Overslaan en naar de inhoud gaan
Let op: Op dit moment is het drukker dan anders aan de telefoon. U kunt ook een van onze vestigingen bezoeken.

Nieuwe regels

Webshops moeten zich aan regels houden. Vanaf 28 mei komen er nieuwe regels bij. Bijvoorbeeld over beoordelingen van klanten, korting en persoonlijk aanbod. De regels gelden voor de hele EU.

Beoordelingen van klanten

Online winkels:

  • moeten controleren of beoordelingen van klanten (‘reviews’) echt zijn. En op hun website vermelden hoe zij dit controleren. Een echte beoordeling komt van een klant die het product heeft gekocht en gebruikt.
  • moeten vermelden als ze voor beoordelingen betalen
  • moeten vermelden of ze alle beoordelingen plaatsen of een deel ervan 
  • mogen geen valse beoordelingen op social media plaatsen. Zoals extra likes op Facebook of Instagram.

Korting

Bij korting mag de originele prijs niet ouder zijn dan 30 dagen. In die 30 dagen moet het ook de laagste prijs zijn.

Voorbeeld: op 1 januari kost een stofzuiger € 70 en een week later kost hij € 60. Vanaf 1 februari is er een kortingsactie en kost de stofzuiger € 50. De webshop mag dan niet zeggen ‘van € 70 voor € 50’. De aanbieding is ‘van € 60 voor € 50’.

Gratis online diensten

Bij gratis online diensten, zoals iCloud of Dropbox:

  • moet de webshop vermelden hoe lang u aan de dienst vastzit
  • heeft u het recht om binnen 14 dagen zonder reden de dienst te stoppen
  • moet de webshop direct uw gegevens verwijderen als u de online dienst stopt

Persoonlijk aanbod

Bij zoeken via internet moet de webshop melden als zij u een persoonlijk aanbod doen. Bijvoorbeeld met een pop-up.

Bij een persoonlijk aanbod kijkt de webshop naar uw koopgedrag, eerdere zoekopdrachten of bijvoorbeeld uw woonplaats. De prijs van een persoonlijk aanbod kan zowel hoger als lager zijn dan de prijs bij een andere webshop.

Boete voor webshops

Webshops die zich niet aan de regels houden, kunnen een boete of andere straf krijgen. Denkt u dat een webshop zich niet aan de regels houdt? Meld dit dan bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).


Alle actuele berichten

U ziet dit omdat u onze campagne of social cookies niet heeft geaccepteerd.

Als u onze video's of social media share wilt gebruiken, wijzigt u uw cookievoorkeuren.

Pas cookies aan
Terug naar boven Shape