Logo
Cookie Privacy

Wat moet ik doen als ik iets heb gekocht bij een bedrijf dat failliet is?

Heeft u een product besteld, een reis geboekt of een energiecontract afgesloten bij een bedrijf? En gaat het bedrijf failliet? Dan krijgt u soms uw geld terug. Dit hangt af van het soort bedrijf en wat u kocht.

Kies uw situatie:

Webshop is failliet
Reisorganisatie is failliet
Vliegtuigmaatschappij is failliet
Energieleverancier is failliet
Woonwinkel is failliet
Faillissement andere bedrijven

Webshop is failliet

Gaat de webshop failliet voordat u uw product krijgt? Dan moet u contact opnemen met de curator. De curator is iemand die beslist wat er gebeurt met het geld en de spullen van het failliete bedrijf. De rechter bepaalt wie dit is.

In het Centraal Insolventieregister ziet u of de webshop failliet is en wie de curator is.

Product betaald

Heeft u al betaald? Meld u dan als schuldeiser bij de curator via onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf. Soms kunt u het product toch nog ontvangen. Of u krijgt uw geld terug, of een deel hiervan. Het hangt ervan af hoeveel geld de failliete webshop nog heeft.

Betaalde u met een creditcard met aflevergarantie? Dan is de kans groot dat u uw geld terugkrijgt als u het product niet ontvangt. Neem hierover contact op met uw creditcardmaatschappij.

Nog niet betaald

Heeft u nog niet betaald? Betaal dan pas als u het product heeft. Vraag de curator wanneer u uw product krijgt.

Kan de webshop uw product niet meer leveren of wilt u uw bestelling niet meer? Dan kunt u de bestelling stoppen en hoeft u niets te betalen. U ‘ontbindt’ dan de overeenkomst. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf. 

Bent u geholpen met deze informatie?

Bekijk onze video

Bedrijf failliet? Hoe krijg ik mijn geld terug?

Reisorganisatie is failliet

Boekte u een reis bij een reisorganisatie en gaat deze organisatie failliet? Zoek dan uit of de reisorganisatie is aangesloten bij een garantiefonds. Zoek dit op in de algemene voorwaarden of vraag dit na bij het garantiefonds. Bekende garantiefondsen zijn:

Is de reisorganisatie aangesloten bij een garantiefonds? Dan regelt dit fonds dat uw reis toch doorgaat of dat u uw geld terugkrijgt.

Eigen regeling reisorganisatie

Soms heeft een reisorganisatie zelf een regeling bij een faillissement. Bekijk hiervoor de algemene voorwaarden, uw boeking of de website van de reisorganisatie.

Geen garantiefonds

Is de reisorganisatie niet aangesloten bij een garantiefonds? Neem dan contact op met de curator. De curator is iemand die beslist wat er gebeurt met het geld en de spullen van de failliete reisorganisatie. De rechter bepaalt wie dit is. In het Centraal Insolventieregister ziet u of de reisorganisatie failliet is en wie de curator is.

Vraag de curator eerst of de reis doorgaat. Soms neemt namelijk een andere reisorganisatie de reis over. Gaat de reis niet door? Meld u dan als schuldeiser bij de curator. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf.

Bent u geholpen met deze informatie?

Vliegtuigmaatschappij is failliet

Boekte u via een reisorganisatie een complete vakantie met vliegtickets en bijvoorbeeld overnachtingen of een huurauto? Dan heeft u een pakketreis. Gaat bij uw pakketreis de vliegtuigmaatschappij failliet? Dan moet de reisorganisatie u een andere vlucht aanbieden of uw geld terugbetalen. Neem hierover contact op met uw reisorganisatie.

Los vliegticket geboekt

Boekte u alleen een vliegticket en gaat de vliegtuigmaatschappij failliet? Neem dan contact op met de curator. De curator is iemand die beslist wat er met het geld en de spullen van de failliete vliegtuigmaatschappij gebeurt. De rechter bepaalt wie dit is. In het Centraal Insolventieregister ziet u of de vliegtuigmaatschappijfailliet is en wie de curator is.

Meld u als schuldeiser bij de curator via onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf. Soms krijgt u uw geld terug, of een deel hiervan. Het hangt ervan af hoeveel geld de failliete vliegtuigmaatschappij nog heeft.

