Vergoeding storing telefoon tv of internet | Het Juridisch Loket Overslaan en naar de inhoud gaan

Vergoeding storing netwerk

Door technische problemen kan uw telefoon, televisie of internet tijdelijk niet werken. Soms is er een landelijke of plaatselijke storing aan het hele netwerk. Als deze netwerkstoring 12 uur of langer duurt, heeft u recht op een vergoeding. U moet dan wel wonen in het gebied van de storing.

Als u denkt dat er een storing is, controleer dan eerst de instellingen van uw apparaat. Zijn deze in orde? Neem dan contact op met uw provider om te controleren of het om een netwerkstoring gaat.

Hoogte vergoeding

De hoogte van uw vergoeding bij een netwerkstoring is afhankelijk van uw abonnement en de bijbehorende kosten. Kijk in uw contract of in de algemene voorwaarden of voor u een hogere vergoeding geldt.

De meeste mensen hebben een abonnement waarbij ze een vast maandbedrag betalen voor internet, telefoon en/of televisie. Uw vergoeding is afhankelijk van de hoogte van het maandbedrag.

Vergoeding berekenen

U krijgt 1/30e deel van uw abonnementsgeld voor iedere 24 uur (of een deel daarvan) dat de storing duurt. Voor een storing korter dan 12 uur krijgt u geen vergoeding. U krijgt per storing van 12 uur of langer minstens € 1.

Voorbeeld: U heeft een abonnement van € 45 per maand. 1/30e deel is dus € 1,50.

  • storing duurt 0 tot 12 uur: u heeft geen recht op een vergoeding
  • storing duurt 12 tot 24 uur: u heeft recht op € 1,50
  • storing duurt 24 uur of langer: u heeft recht op € 1,50 voor iedere 24 uur (of een deel daarvan) dat de storing duurt

Vergoeding abonnement mobiele telefoon

Kijk eerst welk deel van uw maandbedrag voor uw (telefoon)abonnement is en welk deel voor de afbetaling van uw mobiele telefoon. Alleen het deel voor uw abonnement telt mee voor de vergoeding.

Voorbeeld: U heeft een abonnement van € 60 per maand, waarvan u € 45 betaalt voor uw abonnementskosten en € 15 voor de afbetaling van uw mobiele telefoon. Voor de berekening van de vergoeding telt alleen de € 45 voor uw abonnementskosten mee. De hoogte van uw vergoeding berekent u verder hetzelfde. 

Vergoeding prepaid-contract

Als u een prepaid-contract heeft, bent u niet bereikbaar. Daarom heeft u recht op een vergoeding, zelfs als u geen beltegoed heeft.

Bij een prepaid-contract geldt een vaste vergoeding. U heeft per 24 uur (of een deel daarvan) recht op een vergoeding van € 0,50. Voor een storing korter dan 12 uur, krijgt u geen vergoeding. Per storing van 12 uur of langer krijgt u altijd minstens € 1. 

Omdat de provider niet weet wie prepaid belt, moet u bij een prepaid-contract altijd zelf uw vergoeding aanvragen.

Compensatie vragen

Uw provider mag uit zichzelf de vergoeding geven. Dit is niet verplicht. U moet dan zelf de vergoeding vragen. Zo vraagt u om de vergoeding:

  • Neem contact op met uw provider. Vaak staat op de website hoe u een vergoeding vraagt. 
  • Als u geen vergoeding krijgt, kunt u een e-mail of (aangetekende) brief sturen
  • Betaalt de provider u nog steeds geen vergoeding? Dan kunt u een procedure starten bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dit kost € 50. Als u gelijk krijgt, krijgt u het klachtengeld terug.
Meer informatie over dit onderwerp
  • Mag de provider mij een andere vergoeding dan geld geven?

    Ja. Uw provider kan bijvoorbeeld extra beltegoed of data aanbieden. U moet hiervoor toestemming geven.

    Dit kan u bijvoorbeeld afspreken bij het sluiten van uw abonnement of bij het aanvragen van de vergoeding. Zonder uw toestemming mag de provider u geen andere vergoeding dan geld geven.

  • Wat kan ik doen als mijn apparaten niet (goed) werken?

    Om te bellen, internetten of tv te kijken, heeft u een mobiele telefoon, televisie, modem, computer of tablet nodig. Gaat uw apparaat kapot? Dan kan u uw abonnement tijdelijk niet gebruiken.

    Is het uw eigen apparaat, zoals uw computer of televisie? Dan moet u deze zelf (laten) repareren of vervangen. U betaalt zelf de kosten. U krijgt geen vergoeding van uw provider als u hierdoor geen gebruik kan maken van uw abonnement.

    Apparaat van de provider

    Is het apparatuur van uw provider, zoals een modem? Dan moet uw provider zorgen dat het apparaat wordt gerepareerd of vervangen. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van uw provider.

    In de algemene voorwaarden staat wie de kosten voor de reparatie moet betalen. Dit is uw provider, tenzij u:

    • het apparaat zelf stuk heeft gemaakt
    • het apparaat zo slordig heeft gebruikt dat u wist dat het daardoor kapot zou gaan.
      Uw provider moet wel bewijzen dat het apparaat door uw schuld stuk is.

    Aan het einde van uw contract moet u de apparaten naar uw provider terugsturen. Doet u dat niet? Dan moet u meestal een vergoeding betalen. Vraag dit na bij uw provider voordat u oude apparaten weg doet.

Terug naar boven Shape