Hoe krijg ik een vergoeding als mijn bagage kwijt, beschadigd of vertraagd is?
Uw luchtvaartmaatschappij moet netjes omgaan met uw bagage. Raakt uw bagage vertraagd, verloren of beschadigd? Dan is de vliegtuigmaatschappij hiervoor verantwoordelijk. U heeft dan meestal recht op vergoeding van uw schade.
Ga meteen naar
Veelgestelde vragenMeld het probleem op de luchthaven
Is uw bagage vertraagd, verloren of beschadigd geraakt? Meld dit dan meteen op het vliegveld. Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier.
Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Als uw bagage niet is aangekomen, geeft u door waar u deze later wilt terugkrijgen. Als uw bagage kapot is, geeft u aan wat de schade is. Geef het ingevulde formulier terug aan de servicebalie en vraag een kopie voor uzelf. Bewaar de kopie.
Vraag schadevergoeding aan de luchtvaartmaatschappij
Na uw melding op het vliegveld kunt u om een schadevergoeding vragen. Gebruik hiervoor een van de voorbeeldbrieven van het ECC (Europees Consumenten Centrum). Verstuur uw brief aangetekend, want dan heeft u bewijs dat u de brief verstuurde. U regelt dit bij PostNL. Bij sommige vliegmaatschappijen kunt u online schadevergoeding vragen. De vergoeding die u kunt krijgen, verschilt voor iedere situatie.
Bagage is vertraagd
Is uw bagage vertraagd en moet u daardoor spullen kopen zoals kleding, een tandenborstel of andere toiletartikelen? Dan kunt u de kosten hiervan vergoed krijgen. U moet dan wel de bonnen hebben van de aankopen.
Stuur de brief met uw aanvraag voor vergoeding naar uw luchtvaartmaatschappij. Stuur kopieën mee van de bonnen en het PIR-formulier. Zorg dat de luchtvaartmaatschappij uw vraag krijgt binnen 21 dagen nadat u uw koffers terug heeft.
Bagage is verloren
Heeft u na 21 dagen na aankomst uw bagage nog niet? Of laat uw luchtvaartmaatschappij weten dat uw koffers voorgoed kwijt zijn? Vraag dan een vergoeding aan voor de verloren bagage. De vergoeding is maximaal € 1.250.
Stuur de brief met uw vraag naar uw vliegtuigmaatschappij. Geef de waarde door van uw verloren bagage. Stuur een kopie mee van het PIR-formulier.
Bagage is beschadigd
Krijgt u uw koffers beschadigd terug? Vraag uw luchtvaartmaatschappij dan binnen 7 dagen om een schadevergoeding. De vergoeding is maximaal € 1.250.
Stuur de brief met uw vraag naar de luchtvaartmaatschappij. Geef de waarde door van uw beschadigde bagage. En stuur een kopie mee van het PIR-formulier en foto's van de schade.
Neem contact op met uw reisverzekeraar
Krijgt u niet alles vergoed van de vliegmaatschappij? Neem dan contact op met uw reisverzekering, als u deze heeft. Uw reisverzekering vergoedt misschien een deel van de schade. Uw vliegmaatschappij vergoedt schade aan bagage tot ongeveer € 1.250.
Vraag ECC om bemiddeling
Krijgt u geen vergoeding, of komt u er met uw Europese luchtvaartmaatschappij niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Dit kan u helpen om toch nog met de luchtvaartmaatschappij tot een oplossing te komen. Als ook dat niet lukt, geeft het ECC advies over stappen die u nog kunt nemen.
Stap naar de rechter
Krijgt u nog steeds niet de schadevergoeding waar u recht op heeft? Dan kunt u naar de rechter gaan. De rechter beslist dan of de vliegmaatschappij u toch moet betalen.
Als u vloog met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij of in Nederland landde, kunt u waarschijnlijk naar een Nederlandse rechter. Heeft u hier vragen over, neem dan contact op met een van onze juristen.