Betaalde u met een creditcard? Dan bent u hier misschien voor verzekerd. Vraag dit na bij uw creditcard-maatschappij. 

Vliegticket-garantie

Boekte u een vliegticket-garantie bij uw vliegticket? Dan bent u verzekerd voor een faillissement van de vliegtuigmaatschappij. U krijgt via deze verzekering uw geld terug.

Bent u geholpen met deze informatie?

Energieleverancier is failliet

Gaat uw energieleverancier failliet? Dan komt u niet zonder gas of elektriciteit te zitten. In de wet staat dat u automatisch een nieuwe energie-leverancier krijgt.

Binnen 20 werkdagen moet er een oplossing komen. Soms neemt een nieuwe energieleverancier alle klanten over. En soms gaat het failliete energiebedrijf voor een deel door en maakt het een doorstart. In deze periode van maximaal 20 dagen kunt u zelf niet overstappen naar een ander energiebedrijf.

Nieuwe energieleverancier

Krijgt u een nieuwe energieleverancier? Dan mag u kiezen of u bij deze energieleverancier blijft, of dat u overstapt naar een ander energiebedrijf.

Blijft u bij de nieuwe energieleverancier? Dan kan deze het oude contract overnemen of u een nieuw aanbod doen.

Stapt u over naar een ander energiebedrijf? Dan geldt een opzegtermijn van maximaal 30 dagen. Dat betekent dat u nog maximaal 30 dagen bij de nieuwe energieleverancier blijft nadat u opzegt.

Geld tegoed energiebedrijf

Heeft u nog recht op geld van het failliete energiebedrijf? Neem dan contact op met de curator. De curator is de persoon die beslist wat met het geld en de spullen van het failliete energiebedrijf gebeurt. De rechter bepaalt wie dit is. In het Centraal Insolventieregister ziet u of het bedrijf failliet is en wie de curator is.

Meld u als schuldeiser bij de curator via onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf. Soms krijgt u het geld terug, of een deel hiervan. Het hangt ervan af van hoeveel geld het failliete energiebedrijf nog heeft.

Bent u geholpen met deze informatie?

Stuur een aangetekende brief

Voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf

Woonwinkel is failliet

Deed u een aanbetaling voor een meubel en gaat het bedrijf failliet? Bekijk eerst of de winkel CBW-erkend is. Als u voldoet aan de voorwaarden van CBW, kunt u hulp vragen aan Stichting Garantieregelingen CBW. 

Is de winkel niet CBW-erkend of heeft u geen recht op hulp van de Stichting Garantieregelingen CBW? Neem dan contact op met de curator. De curator is iemand die beslist wat met het geld en de spullen van de failliete woonwinkel gebeurt. De rechter bepaalt wie dit is. In het Centraal Insolventieregister ziet u of het bedrijf failliet is en wie de curator is.

Meld u als schuldeiser bij de curator via onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijfSoms krijgt u uw geld terug, of een deel hiervan. Het hangt ervan af hoeveel geld de failliete woonwinkel nog heeft.

Bent u geholpen met deze informatie?

Faillissement andere bedrijven

Kijk bij andere bedrijven eerst of er een garantiefonds is waar u om hulp kunt vragen. Meestal staat dit in de algemene voorwaarden van het bedrijf.

Is er geen garantiefonds? Neem dan contact op met de curator. De curator is iemand die beslist wat met het geld en de spullen van het failliete bedrijf gebeurt. De rechter bepaalt wie dit is. In het Centraal Insolventieregister ziet u of het bedrijf failliet is en wie de curator is. 

Meld u als schuldeiser bij de curator via onze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijfSoms krijgt u uw geld terug, of een deel hiervan. Het hangt ervan af hoeveel geld het failliete bedrijf nog heeft.

Bent u geholpen met deze informatie?

Meer informatie over dit onderwerp

Bent u geholpen met deze informatie?
Delen:

Ook interessant voor u

Wat zijn mijn rechten als mijn werkgever failliet gaat?
Logo

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen
Wonen & BurenWerk & InkomenFamilie & RelatiePolitie & JustitieAankopen & GarantieSchulden & Incasso

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Terug naar boven