Overslaan en naar de inhoud gaan
Ga meteen naar
Stap 1

Meld het probleem op de luchthaven

Is uw bagage vertraagd, verloren of beschadigd geraakt? Meld dit dan meteen op het vliegveld. Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier.
Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Als uw bagage niet is aangekomen, geeft u door waar u deze later wilt terugkrijgen. Als uw bagage kapot is, geeft u aan wat de schade is. Geef het ingevulde formulier terug aan de servicebalie en vraag een kopie voor uzelf. Bewaar de kopie.

Stap 2

Vraag schadevergoeding aan de luchtvaartmaatschappij

Na uw melding op het vliegveld kunt u om een schadevergoeding vragen. Gebruik hiervoor een van de voorbeeldbrieven van het ECC (Europees Consumenten Centrum). Verstuur uw brief aangetekend, want dan heeft u bewijs dat u de brief verstuurde. U regelt dit bij PostNL. Bij sommige vliegmaatschappijen kunt u online schadevergoeding vragen. De vergoeding die u kunt krijgen, verschilt voor iedere situatie.

Bagage is vertraagd

Is uw bagage vertraagd en moet u daardoor spullen kopen zoals kleding, een tandenborstel of andere toiletartikelen? Dan kunt u de kosten hiervan vergoed krijgen. U moet dan wel de bonnen hebben van de aankopen.

Stuur de brief met uw aanvraag voor vergoeding naar uw luchtvaartmaatschappij. Stuur kopieën mee van de bonnen en het PIR-formulier. Zorg dat de luchtvaartmaatschappij uw vraag krijgt binnen 21 dagen nadat u uw koffers terug heeft.

Bagage is verloren

Heeft u na 21 dagen na aankomst uw bagage nog niet? Of laat uw luchtvaartmaatschappij weten dat uw koffers voorgoed kwijt zijn? Vraag dan een vergoeding aan voor de verloren bagage. De vergoeding is maximaal € 1.250.

Stuur de brief met uw vraag naar uw vliegtuigmaatschappij. Geef de waarde door van uw verloren bagage. Stuur een kopie mee van het PIR-formulier.

Bagage is beschadigd

Krijgt u uw koffers beschadigd terug? Vraag uw luchtvaartmaatschappij dan binnen 7 dagen om een schadevergoeding. De vergoeding is maximaal € 1.250.

Stuur de brief met uw vraag naar de luchtvaartmaatschappij. Geef de waarde door van uw beschadigde bagage. En stuur een kopie mee van het PIR-formulier en foto's van de schade.

Stap 3

Neem contact op met uw reisverzekeraar

Krijgt u niet alles vergoed van de vliegmaatschappij? Neem dan contact op met uw reisverzekering, als u deze heeft. Uw reisverzekering vergoedt misschien een deel van de schade. Uw vliegmaatschappij vergoedt schade aan bagage tot ongeveer € 1.250.

Stap 4

Vraag ECC om bemiddeling

Krijgt u geen vergoeding, of komt u er met uw Europese luchtvaartmaatschappij niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Dit kan u helpen om toch nog met de luchtvaartmaatschappij tot een oplossing te komen. Als ook dat niet lukt, geeft het ECC advies over stappen die u nog kunt nemen.

Stap 5

Stap naar de rechter

Krijgt u nog steeds niet de schadevergoeding waar u recht op heeft? Dan kunt u naar de rechter gaan. De rechter beslist dan of de vliegmaatschappij u toch moet betalen.

Als u vloog met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij of in Nederland landde, kunt u waarschijnlijk naar een Nederlandse rechter. Heeft u hier vragen over, neem dan contact op met een van onze juristen.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Wanneer krijg ik schade aan mijn bagage niet vergoed?

    Uw luchtvaartmaatschappij hoeft schade aan uw bagage niet altijd te vergoeden. U krijgt bijvoorbeeld geen vergoeding in deze situaties:

      • De schade is uw eigen schuld.
      • Uw bagage kon gemakkelijk beschadigd raken. Er zat bijvoorbeeld glas in uw koffer. En u heeft dit niet vooraf gemeld bij de vliegmaatschappij.
      • Het gaat om handbagage in plaats van ruimbagage. U heeft handbagage namelijk onder eigen toezicht. Verplaatste een medewerker uw handbagage en ontstond daardoor schade? Dan is de luchtvaartmaatschappij wel aansprakelijk.
  • Heb ik bij een pakketreis ook recht op vergoeding van verloren, beschadigde of vertraagde bagage?

    Ja. Het maakt niet uit of u alleen een vlucht boekte, een complete reis of pakketreis. U heeft recht op dezelfde vergoeding bij problemen met uw bagage. Alleen vraagt u de vergoeding dan aan uw reisaanbieder in plaats van aan de luchtvaartmaatschappij. De reisaanbieder is namelijk verantwoordelijk voor het uitvoeren van uw reis. Dus ook voor uw bagage.

  • Binnen welke termijn moet ik mijn vergoeding aanvragen?

    Bij aankomst op het vliegveld moet u bij de servicebalie het ‘PIR-formulier’ invullen. Hierin meldt u dat er iets mis is gegaan met uw bagage. Zijn uw koffers vertraagd of verloren geraakt? Dan moet u binnen 21 dagen nadat u ze terugkreeg om een vergoeding vragen. Bij beschadigde bagage heeft u hiervoor 7 dagen de tijd nadat u uw bagage kreeg. Vraag de vergoeding aan met een aangetekende brief. Soms kunt u de vergoeding ook online aanvragen.

Terug naar boven Shape