Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Door het coronavirus werken wij anders. Heeft u een juridische vraag? Bel of mail. Onze jurist kan besluiten een afspraak met u te maken.
Ga meteen naar

Minimaal 12 uur

Als een netwerkstoring 12 uur of langer duurt, heeft u recht op een vergoeding. U moet dan wel wonen in het gebied van de storing.

De storing kan ook aan uw apparaat liggen. Controleer daarom bij uw internetaanbieder of telecombedrijf of het om een netwerkstoring gaat. Kijk bijvoorbeeld op de website of bel met de klantenservice.

Vergoeding bij abonnement

Heeft u een abonnement op internet, telefoon en/of televisie? Dan krijgt u 1/30e deel van uw abonnementsgeld terug voor elke dag dat de storing duurt. Voor een storing korter dan 12 uur krijgt u geen vergoeding. Per storing van 12 uur of langer krijgt u minstens € 1.

Rekenvoorbeeld:
U heeft een abonnement van € 60 per maand. 1/30e deel is dus € 2.

  • Storing duurt 0 tot 12 uur: u heeft geen recht op een vergoeding.
  • Storing duurt 12 tot 24 uur: u heeft recht op € 2.
  • Storing duurt 24 uur of langer: u heeft recht op € 2 voor elke nieuwe dag met storing. Het maakt niet uit hoelang de storing van die dag duurt.

In uw contract of in de algemene voorwaarden kan staan dat u een hogere vergoeding krijgt.

Telefoon op afbetaling

Bestaat een deel van uw maandbedrag uit de afbetaling van uw mobiele telefoon? Dan tellen alleen de abonnementskosten mee bij het berekenen van de vergoeding.

Rekenvoorbeeld:

U betaalt in totaal € 40 per maand voor mobiel bellen. Hiervan betaalt u € 30 aan abonnementskosten en € 10 voor de afbetaling van uw mobiele telefoon. Voor de berekening van de vergoeding telt alleen de € 30 abonnementskosten mee.

Vergoeding bij prepaid

Maakt u gebruik van prepaid telefoon, internet of televisie? Dan heeft u recht op een vaste vergoeding, zelfs als u geen beltegoed heeft.

U heeft recht op € 0,50 voor elke dag dat de storing duurt. Voor een storing korter dan 12 uur, krijgt u geen vergoeding. Per storing van 12 uur of langer krijgt u altijd minstens € 1.

Omdat de aanbieder van uw prepaid dienst niet weet wie u bent, moet u zelf uw vergoeding aanvragen.

Uitbetaling vergoeding

Uw aanbieder kan uit zichzelf de vergoeding geven. Dit is niet verplicht. U kunt ook zelf om de vergoeding vragen:

  • Neem contact op met uw provider. Vaak staat op de website hoe u een vergoeding vraagt. Soms heet dit ‘compensatie aanvragen’.
  • U kunt ook een e-mail of (aangetekende) brief sturen.
  • Weigert de aanbieder om de vergoeding te betalen? Geef dan eerst een klacht door aan de aanbieder. Doe dit per e-mail of brief. Daarna kunt u een procedure starten bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dit kost € 50. Als u gelijk krijgt, krijgt u het klachtengeld terug.
Bel ons 0900 - 8020 Kosten € 0,10 per minuut.*
Bel maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.
U krijgt een van onze juristen aan de telefoon.
Bekijk alle contactmogelijkheden
Meer informatie over dit onderwerp
  • Mag de provider mij een andere vergoeding dan geld geven?

    Ja. Uw internetaanbieder of telecombedrijf kan bijvoorbeeld extra beltegoed of data aanbieden. Dit mag alleen als u hiervoor toestemming geeft. Dit spreekt u bijvoorbeeld af bij het sluiten van uw abonnement of bij het aanvragen van de vergoeding.

    Gaf u geen toestemming? Dan mag de provider u alleen een vergoeding geven in de vorm van geld.

  • Wat kan ik doen als mijn apparaten niet goed werken?

    Om te bellen, internetten of tv te kijken, heeft u een mobiele telefoon, televisie, modem, computer of tablet nodig. Gaat uw apparaat kapot? Dan kunt u uw abonnement tijdelijk niet gebruiken.

    Eigen apparaat

    Gaat het om uw eigen apparaat, zoals uw computer of televisie? Dan moet u zelf zorgen voor reparatie of vervanging. U betaalt zelf de kosten. U krijgt geen vergoeding van uw internetaanbieder of telecombedrijf als u hierdoor uw abonnement niet kunt gebruiken.

    Apparaat van de provider

    Zijn de apparaten van uw aanbieder, zoals een modem? Dan moet uw internetaanbieder of telecombedrijf zorgen voor reparatie of vervanging van het apparaat. Neem hierover contact op met de klantenservice

    In de algemene voorwaarden staat wie de kosten voor de reparatie moet betalen. Dit is uw provider, behalve als u:

    • het apparaat zelf stuk maakt
    • het apparaat zo slordig gebruikt dat u weet dat het daardoor kapot gaat

    Uw internetaanbieder of telecombedrijf moet wel bewijzen dat het apparaat door uw schuld stuk is.

    Aan het einde van uw contract moet u de apparaten naar uw provider terugsturen. Doet u dat niet? Dan moet u meestal een vergoeding betalen. Vraag dit na bij uw aanbieder voordat u oude apparaten weg doet.

Terug naar boven Shape