Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze tekst in eenvoudige taal

Eerste hulp bij juridische vragen

Op onze website beantwoorden wij veelgestelde juridische vragen en verwijzen u naar voorbeeldbrieven die u kunt downloaden. 

Gratis persoonlijk juridisch advies

Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunt u ons ook bellen of zonder afspraak langskomen in 1 van onze vestigingen. 

Als u ons belt, maken wij een afspraak voor u bij een vestiging in de buurt. Of wij bellen u binnen 5 werkdagen terug met telefonisch advies. Dit hangt af van uw vraag. Belt u namens iemand anders? Zorg dan dat deze persoon daar toestemming voor kan geven tijdens het gesprek.

Inkomen en spaargeld

Wij vragen naar uw inkomen en spaargeld in 2021. Kijk hiervoor op uw belastingaangifte 2021. Of vraag het na bij de Belastingdienst. Uw inkomen en vermogen mogen niet hoger zijn dan:

  Alleenstaand Gehuwd of samenwonend Eenoudergezin met minderjarig(e) kind(eren)
Maximaal verzamelinkomen 2021 € 30.000 € 42.400 € 42.400
Maximaal vermogen
2021
€ 31.340 € 62.680 € 31.340

Verwacht u dat uw inkomen en vermogen in 2023 lager zijn dan deze bedragen? Of krijgt u schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan kunt u ons bellen of langskomen voor persoonlijk juridisch advies.

Verdient u te veel of heeft u te veel spaargeld? Dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Misschien kunt u terecht bij uw rechtsbijstandverzekeraar of vakbond. 

Spreekuur in de gevangenis

Ook als u in de gevangenis zit, kunnen wij u juridische informatie en advies geven. Het Juridisch Loket houdt een spreekuur in de meeste penitentiaire inrichtingen (PI’s). Een van onze juristen komt dan naar de PI toe. Of u krijgt advies per telefoon of brief. Wij vragen niet naar uw inkomen.

Zo maakt u vanuit de gevangenis een afspraak voor het spreekuur:

  • Bel gratis 0800-8020. Uw casemanager of een PI-medewerker kan dit ook voor u doen. Of:
  • Vul een ‘sprekersbriefje’ in

Het sprekersbriefje kunt u opsturen naar:

Het Juridisch Loket
Antwoordnummer 51275
3501 WB Utrecht

Of geef het sprekersbriefje aan uw casemanager of een PI-medewerker.

Als wij het sprekersbriefje hebben ontvangen, nemen we contact met u op. Het sprekersbriefje vindt u ook op uw afdeling, bij uw casemanager of bij het Re-integratiecentrum (RIC).

Advocaat of mediator

Als wij uw vraag niet kunnen beantwoorden, verwijzen wij u door. Bijvoorbeeld naar een advocaat, mediator of gemeente.

U heeft tijdelijk geen 'diagnosedocument' nodig.

Wie we niet helpen

Wij zijn er niet voor:

  • bedrijven, stichtingen en verenigingen
  • zakelijke verhuurders
  • belangenbehartiging
  • ondernemersvragen
  • vragen over vermogen
  • vragen over buitenlands recht

Huisregels

In onze huisregels (pdf) leest u wat u kunt verwachten van het Juridisch Loket. En wat wij verwachten van u.

Veelgestelde vragen
  • Waarom heeft het Juridisch Loket mijn persoonsgegevens nodig?

    Wij gebruiken uw gegevens alleen voor uw specifieke zaak. Zo kunnen wij u snel en goed van dienst zijn.

    Het Juridisch Loket gaat zorgvuldig om met uw privacy en houdt zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG), Telecommunicatiewet en overige privacywetgeving.

    Lees meer over het privacybeleid van het Juridisch Loket.

  • Kan ik het Juridisch Loket bellen vanuit het buitenland?

    Vanuit het buitenland kunt u ons bereiken op +31 30 239 2030. Voor dit nummer betaalt u uw normale belkosten. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur (Nederlandse tijd).

    U kunt ons alleen bellen voor juridische hulp als u een laag inkomen en weinig spaargeld heeft.

  • Wilt u meer weten over de toegankelijkheid van onze website?

    Heeft u een vraag, opmerking of klacht over de toegankelijkheid van www.juridischloket.nl? Neem dan contact op met de webredactie. U krijgt binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging. Binnen 3 weken krijgt u antwoord.

    Niet tevreden over de afhandeling van uw klacht over toegankelijkheid?

    Bent u niet tevreden over hoe uw vraag of klacht over toegankelijkheid is behandeld? Of krijgt u niet binnen 3 weken antwoord? Maak dan gebruik van het klachtenformulier.

  • Hoe kan ik mijn afspraak annuleren?

    Wilt u uw afspraak bij het Juridisch Loket annuleren? Vul dan het digitale annuleringsformulier in. Als u dit 24 uur van tevoren doet, dan kunnen wij iemand anders helpen.

    Wilt u een nieuwe afspraak maken? Bel dan gratis 0800-8020. 

    Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens.

Terug naar boven Shape