Na uw melding op het vliegveld kunt u om een schadevergoeding vragen. Gebruik hiervoor een van de voorbeeldbrieven van het ECC (Europees Consumenten Centrum). Verstuur uw brief aangetekend, want dan heeft u bewijs dat u de brief verstuurde. U regelt dit bij PostNL. Bij sommige vliegmaatschappijen kunt u online schadevergoeding vragen. De vergoeding die u kunt krijgen, verschilt voor iedere situatie.
Bagage is vertraagd
Is uw bagage vertraagd en moet u daardoor spullen kopen zoals kleding, een tandenborstel of andere toiletartikelen? Dan kunt u de kosten hiervan vergoed krijgen. U moet dan wel de bonnen hebben van de aankopen.
Stuur de brief met uw aanvraag voor vergoeding naar uw luchtvaartmaatschappij. Stuur kopieën mee van de bonnen en het PIR-formulier. Zorg dat de luchtvaartmaatschappij uw vraag krijgt binnen 21 dagen nadat u uw koffers terug heeft.
Bagage is verloren
Heeft u na 21 dagen na aankomst uw bagage nog niet? Of laat uw luchtvaartmaatschappij weten dat uw koffers voorgoed kwijt zijn? Vraag dan een vergoeding aan voor de verloren bagage. De vergoeding is maximaal € 1.250.
Stuur de brief met uw vraag naar uw vliegtuigmaatschappij. Geef de waarde door van uw verloren bagage. Stuur een kopie mee van het PIR-formulier.
Bagage is beschadigd
Krijgt u uw koffers beschadigd terug? Vraag uw luchtvaartmaatschappij dan binnen 7 dagen om een schadevergoeding. De vergoeding is maximaal € 1.250.
Stuur de brief met uw vraag naar de luchtvaartmaatschappij. Geef de waarde door van uw beschadigde bagage. En stuur een kopie mee van het PIR-formulier en foto's van de schade.