Minimaal 12 uur
Als een netwerkstoring 12 uur of langer duurt, heeft u recht op een vergoeding. U moet dan wel wonen in het gebied van de storing.
De storing kan ook aan uw apparaat liggen. Controleer daarom bij uw internetaanbieder of telecombedrijf of het om een netwerkstoring gaat. Kijk bijvoorbeeld op de website of bel met de klantenservice.
Vergoeding bij abonnement
Heeft u een abonnement op internet, telefoon en/of televisie? Dan krijgt u 1/30e deel van uw abonnementsgeld terug voor elke dag dat de storing duurt. Voor een storing korter dan 12 uur krijgt u geen vergoeding. Per storing van 12 uur of langer krijgt u minstens € 1.
Rekenvoorbeeld:
U heeft een abonnement van € 60 per maand. 1/30e deel is dus € 2.
- Storing duurt 0 tot 12 uur: u heeft geen recht op een vergoeding.
- Storing duurt 12 tot 24 uur: u heeft recht op € 2.
- Storing duurt 24 uur of langer: u heeft recht op € 2 voor elke nieuwe dag met storing. Het maakt niet uit hoelang de storing van die dag duurt.
In uw contract of in de algemene voorwaarden kan staan dat u een hogere vergoeding krijgt.
Telefoon op afbetaling
Bestaat een deel van uw maandbedrag uit de afbetaling van uw mobiele telefoon? Dan tellen alleen de abonnementskosten mee bij het berekenen van de vergoeding.
Rekenvoorbeeld:
U betaalt in totaal € 40 per maand voor mobiel bellen. Hiervan betaalt u € 30 aan abonnementskosten en € 10 voor de afbetaling van uw mobiele telefoon. Voor de berekening van de vergoeding telt alleen de € 30 abonnementskosten mee.
Vergoeding bij prepaid
Maakt u gebruik van prepaid telefoon, internet of televisie? Dan heeft u recht op een vaste vergoeding, zelfs als u geen beltegoed heeft.
U heeft recht op € 0,50 voor elke dag dat de storing duurt. Voor een storing korter dan 12 uur, krijgt u geen vergoeding. Per storing van 12 uur of langer krijgt u altijd minstens € 1.
Omdat de aanbieder van uw prepaid dienst niet weet wie u bent, moet u zelf uw vergoeding aanvragen.
Uitbetaling vergoeding
Uw aanbieder kan uit zichzelf de vergoeding geven. Dit is niet verplicht. U kunt ook zelf om de vergoeding vragen:
- Neem contact op met uw provider. Vaak staat op de website hoe u een vergoeding vraagt. Soms heet dit ‘compensatie aanvragen’.
- U kunt ook een e-mail of (aangetekende) brief sturen.
- Weigert de aanbieder om de vergoeding te betalen? Geef dan eerst een klacht door aan de aanbieder. Doe dit per e-mail of brief. Daarna kunt u een procedure starten bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dit kost € 50. Als u gelijk krijgt, krijgt u het klachtengeld terug.