In elke gemeente een meldpunt voor huurproblemen
Vanaf 1 januari 2024 moet elke gemeente een meldpunt hebben voor huurproblemen. Als huurder kunt u bij dit meldpunt terecht met klachten over uw verhuurder. Bijvoorbeeld als uw verhuurder discrimineert. Of als u geen schriftelijk huurcontract krijgt. Het meldpunt is er ook voor advies over uw huurcontract.
Meldpunt voor klachten over verhuurders
Elke gemeente moet vanaf 1 januari 2024 een meldpunt hebben voor klachten over verhuurders. Huurders, woningzoekenden en buurtbewoners kunnen hier melden als een verhuurder:
intimideert. Bijvoorbeeld door u bang te maken of te bedreigen.
een hogere borg vraagt dan twee maanden huur
geen schriftelijke huurovereenkomst geeft
geen schriftelijke informatie geeft over wat u bijvoorbeeld kunt doen als er gebreken in uw woning zijn
onterechte servicekosten vraagt
dubbele bemiddelingskosten vraagt
Zo maakt u een melding
Hoe u een melding maakt, verschilt per gemeente. Vanaf 1 januari 2024 is uw verhuurder verplicht om u schriftelijk te laten weten waar het meldpunt is. Doet hij dit niet? Dan kan hij een waarschuwing of boete krijgen van de gemeente.
Anoniem melden kan ook
Als u een melding maakt, vraagt de gemeente naar uw gegevens. Zoals uw naam, adres en telefoonnummer. Maar u mag ook anoniem een melding maken.
Wat gebeurt er na uw melding?
Heeft u een melding gemaakt? Dan kan uw gemeente onderzoek doen om een oplossing voor uw klacht te vinden. Uw gemeente kan uw verhuurder ook een waarschuwing en/of boete geven.
Meldpunt geeft ook advies
De medewerkers van het meldpunt kunnen u ook advies geven over uw huurcontract. En zij kunnen u doorverwijzen naar bijvoorbeeld de Huurcommissie als die u beter kan helpen.