Bagage kwijt, beschadigd of vertraagd? | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan
Stap 1

Maak een melding op de luchthaven

Is uw bagage vertraagd, verloren of beschadigd? Meld dit dan direct bij de bagage servicebalie van uw luchtvaartmaatschappij. U krijgt dan een PIR-formulier. Op dit formulier vult u in waar u de vertraagde bagage wilt ontvangen of waar uw bagage is beschadigd. Geef het ingevulde formulier af aan de vliegmaatschappij en vraag een kopie voor uzelf.

Stap 2

Claim schade bij luchtvaartmaatschappij

Uw luchtvaartmaatschappij is meestal verantwoordelijk voor schade aan uw koffers. Vraag daarom een schadevergoeding. Gebruik hiervoor een van de voorbeeldbrieven van het ECC (Europees Consumenten Centrum). U kunt bij sommige vliegmaatschappijen uw claim ook digitaal indienen. Bewaar de bevestiging.

Bagage is vertraagd

Bij vertraagde bagage heeft u recht op een vergoeding van de kosten voor aankoop van noodzakelijke spullen, zoals kleding en drogistartikelen. Schrijf een aangetekende brief naar uw luchtvaartmaatschappij en vraag om een vergoeding. Stuur kopieën van bonnen en het PIR-formulier mee.

Zorg dat de luchtvaartmaatschappij uw claim krijgt binnen 21 dagen na ontvangst van uw koffers. Als u te laat bent, krijgt u waarschijnlijk geen schadevergoeding.

Bagage is kwijt

Heeft u na 21 dagen uw bagage nog niet? Of geeft uw luchtvaartmaatschappij eerder toe dat uw koffers kwijt zijn? Dan heeft u recht op een schadevergoeding. De maximale schadevergoeding is ongeveer € 1250. Het bedrag dat u kunt claimen hangt af van de waarde van uw bagage.

Stuur een aangetekende brief naar uw vliegtuigmaatschappij en vraag om vergoeding van uw schade. Stuur een kopie van het PIR-formulier en bewijs van uw schade mee.

Bagage is beschadigd

Krijgt u uw koffers beschadigd terug? Vraag uw luchtvaartmaatschappij dan binnen 7 dagen om een schadevergoeding. Stuur een aangetekende brief met een kopie van het PIR-formulier en bewijs van uw schade. De maximale schadevergoeding is ongeveer € 1250. Het bedrag dat u kunt claimen hangt af van de waarde van uw koffer.

Stap 3

Neem contact op met uw reisverzekeraar

Heeft u een reisverzekering? Neem contact op met uw verzekeraar. Misschien dat zij meer vergoeden dan uw luchtvaartmaatschappij. Uw vliegmaatschappij vergoedt de schade namelijk maar tot ongeveer € 1250.

Stap 4

Vraag ECC om bemiddeling

Komt u er met uw Europese luchtvaartmaatschappij niet uit? Neem dan voor bemiddeling contact op met het Europees Consumenten Centrum.

Het ECC adviseert u ook over verdere stappen als bemiddeling niet lukt.

Stap 5

Schakel een advocaat in

Heeft u een probleem met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij of komt uw vlucht in Nederland aan? Dan kunt u het probleem waarschijnlijk bij een Nederlandse rechter voorleggen. Neem contact op met een van onze juristen.

Meer informatie over dit onderwerp
  • Moet schade aan mijn bagage altijd worden vergoed?

    Uw luchtvaartmaatschappij hoeft schade aan uw koffers niet altijd te vergoeden. Bijvoorbeeld als:

    • de schade uw eigen schuld is
    • de schade het gevolg is van eigenschappen van uw bagage. Er zat bijvoorbeeld glas of andere breekbare spullen in uw koffer en u heeft uw vervoerder hier niet op gewezen.
    • uw handbagage is beschadigd, tenzij de schade is veroorzaakt door uw luchtvaartmaatschappij.
  • Heb ik ook recht op vergoeding bij een pakketreis?

    Voor een pakketreis gelden dezelfde regels. U vraagt de vergoeding dan van uw reisaanbieder in plaats van de luchtvaartmaatschappij. De reisaanbieder is namelijk verantwoordelijk voor het uitvoeren van uw reis. Dus ook voor het vervoeren van uw bagage.

    U kunt voor de zekerheid ook zelf een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Terug naar boven Shape