Reiziger is beter beschermd tegen faillissement
Consumenten die na 1 juli hun vakantie boeken, zijn beter beschermd tegen bijvoorbeeld faillissement van een luchtvaartmaatschappij of hotel.
Pakketreis en faillissement
Voor 1 juli waren consumenten die een pakketreis boekten bij één aanbieder beter beschermd dan reizigers die hun eigen vakantie samenstelden. Als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, zorgt de aanbieder van de pakketreis voor vervangend vervoer of terugbetaling.
In de nieuwe wet hebben consumenten die twee losse onderdelen bij één aanbieder boeken dezelfde rechten. Ook moet de reisorganisatie meer informatie geven over de reis en waar de reiziger terecht kan met klachten.
Daarnaast zijn er nieuwe regels voor prijsverhogingen. De prijs mag tot 20 dagen voor de reis en maximaal 8 procent van de reissom verhoogd worden. De klant kan kosteloos annuleren als dat niet het geval is.
Vakantie samenstellen
Reizigers die hun vakantie samenstellen bij verschillende aanbieders zijn soms ook beter beschermd. Dat is het geval als zij bijvoorbeeld een hotel regelen via een link op de website van de aanbieder waar zij een vlucht hebben geboekt. Deze ‘click-through-boeking’ moet dan wel binnen 24 uur plaatsvinden. Er is dan sprake van een gekoppeld reisarrangement.
Het Europees Consumenten Centrum Nederland (ECC) geeft antwoord op veelgestelde vragen over pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen.
Alle actuele berichten