Wat kan ik doen als ik slachtoffer ben van identiteitsfraude?
Bij identiteitsfraude misbruikt iemand anders uw gegevens. De fraudeur sluit een lening of telefoonabonnement af, of bestelt spullen op uw naam. U weet van niks, maar krijgt wel de rekening thuis. Verzamel bewijs van de fraude. Meld dit zo snel mogelijk. En doe aangifte bij de politie.
Ga meteen naar
Veelgestelde vragenHerken identiteitsfraude
Fraudeurs maken meestal gebruik van:
een kopie van uw identiteitsbewijs
gegevens van u die openbaar zijn zoals uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, een foto van internet
uw DigiD of BSN
uw gegevens op sociale media, zoals Facebook of WhatsApp
Tekenen van identiteitsfraude
Bij identiteitsfraude gebeuren er vaak dingen waar u niets vanaf weet, bijvoorbeeld:
Anderen krijgen e-mails of berichten van u die u niet zelf verstuurde.
U krijgt rekeningen voor producten die u niet bestelde of kreeg.
Uw gegevens op mijnoverheid.nl wijzigen ineens.
Er staat een toeslag of uitkering op uw naam, terwijl u niets aanvroeg.
Op uw bankafschriften staan uitgaven die u niet herkent.
U krijgt brieven van incassobureaus of deurwaarders, maar u herkent de schulden niet.
Er staan leningen, creditcards of huurcontracten op uw naam waar u niets vanaf weet.
U heeft een BKR-registratie, maar u heeft geen lening of betalingsachterstand.
Op sociale media staan profielen van u die u niet zelf aanmaakte.
Meld uw vermoeden van identiteitsfraude
Krijgt u brieven over openstaande rekeningen, leningen of abonnementen die u niet kent? Neem dan direct contact op met de verzender van de brief. Geef aan dat u mogelijk slachtoffer bent van identiteitsfraude.
Krijgt u een brief van een incassobureau over een rekening waar u niets vanaf weet? Stuur dan onze voorbeeldbrief onbekende rekening.
Laat bankpassen of creditcards tijdelijk blokkeren als dit nodig is.
Gebruikte de fraudeur een kopie van uw identiteitsbewijs? Vraag dan een nieuw identiteitsdocument aan bij de gemeente. Meld fraude met uw DigiD onmiddellijk bij de DigiD Helpdesk.
Gaat het om een nepprofiel op sociale media? Meld dit bij het bedrijf waar het nepprofiel staat. Op hun website staat hoe u zo'n melding doet.
Verzamel bewijzen
Verzamel zoveel mogelijk bewijs van de identiteitsfraude. Denk aan:
- rekeningen van bestelde producten of abonnementen
- bankafschriften
- brieven van incassobureaus of deurwaarders
- e-mails of andere bewijzen van contacten met het bedrijf
- bewijs dat u niet op de plek was waar de identiteitsfraude gebeurde
Doe aangifte bij de politie
Het misbruiken van de persoonsgegevens van een ander is strafbaar. Doe daarom aangifte bij de politie. Stuur een kopie van uw aangifte naar het bedrijf waar de identiteitsfraude gebeurde.
U kunt ook contact opnemen met Slachtofferhulp voor hulp of steun.
Meld de identiteitsfraude bij het CMI
Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) ondersteunt slachtoffers van identiteitsfraude. Zo geeft het CMI tips en adviezen en neemt contact op met organisaties, zoals de Belastingdienst en RDW. Maak daarom melding van de identiteitsfraude bij het CMI.
Stuur een kopie van de bevestiging van uw melding naar het bedrijf waar de identiteitsfraude gebeurde.