft u bewijs nodig dat de ander uw brief heeft ontvangen? Bijvoorbeeld omdat u naar de rechter, een geschillencommissie of de Huurcommissie wilt? Dan is het voldoende bewijs als de ander schriftelijk op uw brief of e-mail reageert.

Krijgt u geen reactie? Stuur dan de brief per aangetekende post.

Bewaar een kopie van de brief voor uzelf. Bewaar ook het verzendbewijs en het bewijs dat uw brief is ontvangen, geweigerd of niet opgehaald.

Lees meer over dit onderwerp

Gratis
Hulp nodig bij uw brief? Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut* Maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur. U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
E-mail ons Uw e-mail wordt binnen 4 werkdagen beantwoord door een van onze juristen. Bezoek ons Kom langs tijdens het inloopspreekuur op een van onze locaties.
Terug naar boven Shape