![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fmedia.production.juridischloket-dev.nl%2Fadvocaat_nodig_de802d7341.jpg&w=3840&q=75)
Hulp van een advocaat (in eenvoudige taal)
Wilt u een rechtszaak beginnen of moet u voor de rechter verschijnen? Dan kan een advocaat u hierbij helpen. Ook als u niet veel inkomen heeft. Wij kunnen u helpen en doorverwijzen naar een advocaat.
Juridische hulp
Een advocaat helpt u bij juridische problemen, zoals een echtscheiding of ontslag.
Hij geeft advies
Hij onderhandelt met de andere partij
Hij gaat met u naar de rechter als er een rechtszaak is
Verschil advocaat en mediator
Een advocaat staat aan uw kant en verdedigt alleen uw zaak. Bijvoorbeeld bij een rechtszaak. Een mediator helpt u én de andere partij om er samen uit te komen bij juridische problemen. Een rechtszaak is dan vaak niet nodig. Vaak is een mediator sneller en goedkoper dan de hulp van een advocaat.
Doorverwijzing het Juridisch Loket
U komt met uw juridische probleem naar ons. Samen kijken we dan eerst naar uw situatie. We kijken of een advocaat echt nodig is. We kijken ook of u de advocaat zelf kunt betalen. Verwijzen wij u door naar een advocaat? Dan krijgt u een verwijsbrief mee. Deze verwijsbrief noemen we het 'diagnosedocument'.
Kosten advocaat
Hulp van een advocaat kost geld. De kosten zijn bij elke advocaat anders. Vraag uw advocaat wat zijn hulp kost. Vraag of er andere kosten bij een rechtszaak zijn. Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan heeft u misschien recht op een 'toevoeging'. Dat betekent dat de overheid de kosten van de advocaat voor u betaalt. Uw advocaat regelt de aanvraag voor de toevoeging. De Raad voor Rechtsbijstand beslist of u recht heeft op de toevoeging. U betaalt hierbij wel een eigen bijdrage. Hoe lager uw inkomen, hoe lager uw eigen bijdrage.