Deze tekst in eenvoudige taal
Eerste hulp bij juridische vragen
Op onze website beantwoorden wij veelgestelde juridische vragen en verwijzen u naar voorbeeldbrieven die u kunt downloaden.
Gratis persoonlijk juridisch advies
Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunt u ons ook bellen of zonder afspraak langskomen in 1 van onze vestigingen.
Als u ons belt, maken wij een afspraak voor u bij een vestiging in de buurt. Of wij bellen u binnen 5 werkdagen terug met telefonisch advies. Dit hangt af van uw vraag. Belt u namens iemand anders? Zorg dan dat deze persoon daar toestemming voor kan geven tijdens het gesprek.
Inkomen en spaargeld
Wij vragen naar uw inkomen en spaargeld in 2021. Kijk hiervoor op uw belastingaangifte 2021. Of vraag het na bij de Belastingdienst. Uw inkomen en vermogen mogen niet hoger zijn dan:
|
Alleenstaand |
Gehuwd of samenwonend |
Eenoudergezin met minderjarig(e) kind(eren) |
Maximaal verzamelinkomen 2021 |
€ 30.000 |
€ 42.400 |
€ 42.400 |
Maximaal vermogen 2021 |
€ 31.340 |
€ 62.680 |
€ 31.340 |
Verwacht u dat uw inkomen en vermogen in 2023 lager zijn dan deze bedragen? Of krijgt u schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan kunt u ons bellen of langskomen voor persoonlijk juridisch advies.
Verdient u te veel of heeft u te veel spaargeld? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Misschien kunt u terecht bij uw rechtsbijstandverzekeraar of vakbond.
Spreekuur in de gevangenis
Ook als u in de gevangenis zit, kunnen wij u juridische informatie en advies geven. Het Juridisch Loket houdt een spreekuur in de meeste penitentiaire inrichtingen (PI’s). Een van onze juristen komt dan naar de PI toe. Of u krijgt advies per telefoon of brief. Wij vragen niet naar uw inkomen.
Zo maakt u vanuit de gevangenis een afspraak voor het spreekuur:
- Bel gratis 0800-8020. Uw casemanager of een PI-medewerker kan dit ook voor u doen. Of:
- Vul een ‘sprekersbriefje’ in
Het sprekersbriefje kunt u opsturen naar:
Het Juridisch Loket
Antwoordnummer 51275
3501 WB Utrecht
Of geef het sprekersbriefje aan uw casemanager of een PI-medewerker.
Als wij het sprekersbriefje hebben ontvangen, nemen we contact met u op. Het sprekersbriefje vindt u ook op uw afdeling, bij uw casemanager of bij het Re-integratiecentrum (RIC).
Advocaat of mediator
Als wij uw vraag niet kunnen beantwoorden, verwijzen wij u door. Bijvoorbeeld naar een advocaat, mediator of gemeente.
U heeft tijdelijk geen 'diagnosedocument' nodig.
Wie we niet helpen
Wij zijn er niet voor:
- bedrijven, stichtingen en verenigingen
- zakelijke verhuurders
- belangenbehartiging
- ondernemersvragen
- vragen over vermogen
- vragen over buitenlands recht
Huisregels
In onze huisregels (pdf) leest u wat u kunt verwachten van het Juridisch Loket. En wat wij verwachten van u.