Overslaan en naar de inhoud gaan

Dringende problemen

Wij zien geregeld mensen met problemen als (dreigend) ontslag, beëindiging van huurcontract, een (aanstaande) scheiding of verlies van verblijfsvergunning of woning. Deze mensen hebben persoonlijk advies nodig om te voorkomen dat hun problemen nog groter worden. Maar zoals het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand nu in elkaar zit, kunnen wij mensen met een middeninkomen (net boven de inkomensgrens voor rechtsbijstand) niet helpen.

Woning vol gebreken

Laatst kwam Joep bij ons. Hij heeft een huurwoning waar hij veel huur voor betaalt, maar de woning zit vol gebreken. Zoals slechte isolatie, schimmel en lekkage. En de energiekosten zijn enorm. Joep heeft de verhuurder al meerdere keren gevraagd om de gebreken op te lossen, maar er gebeurt niets. Verhuizen is geen optie, want een betaalbare woning in de omgeving is niet te vinden.

Wij hadden hem kunnen adviseren over zijn rechten als huurder en hem handvatten kunnen geven hoe dit aan te pakken. Maar omdat hij boven de inkomensgrens zit, moesten wij hem doorverwijzen naar een advocaat. Terwijl hij die, door zijn hoge huur en energiekosten, niet kan betalen. Moedeloos ging hij weg. Vol onbegrip dat de verhuurder op deze manier in gebreke kan blijven.

Brief aan de minister

Schrijnende voorbeelden zoals die van Joep zien wij veel. Wij vinden dat iedereen toegang tot recht moet kunnen hebben. Daarom stuurden wij een alarmerende brief aan de minister voor Rechtsbescherming.


Alle actuele berichten

U ziet dit omdat u onze campagne of social cookies niet heeft geaccepteerd.

Als u onze video's of social media share wilt gebruiken, wijzigt u uw cookievoorkeuren.

Pas cookies aan
Terug naar boven Shape